Gå til innhold

På friland


Klematis

Anbefalte innlegg

Hm. Ja... Har ikke vært her så mye akkurat... :sjenert: En liten oppdatering, kanskje?

Tiden går så fort. Jeg har vært tilbake i jobb i flere måneder og Lille Knirk har begynt i barnehage. Hun koser seg skikkelig, selv om det blir lange dager. De siste dagene har hun til og med smilt, vinket og sagt hadet når jeg går. Betryggende. :jepp:

Hun har begynt å gå, begynte for fullt for 2-3 uker siden (rundt 14 mnd). Egentlig hadde jeg trodd hun skulle gå lenge før hun var året siden hun var så tidlig med å reise seg og gå langs møblene. Og har klatret på alt veldig lenge. Klatrer fint opp og setter seg i tripp-trappstolen selv.

Vi har fremdeles litt utfordringer med allergi/intoleranse og eksem og hun tåler ikke melk, tomat eller egg. Heldigvis er de veldig flinke i barnehagen til å gi henne annen mat når varmmaten (som de har hver dag!) inneholder noe hun ikke tåler.

Vi har også hatt litt problemer med å få henne til å gå opp i vekt, stagnerte helt på 8 kg og det gikk over 3 mnd før hun kom seg noe videre. Var ned på 2,5 persentilen på vekt/høyde-kurven og fikk streng beskjed fra ernæringsfysiolog om å gå i gang med en fetekur. Så nå er det fullt av olivenolje og melkeerstatning i all mat ;)

Lille Knirk har også blitt veldig flink til å gjøre seg forstått og kan si ca 20-25 ord. Flinkingen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig fredag! Og sol! :sol:

Sitter her og dagdrømmer litt. Søsteren min er gravid og tenker at det hadde vært koselig om vi hadde fått barn noenlunde samtidig... :sjenert: Har planlagt å starte prøving for nummer to i juni, men føler meg plutselig klar nå! :fnise:

Men så passer det litt dårlig av ulike årsaker å få barn midt på vinteren akkurat dette året. Så da får vi vel vente...

Begynner å gjøre meg klar, da. Her for en stund siden så var det så mange som påpekte at jeg hadde så mange graviditetssymptomer (varm, trøtt ++) at jeg burde ta en test. Tenkte at det kanskje ikke var så dumt. Men siden jeg var 99% sikker på at den kom til å være negativ så ville jeg ikke bruke masse penger på en apotektest. Gjorde som sist, bestilte tester fra www.home-health.co.uk. Og de var jo så ekstremt billige at for å få mest mulig for pengene så bestilte jeg like godt 100 stk! :fnise:

Selv om jeg er en kjent testetøs, så tror jeg ikke jeg skal klare å bruke opp alle disse, altså ;)

God helg! Om det er noen som fremdeles følger med i denne boka, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jammen jeg skal begynne å følge med her litt igjen jeg :) Og hadde vært moro om dere kom med nr to om ikke lenge. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake, Flickan! :klemmer:

Egentlig føler jeg meg helt klart til å få røska ut denne spiralen, men det passer som sagt litt dårlig akkurat nå. Ikke akkurat livsviktige grunner... Men så lenge vi har erfaring med at vi blir såpass lett gravide at vi regner med at vi kan planlegge sånn noenlunde når det skjer, så venter vi noen måneder til.

Og innimellom så er jeg VELDIG glad for at jeg ikke er gravid. Føler meg ekstremt trett for tiden, det tar på for et utprega B-menneske å skulle stå opp enda en hel time tidligere enn jeg gjorde tidligere for å rekke jobb… Står faktisk opp to og en halv time tidligere enn jeg pleide før vi flytta hit! Men satser på at det går bedre nå når vi går lysere tider i møte!

Og så er Lille Knirk litt mer utfordrende for tiden. Hun er vel egentlig veldig rolig og medgjørlig i forhold til de aller fleste enda, men vi har vært EKSTREMT godt vant! Er bare tålmodigheten min som ikke har fått øvelse nok enda. :fnise:

Nå begynner hun å bli skikkelig jente, synes jeg, og ikke noe baby lengre. Begynte ikke å gå før for en måneds tid siden, men nå fyker hun rundt. Snakker en god del, 25 ord kanskje? Leker ”liksom-leker”, mater dukker og bamser, fyller ”vann” i glass og drikker høylydt og lager middag på lekekjøkkenet sitt. Utrolig morsomt å følge med på! :) Og så har jeg måttet ty til saksa og klippet pannelugg på henne. Tror ikke jeg skal bytte yrke med det første :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Klematis! Så koselig å lese oppdatering fra deg. Spennende at prøving på nestemann nærmer seg, det gjør det faktisk her i gården også :strix: Men ikke riktig enda da.

Så søt lille Knirk høres ut, jeg ser henne for meg der hun farter rundt og leker med lekene sine. Vi har en liten turbo her også som plutselig har blitt så stor gutt, han forstår nesten alt vi sier og er som en svamp for ord for tida. Peker på alt og vil at vi skal si ordet, om og om igjen :rodmer:

Trøttis om morgenen her også forresten. En gang i tiden kunne jeg legge meg i 23tiden på fredagskveldene og sove til 12tiden på lørdags formiddag. Det er vel omtrent dobbelt så mye søvn som jeg får natt til lørdag nowadays :overrasket:

Endret av Ilja**
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink Knirk er! Jeg er imponert! :) Ordforådet til poden er kanskje på 5 ord ;). Veldig spennende at det snart blir prøving på andremannen! :) Flere i barselgruppa mi, med like gammel unge som oss, begynner også å tenke på det. Jeg er ikke fremmed for tanken - men må vente litt på fast jobb og slik - i alle fall en av oss. I år er begge studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ilja og Aud Long! :klemmer: Så hyggelig med noen gamle kjente innom! Det er en spennende tid å følge de små, skjer så utrolig mye nå! De begynner liksom å virkelig bli små mennesker ;)

Vi har bestilt tur til varmere strøk! :hoppendeglad: Om to uker setter jeg og Lille Knirk oss på flyet sammen med noen hyggelige damer og barn. Mannen må være hjemme :fnise: Men så har han fått reist på guttetur hvert år, så han kan bare ha det så godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Klematis!

Så koselig å seg deg igjen her. Moro å lese om livet med lille Knirk og spennende at dere har begynt å tenke litt på nr. 2. :)

God helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Lille Knirk er syk :tristbla: Har kasta opp 20 ganger siden jeg hentet i barnehagen i går. De to første (og verste) rundene i garderoben i barnehagen og i bilen på vei hjem...

Ble litt småkrangling på meg og mannen pga dette i går kveld. Hun kasta jo opp alt hun fikk i seg, men jeg mener at hun allikevel må få litt å drikke innimellom for å ikke bli helt dehydrert. Han mener at det bare gjør vondt verre og får henne til å kaste opp. Endte opp med at hun fikk bittelitt vann eller vann og eplejuice etter ca annenhver gang hun kasta opp. Noe jeg synes var for lite. Det skar i morshjertet å si nei til den slappe kroppen som insisterte på at hun ville ha vann...

Noen synspunkter, hva er riktig fremgangsmåte her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingene er å gi litt bittelitt av gangen med f eks 10 min mellomrom, kanskje bare en slurk av gangen. Det gjør det lettere for magen å holde på det. Sukker kan gjøre det verre, så juice ol er ikke anbefalt, men noen ganger er det greit å ha litt i vannet likevel for å få de til å drikke. Man må gjøre en avveining. Det skal lite til før de små blir dehydrerte, så det er viktig å få i de væske.

Huff, håper det er bedre i dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, flickan.

Jeg trodde hun var bedre. Gikk å la henne halv fire i natt, da var det rekordlange 30 min siden sist hun kasta opp... Hun sov til halv ni, og det ser ut til at hun kun har brukket seg en gang i natt (en liten gallegrønn flekk på lakenet). Men så la jeg henne på tom mage, så det var jo ikke noe særlig å spy opp heller da... :tristbla:

Har fått litt vann et par ganger i natt, totalt kanskje 1 dl. Når vi sto opp virket hun litt bedre så hun fikk en pupp. Holdt på det i en halv time så da dristet jeg meg til å gi den andre også. Og litt vann. En halv time til gikk og så kom alt opp igjen... Men litt væske og næring må hun jo ha tatt opp da?

Nå sover hun igjen.

I morgen er det mannen som skal være hjemme med henne. Merker at jeg håper hun er mye bedre til da, for jeg er rett og slett litt bekymret for at han IKKE er bekymret nok og kan finne på å la det gå alt for langt før han eventuelt kontakter lege. Hønemor... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner godt hvordan du har det, jeg stoler liksom heller ikke helt på mannen. Han er ikke like oppmerksom rett og slett og ungen skal være ganske dårlig før han reagerer. Om hun er dårlig enda er det lurt å unngå mm, fordi det kan fungere som brekningsmiddel. Det er ikke så viktig med mat, de overlever et par dager uten. Men væske er viktig, så fortsett å gi i små små doser.

Jeg kom på at jeg leste en kommentar av deg for en stund siden hvor du etterlyste vogn med brems som slo inn når man gikk i nedoverbakke og slapp håndtaket. Jeg har aldri hørt om det, men på Bugaboo'en vår var det en sikkerhetsreim på håndtaket som man festet rundt håndleddet. Om man sklir og faller har man fortsatt et tak på vogna. Jeg har brukt den MYE på glatta om vinteren, og savner den på den nye vogna. Føler meg ikke trygg i bakkene. Har funnet ut at de selger sånne reimer separat på mange barneutstyrsbutikker, så tenkte jeg skulle tipse deg om det. Jeg skal selv kjøpe det i løpet av uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner godt hvordan du har det, jeg stoler liksom heller ikke helt på mannen. Han er ikke like oppmerksom rett og slett og ungen skal være ganske dårlig før han reagerer. Om hun er dårlig enda er det lurt å unngå mm, fordi det kan fungere som brekningsmiddel. Det er ikke så viktig med mat, de overlever et par dager uten. Men væske er viktig, så fortsett å gi i små små doser.

Jeg kom på at jeg leste en kommentar av deg for en stund siden hvor du etterlyste vogn med brems som slo inn når man gikk i nedoverbakke og slapp håndtaket. Jeg har aldri hørt om det, men på Bugaboo'en vår var det en sikkerhetsreim på håndtaket som man festet rundt håndleddet. Om man sklir og faller har man fortsatt et tak på vogna. Jeg har brukt den MYE på glatta om vinteren, og savner den på den nye vogna. Føler meg ikke trygg i bakkene. Har funnet ut at de selger sånne reimer separat på mange barneutstyrsbutikker, så tenkte jeg skulle tipse deg om det. Jeg skal selv kjøpe det i løpet av uka :)

Har bare blitt vann nå. Og en drue. Og ikke mer spying! *bank i bordet* Hun har veldig lyst på vann og kunne sikkert drukket en halvliter på styrten, men prøver å porsjonere litt ut. Har heldigvis ingen tegn på dehydrering, selv om bleiene ikke akkurat er veldig våte.

Sånn stropp har jeg sett ja. Hadde tenkt å fikse meg en selv, sy av noe gammelt stoff bare. Men det har bare aldri blitt... :sjenert: Får kanskje se etter neste gang jeg er på Barnas Hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God bedring til Knirk, helt skrekkelig når det er sånn!

Takk :klemmer: Ikke noe kos, nei.

Nå er formen mye bedre. Hun orker å leke litt innimellom, men ser hun er litt sliten for hun klarer ikke gå helt stødig og faller oftere enn normalt. Men er blid og fornøyd og synger på "Bæ, bæ lille lam" innimellom :rodmer:

Har ikke fått i henne noe særlig mat, men det har hvertfall blitt noen runder med pupp uten mer oppkast. Og kanskje et kvart glass med fruktmüsli. Satser på at apetitten tar seg opp igjen i morgen.

I morgen skal hun forresten på 15-månederskontroll. Vet ikke om de vil gi henne vaksine nå når hun er/har vært så syk? De ser det vel litt an.

Ny veiing og måling blir det også. Får håpe hun ikke er helt tilbake der hun var før vi startet fetekur rett før jul... Har lovet å maile resultatene til ernæringsfysiologen, og om hun ikke har gått opp noe særlig er jeg litt bekymra for at hun vil legge henne inn. Altså, jeg er jo glad for at de tar det alvorlig dersom det er nødvendig, men jeg vil liksom ikke innse at det kan være så galt fatt... :frown:

Jeg ser jo at hun er tynnere enn de fleste andre unger på den alderen. Diskuterte med en annen mor som har hatt lignende vektproblemer med sitt barn, og vi var begge enige om at for oss har liksom dette blitt normalen sånn at det nesten er slik at vi synes de normalvektige barna er "tjukke". Jeg VET jo at det ikke er slik, men...

Alle bekymringene som følger med å være mor! Godt det er langt flere gleder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsov oss i dag :Gjesp: Våknet ikke før 7.30 og mannen skulle på helsestasjonen med Knirk kl. 8.15. Gikk på et vis, jeg måtte droppe dusjen og det ble kun pupp og ingen frokost på Knirk. Tror det uansett ville vært litt mye med både pupp og grøt etter 1,5 døgn uten mat, så kanskje like greit å vente til etter timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakka akkurat med mannen. Hadde IKKE fått noe vaksine, men ny time om to uker.

Veiing og måling gikk ikke så bra :tristbla: Hadde gått ned siden sist måling for nesten to måneder siden og hadde heller ikke vokst noe i lengde. Så nå sitter jeg her med klump i halsen. Mannen synes IKKE dette var noe problem og ble irritert når jeg spurte om han hadde fått i henne noe mat...

Han hadde ikke engang diskutert vekta med helsesøster, hun hadde kun kommentert så vidt at hun hadde gått ned. Jeg venter nå på at han skal sende meg de nøyaktige målingene og så skal jeg videresende dette til ernæringsfysiologen. Håper å få svar fra henne i løpet av dagen.

Ååå, så dårlig samvittighet jeg har for å ta henne med meg til syden akkurat nå! Hva om hun ryker på et magevirus der nede? Det har hun ikke overskudd til :( Nesten så jeg vurderer å bare bli hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:grine:

Snakka med mannen igjen og nå var han på legevakten med Knirk... Har ikke fått noe mat eller noe særlig med drikke i henne hele dagen, og hun bare sover. Ikke at han var bekyret for henne, men han sa han gjorde det for å berolige meg. Tydelig irritert...

Han er sur på meg fordi jeg har spurt et par ganger på SMS om hun har fått i seg noe, og mener jeg ikke har tiltro til at han fikser det her. Jeg tror jo at han prøver så godt han kan, men jeg tror ikke han skjønner hvor fort det kan bli alvorlig for så små barn! Og jeg spør jo for å berolige meg selv! Ikke for å anklage ham for å ikke ha prøvd eller fått i henne noe.

Eneste hun har fått i seg siste halvannet døgnet er morsmelk. Så jeg sa derfor at jeg kunne dra fra jobb nå så hun i det minste fikk det, men det syns han var bare tull. Han var jo hos legen, mente han. Akkurat som det får i henne noe mer mat...? Og jeg får jo ikke gjort noe her jeg sitter å bekymrer meg uansett!

Akkurat som det ikke er ille nok med en syk unge å bekymre seg over om jeg ikke må krangle med mannen om det på toppen av alt :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så trasig, både med oppkast, vektnedgang og krangling med mannen :tristbla: Jeg håper du og mannen kan få snakket skikkelig om dette, slik at det ikke blir en verkebyll mellom dere. Det er viktig at han forstår at grunnen til at du spør ikke er for å anklage han om noe som helst, men at du naturlig nok er bekymret og tenker konstant på hvordan de har det der hjemme når du ikke er tilstede. Spesielt også siden dere ikke er helt enige om hvordan dere skal gripe an situasjonen mtp å gi drikke etter oppkast pluss hvor stort inntaket bør være for at det skal karakteriseres som akseptabelt.

Når er det syndentur etter planen skal foregå? Hvis det er veldig nært forestående holder jeg nok med deg i at det bedre å bli hjemme :sjenert:

Jeg håper formen til Lille Knirk tar seg opp, og at vekta begynner å krype oppover igjen fremover. Og så håper jeg at du og mannen kan få snakket ut. Tenker på deg, Klematis :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Ilja!

Det går litt bedre. Både med Knirk og meg og mannen.

Knirk har ikke spist noe særlig enda, men drikker hvertfall ganske greit. Pupp 1,5 gang etter jeg kom hjem og 2-3 dl med vann. Og så har visst mannen fått i henne en soyayoghurt og et par skjeer grøt. Jeg har prøvd alle triks i boka uten å få i henne noe som helst fast føde...

Tror rett og slett hun har vondt i halsen etter all spyinga. Hun svelger så veldig tydelig og vil ikke ha noe som helst, ikke engang druer som hun vanligvis hiver seg over. Så det går seg nok til fort, håper jeg.

Har ikke akkurat snakket ut med mannen, men han var blid og hyggelig når jeg kom hjem. Han har vel kommet frem til at han var litt bysk. Får vel prøve å forklare ham hvorfor jeg spør, men jeg er ikke så flink til å ta opp slike ting etter det har roet seg. For jeg vet det blir bare krangling igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...