Gå til innhold

Til sykepleiere/leger

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan noen svare meg på om Co2 narkose og respiratorisk acidose er det sammen, evt hva som er forskjellen?

Skrevet (endret)

En acidose oppstår, som du sikkert vet, når blodets pH-verdi synker under ca 7.4 (litt avhengig av ref.verdiene som brukes).

Acidoser kan deles opp i metabolske og respiratoriske, men det siste oppstår når CO2-konsentrasjonene i blod øker grunnet hypoventilasjon (alveolene i lungene klarer ikke å kvitte seg med CO2). Det oppstår dermed hyperkapni fordi det skjer en opphopning av CO2 i plasma. Det partielle trykket, paCO2 vil øke, noe som igjen forårsaker at bikarbonat, HCO3- og dermed hydrogenioner frigjøres. H+-ioner påvirker syre-basebalansen i blodet, og pH-verdien begynner å ynke.

De vanligste årsakene til respiratorsk acidose er KOLS, morfinoverdoser (kan føre til resp.svikt), pneumotoraks eller neuromuskulær sykdom som affekterer det cerebrale respirasjonssenter. Acidosen kan være av akutt eller kronisk art.

CO2-indusert narkose brukes for det meste på dyr, gjerne som første ledd i avlivning, eller som et tillegg til annen innledende anestesi. Responsen og effektiviteten varierer fra art til art, individuelle variasjoner og bruk av andre medikamenter. Det gies store doser av CO2 (det partielle trykket av CO2 er høyt), slik at dyret i teorien raskt mister bevisstheten når konsentrasjonen av CO2 i lufta blir høy nok. CO2-narkose blir dog ikke brukt som primær avlivning, så det er ikke for å skape repsirasjonsstans, men for å mer humant (i teorien....) kunne avlive dyret ved annen metode når dyret er bevisstløst.

Reaksjonene på resp.acidose og CO2-narkose følger de samme fysiologiske reglene, men narkosen er i hovedsak beregnet for bruk på dyr og kontrollert initiert respons. Akutt resp.acidose (og metabolsk acidose) kan fort bli en livstruende tilstand, men årsakene er mange og pasientene lider ofte av kompliserende co-morbiditeter.

Endret av bergans
Skrevet

Æsj, er nå at jeg glemte å lage sånne fine små 2-tall på siste halvdel av innlegget mitt. Unnskyld, men det gikk ikke å fikse på det ved redigering.

Håper det hjalp litt, til tross for min kronglete skrivestil :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg er sykepleierstudent, ordet Co2 narkose kom opp i forbindelse med forhøyet Co2 i blodet (med fare for Co2 narkose). Jeg ser du skriver i forhold til dyr og avlivning, men begrepet brukes også på sykehuset. Jeg skulle derfor hatt en forklaring i forhold til det:-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Til bergans: Jeg ser jo når jeg leser litt grundigere at komponentene som du beskriver er de samme både på Co2 narkose og resp. acidose. Litt klarer. :-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg er sykepleierstudent, ordet Co2 narkose kom opp i forbindelse med forhøyet Co2 i blodet (med fare for Co2 narkose). Jeg ser du skriver i forhold til dyr og avlivning, men begrepet brukes også på sykehuset. Jeg skulle derfor hatt en forklaring i forhold til det:-)

Ah, da ble det litt klarere i hvilken sammenheng det er snakk om :)

Når pCO2 øker, og hyperkapni med hyperventilasjon er tilstede, så skyves jo oksygenets bindingskure mot venstre i takt med den synkende pH-verdien i plasma. Oksygenets bindingsevne synker, og kroppen reagerer med å gå i respiratorisk acidose.

CO2-narkose, som kan oppstå hos KOLS-pasienter da CO2 ikke blir tilstrekkelig ventilert ut, er en viderføring av prosessene som har oppstått ved en respiratorisk acidose. Slik jeg ser det, så blir CO2-narkose tilfellet når pasientens bevissthet affekters, og du er dermed i den andre enden av skalaen, som startet med lett CO2 retensjon, oksygenets bindingskruve endres og en skift i syre-basebalansen som senker plasma pH.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...