Gå til innhold

Stoffet drømmer lages av


Klips

Anbefalte innlegg

Næh, har du blåst liv i denne boken?

Å sy i knapper er jo definisjonen på hva man har svigermødre til, spør du meg. Jeg vil også kjøpe alt som er fint, og har oppdaget gleden ved skolekorpsets loppemarked. Da kommer jeg drassende hjem med den ene skatten etter den andre, men han hjemme bare snøfter. :fnise:

Ha en god 17.mai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: Jeg har vært så dårlig til å komme meg på loppis, selv om det er ganske gøy. Nå har jeg fått gleden av å jobbe på loppis, og da skal du se jeg nasker med meg. Jobber på dameklær og har funnet noen av mine nye favorittplagg der.

30 dager er litt kort for et eksperiment av denne typen, men jeg er så dårlig på å følge opp mine egne planer, så vi starter med en periode jeg kanskje kan klare å huske på det.

Prioriterte bort pc til fordel for å kose oss med en ganske artig film med min mann i går kveld, Men who stare at goats. Flower Power army, ganske underholdende :ler:

Har alltid vært tiltrukket av hippietiden, flower power, bohemtiden og de kule surfemiljøene. Er ikke så spirituell av meg, så det er effektene, personlighetene og "looken" jeg liker.

Og så har jeg endt opp i et hus på vestkanten med en jobb jeg dresser meg opp i sekretærklær til :ler:

Kjører en 15 år gammel toyota, heldigvis, for ikke å falle helt i fellen med hvordan alt "skal være"

Og en rusten sykkel med kurv glir ikke rett inn i Tour de Finance.

Enda godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette blir et logg-inlegg, så lenge jeg husker på det.

Første 10 dager, 15. mai - 24. mai:

- begynt å innføre MIT

- funnet frem en kasse der alt unødvendig skal legges til loppemarked

- shopping:

--- tax-free og annen vin

--- joggesko til datter (en av de to jentemodellene som fantes uten rosa prinsesser og glitter :roll: )

--- frisør. Med tilhørende produktkjøp :sjenert: . (Fikk med en minihøyttaler til iPhone på kjøpet :) )

--- en pinsett (Den gamle gikk i stykker og jeg var på vei mot monobrow :ler: )

- hvite dager: ikke overveldende mange

- tidsprioritering og andre fine ting: flyttet en knapp, sett en film med E, trafikkvakt for juniorkorpset i barnehagetoget, viste seg å være en sånn ting som hjertet svulmer av :rodmer: , trene, og lå i badekaret og leste, 17. mai: For en fin dag! Elsker å være korpsmamma, blir så latterlig stolt av de søte uniformskledte. Håper hun aldri slutter. Naboens datter syntes det var så hyggelig å bo der vi bor, for alle var venner. :) , fire timer på microcup med gutten. En del peptalk/tvang for å få ham til å delta. Vant alle kamper. Alle storfornøyde. Masse hyggelige foreldre. FIN dag. En hel søndag i solen med boken min :sjarmor: , Metallica. Billetter kjøpt for lenge siden, noen halvlitere i solen på gresset med bror & svigerinne. Kjempegøy :)

- startet "1 bilde om dagen" prosjekt på Instagram

- lest: fullførte "Snakk til meg" av Vigdis Hjorth og "Nu, Jävlar!" av Heidi Linde. Bra bøker! Holder fortsatt på med "Life" av Keith Richards.

Dag 11, 25. mai

Tidsprioritering og andre fine ting: datter skal ha filmkveld med to venninner på overnatting og alle gleder seg. Jeg også. :)

Og, mens jeg ikke kjøper noe (unødvendig) kan jeg skrive ønskeliste:

- tredemølle? Asså DET er sært. Og dyrt! Og tar plass. Og ville jeg brukt den?

- klikklakker

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Lastet ned Hvite Uker-app'en i går. Ikke verdens smootheste app i bruk, men helt grei. Rart hvor basic man er; plutselig blir man mer bevisst... Jeg kan med hånden på hjertet si at app'er kan forandre hverdagslivet, og dermed livet mitt :fnise: jeg bruker PMS-app, treningsapp, meditasjonsapp og budsjettapp, og har kjempeutbytte av det.

Ha en fin feiring i morgen :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, en annen ting jeg har startet med som inspirerer meg for tiden, har fått meg Instagram-app'en og tenker å ta et bilde hver dag. Har hatt lyst til det lenge, men ikke trodd jeg ville gjennomføre. Men kanskje jeg vil det med app'en? Det blir en måte å spare på hverdagen på i en slags dagbok, og forhåpentlig å få øynene opp for alternative motiver (bli litt mer kunsterisk, lizzom), se ting rundt meg, og kanskje finne flere ting jeg liker. Elsker foto.

Så det er ikke noe mangel på vilje til å starte prosjekter i hvert fall :ler:

App'er revolusjonerer verden.

God 17. mai til alle dere også :)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en del av prosjektet blir å prioritere tiden bedre.

Jeg pleide å gjøre ting da jeg var yngre. Hadde masse ting jeg fordypet meg i. Nå har jeg ikke ork til å hente frem symaskinen en gang, eller velge foto til print til album.

Selv om jeg ikke ser noe særlig på tv og ellers anser meg selv som ganske full av energi.

Hagepuslingen min er et sånt prosjekt i det minste.

(Samtidig skal jeg ikke bli for streng. Jeg har vært streng i årevis fordi jeg leste for mye "se flere solnedganger og drikke mindre tran" saker da jeg var ung og påvirkelig. Føler meg uskikkelig dekadent hvis jeg sløser tid.)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Jeg har vært så dårlig til å komme meg på loppis, selv om det er ganske gøy. Nå har jeg fått gleden av å jobbe på loppis, og da skal du se jeg nasker med meg. Jobber på dameklær og har funnet noen av mine nye favorittplagg der.

Kjører en 15 år gammel toyota, heldigvis, for ikke å falle helt i fellen med hvordan alt "skal være"

Og en rusten sykkel med kurv glir ikke rett inn i Tour de Finance.

Enda godt.

Jeg jobber på kjøkkenting-avdelingen, og der dukker det opp godbiter! Fant en strøken Cathrineholm-skål med lotusmønster nå sist, den ser jeg på hver dag og tenker åh, så fiiiiin!

Jeg kjører også gammel bil... men det er en 61-modell Jaguar. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft!

Har bestilt frisør til neste uke. Tro meg, det er helt helt nødvendig :ler:

Var sist hos frisør i november, og det syns.

Skal bare klippe, for samme hvor gøy det er å farge og bli ny kan jeg ikke komme bort fra at den fargen jeg har nå faktisk er veldig fin. Det er min egen lys brun med sporadisk spraying av polyblond eller hva det heter i røttene.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordring: kjøpe til barna?

En ting er det jeg ønsker dem, fine nye klær i hovedsak. De blir jo glad for det. Men om morgenen tar de det som ligger øverst i skuffen begge to, de bryr seg jo ikke :ler:

Altså er denne liksom uegennyttige handlingen mest til meg selv :sjenert:

Og så er det det de vil ha. For tiden går det mest i spill til telefonen min. Som koster 7 kroner stykk, maks, så hva gjør det liksom? Men så er det det at de bruker det i 7 minutter også. Og helst ikke skal vokse opp med å kjøpe alt de ser. Forklart 100 ganger, men fremdeles er spørsmålet i butikken: "Har vi råd til den mamma?"

Jah, jeg har tusener på konto* og ubegrenset kredittkort, det er jo ikke det det går på, trenger det aldri gjennom?

Og så er det så lett å unne dem noe. :sjenert:

*Edit: det hørtes jo veldig kæksete ut. Men jeg har alltid penger i bakhånd, var det jeg mente, det fins jo penger.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusfellen

Bare for moro - utenom huslån, SFO, studielån, parkeringsplass og denslags, her er hvor det ble av min forrige lønn:

Mat 5300,- + Vin 2500,-

Inkluderer øl, snus, innkjøp til feiring av mammas bursdag. Jeg liker å ha selskap. Det koster. Jeg liker også å snuse og drikke øl og vin. Det koster. Og jeg liker god mat. Nesten 8000 en tilfeldig valgt måned. (Noen måneder kanskje det halve.) Inkluderer IKKE glossy blader eller tabloide aviser (leser ingen av delene), eller noe særlig impulskjøp av snæks og sjokolade (liker jo ikke sånt, haha).

Shopping 6200,-

Inkluderer ulltøy, joggesko, leggskin luer og votter til barn, samt konfirmasjonsantrekk, hvite hansker til 17. mai og the works. Ikke mulig å slippe unna. Ca 3500,- var nødvendige ting (sportsbutikken her hadde opphørsalg ;) ).

Det som er til meg er:

De veldig fine øyestikkerøreringene, det deilige rosa heklepleddet (hvor mange tepper og pledd er det mulig å ha), store drikkeglass og glass til å lage fine desserter i, kubbelys og telys, samt det vi blåste på loppemarkedet.

Ca 2600 var kos.

Aktiviteter 2600,-

Billetter til konsert med barna, teater med venninner og påfølgende vin. Aktiviteter sparer jeg ikke på.

Diverse: Elixia 300,- Spotify 100,- Ruter 100,- Bensin 500,- og dekkskift/-hotell 1000,- og to bursdagsgaver 300,- (nei, jeg klarer ofte ikke å holde meg til de lave "satsene" på barnebursdager :sjenert: )

Så det spørs om jeg sparer så mye på å ikke kjøpe unødvendigheter når jeg anser det aller aller meste som nødvendig :ler:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert:

joooo.

Prøver å rydde i kjøkkenskapene mens jeg venter på en reperatør. Her er det mye jeg ikke bruker. Men kvitte meg med det? Det er jo gaver og sånn... :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BURDE finne en pappeske. BURDE fylle den med alt jeg ikke bruker. BURDE skrive "Loppemarked 2013" på den. Og hvis den ikke er åpnet innen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte faktisk med akkurat det.

Spørs når jeg fullfører, da.

Er flinkest til å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter loggingen, så det ikke blir så mye å bla.

Første 20 dager, 15. mai - 3. juni:

- begynt å innføre MIT

- funnet frem en kasse der alt unødvendig skal legges til loppemarked (den står halvfull på soveromsgulvet)

- shopping:

--- tax-free og annen vin

--- joggesko til datter (en av de to jentemodellene som fantes uten rosa prinsesser og glitter :roll: )

--- frisør. Med tilhørende produktkjøp :sjenert: . (Fikk med en minihøyttaler til iPhone på kjøpet :) )

--- en pinsett (Den gamle gikk i stykker og jeg var på vei mot monobrow :ler: , har dessuten små barn som får mye flis)

--- gul papirduk (påskerester) på Nille. For å lage svampebobkostyme :fnise:

--- en truse. Vaskedag og jeg skulle på trening før fest og ville ikke gå i gammel krisetruse.

--- blomster til hagen. Og noen blomsterpotter. Er lov. Gir meg SÅ mye glede. Ble med et flettet hage/strandnett også, det er faktisk det første jeg har kjøpt på 20 dager som IKKE var nødvendig. Skammer meg litt. Men fin.

- hvite dager: ikke overveldende mange, men noen

- tidsprioritering og andre fine ting: flyttet en knapp, sett en film med E, trafikkvakt for juniorkorpset i barnehagetoget, viste seg å være en sånn ting som hjertet svulmer av :rodmer: , trene, og lå i badekaret og leste, 17. mai: For en fin dag! Elsker å være korpsmamma, blir så latterlig stolt av de søte uniformskledte. Håper hun aldri slutter. Naboens datter syntes det var så hyggelig å bo der vi bor, for alle var venner. :) , fire timer på microcup med gutten. En del peptalk/tvang for å få ham til å delta. Vant alle kamper. Alle storfornøyde. Masse hyggelige foreldre. FIN dag. En hel søndag i solen med boken min :sjarmor: , Metallica. Billetter kjøpt for lenge siden, noen halvlitere i solen på gresset med bror & svigerinne. Kjempegøy :). Datter skal ha filmkveld med to venninner på overnatting og alle gleder seg. Jeg også. Kjøpte reker og inviterte over naboer. Kjørte til de andre naboenes hytte og hang der over natten. Håper jeg ikke provoserte ved å snakke om shoppingstoppen min, det er en hårfin linje mellom å inspirere og å provosere.

Har fått et rykende ferskt barnebokmanus til gjennomlesning, datter var umulig å legge, det var så spennende! Markedsdag på skolen, med oppvisning og foreldremingling :). Fikk fineste komplimentet til dags dato, på jobbfest, en langtidssykmeldt bipolar ville komme tilbake til jobb hvis jeg fortsatt var der. Lagde svampebobkostyme :ler: Spillfri søndag for barna. Minsten klarer seg, men datter må ha norgesrekord i å ikke klare å underholde seg selv. Hun har virkelig ikke EN interesse hun liker å pusle med alene :(

- startet "1 bilde om dagen" prosjekt på Instagram

- lest: fullførte "Snakk til meg" av Vigdis Hjorth og "Nu, Jävlar!" av Heidi Linde. Bra bøker! Holder fortsatt på med "Life" av Keith Richards. begynt på "Harens år" av Arto Paasilinna. Morsom og rar.

Dag 21, 4/6:

shopping&drikking: nada

tidsbruk: limte bilder i hageboken min

Dag 22, 5/6:

tidsbruk: skal sykle til bibliotek og verdens søteste kafe med datter etter jobb

Dag 23&24, 6&7/6:

løste en arbeidsoppgave jeg gruet for på en fin måte (ved å snakke med en vennlig innstilt sjef først, etterpå føltes alt bedre)

No shopping

En dag med øl og en med trening

no shop

Dag 25, 8/6:

Syklet til jobb de siste 7 arbeidsdagene

No shop

Dag 26, 9/6:

gikk en del kroner til boller og brus under fotballcup'en, til en god sak :)

fine ting: sto i kiosken under cup'en, koste meg skikkelig (jeg er rar), datter hadde venninne på overnatting, jeg liker denne venninnen så godt, hun er både yndig og tøff og har den mest perlende latter jeg har hørt noen gang

:hjerte:

Dag 27, 10/6:

no shop (søndag)

(for mye) vin blir det fortsatt både titt og ofte

Dag 28, 11/6:

no shop, no drink, sykkel til jobb igjen

tidsbruk & fine ting: leste en hel bok for datter etter skolen i solen. "Du kan vaske do!" av Anne Lise Kolnes Hope. Ganske fin.

Dag 29, 12/6:

no shop, no drink, ekstemsøvn

målte meg på passkontoret og var en cm høyere enn jeg alltid har trodd, sånt er ganske gøy når man er liten

Dag 30, 13/6:

ingen planer om shopping, bortsett fra kanskje en aldeles fantastisk kokebok jeg skal kjøpe i gave til alle jeg kjenner:

"Naked Ingredients" Tom Haga/Sven Erik Renaa

Og, mens jeg ikke kjøper noe (unødvendig) kan jeg skrive ønskeliste:

- tredemølle? Asså DET er sært. Og dyrt! Og tar plass. Og ville jeg brukt den?

- klikklakker

- "Evig søndag" av Linnea Myhre, kommer i august

- lys korallneglelakk og andre freshe farger. Ja, jeg har 1000 alt

- brikke til spisebordsnurrern i stedet for serviett. evt sy.

- treningssokker

- garn

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting det hadde vært morsomt å logge er hva man lærer. I dag har jeg f.x. slått opp "Dunning-Kruger effekten" som var et nytt begrep for meg. Altså, ikke hva det innebærer, men at det hang sammen med dette navnet.

For ikke så lenge siden lærte jeg at "tall poppy syndrome" var en fint engelsk uttrykk som likner på janteloven vår.

(Dere kunne kanskje disse tingene fra før.)

Spesielt på telefonen er det morsomt å se søkeloggen. Det er jo gjerne gjennom google jeg lærer. I min står det:

- verdens største fly (barna som lurte, det viste seg å ikke være noe klart svar på dette. ukrainske Antonov An-225 skal være absurd digert, men også Howard Hughes H-4 Hercules som bare fløy en gang og Airbus A380 som mange tror er det største. orket ikke helt å lese alt, men store fly. )

- telenor arena (for å finne ut hvem som skulle spille da det var horder der mandag)

- ølsalg oslo :sjenert:

- styx not dead yet (hørte http://www.youtube.com/watch?v=-ldoycZO3Igpå slutten av en six feet under og klarte å lete meg frem til tittel og band. Fant http://www.youtube.com/watch?v=KRUErh47sao(litt annen sjanger) for lenge siden, på akkurat samme måte (slutten av en six feet under episode :ler:)

- potetsalat (oppskrift, jammen mye bedre med hjemmelagd enn ferdigkjøpt, også her)

- pizzasaus (samme)

- next to normal nationaltheateret (prøvde å lete opp en som kom innom loppemarkedet og som jeg mente å ha sett i dette stykket, tror det var Charlotte Frogner)

- verdens største dyr (barna igjen, blåhval, regnet med det, men mye man regner med er jo plutselig ikke riktig)

- piranha (barna lurte på fargen på pirayaer, tippet riktig på at det var oransj på dem)

- upperdog (lurte på om han som spilte i Frk. Julie var samme som i upperdog, det var det, Hermann Sabado)

- lsd (er veldig dårlig på sånne narkogreier, prøvde å lære litt mer om hva som er hva mens jeg leste Keith Richards sin bok men har glemt det igjen)

- marianne faithful (for å sjekke om det var hun som var den stadig omtalte "marianne" i samme bok)

- bourne meaning dictionary (bourne betyr boundary, bounds, bound - the line or plane indicating the limit or extent of something - an archaic term for a goal or destination, goal, end)

- vin gelatin (diskusjon om ekkel MUK på facebook, sjekket om det ikke var riktig som jeg hadde hørt at gelatin brukes i vinproduksjon, synes disse MUK-motstanderne at oppmalte knokler i smågodt og vin er like ekkelt som i pølse?)

- stikkelsbær beskjæring

- styreleder stabæk (her mister jeg tråden, kanskje noe jeg leste i avisen?)

- toronto (no idea)

... og nå som jeg har skrevet alt dette, hva var det jeg hadde lært i dag igjen...?

:klo:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg likte både Nu, javlar og Harens år. En bok som jeg tror du ville like godt er "En dag" av David Nicols. Jeg leste den for noen år siden og har begynt på den igjen. Så herlig trist og morsom og romantisk og tragisk og lettlest.. Har du lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg faktisk. Ganske nylig, tror jeg. Den var om hun litt ordentlige, smarte Emma og han kjekke fyren som kom på tv og sånn? Ganske bra, likte spesielt de gangene emma fikk kjeft av ham for sånne typiske kvinneting. Type nedvurdere og -skalere seg selv.

Hva er de beste bøkene jeg har lest i nyere tid mon tro? Novellene til Siri Hustvedt i "Blindfold" likte jeg godt. Og "Slaughterhouse five" av Kurt Vonnegut. Var ellers fan av Toni Morrison i mange år, mon tro om hun har skrevet noe i det siste? Fosnes Hansen var også en favoritt, hva driver han med?

Fikk disse to varmt anbefalt i går: Everyone loves you when you're dead... og The Dirt om Mötley Crüe av Tommy Lee.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lært:

4/6: Verdens eldste restaurant heter El Botin fra 1725 og ligger i Madrid, Francisco de Goya (1746-1828) jobbet her som oppvaskhjelp i unge år.

31/5: "Dunning-Kruger effekten"

2012: "tall poppy syndrome", fint engelsk uttrykk som likner på janteloven vår.

2012: verdens største fly, det viste seg å ikke være noe klart svar på dette. ukrainske Antonov An-225 skal være absurd digert, men også Howard Hughes H-4 Hercules som bare fløy en gang og Airbus A380 som mange tror er det største.

2012: skuespilleren i Upperdog og Frk. Julie heter Hermann Sabado

2012: bourne betyr boundary, bounds, bound - the line or plane indicating the limit or extent of something - an archaic term for a goal or destination, goal, end

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Hippieinnslag:

Har en hånd meg gullneglelakk og en med neonrosa. Ble ikke helt fornøyd med gull, byttet derfor midtveis, og nå veldig fornøyd med å ha dobbel dose fin neglelakk til å muntre opp dagen. Har også tre armbånd i snor/tau/turkis og gitarer bak på skjorta.

:)

Skal huske å bruke ankelkjedene fra India i sommer. Og tåringene. Denslags var ikke så vanlig her hjemme den gang jeg kjøpte det.

Det er bare fire uker til sommerferie. Jeg gleder meg glugg til å:

- se sommeren komme mer og mer i hagen. Se alt jeg har sådd bli til noe og alt jeg har plantet bli dobbelt så stort.

- vise barna en herlig storby. sitte på utekafe til langt på kveld og se på folk.

- gå i sommerkjoler, spesielt de som flagrer og har blomster på

- fylle lungene og musklene med frisk luft på norske fjell

- være sammen med familien min

:hoppe:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...