Gå til innhold

Skrive oppgave - sitere fra bok på annet språk


hysteria

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skriver en oppgave og har noen kilder som ikke er på norsk. De er ikke oversatt, men jeg tenker å gjøre det selv. Hvordan skal jeg da skrive det inn i oppgaven? Skal sitatet bli skrevet på norsk? Eller skal jeg skrive det på originalspråket og så forklare det på norsk etter sitatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Det kjem an på kva nivå du er på. På høgare nivå treng du ikkje oversette. Då oppsummerer du berre innhaldet i teksten, og refererer originalteksten i innrykka kursiv med referanse på vanleg måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også oversette, men sette i parentes (oversettelse fra språk, min egen).

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært borti at jeg skulle beholde originalspråket forutsatt at de hadde en ved institutsjonen som kunne språket (jeg skrev den gangen en oppgave hvor jeg brukte en del polske kilder). Fikk da beskjed om at engelsk, fransk og tysk alltid var godtatt, at spansk som regel var godtatt, mens man med andre språk måtte få det godkjent eller oversette selv og skrive at det er det man har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det over er det jeg også har fått opplevelsen av er vanlig praksis. Hvis sitatene er på språk man kan regne med at det foreligger en allmenn forståelse for, så burde det ikke være nødvendig å oversette. Det gjelder også med litt mer obskure språk, dersom det er rimelig å anta at vedkommende som skal vurdere det forstår disse språkene (f.eks. burde man være rimelig sikker på at en professor i klassiske studier forstår latinen om man siterer Vergil direkte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...