Gå til innhold

På friland


Klematis

Anbefalte innlegg

Etter flere måneders KG-pause lurer jeg på om jeg ikke er klar til å tre inn hit igjen. Antagelig ikke like aktivt som før, det er det vanskelig å få tid til med Lille Knirk som krever oppmerksomhet.

Hun er jammen ikke så liten lenger heller, snart 5 mnd! Er stor jente nå og snur seg (mest fra rygg til mage), babler i vei og elsker å stå og hoppe i fanget. Har så vidt begynt med smaksprøver på fast føde, og det går over all forventning! Her gapes det uansett hva som kommer i nærheten av munnen, og både frukt og grønnsaker går ned med stor apetitt. Har enda ikke prøvd med grøt, men det blir sikkert en smak av det en av de første dagene også.

Og i påsken begynte hun å sove på eget rom! Var så dårlig plass til reiseseng på rommet vårt på hytta. Fortsatte med det når vi kom hjem, så i natt var første natta på sitt eget rom :) Fullt av rot som har samlet seg der etter at oppussingen var klar måneder før hun ble født, men vi klarte hvertfall å rydde plass til sengen hennes :fnise: Var uvant å kunne lese på sengen og snakke sammen uten å være redd for at hun skulle våkne.

:velkommen: til min nye dagbok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei! :)

Godt at du ordner deg med dagbok, så jeg kan følge deg videre i det nye livet! :)

Vi har også en som elsker å stå og hoppe i fanget! :)

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første mann til å skrive her inne.. :fnise:

Gøy å følge med i dagbøker!!

Velkommen! :klemmer:

Har du dagbok selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! :)

Godt at du ordner deg med dagbok, så jeg kan følge deg videre i det nye livet! :)

Vi har også en som elsker å stå og hoppe i fanget! :)

:hjerte:

Ja, er de ikke skjønne? :rødme:

I dag skal vi på første time i en sånn babysanggruppe jeg har meldt oss på. Jeg HATER å synge, så dette er et stort steg for meg. Gruer meg skikkelig, det er bare 6 barn på gruppa så jeg føler jeg kan ikke bare mime heller... :tunge1: Men Lille Knirk elsker å bli sunget for, så hva gjør vi ikke for de små!

Hadde også tenkt å ringe helsestasjonen å høre om de ville ha oss inn til veiing i dag eller om vi skal vente til neste uke når vi har time til 5-månederskontroll. Lille Knirk har ikke lagt på seg mer enn ca 500 gram de siste 8 ukene ble jeg oppmerksom på i går, og det er jo veldig lite... Sover også mye mer på dagtid enn hun pleide, i går ble det først 4 timer ute i vogna og så 2 til senere. Men så er det ingen som tar telefonen :usikker: Kanskje jeg bare får droppe innom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Koselig å se deg her inne igjen, Klematis. Godt å høre at dere har det bra til tross for liten vektoppgang. Håper det går seg til, og at hun tar igjen det tapte. Lillegutt har også lagt på seg litt for lite de siste ukene, men jeg håper han har tatt igjen det meste neste gang vi veier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nebula

Så på et innlegg du hadde skrevet at du hadde en baby som samme alder som vår og da måtte jeg sjekke ut dagboken din. Herlig kallenavn du har på den lille.

Her har vi også begynt med fastføde, har startet med smaksprøver på grøt og hun gaper jo som bare det, skikkelig ivrig. Tror jeg skal teste ut litt frukt og grønnsaker etterhvert, men først skal vi prøve og etablere et grøtmåltid til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Koselig å se deg her inne igjen, Klematis. Godt å høre at dere har det bra til tross for liten vektoppgang. Håper det går seg til, og at hun tar igjen det tapte. Lillegutt har også lagt på seg litt for lite de siste ukene, men jeg håper han har tatt igjen det meste neste gang vi veier :)

:klemmer:

Lenge siden!

Jeg er egentlig ikke så bekymret, altså. Men fint å få sjekket opp uansett. Så slipper jeg gå å tenke på det. :jepp:

Må inn å oppdatere meg litt i boka di også, men det blir ikke akkurat nå. Må komme meg i seng, bare noen timer til neste mating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et innlegg du hadde skrevet at du hadde en baby som samme alder som vår og da måtte jeg sjekke ut dagboken din. Herlig kallenavn du har på den lille.

Her har vi også begynt med fastføde, har startet med smaksprøver på grøt og hun gaper jo som bare det, skikkelig ivrig. Tror jeg skal teste ut litt frukt og grønnsaker etterhvert, men først skal vi prøve og etablere et grøtmåltid til kvelds.

:vinker:

Hyggelig med nye fjes! Og koselig med noen som har barn på samme alder. Skal kikke litt i boka di en annen dag, nå er det leggetid :)

Vi har ikke prøvd oss å grøt enda. Jeg tenker egentlig at det er viktigere at hun liker grønnsaker enn grøt i lengden. Så har begynt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :sjenert:

Kanskje jeg burde ha det..

Neida, ikke noe dagbokpress, altså ;) Du er hjertelig velkommen i min uansett! Jeg bare lurte siden det virker som det har vært en oppdatering her nylig som har slettet signaturen til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjonbesøket gikk helt bra. Vekta der viste en del mer enn her hjemme (selv om det har pleid å være motsatt), så da ble det loggført at hun har lagt på seg 900 gram de siste 8 ukene. Ikke veldig mye, men helt OK. Ligger litt under normalen ift lengden sin, men ikke noe å bekymre seg for :)

Og så fikk hun andre runde av vaksinasjonene, det gikk også veldig bra. Gråt litt akkurat da sprøytene ble satt og var litt sutrete i 10 til hun fikk sove i vogna. Men hun var veldig trett da, hadde ikke sovet siden vi sto opp.

Nå er det nok tid for litt mer soving snart, hun er litt sutrete her hun ligger på golvet og prøver å spise opp en av lekene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nebula

Så bra at helsestasjonsbesøket gikk bra, alltid litt spennende med veiing og vaksiner. Var å veide selv idag, men fikk ikke snakket med helsesøster og dermed ikke plottet kurve. Men vekta går nå iallefall oppover, får vel ordentlig svar på den ordinærekontrollen om ikke altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at helsestasjonsbesøket gikk bra, alltid litt spennende med veiing og vaksiner. Var å veide selv idag, men fikk ikke snakket med helsesøster og dermed ikke plottet kurve. Men vekta går nå iallefall oppover, får vel ordentlig svar på den ordinærekontrollen om ikke altfor lenge.

:vinke:

Jeg lette litt på nettet og kom over denne siden hvor du kan laste ned skjemaer så kan du følge litt med selv hvordan dere ligger an i forhold til snittet.

En annen interessant ting jeg fant ut fra kurvene (de som går opp til 19 år) at jenter anslagsvis skal bli (høyde far + mor − 13)/2 (+- 9 cm) høye og gutter "skal" bli (høyde far + mor + 13)/2 høye (+- 10 cm). Ut ifra dette så bør Lille Knirk bli ca 167 cm, så omtrent like høy som meg, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Knirk har fått litt feber etter vaksinene i går. Merket at hun var veldig varm i natt og når jeg målte nå i morges hadde hun 38,4 i feber. Er det så mye at jeg burde gi noe febernedsettende? Skal google litt, men om det er noen med mer erfaring som vet hva som anbefales så setter jeg pris på litt info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var jo fort gjort å finne info om, så beklager spørsmål... Hehe.

Fra Apotek1 sine sider: "Et barn med temperatur på opptil 39,0 grader som er relativt kvikt og drikker godt, har ikke behov for febernedsettende medisin." Så da er det jo greit, hun er like blid og aktiv som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:vinke:

Koselig å se deg igjen. Lille Knirk vokser og trives også ser jeg :)

Håper deer har en fin helg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nebula

Takk for linken til vekstkurvene, ser at frøkna vår nesten er midt i blinken for vekt og litt over lengdemessig. Betyr vel at hun er litt tynn, men slik har det vært siden hun ble født. Synes kurven helsesøster har med lengde/vekt forhold er veldig grei.

Håper ellers at du har hatt ei bra helg og at været har vært like bra som her. Er så herlig med trilleturer i sola... Begynner jo faktisk å få farge i ansiktet jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Pusilus og Nebula!

Da var helga over. Utrolig deilig med sol og vårtemperatur! Vi har kosa oss litt ute i hagen, uten å egentlig gjøre annet enn å måle opp hvor vi vil bygge terrasse. Prøvde oss på grilling i går, men gikk selvfølgelig tom for gass før maten var ferdig :tunge1:

Lurer på om det er tenner på vei her? Litt tidlig kanskje, men ser tydelig to klumper nede. Synes de er litt langt inn i munnen (mot tunga ikke langt ut på sidene), men jeg har jo aldri finstudert babymunner før så vet ikke helt hvor de dukker opp. ;) Lille Knirk er hakket mer sutrete enn hun pleier, men det er jo så marginalt lite sutring at det er kanskje ikke vits å legge noe i det...

I natt måtte jeg bytte sengetøy på senga til Lille Knirk, hun hadde bæsjet gjennom pysjen. Vanligvis ligger hun i en slik pose for at hun ikke skal snu seg eller sparke av seg dyna, og da er det jo bare å vaske den. Men den var allerede til vask når hun la seg i går for hun hadde tissa den ut natta før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke helt umulig at det kan være tenner som plager knirka. Om hun sikler og gnager mye, og det virker som at det er vondt, kan dere etter hvert prøve dentinox fra apoteket. Det hjelper her i gården. Tennene har ikke kommet opp ennå, men har virket til å plage han ei god stund. Særlig de øvre hjørnetennene (av alle!)...

Kjedelig at grillinga fikk en brå slutt!

Ha en fin uke i knirk-heimen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...