Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er flott, det!

Er man adoptert til Norge som barn/baby, så er det ganske naturlig at man vil gå i bunad. (det vil jo mange av oss som er født av etnisk norske foreldre også)

Dersom innvandere vil gå i bunad- vel, så tar jeg det som et kompliment :)

En annen sak er at stas-plaggene til mange innvandrere er så vakre at jeg rett og slett ikke skjønner at de skulle ville velge noe annet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er bare en bunad, men hva om de som ser seg som bunadens 'rettmessige bærere', føler seg krenket av at andre bruker den? Rent hypotetisk mener jeg.

Bunadzilla! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott, det!

Er man adoptert til Norge som barn/baby, så er det ganske naturlig at man vil gå i bunad. (det vil jo mange av oss som er født av etnisk norske foreldre også)

Er man adoptert så er man som norsk å regne. Jeg kjenner en mørkhudet mann som ble adoptert til Norge. Han har vokst opp i Norge og er kulturelt veldig norsk. Jeg vet ikke hva han går i på 17. mai, men han er en jeg godt kan se for meg i bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, det er bare en bunad, men hva om de som ser seg som bunadens 'rettmessige bærere', føler seg krenket av at andre bruker den? Rent hypotetisk mener jeg.

Det kan jo tenkes at bunaden på denne måten mister noe av sin tradisjonelle stedsbundne identidet, hvis det kan sies på den måten, dersom hvem som helst kan bære den. Er ikke dette noe vi bør ta vare på?

Hvorfor skal man ta hensyn til den krenkede så lenge det ikke besvares med trusler og vold? I "det nye vi" så er det trusler og vold som må til for å få "respekt for tradisjoner og kulturer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må for all del bare velge den bunaden de har lyst til uten at jeg gidder å hisse meg opp over det.

Men personlig mener jeg at man bør ha en tilknytning til det stedet man velger bunad fra, enten i form av slektshistorie eller hjemsted. I innvandreres tilfelle innebærer det at jeg ville syntes det var litt snålt om en andregenerasjons innvandrer som var født og oppvokst i Oslo, plutselig fikk det for seg at hun skulle ha en Hardangerbunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner mange adopterte, de har jo vært her i Norge siden de var småbarn. Mange av dem (helst jentene) har bunad fra stedet de har vokst opp på og bodd omtrent hele sitt liv. Jeg har faktisk hørt noen si at de burde hatt en "drakt" fra landet de opprinnelig kom fra, men jeg tror det blir nokså unaturlig all den dag de har bodd i Norge fra de kun var et par år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er man adoptert så er man som norsk å regne. Jeg kjenner en mørkhudet mann som ble adoptert til Norge. Han har vokst opp i Norge og er kulturelt veldig norsk. Jeg vet ikke hva han går i på 17. mai, men han er en jeg godt kan se for meg i bunad.

Og hvis man er norsk statsborger -men kom som flyktning og ble statsborger- så er man ikke det?Da er man ikke like norsk som en adoptert person?

En norsk statsborger kan vel gå med en norsk type dress/kjole?

Hvorfor kan ikke foreldra som har søkt og blitt statsborger etter flere år ha bunaden- mens BARNA dems kan det pga dem er 2-3.generasjon? Når dere sier dere skal ha bunad fra der bestemor/bestefar/foreldra kom fra??

Hva er det lissom?

Da måtte vel 2-3.generasjons innvandrer ha bunad fra hjemlandet og foreldra sin bygd der-eller?For å følge den logikken.

17mai er nasjonalismen sin høyborg i Norge. Hadde dere ikke hatt BARN i toget ville resten av Europa mint dere på det der med nasjonalismen noxo raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg syns det er helt greit. Jeg syns heller det enn drakten fra evnt hjemlandet. Men nå har ikke jeg no forhold til bunader, bortsett fra at jeg syns det er fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner mange adopterte, de har jo vært her i Norge siden de var småbarn. Mange av dem (helst jentene) har bunad fra stedet de har vokst opp på og bodd omtrent hele sitt liv. Jeg har faktisk hørt noen si at de burde hatt en "drakt" fra landet de opprinnelig kom fra, men jeg tror det blir nokså unaturlig all den dag de har bodd i Norge fra de kun var et par år gamle.

Adopterte er da ikke utenlandske! De har null tilknytning til et annet land, så det er helt bak mål og nevne adopterte (finnes en del etnisk norske adopterte også, bare så det er sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en person er blitt statsborger og den personen føler tilknytning i Norge- og har bynt på sitt nye frie liv i Norge. Og den personen føler det takknemlig å feire frihet og norsk grunnlov på 17 mai. Kan ikke den personen kjøpe en norsk kjole/dress? Og bruke det på 17 mai?

På alle andre områder vil nordmann at innvandrer/flyktininger skal bli norsk.

Men bare ikke prøv å ta på en bunad uten at du må forklare hvorfor det er greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er man adoptert så er man som norsk å regne. Jeg kjenner en mørkhudet mann som ble adoptert til Norge. Han har vokst opp i Norge og er kulturelt veldig norsk. Jeg vet ikke hva han går i på 17. mai, men han er en jeg godt kan se for meg i bunad.

Enig, synes denne tråden vitner om rasisme. Har en venninne som ble adoptert fra Korea, hun har vokst opp i Norge på samme sted som meg, gått på samme skole, stod til konfirmasjon, har etnisk norsk kjæreste. Bare fordi hun ser utenlandsk ut betyr jo ikke det at hun ikke er norsk. For en tåpelig tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanette

Det er flott med bunad! Selv har jeg det ikke, for det er ikke helt "meg". Jeg foretrekker å pynte meg med vanlig kjole. Men er det ikke et kompliment til vår kultur at de vil ikle seg nasjonaldrakten vår da? Det er jo bare flott det! Jeg mener at det er sånn det skal være. Vil man ikle seg bunad, så må man bare gjøre det. Positivt at de vil det, og ivareta kulturen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolita___

Alle skal gå med hva de vil.Overhørte en gang en samtale mellom 2 norske damer der de mente at pakistanste barn skal gå bakerst i 17 mai toget fordi de ikke er norske.Ble helt paff,så mye skjult rasisme er det her i NORGE dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Adopterte er da ikke utenlandske! De har null tilknytning til et annet land, så det er helt bak mål og nevne adopterte (finnes en del etnisk norske adopterte også, bare så det er sagt).

Ja, men for en som ikke kjenner dem, så vil de jo skille seg ut. Det er også litt feil av deg å si at de har null tilknytning til landet de kom hit fra, mange av dem er veldig stolte av at de kommer fra to land!

Jeg ble faktisk ganske sjokkert selv da jeg hørte noen kolleger si at de syntes noen adopterte barn de visste om heller burde ha en drakt fra det landet de opprinnelig kom fra. Helt sikkert fine drakter det, men det blir helt feil for barn som har bodd hele livet i Norge å iføre seg det i stedet for bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Man skal ha bunad fra det stedet man er vokst opp, eventuelt fra der foreldrene er fra. Er foreldrene fra forskjellige steder kan man velge. Eller, har bestemor/oldefar en bunad fra sitt hjemsted som du kan arve, er det også lov og kjempeflott.

Adopterte har selvfølgelig bunad fra det stedet de er vokst opp! Er ikke det fullstendig naturlig? Adopterte kan til og med arve bunad/bunadssølv fra besteforeldre el.

Det samme gjelder vel andre generasjons innvandrere. Er man født og oppvokst i Hallingdal, så bruker man den bunaden da!

Første generasjons innvandrere som har bodd i Norge i et par år? Tja.. Jeg har ingenting imot det, synes det er kjempekult med folk som liker bunad!

Men jeg har vansklig for å se for meg hvilken bunad de da skulle velge. Jeg kunne foreksempel aldri ha ikledd meg nordlandsbunaden selv om jeg flyttet dit, ganske enkelt fordi jeg ikke har noen røtter der. Så da kan de bare velge en vilkårlig bunad? Eller eventuelt en festdrakt (nei, det er ikke det samme som bunad, selv om det ligner)? Kanskje de kan ha fra det stedet de først kom til i Norge? Jeg vet virkelig ikke.. :/

Når det er sagt, så synes jeg det er ekstremt tullete med nordmenn som velger en bunad fra et sted de ikke har tilknytning til, bare fordi de synes den var fin. Som sagt, enten du eller dine foreldre bør komme fra samme sted som bunaden din!

Konklusjon? Bunad er kjempeflott, samme hvem som bærer den! Men den er aller flottest på de som bærer en bunad fra stedet de har røttene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle skal gå med hva de vil.Overhørte en gang en samtale mellom 2 norske damer der de mente at pakistanste barn skal gå bakerst i 17 mai toget fordi de ikke er norske.Ble helt paff,så mye skjult rasisme er det her i NORGE dessverre.

Hadde du overhørt to innvandrerkvinner omtale nordmenn så hadde du fått hakeslepp tenker jeg. Men de kan jo hjemme seg bak et språk du ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Konklusjon? Bunad er kjempeflott, samme hvem som bærer den! Men den er aller flottest på de som bærer en bunad fra stedet de har røttene sine.

Det vil si at en person som ikke har "røtter" i norsk bygdesamfunn- men som alle KREVER med streng stemme at skal bli integrert med norsk kultur og glemme alle normer fra sin bakgrunn for å bli akseptert av dere. Han skal være holdt borte fra å bære symbolet på det som er norsk. Pga dere vil fortelle at han ikke hører til.

Det er det som er konklusjon når man ikke får ha en bunad pga man er norsk statsborger som ikke ble født i Norge.

Men det er ikke noen regel om "røtter" for å kjøpe bunad. Det er ikke bostedsbevis og fødselsattes for å få kjøpt det.

Hvis man bor i Norge og vil gå med norske klær på en norsk dag og feire Norge- hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er flott med bunad! Selv har jeg det ikke, for det er ikke helt "meg". Jeg foretrekker å pynte meg med vanlig kjole. Men er det ikke et kompliment til vår kultur at de vil ikle seg nasjonaldrakten vår da? Det er jo bare flott det! Jeg mener at det er sånn det skal være. Vil man ikle seg bunad, så må man bare gjøre det. Positivt at de vil det, og ivareta kulturen vår.

Kulturen går jo ut på at man skal gå med bunad som man er født og oppvokst eller har foreldre fra! Ødelegger jo hele kulturen om hvem som helst bare skal gå med akkurat den bunaden dem vil. Synes det blir et voldsomt kulturelt press på den norske kulturen når slikt bare får spre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det vil si at en person som ikke har "røtter" i norsk bygdesamfunn- men som alle KREVER med streng stemme at skal bli integrert med norsk kultur og glemme alle normer fra sin bakgrunn for å bli akseptert av dere. Han skal være holdt borte fra å bære symbolet på det som er norsk. Pga dere vil fortelle at han ikke hører til.

Det er det som er konklusjon når man ikke får ha en bunad pga man er norsk statsborger som ikke ble født i Norge.

Men det er ikke noen regel om "røtter" for å kjøpe bunad. Det er ikke bostedsbevis og fødselsattes for å få kjøpt det.

Hvis man bor i Norge og vil gå med norske klær på en norsk dag og feire Norge- hva er problemet?

Problemet er jo at det er en fornærmelse! Du misforstår helt om du tror at integrering handler om å fornærme tradisjon om bunad fra sitt hjemsted og/eller sine røtter. Det gjelder også etnisk norske som gjør det. Det strider mot hele tradisjonen. Og hvis man i tillegg til å ødelegge tradisjonen også viser liten vilje til å virkelig integreres, ja så blir det bare enda verre. Symbolet er det norske flagget, ja jeg synes det er like provoserende som når noen snakker om at hvilke flagg som helst skal aksepteres på den norske bursdagen. Så fornærmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elena

Ja, det er bare en bunad, men hva om de som ser seg som bunadens 'rettmessige bærere', føler seg krenket av at andre bruker den? Rent hypotetisk mener jeg.

Det kan jo tenkes at bunaden på denne måten mister noe av sin tradisjonelle stedsbundne identidet, hvis det kan sies på den måten, dersom hvem som helst kan bære den. Er ikke dette noe vi bør ta vare på?

Ikke glem at bunaden er en oppkonstruert tradisjon! De fleste norske bunader ble designet på 1950-tallet og bør ikke forveksles med folkedrakter. Faktisk er det svært få steder i Norge som har en drakt tradisjon fra gammelt av. De fleste steder fulgte moten fra utlandet, mer eller mindre. Mange av dagens bunaer er basert på én drakt, broderiet i en kjole, eller til og med stoffet fra en gammel pute. Dette ble så videreutviklet til en bunad som skulle være representativ for hele bygda eller til og med kommuen/fylket. I andre tilfeller ble trekk fra ulike drakter i ett område samlet sammen til en felles bunad.

Selvfølgelig finnes det borgjemte bygder der (folke)drakt tradisjonen var levende langt opp til forrige århundre, men disse er et fåtall. Jeg synes dere legger alt for mye i denne bunads"tradisjonen". Om en innvandrer, asylsøker eller turist vil ta på seg en bunad - flott! Ingen bør da føle seg krenket av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...