Gå til innhold

MR/røntgen uten henvisning


superior

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mulig å få time på MR / røntgen (i Bergen) uten henvisning fra fastlege? Og deretter få resultatet "tolket" uten å gå gjennom fastlege?

Eller er det altid fastlegen som må tolke resultatene? Fastlegen min mener for det første at det er sløseri med MR/røntgen, og for det andre har h*n selv uttrykt å ikke ha det minste peiling på hvordan lese sånne bilder. Det gjør meg litt usikker.

Har en skade i nakken (medfødt), som innebærer forandringer i virvlene. Jeg har hatt ekstremt vondt den siste tiden, med mye "knirkelyder" og smerter, så fysioen min sa jeg burde ta MR og røntgen for å sjekke skikkelig hva som "skjer" baki der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kiropraktor /manuellterap./fysio (tror jeg ) kan henvise deg til mr.

Mr bildene blir ikke tolket av fastlegen uansett men av en radiograf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Siden fysioterapauten din mener det er behov for MR og rønken kan du be h*n skrive en annbefalning om dette til legen din.

Be om at du får dette skrivet selv slik at du kan ta en kopi av denne også og levere selv til legen. (ER altid lurt å ha kopi av slikt selv, både henvisninger og resultater)

Enkelte fysioterapauter og kiropraktorer kan også henvise direkte til MR og rønken.

Da skal /bør ikke legen overse dette i og med at det kommer fra en fysioterapaut. Uansett hva legen måtte mene selv.

Om legen alikevel ikke vil henvise vil jeg råde deg til å bytte til en seriøs lege. (synes uansett ikke legen du har høres mye seriøst ut.)

Eventuelt gå til en privat lege for å få litt fortgang.

Det er de som tar MR som skal tolke bildene og skrive resultatet for å sende til legen din. Du kan også få kopi både av resultatet og cd med bildene sendt direkte hjem til deg, noe jeg vil annbefale. Da har du en kopi du kan ta med til andre som kan hjelpe deg.

Mange fysioterapauter og kiropraktorer er også flinke til å -tolke- disse resultatene og kan gi en fornuftig forklaring på resultatet til deg når legen din ikke kan dette. Du kan jo spørre fysioterapauten din om den kan hjelpe til med det.

Er jo ikke altid lett å forstå hva som står på disse resultatene selv om det står beskrevet på grunn av alle fremmedordene.

Ønsker deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

En kiropraktor /manuellterap./fysio (tror jeg ) kan henvise deg til mr.

Mr bildene blir ikke tolket av fastlegen uansett men av en radiograf

Nei, bildene blir heldigvis IKKE tolket av en radiograf, men av en radiolog. radiograf er en treårig utdannelse for å lære å ta bildene, radiolog er en lege med spsialisering i radiologi, altså å tolke bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Jeg lurer på om det er mulig å få time på MR / røntgen (i Bergen) uten henvisning fra fastlege? Og deretter få resultatet "tolket" uten å gå gjennom fastlege?

Eller er det altid fastlegen som må tolke resultatene? Fastlegen min mener for det første at det er sløseri med MR/røntgen, og for det andre har h*n selv uttrykt å ikke ha det minste peiling på hvordan lese sånne bilder. Det gjør meg litt usikker.

Har en skade i nakken (medfødt), som innebærer forandringer i virvlene. Jeg har hatt ekstremt vondt den siste tiden, med mye "knirkelyder" og smerter, så fysioen min sa jeg burde ta MR og røntgen for å sjekke skikkelig hva som "skjer" baki der.

Jeg vil tro at Volvat/Capio muligens kan ha noe slikt, og da trenger du ikke gå gjennom fastlegen. Du må ta hele regninga selv, men da får du time raskt og bildene blir tolket av klinikken. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok røntgen hos kiropraktor i dag. Ble tolket av kiropraktoren. Mulig leger kan finne andre greier, men man så en del ting mht skjevheter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Legen din har rett, det er veldig sjelden det er noe poeng å ta MR av nakken fordi man uansett vil finne endringer hos de aller fleste. Fra et rent medisinsk synspunkt er det nærmest kun nødvendig å ta MR hvis det er operasjon i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Legen din har rett, det er veldig sjelden det er noe poeng å ta MR av nakken fordi man uansett vil finne endringer hos de aller fleste. Fra et rent medisinsk synspunkt er det nærmest kun nødvendig å ta MR hvis det er operasjon i tankene.

Det stemmer da ikke...

Om en har nerver i klem, prolaps eller utglidninger (andre ting) så er det viktig å vite ved behandlingen. Slik at det ikke blir gjort feil i behandlingen, da kan en fort bli vesentlig verre.

Lege, kiropraktorer og fysioterapauter som er seriøse rører ikke nakken før det er utført et MR. Slik at den ikke de ikke gjør feil med bevegelser, øvelser og behandling.

Har selv fått feilbehandling på nakken på grunn av en useriøs lege og fysioterapaut. Det har resultert i at jeg har vesentlig større plager i dag en jeg hadde da skaden skjedde.

Så stå på TS, ikke gi deg før du får grundige undersøkelser. Vil ikke legen så gå privat,, det koster litt men kan være verd vert øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...