Nausicaä Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Jeg har en 3-4 år gammel aloe vera plante som begynner å vokse seg litt stor, og jeg vurderer å ta en stikling av planten. Prøvde å søke litt på nettet, men der var det stort sett snakk om avleggere som voks ut ved siden av "mammaplanten" og min aloe vera har aldri fått sånne (den har bare en "stilk"). Er det mulig å kutte av et blad og plante det på nytt? Jeg leste noen steder at det gikk, men andre sa at det ikke gikk. Hvordan gjør man det i så fall? Jeg har ikke ompottet den på noen år pga. lite tilgang til hageredskaper. Må man gjøre dette? 1
Nausicaä Skrevet 5. juni 2010 Forfatter #2 Skrevet 5. juni 2010 Ping! Over 1000 visninger, ingen svar. Er det ingen som har planteerfaring?
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #3 Skrevet 6. juni 2010 Jeg har ikke kjennskap til aloe vera plante, men på et generellt grunnlag kan jeg si at ja, du bør potte om men noen års mellomrom. Du trenger ikke hageredskaper, du trenger bare en større krukke og ny jord. Du beholder jorda som planten har nå, og fyller ny jord under og på sidene i den større krukka. Stikling tas ved å ta et blad med stilk ja, sette det i f.eks. et glass vann (slik at stilken er i vann) tre en gjennomsiktig brødpose over, og tett igjen med en strikk rundt glasset. Sett den i en vinduskarm (uten for mye sol) og la den stå til du ser at den har utviklet røtter. La røttene bli litt sterke før du planter den i jord. Lykke til!
Amys Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 Bare en rettelse til siste anonyme bruker, aloe veraen er ikke så glad i mye vann, så det tryggeste er å kutte av et blad og la det tørke en dag eller to på kjøkkenbenken, og så sette det rett i en potte med fuktig jord. (det kan være det funker å sette det i vann i et par dager også, men sjansen er stor for at bladet bare råtner) La potten stå så varmt som mulig uten at den blir "grillet" i sola, så er det størst sannsynlighet for at bladet får røtter. Angående ompotting, jeg tror aloe veraen er ganske lite kresen på næringsinnhold i jord. Jeg har en som ikke har vært pottet om på 5-6 år, og den trives fortsatt (den er for stor til å pottes om på en enkel måte). Så du _må_ ikke, men det er jo greit å gjøre det en gang i blant. Hvis du potter om så liker aloe veran best kaktusjord (eller vanlig jord blandet med sand) Forresten så har mine aloe veraer fått avleggere ved siden av mammaplanten om de har hatt en vid potte, men aldri når de er plantet slik at bladene til mammaplanten dekker mesteparten av potten, så hvis du vil ha avleggere kan du jo prøve å sette den i en videre potte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå