Gå til innhold

Forelskelse og kjærlighet

Steinar40

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig vi diskuterer i denne tråden her? Var det ikke forelskelse og varigheten av den vi snakket om?

I den anledning fortalte jeg om en opplevelse av forelskelse jeg har hatt som jeg vil si ligger litt utenfor normalen, nettopp på dette området.

Greit nok at et menneske du ikke lever i sammen med kan ta pusten ifra deg ved hvert møte over mange år som du skriver.

Men utgangspunktet her var at man lever i sammen i et parforhold. Da ser man hverandre vanligvis hver eneste dag. Og da påstår jeg at selve forelskelsen går rimelig fort over. Noe som altså er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen hersketeknikk, nei!

Det er bare et faktum at kvinner trenger bekreftelse i en langt større grad enn det menn gjør.

Dette har vel strengt tatt med forskjellige behov hver enkelt menneske har, det kommer da ikke an på kjønn. Og det blir jo helt feil å si at kvinner trenger bekreftelse i større grad enn menn, ellers hadde man vel ikke hatt alle disse mennene på nattklubber og utesteder rundt omkring som vil sjekke opp ei dame og få henne til sengs? En del av disse mennene liker nok veldig godt den oppmerksomheten og bekreftelsen de får.

Uansett, dette er svært individuelt. Jeg synes kanskje du derfor heller bør snakke på vegne av deg som person, i stedet for å samle mennesker i båser og snakke om dem som om du vet fasiten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at et menneske du ikke lever i sammen med kan ta pusten ifra deg ved hvert møte over mange år som du skriver.

Men utgangspunktet her var at man lever i sammen i et parforhold. Da ser man hverandre vanligvis hver eneste dag. Og da påstår jeg at selve forelskelsen går rimelig fort over. Noe som altså er helt normalt.

Det er jeg enig med deg i - og det skrev jeg såvidt jeg husker også ganske utdypende om i samme svar.

Mitt poeng i foregående innlegg var at du beveget deg langt utenom tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel strengt tatt med forskjellige behov hver enkelt menneske har, det kommer da ikke an på kjønn. Og det blir jo helt feil å si at kvinner trenger bekreftelse i større grad enn menn, ellers hadde man vel ikke hatt alle disse mennene på nattklubber og utesteder rundt omkring som vil sjekke opp ei dame og få henne til sengs? En del av disse mennene liker nok veldig godt den oppmerksomheten og bekreftelsen de får.

Uansett, dette er svært individuelt. Jeg synes kanskje du derfor heller bør snakke på vegne av deg som person, i stedet for å samle mennesker i båser og snakke om dem som om du vet fasiten.

Du må ikke glemme at dette bare er en generell diskusjon. Og som vanlig finnes det alltid mange unntak begge veier - altså at en del kvinner har et veldig lite behov for bekreftelse, mens andre har et ekstremt stort behov for bekreftelse.

Det samme vil selvfølgelig gjelde for menn som gruppe.

Men det jeg tenker meg her, er da et gjennomsnitt - normalfordelingen - av gruppene kvinner og menn. Og da ser jeg for meg at kvinner typisk (i snitt) har et større behov for bekreftelse enn det menn har. Grunnen til det er som jeg ser det, at kvinner "lever på" sitt utseende i mye større grad enn menn, og dermed vil det være sånn.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i - og det skrev jeg såvidt jeg husker også ganske utdypende om i samme svar.

Mitt poeng i foregående innlegg var at du beveget deg langt utenom tema.

Jeg er ikke så veldig strukturert sånn sett, og har en tendens til å skrive om det som ramler ned i hodet mitt der og da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke glemme at dette bare er en generell diskusjon. Og som vanlig finnes det alltid mange uttak begge veier - altså at en del kvinner har et veldig lite behov for bekreftelse, mens andre har et ekstremt stort behov for bekreftelse.

Det samme vil selvfølgelig gjelde for menn som gruppe.

Men det jeg tenker meg her, er da et gjennomsnitt - normalfordelingen - av gruppene kvinner og menn. Og da ser jeg for meg at kvinner typisk (i snitt) har et større behov for bekreftelse enn det menn har. Grunnen til det er som jeg ser det, at kvinner "lever på" sitt utseende i mye større grad enn menn, og dermed vil det være sånn.

Men bekreftelse trenger jo ikke bare å handle om utseendet. De fleste trenger bekreftelse uavhenging av hvordan de ser ut. Uansett, jeg jobber i et ganske mannsdominert miljø, og vel, det finnes vanvittig mange "jålebukker" der, dvs menn som er veldig opptatte av sitt eget utseende, og mange dem er verre enn jentene som jobber der. I dagens samfunn legges det mer opp til at utseendet spiller stor rolle for både menn OG kvinner. Ikke at jeg sier jeg synes det er en bra ting, men det er nå det inntrykket jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så veldig strukturert sånn sett, og har en tendens til å skrive om det som ramler ned i hodet mitt der og da ;)

Da bør du nok jobbe litt med å tøyle det når du skal debattere et tema på et diskusjonsforum. Det er forholdvis vesentlig å holde seg til tema og lese hele innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bekreftelse trenger jo ikke bare å handle om utseendet. De fleste trenger bekreftelse uavhenging av hvordan de ser ut. Uansett, jeg jobber i et ganske mannsdominert miljø, og vel, det finnes vanvittig mange "jålebukker" der, dvs menn som er veldig opptatte av sitt eget utseende, og mange dem er verre enn jentene som jobber der. I dagens samfunn legges det mer opp til at utseendet spiller stor rolle for både menn OG kvinner. Ikke at jeg sier jeg synes det er en bra ting, men det er nå det inntrykket jeg får.

Ja, det er sant. Samfunnet har de siste tiårene blitt betraktelig mer overfladisk enn tidligere. Og som du sier så har det sikkert medført at mange mannfolk nå har blitt "jålebukker". Og disse "jålebukkene" vil jeg nok tro har et relativt stort behov for bekreftelse med hensyn på eget utseende. Trist utvikling spør du meg. Men sånn blir det i et kommersialisert (amerikanisert) samfunn der alt går ut på reklamer for å få folk til å kjøpe mest mulig unødvendige saker. I praksis er det ren hjernevasking.

Du har selvfølgelig også rett i at det finnes andre typer bekreftelse som ikke har med utseende å gjøre. F.eks ros når man har løst en oppgave på en bra måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Veldig godt svar, Yvonne.

Jeg syns det er skremmende at en mann som har levd så lenge som du, Steinar, har baserer våre opplevelser og reaksjoner kun med tanke på kjønn.

Det er på samme måte som noen sier, nå var du flink til kvinne å være, når en kvinne kjører bil bra for eksempel. Det er det jeg kaller kjønnsfascistisk hersketeknikk. Mennesker kan bare vurderes for hvem de er, ikke basert på kjønnsroller eller amerikanisering av samfunnet,

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt svar, Yvonne.

Jeg syns det er skremmende at en mann som har levd så lenge som du, Steinar, her baserer våre opplevelser og reaksjoner kun med tanke på kjønn.

Det er på samme måte som noen sier, nå var du flink til kvinne å være, når en kvinne kjører bil bra for eksempel. Det er det jeg kaller kjønnsfascistisk hersketeknikk. Mennesker kan bare vurderes for hvem de er, ikke basert på kjønnsroller eller amerikanisering av samfunnet,

Var ikke meningen å skremme deg da men :(

Du har ikke fått med deg det jeg skrev tidligere om at dette bare er en generell diskusjon basert på kvinner og menn som ulike grupper, med ulikt gjennomsnitt (eller normalfordeling).

Jeg diskuterer altså ikke mitt personlige behov for bekreftelse®. Eller dine behov ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg trodde vi diskuterte forelskelse og kjærlighet...

Nuvel, jeg påpeker at man ikke KAN diskutere ut i fra kjønn, men ut i fra person. Det er der vi er forskjellige, Steinar.

Man kan ikke si: "Hun er dum og tror hun kan være forelsket i åresvis, stakkar, FORDI hun er kvinne!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi diskuterte forelskelse og kjærlighet...

Nuvel, jeg påpeker at man ikke KAN diskutere ut i fra kjønn, men ut i fra person. Det er der vi er forskjellige, Steinar.

Man kan ikke si: "Hun er dum og tror hun kan være forelsket i åresvis, stakkar, FORDI hun er kvinne!"

Jada, jeg vet at alle er mer eller mindre ulike.

Men samtidig er det også visse kjønnsforskjeller, samme hvor lite du liker det.

En av forskjellene er åpenbart at kvinner trigges mye lettere av følelser, og at følelser har en større betydning.

Så en annen mulig teori, er jo da selvfølgelig at visse kvinner kan være forelsket i årevis, mens menn vanligvis ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...