Gå til innhold

Intelligente kvinner risikerer å forbli single?

Strenge Frk.Gerd

Anbefalte innlegg

Gjest Koala

Jeg synes det er hyggelig med intelligente kvinner jeg!

Jeg blir langt mer skremt av tanken på å måtte være sammen med en dum dame som bare ser på TV, roter i sminkepungen og shopper bort pengene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, jeg trodde faktisk arbeidsmengde og interesse hadde mye mer å si innen utdanning, mulig det er jeg som er på jordet da men.

Nei, du er ikke helt på jordet.

Men i tillegg til arbeid, interesse og motivasjon, så må man også ha tilstrekkelig skole-intelligens.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tror mange menn blir skrevt av intelligente damer rett og slett fordi de har evnen til å overkjøre dem. Er det noe en mann ikkje liker så er det å bli overpowered av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det saken drier seg om er vel i bunn og grunn det å ønske å finne noen som er lik en selv og som forstår en selv. Det er en kjensgjerning at barn med IQ mye høyere enn sine jevnaldrende ofte føler seg ensomme fordi de tenker på en helt annen måte enn de andre. Har man høy IQ kan det være slitsomt å forholde seg til mennesker som ligger langt unna en selv på skalen, dette gjelder også voksne.

Er man i et forhold der den andre parten latterliggjør ens måte å tenke på, der en aldri får brukt sin intellektuelle kapasitet på noe vis eller der en må holde mange av tankene for seg selv, vil dette ikke være et attraktivt forhold i lengden.

"Intelligens"-begrepet (som artikkelen bruker) favner litt bredere enn ren "IQ", men antakeligvis møter kvinner fler forventninger om hva hennes rolle i et ekteskap skal være, og vil derfor heller velge å ikke gifte seg, eller vente på en mann som har samme måte å tenke på som henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig med intelligente kvinner jeg!

Jeg blir langt mer skremt av tanken på å måtte være sammen med en dum dame som bare ser på TV, roter i sminkepungen og shopper bort pengene mine.

Ja, du har helt rett i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det saken drier seg om er vel i bunn og grunn det å ønske å finne noen som er lik en selv og som forstår en selv. Det er en kjensgjerning at barn med IQ mye høyere enn sine jevnaldrende ofte føler seg ensomme fordi de tenker på en helt annen måte enn de andre. Har man høy IQ kan det være slitsomt å forholde seg til mennesker som ligger langt unna en selv på skalen, dette gjelder også voksne.

Er man i et forhold der den andre parten latterliggjør ens måte å tenke på, der en aldri får brukt sin intellektuelle kapasitet på noe vis eller der en må holde mange av tankene for seg selv, vil dette ikke være et attraktivt forhold i lengden.

"Intelligens"-begrepet (som artikkelen bruker) favner litt bredere enn ren "IQ", men antakeligvis møter kvinner fler forventninger om hva hennes rolle i et ekteskap skal være, og vil derfor heller velge å ikke gifte seg, eller vente på en mann som har samme måte å tenke på som henne selv.

Interessant innspill :) Nå er jeg langt ifra sikker på at alle over gjennomsnittet intelligente tenker veldig likt i utgangspunktet. Men disse individene har vel ofte evnen og muligheten - hvis de vil - til å sette seg mye bedre inn i hvordan andre intelligente tenker. Lære seg et nytt språk eller dialekt, for å si det sånn. Noe "resten" da ikke klarer.

Og dette med latterliggjøring har du faktisk helt rett i. Av en eller annen grunn så er det vanlig å latterliggjøre det man ikke klarer å forstå. Noen reagerer også med sinne. Og dermed holder man heller sine tanker for seg selv.

Et annet poeng er at de intelligente ikke har noe lettere for å forstå hvordan "resten" tenker - dvs. hvordan de ikke-tenker. Dette kan skape mye hodebry.

En jeg gikk i klasse med for et antall år siden, sa helt alvorlig ment at jeg måtte ha ei dame som var professor. Kanskje han hadde rett allikevel ;)

Bare å ta kontakt her :smoke:

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestdeluxe

En jeg gikk i klasse med for et antall år siden, sa helt alvorlig ment at jeg måtte ha ei dame som var professor. Kanskje han hadde rett allikevel ;)

En professor som vil stryke dukene dine. Eller som leier inn en til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En professor som vil stryke dukene dine. Eller som leier inn en til å gjøre det.

Nå har jeg aldri sett det store behovet for å stryke duker - muligens fordi jeg er mann.

I mine øyne holder det lenge å behandle og brette dem pent.

Men ble det prekært nødvendig, så skulle jeg heller gjøre det selv, om hun ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så stor fan av å dele inn intelligens i iq og eq, for det blir ofte litt snevert. Så en annen teori som bruker inndelingen taktisk, strategisk, logistisk og diplomatisk intelligens, er bedre i mine øyne. Alle har en type intelligens som er godt utviklet, to som er midt på treet og en som de er dårligere på.

De som i denne tråden blir sett på som intelligente vil jeg tro er de som har høyt utviklet strategisk intellekt(kjente navn som havner i denne kategorien vil være Einstein, Newton etc), og det er ca 10% av befolkningen som havner i denne gruppa. Fellestrekk for disse er at de ofte beskrives som litt overlegne, arrogante, selvsikre osv, uten at det egentlig er tilfelle. Og mye av grunnen til det er nok at de ikke er så gode/glade i å småprate om konkrete hverdagslige ting, som resulterer i at det er vanskelig å bryte isen og bli bedre kjent. Det er nok en av grunnene til at disse intelligente kvinnene(og mennene) ofte er single lengre enn andre.

Et annet trekk ved disse menneskene er at de har abstrakte tanker og uttrykksformer, som gjør det vanskeligere å kommunisere med de som er mer konkret anlagt(ca 80% av befolkningen). Når en konkret og en abstrakt prater sammen får man ofte en følelse av å ikke være på sammme bølgelengde, og det er det ganske viktig å være i et forhold. Så strategisk intelligente folk har rett og slett færre som de vil føle at de kommuniserer godt med, og dermed er sjangsen større for at man etter et par dater innser at dette er ikke en person man kan føre lange og givende samtaler med, som igjen gjør at man mister interessen og forblir singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er medlem i Mensa og har alltid hatt toppkarakterer på skolen, så vil påstå at jeg i allefall på noen områder har en relativt høy IQ. På internett-tester har jeg alltid fått score på 150-170 i IQ, men mistenker at jeg bare har en veldig IQ-test-rettet hjerne.

På såkalte "EQ-tester" har jeg også alltid scoret skyhøyt, men jeg tror det er hovedsaklig fordi jeg, når presentert med fakta, kan enkelt resonnere meg frem til riktig svar. Og hvis virkeligheten hadde vært så "enkel" i problemstilling, så ville jeg antagelig vært alles bestevenn.

Nå er jeg ikke så perfekt, jeg har typiske autistiske trekk og det er enkelte ting jeg bare ikke klarer å gjøre, sosialt sett. Er stort sett den sjenerte jenta i hjørnet, hvis jeg gidder å gå på fest i det hele tatt.

Så om intelligens og manglende sosiale evner skulle øke sjansene for å forbli single, så burde jeg være veldig singel. Men merkelig nok har jeg aldri hatt det minste problem med å fange gutter jeg var interessert i, og stort sett har jeg hatt mer enn nok av gutter jeg IKKE var interessert i etter meg også. Har et langvarig samboerforhold bak meg, som gikk strålende men der vi etterhvert vokste fra hverandre. Nå er jeg lykkelig gift med en annen mann. Og selv om jeg var singel et par år i mellom de 2, så følte jeg aldri den minste panikk for å aldri finne meg en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.abc.net.au/news/newsitems/200501/s1275515.htm

Denne undersøkelsen hevder ihvertfall dette.

Noen tanker?

A high IQ is a hindrance for women wanting to get married while it is an asset for men, according to a study by four British universities.

The study found the likelihood of marriage increased by 35 per cent for boys for each 16 point increase in IQ.

But for girls, there is a 40 per cent drop for each 16-point rise, according to the survey by the universities of Aberdeen, Bristol, Edinburgh and Glasgow.

The study is based on the IQs of 900 men and women between their 10th and 40th birthdays.

"Women in their late 30s, who have gone for careers after the first flush of university and who are among the brightest of their generation, are finding that men are just not interesting enough," psychologist and professor at Nottingham University Paul Brown said.

Claire Rayner, writer and broadcaster, says that intelligent men often preferred a less brainy partner.

"A chap with a high IQ is going to get a demanding job that is going to take up a lot of his energy and time," she said.

"In many ways he wants a woman who is an old-fashioned wife and looks after the home, a copy of his mum in a way."

The study has been published in The Sunday Times newspaper.

- AFP

Nå er jo dette bare en kort artikkel om forskningen, ut fra det som skrives her er det vanskelig å vite om man har tatt høyde for at menn kanskje legger mer vekt på personlighet og skjønnhet og at det derfor ikke nødvendigvis er slik at menn foretrekker kvinner som er mindre intelligente, altså at det nødvendigvis oppfattes som negativt om hun er over gjennomsnittlig intelligent. Forklaringen kan like godt ligge i at kvinner er mer opptatt av en potensiell partners posisjon, status og intelligens enn tilfellet er for menn, slik at kvinner med høy status og/eller høy intelligens har færre å velge blant, mens menn forelsker seg i kvinnens utseende og personlighet og legger mindre vekt på at hun skal ha høy utdannelse og status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Slitsomt med for intelligente kvinner, de skal kverulere på alt og de tror gjerne at de er enda smartere enn de egentlig er. Mye mer sjarmerende med ei som jobber 50% i en klesbutikk og ikke er en såkalt karrierekvinne, eller kvoteringskvinne som jeg liker å kalle det. Mer opptatt av å tilfredsstille mannen i senga er 50%'ern også, ja, generelt søtere og enklere å ha med og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er medlem i Mensa og har alltid hatt toppkarakterer på skolen, så vil påstå at jeg i allefall på noen områder har en relativt høy IQ. På internett-tester har jeg alltid fått score på 150-170 i IQ, men mistenker at jeg bare har en veldig IQ-test-rettet hjerne.

På såkalte "EQ-tester" har jeg også alltid scoret skyhøyt, men jeg tror det er hovedsaklig fordi jeg, når presentert med fakta, kan enkelt resonnere meg frem til riktig svar. Og hvis virkeligheten hadde vært så "enkel" i problemstilling, så ville jeg antagelig vært alles bestevenn.

Nå er jeg ikke så perfekt, jeg har typiske autistiske trekk og det er enkelte ting jeg bare ikke klarer å gjøre, sosialt sett. Er stort sett den sjenerte jenta i hjørnet, hvis jeg gidder å gå på fest i det hele tatt.

Så om intelligens og manglende sosiale evner skulle øke sjansene for å forbli single, så burde jeg være veldig singel. Men merkelig nok har jeg aldri hatt det minste problem med å fange gutter jeg var interessert i, og stort sett har jeg hatt mer enn nok av gutter jeg IKKE var interessert i etter meg også. Har et langvarig samboerforhold bak meg, som gikk strålende men der vi etterhvert vokste fra hverandre. Nå er jeg lykkelig gift med en annen mann. Og selv om jeg var singel et par år i mellom de 2, så følte jeg aldri den minste panikk for å aldri finne meg en mann.

Tja, kan jo være at det har noe med ditt utseende å gjøre muligens?

Dum og deilig, eller smart og deilig - felles faktor er da? ;)

Mannfolk har alltid vært enkle dyr. De fleste i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Slitsomt med for intelligente kvinner, de skal kverulere på alt og de tror gjerne at de er enda smartere enn de egentlig er. Mye mer sjarmerende med ei som jobber 50% i en klesbutikk og ikke er en såkalt karrierekvinne, eller kvoteringskvinne som jeg liker å kalle det. Mer opptatt av å tilfredsstille mannen i senga er 50%'ern også, ja, generelt søtere og enklere å ha med og gjøre.

:ler:

Sorry, måtte bare le. Dette er virkelig generaliseringen over alle generaliseringer.... Jeg tror ikke intelligente kvinner har større risiko for å forbli singel enn andre damer, har nok av kvinnelige intelligente bekjentskaper som beviser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...