Gå til innhold

Gammel Mercedes a-klasse, plutselig stoppet den...!

Dettevarhåpløst

Anbefalte innlegg

Vår lille nummer to bil, en A140 1997 modell, bensin, manuell gear, stoppet plutselig opp idag. Førstbegynte den å lyse advarsle for ABS, olje, og noe annet som jeg ikke vet hva er, så stoppet den helt opp. Alt dette før jeg fikk sjans til å kjøre innom noe verksted/bensinstasjon. Nå er det HELT umulig å få start på den!! Kan det rett og slett være batteriet som er kaputt?? Den ble EU-godkjent i desember, da vi kjøpte den. Videre hadde vi den inne for å teste bremsene i januar, da så de også over bilen for å se om det var andre ting som burde tas. Derfor skjønner jeg ikke helt hva det kan være som er galt nå, med mindre det er batteriet. Bilen har stått i et par dager nå, uten å bli kjørt noe... Noen som har peil, som kan gi meg tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Batteriet burde ikke virke inn på om den klarer å holde seg i gang når du først har fått start på den, men det kan være generatoren har tatt kveld. Da vil batteriet tappes ned mens man kjører, når spenningen blir lav nok vil diverse elektronisk tulle og lyktene lyse svakere, til slutt stopper bilen. Jeg har opplevd det i en av mine, heldigvis hadde min voltmeter i instrumentpanelet som viste generatorsvikt i det det skjedde, så jeg kom meg hjem før batteriet gikk tom. Du kan jo prøve å måle spenning på batteriet eller få starthjelp fra en annen bil, hvis den fungerer fint når den mottar strøm fra andre kan det være generatoren som er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille nummer to bil, en A140 1997 modell, bensin, manuell gear, stoppet plutselig opp idag. Førstbegynte den å lyse advarsle for ABS, olje, og noe annet som jeg ikke vet hva er, så stoppet den helt opp. Alt dette før jeg fikk sjans til å kjøre innom noe verksted/bensinstasjon. Nå er det HELT umulig å få start på den!! Kan det rett og slett være batteriet som er kaputt?? Den ble EU-godkjent i desember, da vi kjøpte den. Videre hadde vi den inne for å teste bremsene i januar, da så de også over bilen for å se om det var andre ting som burde tas. Derfor skjønner jeg ikke helt hva det kan være som er galt nå, med mindre det er batteriet. Bilen har stått i et par dager nå, uten å bli kjørt noe... Noen som har peil, som kan gi meg tips??

Dersom flere lamper, som i utgangspunktet ikke har noe å gjøre med hverandre, begynte å lyse samtidig tror jeg ikke det er batteriet som er utladet'. Det er noe som trigger feilmeldingene. Det har skjedd med en gang da jeg jobbet i Forsvaret. Vi kjørte med pansrede biler i en nedoverbakke på motorveien da jeg uten forvarsel mistet all motorkraft og dashbordet så ut som et tivoli. Da var det viftereimen som hadde røket og knust en haug med plastikk og ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...