Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

:)

En person trenger ikke å være dum fordi om han ikke er flink med ord og dårlig på å skrive... Han kan ha noen tanker i huet fordet.

Tenk om den personen bruker å skrive på KG pga at den personen fant ut at han fikk øvd seg på å skrive.. Og blei flinkere.

Og at den personen leser i tråder som han velger å svare i når han ville sagt noe. Og at den personen har lest om Hulda Garborg og bunad.

Og visst den personen er veldig negativ med innlegg i en tråd om 17mai- så kanskje er det pga han gruer seg til 17 mai. Pga han veit at på den dagen burte han kanskje helst dra til Sverige.

Okay, da...:)

*legger meg flat*

Hvorfor gruer du deg til 17. mai? Jeg mener nå ihvertfall at ALLE er velkommen til å feire 17. mai- uansett. Og hvem som helst kan bruke bunad, dersom de føler seg tilknyttet til landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okay, da...:)

*legger meg flat*

Hvorfor gruer du deg til 17. mai? Jeg mener nå ihvertfall at ALLE er velkommen til å feire 17. mai- uansett. Og hvem som helst kan bruke bunad, dersom de føler seg tilknyttet til landet :)

:)

I USA bruker amerikanske ungdommer som har etnisk bakgrunn fra Norge bunader til å danse i på folkedans-oppvisninger. Selv om dem er amerikanske og dem ofte har noen/flere gifta inn i familien som IKKE er etnisk norsk. Pga at dem føler dem har tilknytnig til Norge og bruker bunad som nasjonalromantisk kultur-symbol.

Bunad ER et nasjonalromantisk kultur-symbol. Så da blir det masse nasjonalromatiske følelser med det tenker jeg.Og ikke alle ting som blir sakt om bunad er helt rasjonellt.Syns jeg da.

Og visst alle nordmenn tenkte at det var helt innlysende ok med nasjonalromantisk symbol på innvandrete personer- så ville det sikkert ikke vært en tråd om det på KG.

Eller vanlig å intervjue innvandrete personer på NRK/TV2 på 17 mai- med forklaring på hvorfor den personen har på bunad/liker bunad.

Det fins folk med fordommer og det fins folk som ikke har den samme fordommen.

Jeg dømmer ikke alle. Jeg bare svarer i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

:)

I USA bruker amerikanske ungdommer som har etnisk bakgrunn fra Norge bunader til å danse i på folkedans-oppvisninger. Selv om dem er amerikanske og dem ofte har noen/flere gifta inn i familien som IKKE er etnisk norsk. Pga at dem føler dem har tilknytnig til Norge og bruker bunad som nasjonalromantisk kultur-symbol.

Bunad ER et nasjonalromantisk kultur-symbol. Så da blir det masse nasjonalromatiske følelser med det tenker jeg.Og ikke alle ting som blir sakt om bunad er helt rasjonellt.Syns jeg da.

Og visst alle nordmenn tenkte at det var helt innlysende ok med nasjonalromantisk symbol på innvandrete personer- så ville det sikkert ikke vært en tråd om det på KG.

Eller vanlig å intervjue innvandrete personer på NRK/TV2 på 17 mai- med forklaring på hvorfor den personen har på bunad/liker bunad.

Det fins folk med fordommer og det fins folk som ikke har den samme fordommen.

Jeg dømmer ikke alle. Jeg bare svarer i tråden.

Du generaliserer veldig, og hvis du ikke liker at folk gjør det overfor deg så kan du ikke forvente at andre skal akseptere din generalisering av nordmenn.

At du klager på NRK er jo også ganske utrolig. Den kanalen på 17. mai har jo i mange år nå i politisk korrekt stil gjort om hele 17. mai til en feiring av flerkulturen. At 17. mai er grunnlovsdagen er det vanskelig å få med seg om man følger med på NRK, med sitt konstante fokus på at ingenting egentlig er ekte norsk, nordmenn har egentlig ikke noen grunn til å være stolte (det er faaaaarlig nasjonalisme!) og at alt i Norge har kommet fra utlandet. Temmelig provoserende å se hvordan den statskanalen driver ren propaganda og undergraver hva 17. mai handler om. Det er mange i den kanalen som er hysterisk opptatt av politisk korrekthet og ingenting viser det bedre enn de latterlige 17.mai sendingene de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du klager på NRK er jo også ganske utrolig. Den kanalen på 17. mai har jo i mange år nå i politisk korrekt stil gjort om hele 17. mai til en feiring av flerkulturen. At 17. mai er grunnlovsdagen er det vanskelig å få med seg om man følger med på NRK, med sitt konstante fokus på at ingenting egentlig er ekte norsk, nordmenn har egentlig ikke noen grunn til å være stolte (det er faaaaarlig nasjonalisme!) og at alt i Norge har kommet fra utlandet. Temmelig provoserende å se hvordan den statskanalen driver ren propaganda og undergraver hva 17. mai handler om. Det er mange i den kanalen som er hysterisk opptatt av politisk korrekthet og ingenting viser det bedre enn de latterlige 17.mai sendingene de har.

Det der er jeg litt enig i. Selvsagt skal innvandrere få feire dagen de også, men sendingene til NRK har vært overfokusert på internasjonale feirnger og utenlandske drakter. Hvorfor kan de ikke fokusere mer på Norge og norsk nasjonalromantikk på en sånn dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er man adoptert så er man som norsk å regne. Jeg kjenner en mørkhudet mann som ble adoptert til Norge. Han har vokst opp i Norge og er kulturelt veldig norsk. Jeg vet ikke hva han går i på 17. mai, men han er en jeg godt kan se for meg i bunad.

Dette ser jeg på som helt naturlig. Vedkommende har vokst opp på plassen, det er det dette handler om. Har man en sterk tilknytning til en plass så er det naturlig at en bruker bunaden. Har man ikke denne sterke tilknytningen synes jeg det er unaturlig at man bærer bunaden derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det vil si at en person som ikke har "røtter" i norsk bygdesamfunn- men som alle KREVER med streng stemme at skal bli integrert med norsk kultur og glemme alle normer fra sin bakgrunn for å bli akseptert av dere. Han skal være holdt borte fra å bære symbolet på det som er norsk. Pga dere vil fortelle at han ikke hører til.

Det er det som er konklusjon når man ikke får ha en bunad pga man er norsk statsborger som ikke ble født i Norge.

Men det er ikke noen regel om "røtter" for å kjøpe bunad. Det er ikke bostedsbevis og fødselsattes for å få kjøpt det.

Hvis man bor i Norge og vil gå med norske klær på en norsk dag og feire Norge- hva er problemet?

Forbyr vi denne innvandreren å feire nasjonaldagen? Forbyr vi dem å bære 17. mai sløyfe, norsk flagg og spise rømmegrøt eller hotdog? Får de ikke delta i toget?

Nei det er rett - ingen krever bostedsbevis. Det er full frihet til å hoppe over all tradisjon og velge setedalsbunad for en trønder og bergensbunad for en kar fra holmenkollåsen. Men det er ikke det som er bunadstradisjonen! Og hvis man skal følge bunadstradisjonen så skal man altså ha en bunad fra plassen man har røtter til.

Skal jeg sette meg ned og grine blod fordi jeg ikke har røtter i Rogaland, og derfor ikke kan naturlig følge bunadstradisjonen og bære den bunaden som jeg synes er så fin? Jeg forstår rett og slett ikke logikken til dere som ikke forstår hva bunadstradisjon går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Dette ser jeg på som helt naturlig. Vedkommende har vokst opp på plassen, det er det dette handler om. Har man en sterk tilknytning til en plass så er det naturlig at en bruker bunaden. Har man ikke denne sterke tilknytningen synes jeg det er unaturlig at man bærer bunaden derfra.

Men hvordan ser du forskjell på en som er adoptert og en som er innvandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men min mor eller far får ikke lov av dere damer... Bare meg og søstrene har DERE bestemt... Hmm... Og da ser jeg rett igjennom dere og bunadsregelen deres. Det er ikke for andre enn nordmenn og dem som IKKE flyttet hit. Og dere vil bestemme hvem som er nordamnn uansett hvaslaks statsborgerskap den personen har eller om den personen har bodd i landet i samma byen i 35 år. Han har ikke røtter der pga det bestemmer dere.

Merkelig nok så skjønte min mor - som er utlending - dette av seg selv. Hun ville ikke ha bunad, hun brukte penkjole på 17. mai da hun mente at det var det som var riktig antrekk for henne 17. mai. Hun sørget imidlertid for at vi barna hadde bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Men hvordan ser du forskjell på en som er adoptert og en som er innvandret?

Man ser ikke forskjell på en fra Setesdal og en fra Stavanger, heller, men de kan fortsatt ikke bruke samme bunad.

Det er ingen som går rundt og spør folk etter bevis for hvorfor de har den og den bunaden. Men man rekner med at når man ser noen i Hardangerbunad, så er vedkommende derfra/har vokst opp der/har foreldrene sine derfra/har arvet bunaden av en bestemor som er derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men hvordan ser du forskjell på en som er adoptert og en som er innvandret?

Hva slags irrelevant spørsmål er det? Hvordan ser du forskjell på en nordmann og en polakk, amerikaner eller nederlender?

Det handler ikke om hvordan man ser ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Veldig bra sagt.

Og det vises alltid fram minst en innvandrer med bunad på NRK på 17 mai- og personen må ALLTID forklare. Så da blir det politisk korrekt og "våre nye landsmenn"- som er dem dere har bestemt at er det.

For det første: dette er ufint, og jeg ville ALDRI akseptert hvis en av mine venner måtte forklare seg om hvorfor vedkommende har bunad.

Når det er sagt så er det også ganske vanlig å spørre hvor kommer bunaden din fra. Dersom det da er noe annet enn hjemtrakten så spør ikke jeg mer, jeg har ikke noe med det.

At journalister og andre nærmest avkrever et svar fra en som er "synlig ny i bygda" støtter jeg ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men hvordan ser du forskjell på en som er adoptert og en som er innvandret?

Men jeg bryr meg da katten om hvorfor akkurat den personen bærer bunad? Jeg går ikke rundt og spør folk "har du lov å bruke bunad"? Jeg ergrer meg ikke en gang ...

Jeg bare synes det er rart at noen NÅR DE VELGER om de skal ha bunad ikke tenker over hva som er tradisjonene som ligger bak. Det er ikke det samme som at jeg disser eller har stygge tanker om de som faktisk bærer bunad. Hvorfor skulle jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jeg på som helt naturlig. Vedkommende har vokst opp på plassen, det er det dette handler om. Har man en sterk tilknytning til en plass så er det naturlig at en bruker bunaden. Har man ikke denne sterke tilknytningen synes jeg det er unaturlig at man bærer bunaden derfra.

Mens en person som er vokst opp i Vestby pga hennes foreldre har bodd der siden 1962- hun skal ha bunad fra Rogaland pga bestemora gifta seg med en som bodde i Stavanger... Eller? Joda. Og den samme dama tar på datra og sønnen barne-bunad fra Gudbrandsdalen på 17 mai og til julaften.

Ser du når det blir skrivd opp at den bunad-regelen du bruker ikke henger sammen? For jeg KJENNER den dama...

Hun kan bruek den bunaden som hun vil- og hun gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare synes det er rart at noen NÅR DE VELGER om de skal ha bunad ikke tenker over hva som er tradisjonene som ligger bak. Det er ikke det samme som at jeg disser eller har stygge tanker om de som faktisk bærer bunad. Hvorfor skulle jeg?

Tradisjonen er at: hulda garborg holdt på med et nasjonalromantisk prosjekt og danset folkedans. Så lavde hun hardangerbunad til alle som danset på henne sin oppvisning. Nordmenn likte det ikk helt til å byne med- men så blei det poulært. da fant dem fram en brodert pute her og et tilfeldig hestedekken der- og sydde noen forslag som ble vedtatt at passa.

DET er tradisjonen.

Det står i bunadleksikon- og Husfliden sier til meg at det stemmer.

Men for all del- lav ny tradisjon :) De ungdommene som jeg skrei om i USA veit ikkeno om hvem bunad dem har på- bare at den er uniformen på oppvisning og at den er ultra-norsk.

Men det er sikkert veldi fint å ha interne tradisjoner å være engasjerte. Som andre personer må bli innvidd i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Mens en person som er vokst opp i Vestby pga hennes foreldre har bodd der siden 1962- hun skal ha bunad fra Rogaland pga bestemora gifta seg med en som bodde i Stavanger... Eller? Joda. Og den samme dama tar på datra og sønnen barne-bunad fra Gudbrandsdalen på 17 mai og til julaften.

Ser du når det blir skrivd opp at den bunad-regelen du bruker ikke henger sammen? For jeg KJENNER den dama...

Hun kan bruek den bunaden som hun vil- og hun gjør det.

Her vest hos oss er det ingen som bruker barnebunad fra Gudbrandsdalen - det er rett og slett et fremmed begrep.

Det som er den mest vanlige bunaden her er hardanger bunad - det er også den som er vanligst som barnebunad. Dernest kommer Bergens bunad.

Men som sagt: jeg legger meg ikke opp i hvorfor Kari har Setedalsbunad, Ali har herrebunad fra Askøy og barna deres har barne hardangerbunader. Det er deres valg og deres begrunnelser.

Jeg har hele tiden sagt at "personlig" mener jeg at man skal velge ut fra det man har tilknytning til - jeg legger meg ikke opp i hvordan andre kommer frem til den tilknytningen. For meg vil det da være utenkelig å ha Rogalandsbunad selv om jeg synes den er en av de vakreste som finnes.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du tror at min personlige mening om hvordan man velger bunad skal være allmengyldig for andre? Eller at det har noen som helst påvirkning på Ali og Kari's valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart det er krig i verden når folk blir fornærmet og føler seg krenka pga noen som ikke er født norske går med en budnad?

Jeg syntes det er kjempeflott at de går med budnad. Det viser at de føler seg norske :goodbye:

Forøverig kan jeg bruke oslo budnaden og lundeby budnaden. Men er nok andre bunader jeg hadde hatt mere lyst på

Endret av mirandaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Gjest A:

Du vrir på det folk sier. Man skal ha bunad fra der man kommer fra eller fra der men kjenner tilknytning. Altså, for innvandrere blir det sannsynligvis fra det stedet de bor.

Vanskelig? Nei.

Unntaket fra denne uskrevne regelen er om man arver en bunad fra et annet sted (fra oldeforeldre eller lignende). Da er det ok.

For meg kan folk ta på seg akkurat den bunaden de vil. Men det kunne aldri i verden falt meg inn å brukt en annen bunad en den fra det stedet jeg kommer fra. Det er litt fint også, i en by på 17 mai, så har alle på seg bunader fra stedet de kommer fra, så ser man så mange forskjellige.

Noen steder har vel ikke bunad, men festdrakt er da et godt alternativ! De ser jo ut som bunader, men kan brukes av folk fra hele landet (helt uten de lokale reglene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor du tror at min personlige mening om hvordan man velger bunad skal være allmengyldig for andre? Eller at det har noen som helst påvirkning på Ali og Kari's valg?

Men jeg sier ikke at jeg tror det.

jeg bare legger inn mitt syn i en tråd med mnge forskjellige innlegg i...

Det må væra noe med en intern forståelse av kvinneforumet sine koder for innlegg som jeg ikke skjønner -når som at jeg tror at jeg kan poste hva som er mitt syn i en tråd med flere innlegg-uten at damer blir oppgitt/sur og tror alt jeg skriver er til dem personelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A:

Du vrir på det folk sier.

Jeg vrir ikke på hva andre folk sier. Jeg bidrar med min erfaring som jeg har opplevd.

Men jeg skjønner nå at koder for innlegg som man poster på det her kvinneforumet er ikke at det kan bli dialog med posting av mange forskjellige syn- men målet er visst krangel. (...)

Hva med å svare til non andre enn meg? Det var ikke bare MEG som posta innlegg her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg syns det er flott å vise hvor jeg kommer fra når jeg går i bunaden min. Jeg er stolt av hjemstedet mitt og liker å vise det med bunaden min. Derfor syns jeg det hadde vær trist hvis alle fra nabofylket, eller resten av landet, hadde begynt å gå med den bunaden jeg har. Hvis "alle" bruker hvilken som helt bunad så viser jo ikke bunaden hvor jeg kommer fra lenger, og da er jo noe av det som jeg er så stolt av med den borte.

Jeg hadde altså ikke hatt noe imot at en innvandrer som har bosatt seg og slått røtter på mitt hjemsted hadde brukt denne bunaden, men jeg syns det er dumt når oslofruer gjør det bare fordi du syns den var fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...