Gå til innhold

17.mai klær til hele familien - tid for det årlige stresset


Gjest frustert

Anbefalte innlegg

Gjest frustert

Sånn, da har jeg fått tømt lommeboka på ørten plagg som ungene egentlig ikke trenger i år også. Tenker hvert år at det skal bli praktisk, men det blir hastehandel pga at ungene MÅ ha nye og fine 17.mai klær selvfølgelig... bor på en liten plass og vil ikke at ungene skal skille seg ut med gamle joggesko osv. Jada, vi har jo råd til det - men det er ørten mil til butikkene og når vi må handle under tidspress er det ikke noe gøy! Så i morgen skal jeg legge opp bukser, flytte knapper osv. for at ungene skal se så bra ut som mulig. Jeg blir så innmari sur av dette stresset, og det blir verre og verre for hvert år. Kunne det ikke vært mulig å feire 17.mai med litt mindre høytidelige klær? Fint med bunad for all del, men for de som ikke har bunad er det et evig stress. Noen flere som har det som meg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Kjenner meg igjen i det ja, syntes det var den værste stressedagen i året!

Nå er "barnet" stor, og jeg kan nå bare kose meg, å tar det som en fridag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er alfa og omega. Er glad for at jeg valgte bunad til konfirmasjonen.

Som jentunge hadde jeg en strikka bunad i iallefall 3-4 år (samme drakt altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner det forsåvidt igjen, og føler det samme styret til jul.

Derfor har jeg tatt lærdom; julekjolen skal kunne brukes til andre anledninger (bursdager/17.mai) , bli litt mindre stivt enn til jul (forex bytte av skjorte/polo underkjolen, strømpebukse). Skoene til 17mai skal også kunne brukes 18 og 19 mai (altså enkle nok til å kunne bli hverdagssko dagen etter dagen). Nå skal det være sagt at barnet ikke er noen pyntedukke da (ei heller nevneverdig grassiøs), så rett etter skoletoget har strømpebuksa hull og grønske på kneet- hårstrikken på halv tolv...

Og bunad er forferdelig upraktisk på barn. Hva med isspising, ketsjup på pølsa, sekkeløpet og stylte-gang?- helt uforenelig med tunge stive skjørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synes dette var ett styr jeg også tidligere. Nå spiller begge ungene i korps så alt jeg styrer med er at skoene passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest olsen

Jeg prøver å tenke praktisk, og har en julekjole som kan brukes også til 17.mai. Eventuelt kjøper en kjole til 17.mai som også kan brukes til høsten og til jul.

Sommerkjolene er jo gjerne for kalde til 17.mai, så jeg prøver å finne noe med litt tjukkere stoff og gjerne med lange ermer. (I år bestilte jeg på salg på en internettbutikk-lettvint som bare det).

17.mai skal være en dag som ikke minnes for vonde ben, så uinngåtte pensko er uaktuelt. Nye joggesko er kjøpt inn. De innvies et par dager før 17.mai, slik at de er litt inngått.

Dette er litt "pynta" joggesko, men ikke så pynta at de ikke kan brukes til daglig. Kan fint brukes til kjole. Om noen synes det ikke passer- dem om det.

Ikke bry deg om naboen! Jeg synes det er nok at barna er rene og har pene klær. Det betyr ikke nødvendigvis helt nye klær.

Bunad er fint, det, men det er ikke påbudt å bruke det på 17.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp klær som kan brukes som skole/bursdagstøy etterpå. Det MÅ ikke være overpyntet. En normal fin kjole eller en pen genser og en ny dongeribuske er mer enn greit nok. Og nye joggesko.

Og handle hels noen dager FØR 15/16 mai. Da er det bedre utvalg og mindre stress

Endret av Kaffeavtalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg klarer ikke å følge tipset selv, *kremt* men handl inn outfits måneden før sånn store dager, så blir du ikke stresset av det.

eksempel, jeg vet jeg trenger bikini til ferien min, jeg kommer til å kjøpe inn dagen før jeg drar, men hvis jeg hadde kjøpt inn måneden før, eller faktisk, med en gang siden jeg vet at begivenhet kommer, så hadde jeg spart meg den tiden det tar å stresse over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Jeg klarer ikke å følge tipset selv, *kremt* men handl inn outfits måneden før sånn store dager, så blir du ikke stresset av det.

eksempel, jeg vet jeg trenger bikini til ferien min, jeg kommer til å kjøpe inn dagen før jeg drar, men hvis jeg hadde kjøpt inn måneden før, eller faktisk, med en gang siden jeg vet at begivenhet kommer, så hadde jeg spart meg den tiden det tar å stresse over det.

Dette har jeg prøvd, men opplever at utvalget i butikkene er veldig dårlig da. Mange butikker får ikke ut 17.mai klærne før i mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har jeg fått tømt lommeboka på ørten plagg som ungene egentlig ikke trenger i år også. Tenker hvert år at det skal bli praktisk, men det blir hastehandel pga at ungene MÅ ha nye og fine 17.mai klær selvfølgelig... bor på en liten plass og vil ikke at ungene skal skille seg ut med gamle joggesko osv. Jada, vi har jo råd til det - men det er ørten mil til butikkene og når vi må handle under tidspress er det ikke noe gøy! Så i morgen skal jeg legge opp bukser, flytte knapper osv. for at ungene skal se så bra ut som mulig. Jeg blir så innmari sur av dette stresset, og det blir verre og verre for hvert år. Kunne det ikke vært mulig å feire 17.mai med litt mindre høytidelige klær? Fint med bunad for all del, men for de som ikke har bunad er det et evig stress. Noen flere som har det som meg...?

Løsningen er veldig enkel: Gjør det unna lenge før 17 mai!

Jeg ser ikke helt greia med å ha det du kaller 17.mai-klær. Er det noe spesielt med disse da? Er ikke vanlige fine klær greit nok?

Endret av Duracella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er veldig enkel: Gjør det unna lenge før 17 mai!

Jeg ser ikke helt greia med å ha det du kaller 17.mai-klær. Er det noe spesielt med disse da? Er ikke vanlige fine klær greit nok?

Det har jeg også lurt på! Hadde mange venninner som alltid fikk "17. mai-klær" da jeg var yngre, og jeg har virkelig aldri skjønt greia. Utover at jeg var en smule misunnelig på at de fikk nye klær, da - jeg arvet eller fikk hjemmesydde penklær. ;) Men til dags dato har jeg aldri kjøpt et eget antrekk til 17. mai, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det, heller.

Lillejenta fikk miniatyrbunad av svigermor til bursdagen sin, så hennes penantrekk trenger vi ikke å tenke på de neste to-tre årene. (Den er naturlig nok sydd med gode muligheter for både utvidelse og forlengelse - hun er drøyt 1 år. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Det har jeg også lurt på! Hadde mange venninner som alltid fikk "17. mai-klær" da jeg var yngre, og jeg har virkelig aldri skjønt greia. Utover at jeg var en smule misunnelig på at de fikk nye klær, da - jeg arvet eller fikk hjemmesydde penklær. ;) Men til dags dato har jeg aldri kjøpt et eget antrekk til 17. mai, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det, heller.

Lillejenta fikk miniatyrbunad av svigermor til bursdagen sin, så hennes penantrekk trenger vi ikke å tenke på de neste to-tre årene. (Den er naturlig nok sydd med gode muligheter for både utvidelse og forlengelse - hun er drøyt 1 år. ;))

Har selv bunad så det er ingen problem. Men med 4 unger i skolealder er det faktisk et styr. De vokser så fort at sko fra jul passer ikke 17.mai osv. Kan arve hverandre til en viss grad, men de er veldig forskjellige i størrelse så det er ikke så ofte dette passer nestemann. Og så er det jo veldig stas med nye sommerklær til 17.mai da... Har ikke lyst til at mine unger skal skille seg ut her - og på en liten plass hvor alle kjenner alle er det litt viktig å være lik alle andre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. mai rømmer jeg og bikkja til fjells i treningsklær og joggesko. Ja, vi elsker dette landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott å feire nasjonaldagen, men hadde nok helst dratt på hytta hadde det vært opp til meg.. Syns det er et evig stress mht klær, hvor gå og spise osv. Har nå anskaffet meg bunad (grafferdrakt kjøpt på FINN.no) og mannen har dress. Eldstemann på snart 4 har vi heldigvis fått 17 mai klær (bunader kjøpt på Name It eller OBS) til hvert år av svigermor, og minsten å nå 8 mnd skal arve disse. Så vi slipper billig unna enda. Etterhvert når barna starter på skole vil vi nok kjøpe klær som barna kan bruke ellers på sommeren/høsten også. Dvs en tøff ny jakke, kul skjorte + bukse samt sko. Man MÅ jo ikke ha bunad eller dress. Og barna vokser jo såpass fort at nye klær må de jo ha hver sesong likevel.

Endret av Spice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity

17. mai-klær??? Hvis du ikke mener bunad så vet ikke jeg helt hva du mener med det.

Hos oss gjøres det enkelt. Vi handler inn i god tid før 17. mai, og dette blir klær som brukes mange ganger etterpå også. Barna liker ikke å være stivpyntet på denne dagen, for de skal jo gjerne løpe rundt og bevege seg fritt. De får klær av typen "hverdagspyntet".

Det vil si f.eks. ei sort bomullsbukse til gutten istedet for treningsbukser og dongeri, samt ei rutete/stripete skjorte av mykt og praktisk stoff. Til jenta et nytt skjørt/bukse og en enkel men pen overdel. Hun blir pynta og fin med strømpebukse som står i stil, behagelige sko og sløyfer i håret. Dette er klær de kan bruke mange ganger, blant annet i bursdager osv. Etter hvert brukes de også til hverdags.

Nye klær (enten det kjøpes nytt i butikken eller brukt på Fretex) må barna ha uansett hvert år. Klær som bare brukes til en spesiell anledning er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. mai rømmer jeg og bikkja til fjells i treningsklær og joggesko. Ja, vi elsker dette landet!

Deilig :)

Har "alltid" synes denne dagen har vært stress ;) Når jeg var liten, fra jeg var 3 hadde jeg bunad, og har hatt det siden, det er faktisk ett plagg jeg er litt lei :fnise:

Styr var det når jeg skulle delta på leker, men det var heldigvis ikke krise om den ble møkkete!

Til min sønn kjøper jeg ny skjorte/pen genser, ny bukse og nye sko. Dette er noe han etterhvert bruker til vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...