makkapakka Skrevet 14. mai 2010 #1 Del Skrevet 14. mai 2010 jeg har en av disse nymotens biler som har display som sier: NÅ MÅ DU TA SERVICE på bilen det er 2 år siden sist. MÅ jeg eller BØR jeg hva er greia her, er det olje som må byttes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 14. mai 2010 #2 Del Skrevet 14. mai 2010 Eg ville ha gjort det. DU sparer deg mykje kostnader og verkstadrekningar på å ha eit jamnt vedlikehald. Då står også garantipliktene til leverandøren ved lag, dei er ofte stilt under føresetnad av at ein har bilen til jamnleg service. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #3 Del Skrevet 14. mai 2010 Om du skal selge bilen i fremtiden en gang, så er jeg som kjøper veldig nøye på at alle servicene er tatt. Har eieren vært slapp på det, kjøper ikke jeg bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #4 Del Skrevet 14. mai 2010 Ja, det er en grunn for at bilene skal på service. Bestill time! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missEva Skrevet 14. mai 2010 #5 Del Skrevet 14. mai 2010 jeg har en av disse nymotens biler som har display som sier: NÅ MÅ DU TA SERVICE på bilen det er 2 år siden sist. MÅ jeg eller BØR jeg hva er greia her, er det olje som må byttes? Det som skjer på en service at olje, oljefilter og luftfilter blir skiftet. Jeg anbefaler at du tar denne servicen. Jeg holder på å utdanner meg som bilmekanikker nå og har fått hørt noen historier om biler der folk ikke har gidda å skifte verken olje eller oljefilter. Om du ikke skifter olje og filter, vil de små jernsponene inn i motoren (de kommer fra ventiler og sylindre som gradvis blir slitt og avgir små jernspon)tette igjen oljefilteret. Oljefilteret er det for å stoppe disse sponene fra å komme inn i blokka (motoren) igjen. Om dette filteret går tett, kan det bli veldig dyrt å fikse bilen igjen siden sirkulasjonen på oljen blir dårlig, bilen får ikke smøring og vil derfor gå varm og skjære seg. Resultat: Motorskifte, toppakningskifte eller andre dyre reperasjoner. Konklusjon: Ta servicen!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 15. mai 2010 #6 Del Skrevet 15. mai 2010 Ja, du bør ta service på bilen. Om du gjør det selv eller lar verkstedet gjøre det, er opp til deg. Jeg selv vurderer det slik at dersom bilen er begynt å bli gammel eller ikke veldig mye verdt, så gidder jeg ikke koste på verstedservice. Da tar jeg heller bilen på løftebukk selv og skifter oljer, filter osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 15. mai 2010 #7 Del Skrevet 15. mai 2010 Ikke bare må du ta service nå, du skulle gjort det for ett år siden også - din slappfisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosaprosa Skrevet 16. mai 2010 #8 Del Skrevet 16. mai 2010 Ikke bare må du ta service nå, du skulle gjort det for ett år siden også - din slappfisk! ¨åssen vet du at det skulle vært gjort for et år siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 16. mai 2010 #9 Del Skrevet 16. mai 2010 Fordi service skal taes enten på de oppgitte kilometerintervall eller hvert år, avhengig av hva som kommer først. Dersom du kjører 5 000 km i året, og har f.eks. en ny Volvo, så betyr ikke det at du skal vente 6 år mellom hver service... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor&Sterk Skrevet 16. mai 2010 #10 Del Skrevet 16. mai 2010 Siden du har ny bil, og vil dens beste er det alltid best å følge service. En bil taper verdi hele tiden etterhvert som den brukes. Ved å ta service er du med på å opprettholde bilens verdi så mye du kan ! Service er også bra for bilens garanti og hjelper deg å oppdage feil og mangler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 16. mai 2010 Ikke bare må du ta service nå, du skulle gjort det for ett år siden også - din slappfisk! Njet det skulle jeg ikke for det er sånn "longlife" et eller annet som sier oljeskift etter 24 mnd. og det er 2 år... dessuten har jeg hatt bilen bare siden november og jeg syns det er veldig rart at de ikke tar "rundservice" på den før de selger den til meg gjennom forhandler.. er ikke det vanlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 16. mai 2010 #12 Del Skrevet 16. mai 2010 Du bør snakke med dei som selte deg bilen, det kan hende at dei gjorde det som høyrer inn under ein service utan at dei "nullstilte" elektronikken som varslar om service. Viss ikkje er eg einig med deg, dei burde gjort det. Har det lyst heilt sidan du kjøpte den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 16. mai 2010 Du bør snakke med dei som selte deg bilen, det kan hende at dei gjorde det som høyrer inn under ein service utan at dei "nullstilte" elektronikken som varslar om service. Viss ikkje er eg einig med deg, dei burde gjort det. Har det lyst heilt sidan du kjøpte den? skal se i papirene hva de gjorde... det begynte med en melding for ca. 1 mnd siden nå er det snart tid for service bare 11 dager igjen og så har den gnålt hver dag med nedtelling til det bare sto service!!!!! (lurer på å skru av den nedtellingen, jeg har nok gnål i bilen som det er til vanlig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosaprosa Skrevet 17. mai 2010 #14 Del Skrevet 17. mai 2010 Fordi service skal taes enten på de oppgitte kilometerintervall eller hvert år, avhengig av hva som kommer først. Dersom du kjører 5 000 km i året, og har f.eks. en ny Volvo, så betyr ikke det at du skal vente 6 år mellom hver service... Bilen min har en sånn long life greie som sier hver 30 000 km... Det er nå et par år siden sist service, og enda 15 000 igjen før den har kjørt 30 000. Bør den på en service nå da eller? Er jo svært få som kjører så mye på et år?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 18. mai 2010 #15 Del Skrevet 18. mai 2010 Det er mulig at det samme gjelder for deg som for makkapakka, at siden du har slike longlife-servicer så kan man drøye to år mellom hver service. Men generelt sett så bør man ha en service i året, ja. 30 000 i året er ganske mye ja, det er klart... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosaprosa Skrevet 18. mai 2010 #16 Del Skrevet 18. mai 2010 Det er mulig at det samme gjelder for deg som for makkapakka, at siden du har slike longlife-servicer så kan man drøye to år mellom hver service. Men generelt sett så bør man ha en service i året, ja. 30 000 i året er ganske mye ja, det er klart... Åkei! kanskje snart på tide for min kjære bil og da:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ferdig Skrevet 19. mai 2010 #17 Del Skrevet 19. mai 2010 et av de største problemene med nye biler er at de faktisk bruker MYE olje, leser/hører stadig om folk som har nesten nye biler hvor motoren går til helvete pga de ikke har sjekket olje nivået i mellom servicene. en service er ikke bare og bytte olje og filtere, da kontrolerer de bremser, regreimens spennruller, endeledd osv, avhengig av hvilken km det står på bilen. Har du brukt penger på en ny bil til 300000 er det vel lit dumt og ikke bruke 6000 på og forsikre seg at bilen går noen år til. som nevnt over her så taper du penger ved et eventuelt salg også, skulle jeg kjøpt nyere brukt-bil ville en hvor ikke alle servicene var fulgt rast i pris i minne øyne. og husk at olje er ferskvare, om du bruker 5 år på å kjøre 20000km så betyr ikke det at du ikke behøver og kontrolere og bytte deler før lammpa lyser. oljen klummper seg og legger seg i kanalene i motoren, hvor de da forhindrer eller svekker gjenomstrømningen av olje til vitale deler som kammer osv, noe som igjen fører til at du får unormal slitasje på motoren. jeg skrur mye bil selv, men selv om jeg kan skru så sender jeg bilen på et godkjent verksted når det er tid for service, dette både for å få stemmpel i boka og fordi at da gjelder garantien og jeg vet at det er spesialister på akkurat det merket som ser over bilen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 20. mai 2010 #18 Del Skrevet 20. mai 2010 De første 20/30000 km er også svært viktige da det kan bli en del metallspon osv. fra innkjøring av motor. Jeg er usikker på hvordan det er med førsteservice, om denne er lagt inn på et tidligere intervall eller hvordan det der er, men det vet vel dere som har slike biler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 22. mai 2010 #19 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) De første 20/30000 km er også svært viktige da det kan bli en del metallspon osv. fra innkjøring av motor. Jeg er usikker på hvordan det er med førsteservice, om denne er lagt inn på et tidligere intervall eller hvordan det der er, men det vet vel dere som har slike biler... 1. ettersjekk pleier å være etter noen få tusen kjørte km (under 5.000). Endret 22. mai 2010 av Max Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå