Gå til innhold

Paralgin forte + ibux


Gjest Gir

Anbefalte innlegg

1 + 1? Har tatt visdomstenner og holder på å gå i vei av smerte, og ibux pleier å funke så bra for meg, men tannlegen gav meg paralgin forte... Kan man blande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Ibuprofen og paracetamol forsterker hverandres effekt, og funker fint å ta sammen. Kroppen tar opp maks 1200 mg ibuprofen på en gang, så det er ikke noe vits å ta mer enn det, og tar du paracet/paralgin forte samtidig kan du sannsynligvis ta mindre enn du pleier. Med paralgin forte bør du følge den anvisningen tannlegen har gitt deg. Husk at paralgin forte også inneholder kodein, og ikke bør kombineres med alkohol eller bilkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

Burde ikke være noe problem.

Min forrige lege sa iallefall ingenting om det når jeg tok Paralgin Forte jevnlig over noen år...jeg ble mer og mer "immun" og kunne ta 4-5 forte før jeg merket noe, og begynte da å ta det sammen med ibux uten at jeg ble noe dårligere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er to forskjellige virkestoff i disse preparatene og vet i alle fall at paralgin og ibux ofte anbefales som kombinasjon. Ibux vet jeg er bedre for tannpine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig tannpine (betent visdomstann), og fikk også resept på paralgin forte. Dette hjalp ikke NOE mot smerten!! Fikk senere vite at tannverk tas best med ibux, og det tok smerten for meg. Men; man kan ta max dose med ibux og max dose med paralgin forte, men ikke ta paracet sammen med paralgin forte (de har samme virkestoff paracetamol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to forskjellige virkestoff i disse preparatene og vet i alle fall at paralgin og ibux ofte anbefales som kombinasjon. Ibux vet jeg er bedre for tannpine.

Ibux (NSAID) er betennelsesdempende, derfor er det bedre enn f.eks paracet mot tannpine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Gjest Lille-pus

Tråden er ryddet for velmente råd knyttet til preparatkombinasjoner som for enkelte pasienter kan være direkte skadelige.

For kombinasjonsbruk av smertestillende preparater henvises til behandlende lege som har kunnskap om pasientens sykehistorie og diagnoser.

Alternativt kan apotek konsulteres.

Lille-pus, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta Ibux forte og paracet sammen?

Det er ingenting som heter ibux forte.

Ibux finnes i 200 og 400 mg (reseptfritt), det er det samme virkestoffet, bare i dobbel dose.

Anonym poster: f8f0a82e8318e30e440208c61f07a831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar ikke ibux, men burana som jo er ibuprofen (ibux er også ibuprofen) og paralgin forte, og det går helt greit det:) Var det jeg fikk fra tannlegen! (Visdomstenner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter ibux forte.

Ibux finnes i 200 og 400 mg (reseptfritt), det er det samme virkestoffet, bare i dobbel dose.

Anonym poster: f8f0a82e8318e30e440208c61f07a831

Jo, ibux med kodein heter ibux forte og fåes på resept :)

Anonym poster: 18db2da76384be0c9158ea001b513ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ibux med kodein heter ibux forte og fåes på resept :)

Anonym poster: 18db2da76384be0c9158ea001b513ac3

Da må det hete noe annet for det eksisterer ikke i felleskatalogen.

Anonym poster: f8f0a82e8318e30e440208c61f07a831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som heter Ibux Forte nei. Tenker ikke på Pinex Forte da? Som er samme kombinasjon som Paralgin Forte, men med 100 mg mer paracetamol.

Anonym poster: a5da36f1192cd3ca2afb11286775790d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har hatt veldig tannpine (betent visdomstann), og fikk også resept på paralgin forte. Dette hjalp ikke NOE mot smerten!!

Jeg er og imun mot kodein, tror ganske mange er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hans-Petter

En del av oss mangler et enzym i kroppen som skal til for å bryte ned kodein til morfin. Dermed ingen effekt utover den du får fra paracetamolinnholdet i forte'n.

Hvor mange prosent av oss som mangler dette enzymet husker jeg ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som diskuterer dosering, i henhold til Kvinneguidens regler.

Rainbow81, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...