Gå til innhold

Kresen gravid sliter veldig med guttenavn.. Hjelp!?!


Katlina

Anbefalte innlegg

Uff og uff.. Synes ikke det er enkelt med guttenavn altså.

Jeg vil nemlig gjerne ha et som er en smule macho, samtidig som at det skal rulle fint på tunga. Det skal være spesielt men ikke alt for sært.

Hadde det vært ei lita jente jeg hadde i magen, hadde saken vært rimelig grei, så skulle hun hete enten Ylva eller Elea. Fine, velklingende, spesielle navn som alikevel ikke er for sære (etter min mening)

Nå ligge Ask på toppen for oss begge, men føler liksom ikke at det er helt riktigt alikevel.. så trenger noen alternativer.

Litt om hvilke vi har vurdert før:

Vetle har vi tenk på, men synes ikke det er så lett å si, samt at her i hvor vi bor, i danmark, så høres det helt merkelig ut.

Sindre og Aslak er to navn, som nok hadde vært hete kandidater, hadde det ikke vært for at det er navnene til to personer som jeg forbinder mye med.

Elian har vi også tenkt på, ikke norrønt, men veldig velklingende i mine ører. Dog litt vel dillete, samt at det minner veldig om et jente navn.

Har dere noen forslag til en kresen førstegangs mor? Gjerne norrøne, men også andre spesielle navn. De må gjerne være litt bløte i uttalen.. (det blir vel en vurderingssak da men... eksempelvis så synes jeg navn som Brage blir litt vel hardt og kontant)

Helst et sted mellom (3) 4-6 bokstver langt og skal gjerne ikke ligge høyt på navnetoppen.

TAKK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norrøne navn da tenker jeg på Freya, Snorre, Afrodite, Odny, Torgrim, Valdemar, Brage, Trym, Hedda, Jardar, Iril, Birk, Balder, Sigurd, Embla, Idunn, Viljar, Eigir

Og fant noen med betydning:

Tor - Tordenguden

Odin - Gudenes konge, han kan endre skikkelse

Loke - Tors følgesvenn, skifter skikkelse

Ask - Den første mannen

Brage - Dikterkunstens gud

Njord - Hersker over hav og vind

Skjold - Sønn av Odin, som ble konge av Danmark

Heimdall - Sønn av Odin - Stor, lys og hellig

Balder - Sønn av Odin og Frigg. Vennlig, mild og klok

Hod - Balders blinde bror

Vilje og Ve - Odins brødre

Hyme - Tyrs far eller stefar

Vidar - En av Odins sønner

Mode og Magne - Sønner av Tor

Tyr (Ty) - Den modigste av gudene

Forsete - Sønnen til Balder

Våle - Sønn av Odin

Ull - Tors stesønn

Jarl, Karl - Sønn av Heimdall

Måne - Sønn av Mundilfare og bror til Sol

Narve - Sønn av Loke

Od - Gift med Frøya

Raudung - Konge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Guttenavn med norrøne tradisjoner trenger ikke være av den veldig sjeldne typen. Selv synes jeg navn som Øystein, Håvard, Halvor, Ulf og Arne er fine. De har norrøn opprinnelse alle sammen, og ikke er det så mange nyfødte som får disse navnene, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Norrøne navn da tenker jeg på Freya, Snorre, Afrodite, Odny, Torgrim, Valdemar, Brage, Trym, Hedda, Jardar, Iril, Birk, Balder, Sigurd, Embla, Idunn, Viljar, Eigir

Afrodite!!??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Det var hvem hun tenkte på, ikke nødvendigvis hvem som faktisk er norrøne.

Jeg likte Brage...og det fungerer vel greit på dansk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjalg.. eller Sjalg... usikker på skrivemåte rett og slett :)

Endret av Aurelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Birk,Torgrim, de er sikkert ikke norrøne, men de ville vel funket på dansk også? Lykke til med navnevalget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arhirwen

Storm er også et fint navn :)

Tror faktisk Danmark er opprinnelseslandet til navnet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøne namn er ikkje nødvendivis namn som Brage og Odin. Dei fleste namn som ses på som "norske namn", er norrøne.

Syns Aslak er kjempefint, eg. Etterkvart vil du jo ikkje forbinde det med andre enn sonen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Norrøne namn er ikkje nødvendivis namn som Brage og Odin. Dei fleste namn som ses på som "norske namn", er norrøne.

Enig. Dette prøvde jeg å formidle også, men det ser ut som mange tenker at norrøne navn må være av typen Ask og Embla.

De evinnelige bibelnavnene er de eneste "norske" navnene jeg kan komme på som ikke er norrøne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke norrøne akkurat men hva med Ulrik eller Peder?

Hva defineres som norrønt da? Ulrik (Alrek), var jo helt konge på vestlandet under vikingtiden, var han ikke? Er ham sjefsfjellet Ulriken i Bergen er oppkalt etter, og studentboligene nedenfor Sykeland Hulkehus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Masse gode forslag.. noen nye, mange jeg har hørt før, og noen som det var fint å bli minnet på. Det behøver ikke å være et opplagt norrønt navn, faktisk behøver det ikke å være et norrønt navn i det hele tatt, men foretrekker det helt klart over bibelske navn som Elias, Lukas og Nathaniel.

Navn som Sigurd, Håvard og Øystein er fine de altså, men selv om nok ikke mange babyer heter dette nå, så er det alikevel vanlige navn som man lett forbinder noen men.. + at jeg må inrømme at de ikke ligger i samme gata som Ylva, ihvertfall ikke i mine ører.

Vilje og Viljar er velklingende navn, men tror nok av en eller annen grunn at jeg må smake litt på de.. kanskje jeg kan justere litt på de, omforme de litt... (Tusen takk for navne betydnings infoen!)

Kanskje jeg skal tenke litt mere på Aslak ja.. synd jeg utelukker et så fint navn pga relasjoner

Storm og Birk er fine.. men Storm forbinder jeg med hotel cæsar og Birk med et campus jeg bodde på for litt siden..

:fnise: Sorry at jeg er så kresen, men dere var advart.. :)

Det kan virke som om jeg er allergisk mot å assosiere navn med noen/noe, men en veninne av meg heter faktisk Ylva (mitt nr 1 jentenavn). Dog er hun et skjønt menneske, så det er kanskje derfor det synes mere naturlig!

Tusen takk for at dere gidder å bruke tid på meg!

Endret av Katlina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine "norrøne" favoritter:

Ask/ Aslak: Allerede nevnt forklaring på

Iver: Variant av Ívarr; "Buekriger"

Lyder: Variant av Luther; "people" + "army"

Balder (dog ikke hvis jeg blir boende i et ikkenorsk land "Oh, here comes Balder": Sønn av Odin og Frigg, betyr "prins"

Loke: ukjent betydning

Yrjan/ Yrian: Variant av Jurian; "bonde, jordarbeider"

Torarin: Færøyisk versjon av "Tor Arne"; "torden" + "ørn"

Ymir: Annet navn på Aurgelmir, kjempen som Odin og brødrene hans lagde jorda av.

Lykke til!!

Endret av Lille Måne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv holdt jeg en knapp på Trym da jeg gikk gravid for ørten år siden.

Hadde også Gorm på lista men til slutt valgte vi ingen av de navnene.

Varg er også uvanlig,samme med Ulv/Ulvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen forslag til en kresen førstegangs mor? Gjerne norrøne, men også andre spesielle navn. De må gjerne være litt bløte i uttalen.. (det blir vel en vurderingssak da men... eksempelvis så synes jeg navn som Brage blir litt vel hardt og kontant)

Helst et sted mellom (3) 4-6 bokstver langt og skal gjerne ikke ligge høyt på navnetoppen.

TAKK!!

Njål, er et fint norrønt navn. klinger bra både i danmark og norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...