Gå til innhold

Iril skal bli mamma

Gjest Marmot

Anbefalte innlegg

Du kjenner spark nede i bekkenet? Jeg kjente aldri spark der, for han lå "brettet" :ler: :ler: Kjente det helt oppe i ribbeina ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekstestimering tørr ikke jeg å stole på siden de sa at snuppa mi var 2900g ca og 5dager etter når hun ble født var hun faktisk over 3800g :hakeslepp::rolleyes:

Jeg har egentlig ikke så mye konstruktivt å si jeg heller... håper bare disse siste ukene flyr avgårde slik at du kan få kroppen din tilbake :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner spark nede i bekkenet?

Ja, det må jo være det. Jeg har stusset litt på hva det er, men slo meg til ro med at det sikkert var armene/hendene, siden jeg trodde hun lå i hodeleie. Det er egentlig bare der jeg kjenner noe som kan kjennes ut som spark, alle andre steder er det bare dytting, men trodde hun dyttet med føttene opp i ribbeinet.

Neytiri: Sf-mål trenger ikke ha noe å si for størrelsen på babyen egentlig, men den skal følge sin egen kurve. Min gjør ikke det i det hele tatt, rundt uke 20 var jeg godt over den grønne streken, og etter det har det gått "nedover" på skjemaet, og nå er jeg godt under på akkurat samme sted som jeg var for fire uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neytiri: Sf-mål trenger ikke ha noe å si for størrelsen på babyen egentlig, men den skal følge sin egen kurve. Min gjør ikke det i det hele tatt, rundt uke 20 var jeg godt over den grønne streken, og etter det har det gått "nedover" på skjemaet, og nå er jeg godt under på akkurat samme sted som jeg var for fire uker siden.

oh ja da skjønner man blir litt bekymret! men de tar vare på deg nå da tenker jeg ;)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette ble en kjip dag. Kom dit og ble møtt av en jordmor som var mest opptatt av at jeg virket utenfor og trist, fikk inntrykk av at hun trodde jeg var nærmest hysterisk. Hun sjekket hjertelyden med ctg og den var heldigvis helt fin. Fikk en sånn knapp som jeg skulle trykke på når babyen sparket, i løpet av en halvtime kjente jeg henne bare én gang. Det gjorde visst ikke noe.

Så kom legen, og han målte sf-målet mitt, helt annerledes enn jordmor pleier, og fikk et mye høyere tall. Han begynte lenger nede og målte på skrått oppover, og om tallet hans stemmer har hun plutselig vokst MYE, men det brydde han seg ikke om. Så siden han var fornøyd med sitt sf-mål, sa han: "Da gidder jeg ikke bruke tid på ultralyd i hvert fall.." og gikk. Hvilket leie hun ligger i gadd han ikke bry seg med engang, for det var ikke relevant så tidlig. At jeg hadde grublet på keisersnitt i hele natt og er redd for det, hadde ikke noe å si, for alle førstegangsgravide er litt nervøse.

Jordmoren kom tilbake, og hun var veldig ivrig på at jeg skulle bli værende der natten over så de kunne gi meg sovemedisin. Hun presterte til og med å si at jeg måtte gjøre det for mannen min sin skyld, for hvis jeg bare fikk sove ble sikkert alt bra igjen og jeg måtte tenke på at han skal tross alt leve med meg, ingen orker en kone som bare gråter, sa hun (selvsagt mens mannen min var ute og hentet saft sånn at han ikke skulle høre det). :tristbla:

De tok noen blodprøver for å sjekke at jeg ikke har svangerskapsforgiftning, og så dro vi hjem. Jeg har vel ligget noen timer i senge og grått nå, men mannen ringte nettopp sykehuset for å få blodprøveresultatene (hadde heldigvis ikke svangerskapsforgiftning, men veldig lav blodprosent), og da hadde en annen lege sett på resultatene fra ctg'en og sf-målene og bestemt seg for å "overkjøre" den første legen, så nå skal vi tilbake i morgen tidlig og da lovet de at vi får en ultralyd. Han andre legen mente det var helt idiotisk å ikke ta ultralyd når man fikk så sprikende sf-mål, jeg har diabetes + stor vektnedgang og det står i papirene mine at jeg selv var dysmatur da jeg ble født pga. morkakesvikt. Det er jo det jeg er så ekstremt redd for, så da er det godt at noen endelig tar det på alvor.

Akkurat den turen til sykehuset i dag har bare gjort ting verre, at jeg ikke sover er egentlig det minste problemet mitt og jeg blir så fortvila når ingen tar de andre tingene på alvor. Han første legen påsto til og med å si at jeg ikke har bekkenløsning, for det kunne han nemlig se på meg. :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :tristbla::klem:

Godt det var ett fornuftig menneske der da, som overkjørte de andre, og at du får komme til UL allikevel! Det skulle bare mangle!

(Det er vedig rart og utrolig frustrerende at de har så forskjellig praksis overalt! :kjefte: Var ikke noe tvil om at jeg skulle ha UL når jeg var på sykehuset på søndag, enda da hadde lillesnuppa begynt å sparke ganske ivrig mens jeg lå med CTG´en, og de hadde målt både vekst og flow i navlestrengen da jeg var inne til morkakesjekk en uke tidligere..Hvorfor skal helsenorge være så j**** på trynet, kan de ikke bare ha lik standard overalt!!?? :kjefte: )

:klemmer:

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig mulig at sånne folk jobber i helsetjenesten og skal behandle og hjelpe pleietrengende pasienter?? Akkurat som du ikke er bekymret nok fra før, så dukker sånne tullinger opp og forstyrrer deg bare enda mer.. Kjempe bra å høre at dere har fått ny time i morgen tidlig, selv om det blir litt mye styr kanskje, men så får dere forhåpentligvis vite mer. Jeg opplevde en skikkelig tulling av en gynekolog på tidlig UL og jeg skrev klage etterpå fordi jeg var skikkelig misfornøyd og helt satt ut over at noen kan være sånn..

Hva er forresten dysmatur..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... :tristbla:

Det er dessverre noen mennesker som aldri, ALDRI skulle hatt en jobb der de har med andre mennesker å gjøre. Lege nr. 1 er tydeligvis et slikt tilfelle. Hvordan noen kan tillate seg å være så lite sensitiv og overkjørende når man har med et menneske som tydeligvis er redd, utenfor og bekymret for livet i magen å gjøre, er HELT ubegripelig.

Takk og pris for lege nummer 2! Dette ordner seg, Iril! I morgen får du ultralyd og blir tatt bedre vare på enn i dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er forresten dysmatur..?

Det er når babyen er mye mindre enn den skulle vært i forhold til alder når den blir født. Jeg veide 2,1 kg da jeg ble født tre uker etter termin, burde vært nesten 2 kg mer, men hadde ikke fått nok næring på slutten.

Jeg er så ufattelig sliten i dag, så håper jeg får sove litt bedre i natt. Mannen har besøk, og det passer egentlig litt dårlig, men de har reist fra andre siden av landet, så kan ikke akkurat be dem dra hjem igjen heller.

Jeg er jo litt nervøs for hva det var som fikk den andre legen til å bestemme seg for å ta en ny sjekk i morgen, men får satse på at alt er bra. I morgen MÅ jeg bare få UL, ellers blir jeg hysterisk. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imårra SKAL du ha UL! Ellers får du bare nekte å gå derfra ;):ler:

Det var nok ikke noe annet enn ren fornuft som fikk den andre legen til å bestemme seg for ny sjekk, han så nok hvor utrolig teit kollegaen hans var! :kjefte:

Du har krav på å få skikkelig oppfølging, og det idag var laaaaaangt unna skikkelig oppfølging!

Men så lenge du kjenner liv, så vet du ihvertfall at frøkna har det greit nå. Og skulle det være noe (noe det helt sikkert ikke er!), så finner de ut av det imorgen, og da er du i trygge hender! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men så lenge du kjenner liv, så vet du ihvertfall at frøkna har det greit nå.

Ja, kjenner heldigvis liv. Nesten for mye, for hun ligger og dytter i ribbeinet som vanlig. Og nå hikker hun så hele magen rister. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...