Gå til innhold

Lemmings prøverdagbok

Lemming

Anbefalte innlegg

Koselig å se at du er tilbake igjen på KG :klemmer:

Gleder meg til å følge deg igjen, og håper at det ikke tar lang tid for dere når dere nå skal søke hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde legetime i går.

Legen var utrolig okei! Jeg er skikkelig letta faktisk! Vet ikke helt hva jeg hadde sett for meg, men har vært litt redd for å ikke bli tatt seriøst.. Man hører stadig om unge par som blir møtt med den holdningen at det er unødvendig å "stresse" med å bli gravid når man er ung og har "god tid på seg"...

Men han var skikkelig forståelsesfull, og enig i at det er på tide å gjøre noen undersøkelser. Etter at jeg fjernet hormonspiralen har jeg fått mer og mer uregelmessige sykluser, og det siste halvåret-året veldig lange sykluser. Så han ville starte med å undersøke hormonene mine, og jeg tok blodprøve som skulle skjekke en lang rekke ting. Han tok en gynekologisk undersøkelse, og celleprøve av livmorhalsen eller tuppen eller hva det var.

Jeg har ny legetime 27.feb, så da får jeg vite resultatene, og veien videre må vel planlegges derfra.

Skjønner ikke hvorfor jeg har venta så lenge med å gå til lege. Skulle ønske jeg tok tak i det for et år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

:goodbye:

Skjønner godt behovet for KG-pause, men jeg har så vanskelig for å begrense meg, så klarte maks et par uker av gangen.. :fnise: Var en periode hvor jeg var ganske lei av at ingenting skjedde, men så plutselig skjedde det visst likevel! Først i pp17 mens vi holdt på med utredning, men så mista vi, men så skjedde det igjen i pp19. Og nå sitter'n! :nigo:

Så fint at du er igang med utredning. Ut ifra hva du beskriver så høres det jo ut som om problemet kanskje kan være ustabile sykluser og hormonkluss. Kanskje du får resept på Pergo og at det gjør susen?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koslig å se at du er tilbake :klemmer:

Trist at det ikke har blitt noe baby enda, men tenker det ordner seg når dere har kommet til lege og får hjelp der :jepp: Når dere er unge så er vel sannsynligheten for å lykkes snart enda større! Og dere har virkelig mye å glede dere til :rodmer:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Nå har jeg vært hos legen. Den siste uka har jeg hatt veldig blandede følelser. På den ene siden er det nesten så jeg håpte at det var noe galt med hormonene mine, for da er det iallefall noe å ta tak i. Men igjen, så er det jo håpløst tåpelig å håpe at noe er galt med kroppen din! :ler:

Vel vel. Blodprøvene viste ingenting unormalt. Legen sa; Det er prøver man skal ta tidlig i syklusen, og prøver man skal ta siste uka før menstruasjon. (Vanskelig for meg som aldri vet når jeg får menstruasjon). Så igjen er det prøver man skal ta om man har uregelmessige sykluser, og det var disse prøvene som ble tatt på meg. De viste ingenting unormalt.

Så nå er jeg henvist til sykehus (jeg som bor i bygd må reise 30 mil for å komme til nærmeste sykehus...) for videre utredning. Da skal både jeg og sambo til sykehus for å ta videre undersøkelser.

Legen (som forøvrig er nytilflyttet) visste ikke helt hvor lang tid det ville ta fra henvisning til innkalling.

Han sa forresten at "noen" mener man skal vente 2 år fra man begynner å prøve til man starter eventuelle utredninger, så han sa det kunne hende de ville vente til mai med å ta meg inn (siden jeg tok ut hormonspiralen i mai 2010 - og det først da er 2 år siden vi begynte å prøve). Vet ikke helt hva jeg skal si til det jeg.

Inntil jeg skal på sykehus skal jeg tempe hver dag. Registrere temperatur og lete etter det magiske EL hoppet på +0,5grader.

Dere andre som har vært gjennom utredninger og greier, hvor lenge måtte dere vente fra dere fikk henvisning til dere ble innkalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra vi fikk henvisningen til Rikshospitalet (etter mange undersøkelser hos gyn et halvt år først) tok det nesten et halvt år, men det varierer hos hver klinikk og det kan variere når på året. Vi har blitt videre henvist til Porsgrunn nå og der skal det kun være to mnd ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lollipop! Takk for svar! :)

Hmm. Vi er i første omgang henvist til gynekologisk avdeling, der de skal undersøke om jeg har tette eggledere og sikkert flere ting. Aner ikke hvor lang tid det kan ta jeg. Men håper det går fort! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen jeg var hos tidligere i februar sa at dersom ingenting var galt med hormonprøvene måtte jeg til gynekologisk avdeling for å skjekke om jeg har tette eggledere, så jeg antar at det skal skjekkes. Vet ikke hva mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da melder også jeg meg inn her, dette blir spennende å følge med på. Jeg har ikke lest hele dagboken, men skummet gjennom første og siste side.

For vår del tok det ca et halvt år fra henvisning ble sent til vi fikk første time, og ca ett år fra henvisning ble sendt til vi var i gang med prøverør (selv om vi får krysse fingrene for at det ikke er det som skjer med dere). Det høres ut som om dere har fått super oppfølging så langt, legen har gjort alt riktig, og henvist dere videre på riktig tidspunkt.

Dette med hvor lenge man skal vente er vanskelig. Det kan ta lang tid før kroppen klarer å ta over etter at man har sluttet på hormonprevansjon. Vi valgte å vente og drøye ganske lenge før vi tok steget til prøverør, i håp om at det skulle klaffe av seg selv. Det er jeg veldig glad for i ettertid - det er mye styr med hormonbehandlinger, og alt føles veldig teknisk. Det har vi har forsøkt så mange ganger på egenhand betyr at vi vet at vi må ha hjelp, det føles som en liten trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapraskopi er en kikkhullsoperasjon, men det skal som regel mye til før man kommer dit hen så det høres ikke ut som det er det legen din viser til :) Jeg kan veldig lite om det å undersøke tette eggledere... røntgen som brukes nå? Spennende å høre hva andre får beskjed om når det er så ulikt. Lege eller gynekolog har aldri nevnt det hos meg for eksempel, men pga mistanke om endometriose på meg så måtte jeg gjennom lapraskopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Athene! Hyggelig med nytt leser! :goodbye: Ja, det er vanskelig å vite hvor lenge man bør vente. Jeg hadde hormonspiral noen år, og man har jo både hørt og lest at det kan ta tid å bli gravid etter hormonprevansjon, så veldig lenge tenkte jeg at det bare "tok litt tid" før kroppen kom seg. Men etter nesten to år må man jo begynne å lure...

Legen var kjempegrei! Er kjempeglad for at vi blir tatt på alvor! :) Håper vi ikke trenger prøverør, men det føles i alle fall riktig å undersøke om noe er galt, nå som vi har vært prøvere noen år uten resultat.

Lollipop: Åja, tror ikke det er det jeg skal. Hmm, jeg fikk inntrykket av at det var vanlig å sjekke dette når man strever med å bli gravid. Men kanskje det er fordi jeg har så ustabile og lange sykluser de skal sjekke det. Blodprøvene viste jo ikke noe unormalt, så mulig at det er manglende EL som er grunnen til mine rare sykluser.. ?

Jeg forstod det slik at det foregår slik at man sprøyter opp en kontrastvæske, og ser på UL om egglederne er tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende det hørtes ut! Jeg er nok rar, men syns det er gøy å se meg selv på UL. Nå for noen dager siden så kunne han se at jeg hadde drukket veldig mye rett før UL så blæra var stor :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende det hørtes ut! Jeg er nok rar, men syns det er gøy å se meg selv på UL. Nå for noen dager siden så kunne han se at jeg hadde drukket veldig mye rett før UL så blæra var stor :fnise:

Hahaha, så sært! :ler:

For å unngå misforståelser: Sært at legen kunne se at blæra var stor! ;) (ikke at du synes det er gøy å se seg selv på UL, for det skjønner jeg veldig godt!!) :)

Endret av Lemming
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...