Havbris Skrevet 26. april 2010 #141 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Mitt perspektiv er at ei voksen kvinne skal ha sin partner som sin beste venn. Også foran venninner. Hvis ikke så er det noe alvorlig feil med parforholdet. Jeg er en voksen kvinne, og min mann gjennom 19 år er min aller beste venn. Det finnes ingen som kjenner meg så godt som han. Derfor er dette vennskapet i vårt kjærlighetsforhold unikt, eksklusivt for akkurat oss to og har en forrang. Alle andre vennskapsforhold jeg har er noe annet og bygger på helt andre forutsetninger. Det er også forhold som kan kalles "bestevenn-forhold", men de bygger på helt andre premisser og kvaliteter enn de jeg har sammen med min mann. Derfor kan det ikke være snakk om noe enten-eller, fordi forholdet jeg har til mannen min, - og andre vennskapsrelasjoner ikke kan sammenliknes. Det er to ulike kategorier. Slik jeg ser det. Endret 26. april 2010 av Havbris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #142 Del Skrevet 26. april 2010 Jeg er en voksen kvinne, og min mann gjennom 19 år er min aller beste venn. Det finnes ingen som kjenner meg så godt som han. Derfor er dette vennskapet i vårt kjærlighetsforhold unikt, eksklusivt for akkurat oss to og har en forrang. Alle andre vennskapsforhold jeg har er noe annet og bygger på helt andre forutsetninger. Det er også forhold som kan kalles "bestevenn-forhold", men de bygger på helt andre premisser og kvaliteter enn de jeg har sammen med min mann. Derfor kan det ikke være snakk om noe enten-eller, fordi forholdet jeg har til mannen min, - og andre vennskapsrelasjoner ikke kan sammenliknes. Det er to ulike kategorier. Slik jeg ser det. Ja, og nettopp derfor kan det fungere FORDI du har et slikt forhold og vennskap til din mann. Dvs. så lenge alle dine andre vennskapsforhold er noe annet og bygger på helt andre forutsetninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 26. april 2010 #143 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Ja, og nettopp derfor kan det fungere FORDI du har et slikt forhold og vennskap til din mann. Dvs. så lenge alle dine andre vennskapsforhold er noe annet og bygger på helt andre forutsetninger. Men hva er det du da forsøker å problematisere i denne tråden? Edit: Hva skulle da være problemet når mannen min ikke har noe imot at enkelte av mine nære venner er menn? Endret 26. april 2010 av Havbris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #144 Del Skrevet 26. april 2010 Men hva er det du da forsøker å problematisere i denne tråden? Edit: Hva skulle da være problemet når mannen min ikke har noe imot at enkelte av mine nære venner er menn? Det finnes flere potensielle problemer på dette området. Men akkurat her tenkte jeg på at egget må komme før høna - altså at rekkefølgen er viktig. Når man treffer ei helt ukjent dame som allerede har mannlige kompiser, så har høna kommet før egget. Og da blir det helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 26. april 2010 #145 Del Skrevet 26. april 2010 Det finnes flere potensielle problemer på dette området. Men akkurat her tenkte jeg på at egget må komme før høna - altså at rekkefølgen er viktig. Når man treffer ei helt ukjent dame som allerede har mannlige kompiser, så har høna kommet før egget. Og da blir det helt feil. Tja. Man kan vel ikke styre rekkefølgen på høna og egget akkurat. Hvis du treffer en tiltalene og spennende dame, men ikke kan godta at hun har etablert et liv før deg, så blir det vanskelig. Det er ikke ofte man møter historieløse mennesker. Og klart, hvis man vil, så kan man løfte på alle stener for å problematisere. Eller man kan velge de stenene man ønsker å snu for å leve godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #146 Del Skrevet 26. april 2010 Tja. Man kan vel ikke styre rekkefølgen på høna og egget akkurat. Hvis du treffer en tiltalene og spennende dame, men ikke kan godta at hun har etablert et liv før deg, så blir det vanskelig. Det er ikke ofte man møter historieløse mennesker. Og klart, hvis man vil, så kan man løfte på alle stener for å problematisere. Eller man kan velge de stenene man ønsker å snu for å leve godt. Nei, jeg forstår at voksne folk har etablert et liv, men begge må være klar for å justere sine relasjoner etter det nye forholdet. Man kan ikke regne med at alt skal være akkurat som tidligere (når man var singel). Og samme hvordan man snur og vender på det, så er det enklere når ingen av partene i et nytt forhold har nære venner av det motsatte kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 26. april 2010 #147 Del Skrevet 26. april 2010 Nei, jeg forstår at voksne folk har etablert et liv, men begge må være klar for å justere sine relasjoner etter det nye forholdet. Man kan ikke regne med at alt skal være akkurat som tidligere (når man var singel). Og samme hvordan man snur og vender på det, så er det enklere når ingen av partene i et nytt forhold har nære venner av det motsatte kjønn. I hvertfall er det enklere for deg, uansett hvordan jeg snur og vender på det. Helt greit det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #148 Del Skrevet 26. april 2010 I hvertfall er det enklere for deg, uansett hvordan jeg snur og vender på det. Helt greit det. Jepp. Og jeg er langt ifra alene. Det fleste menn vil ikke like at den nye dama har nære mannlige venner. Det er helt normalt. Jeg tror forøvrig også at de fleste kvinner ikke vil like at den mye mannen har nære kvinnelige venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 26. april 2010 #149 Del Skrevet 26. april 2010 Jepp. Og jeg er langt ifra alene. Det fleste menn vil ikke like at den nye dama har nære mannlige venner. Det er helt normalt. Jeg tror forøvrig også at de fleste kvinner ikke vil like at den mye mannen har nære kvinnelige venner. Det er greit at du ikke ville like at ny dame hadde nære mannlige venner. Resten av det du skriver er rene hypoteser, men mulig du sitter med empiri som du ikke synligggjør her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 26. april 2010 #150 Del Skrevet 26. april 2010 Du forstår forskjellen på det å vokse opp i en vennegjeng når man er tenåring og i de tidlige tyveårene, og det å treffe et nytt og helt fremmendt menneske etter at man har blitt godt voksen eller? Hva i all verden, tror du at du sitter og diskuterer med en tenåring her eller? Å få nye venner er betydelig lettere når man er tenåring, men det er fortsatt fullt mulig å tilføre nye venner til en eksisterende venneliste. Mine venner, både kvinnelige og mannlige har kommet til i løpet av mitt liv. Noen fra barndommen, noen fra tenårene, noen fra ungdomstiden og flere etter gjennom hobbyer, interesser og yrkesliv. Noen har falt fra gjennom årene, sånn er livet. Når man er i et forhold så er man ikke singel, helt klart. Men både min mann og jeg beholdt våre venner selv om vi ble sammen, vi justerer mengden samvær når vi har fått kjærester og det gjør også vennene våre. Havbris sier at forholdet til mannen er en kategori og forholdet til vennene en annen kategori, det er sånn jeg ser det også. Det er ikke noe enten eller, venner er venner og kjæreste er kjæreste. Og venner har jeg aldri hatt sex med, uansett hvilket kjønn det er snakk om. Det er den biten du ikke forstår, den biten med at det faktisk er mulig å omgås det motsatte kjønn uten å ha sex i tankene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 26. april 2010 #151 Del Skrevet 26. april 2010 Det er greit at du ikke ville like at ny dame hadde nære mannlige venner. Resten av det du skriver er rene hypoteser, men mulig du sitter med empiri som du ikke synligggjør her. Steinar vet hva alle andre menn mener, selv om det har vært opptil flere av dem som har prøvd å motsi ham i diverse tråder. Hadde han enda bare holdt seg til at ting er et problem for ham - så hadde det vel vært greit, men han vet best hva alle andre mener (også kvinner), og det er "imponerende". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #152 Del Skrevet 26. april 2010 Det er greit at du ikke ville like at ny dame hadde nære mannlige venner. Resten av det du skriver er rene hypoteser, men mulig du sitter med empiri som du ikke synligggjør her. Jeg syns det sier seg selv, uten å ha gjennomført noen spørreundersøkelse på området. Ei dame med nære mannlige venner utgjør en større risiko enn ei dame uten nære mannlige venner. Altså en økt risiko for at disse mannlige vennene vil komplisere det nye parforholdet. Sier ikke dette seg selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 26. april 2010 #153 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Jeg syns det sier seg selv, uten å ha gjennomført noen spørreundersøkelse på området. Ei dame med nære mannlige venner utgjør en større risiko enn ei dame uten nære mannlige venner. Altså en økt risiko for at disse mannlige vennene vil komplisere det nye parforholdet. Sier ikke dette seg selv? Jo, med din logikk, så sier det seg sikkert selv. Min logikk er annerledes enn din, derfor er ikke dette selvsagt for meg. "Det sier seg selv" holder ikke som verifisering av hypoteser. Men det holder som et subjektivt utsagn på vegne av deg selv. Endret 26. april 2010 av Havbris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #154 Del Skrevet 26. april 2010 Jo, med din logikk, så sier det seg sikkert selv. Min logikk er annerledes enn din, derfor er ikke dette selvsagt for meg. "Det sier seg selv" holder ikke som verifisering av hypoteser. Men det holder som et subjektivt utsagn på vegne av deg selv. Det dreier seg jo egentlig bare om en risikovurdering. Og derfor tror jeg de fleste menn ville velge ei dame med mindre risiko enn ei med større risiko. Som regel finner man jo ikke ut dette før etterpå, og da vil nok mange føle for å minimere risikoen. Dvs. begrense vennskapene og deres omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 26. april 2010 #155 Del Skrevet 26. april 2010 Det dreier seg jo egentlig bare om en risikovurdering. Og derfor tror jeg de fleste menn ville velge ei dame med mindre risiko enn ei med større risiko. Som regel finner man jo ikke ut dette før etterpå, og da vil nok mange føle for å minimere risikoen. Dvs. begrense vennskapene og deres omgang. Du beskriver en hypotetisk, og til dels umulig tidslinje. Men moro å leke med hypoteser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #156 Del Skrevet 26. april 2010 Hva i all verden, tror du at du sitter og diskuterer med en tenåring her eller? Å få nye venner er betydelig lettere når man er tenåring, men det er fortsatt fullt mulig å tilføre nye venner til en eksisterende venneliste. Mine venner, både kvinnelige og mannlige har kommet til i løpet av mitt liv. Noen fra barndommen, noen fra tenårene, noen fra ungdomstiden og flere etter gjennom hobbyer, interesser og yrkesliv. Noen har falt fra gjennom årene, sånn er livet. Når man er i et forhold så er man ikke singel, helt klart. Men både min mann og jeg beholdt våre venner selv om vi ble sammen, vi justerer mengden samvær når vi har fått kjærester og det gjør også vennene våre. Havbris sier at forholdet til mannen er en kategori og forholdet til vennene en annen kategori, det er sånn jeg ser det også. Det er ikke noe enten eller, venner er venner og kjæreste er kjæreste. Og venner har jeg aldri hatt sex med, uansett hvilket kjønn det er snakk om. Det er den biten du ikke forstår, den biten med at det faktisk er mulig å omgås det motsatte kjønn uten å ha sex i tankene. Ja, jeg sier ikke at du gjør eller har gjort noe galt. Jeg bare påstår at det blir mer komplisert av slike venne-forhold for et nytt forhold, og at risikoen føles større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 26. april 2010 #157 Del Skrevet 26. april 2010 Det dreier seg jo egentlig bare om en risikovurdering. Og derfor tror jeg de fleste menn ville velge ei dame med mindre risiko enn ei med større risiko. Som regel finner man jo ikke ut dette før etterpå, og da vil nok mange føle for å minimere risikoen. Dvs. begrense vennskapene og deres omgang. Som min potensielle ektefelle kateW :gjeiper: prøvde å si tidligere: hvis hun hadde vært venner og kamerat og kun det med Kristian (het han det?) i 30 år, hun har aldri hatt sex med han tidligere, og har heller aldri hatt romantiske eller seksuelle følelser for han tidligere. Hva er det som tilsier at hun plutselig vil hoppe til køys med han når hun blir kjæreste med Ole? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #158 Del Skrevet 26. april 2010 Du beskriver en hypotetisk, og til dels umulig tidslinje. Men moro å leke med hypoteser. Ja, i praksis kommer man som regel inn i brannslukkings-fasen På den annen side kan man finne ut slikt i dag på forhånd via Internett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Prøvekandidat Skrevet 26. april 2010 #159 Del Skrevet 26. april 2010 Ja, jeg sier ikke at du gjør eller har gjort noe galt. Jeg bare påstår at det blir mer komplisert av slike venne-forhold for et nytt forhold, og at risikoen føles større. Jeg forutsetter at du snakker for deg selv her.. Venner er ikke kompliserende for et forhold så lenge det er voksne oppegående mennesker det er snakk om. Det er ikke sånn at alle venner er single mens det er bare du som er i et forhold, og ut fra min erfaring så pleier det vanligvis ikke bli noe problem. Ikke i mine kretser i hvert fall, og den som var utro der fant ikke elskerinnen sin blant vennene sine - men i en helt annen setting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 26. april 2010 Forfatter #160 Del Skrevet 26. april 2010 Som min potensielle ektefelle kateW :gjeiper: prøvde å si tidligere: hvis hun hadde vært venner og kamerat og kun det med Kristian (het han det?) i 30 år, hun har aldri hatt sex med han tidligere, og har heller aldri hatt romantiske eller seksuelle følelser for han tidligere. Hva er det som tilsier at hun plutselig vil hoppe til køys med han når hun blir kjæreste med Ole? Nei, det kan du godt si. Men hvordan skal Ole kunne vite dette? Han kjenner jo hverken KateW eller Kristian eller deres forhold. Ole ser da bare risikoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg