Gå til innhold

Stoffet drømmer lages av


Klips

Anbefalte innlegg

Er en stund siden mafiaperioden min nå. Scarface var selvsagt med i den runden, selv om jeg ikke husker dem så veldig godt lenger.

Tilbake til bøker:

Biografien om Virginia Woolf (Bjørg Vindsetmo) var veldig bra, den forklarte Virginia og hele modernismen (min venn Proust f.x.) inkl. Freud, ut fra hvordan det var på den tiden, i sammenheng med verdenshendelser. Og jeg fikk lyst til å lese ALT av Virginia Woolf, også de jeg har lest før (Mrs. Dalloway og til Fyret), ikke minst Orlando som jeg bare har sett på film.

Deretter ble det "A Tiny Bit Marvellous" av Dawn French (du vet, French and Saunders), som jeg fant på flyplassen. Veldig artig skrevet og inneholdt noen gode poenger jeg må få med meg igjen når barna blir tenåringer. Selve grunnhistorien likte jeg ikke så veldig, men verdt en les.

Nå er jeg akkurat ferdig med nok en bok fra flyplassen: Nick Hornbys "Juliet, Naked", som jeg egentlig fant til ektemannen, og den var SKJØNN! For en nydelig humor og for et spennende univers han bygget opp i denne boken. ELSKET den :)

Neste på leselisten er også fra flyplassen (kjøpte fem bøker der i tillegg til de to jeg hadde med :sjenert: , elsker bokhandlere): Neil Gaimans "Stardust". Mannen leste den først og syntes den var veldig fin. Leste forelsket hele tegneserieserien om Sandman da jeg var ung, men ikke fått med meg at han har skrevet voksenbøker. Har lest ulvene i veggen for barna, men husker den ikke veldig. Og sett Coraline både med og uten barn, den er fin. Stardust er også en film, hørte jeg. Gleder meg.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah, da skal jeg se etter Hornby på flyplassen i morgen. Høres ut dom den passer til en laaang flytur. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det, jeg fant den i den store rett bak sikkerhetskontrollen, under engelsk pocket. Handler mye om musikk (til en forandring med Hornby ;) ), så man bør helst like å lese mye detaljetr om et emne.

Flytter med meg oppsummeringen min.

Prosjektet går ut på å øke bevisstheten rundt hva jeg bruker pengene mine og tiden min på.

Første 85 dager, 15. mai - 7. august:

- begynt å innføre MIT, most important task, for å få unna knugende oppgaver i stedet for å øve til verdensmesterskap i prokrastinering. Løste fx. en arbeidsoppgave jeg gruet for på en fin måte (ved å snakke med en vennlig innstilt sjef først, etterpå føltes alt bedre)

- fylt en stor flytteeske til loppemarked og ryddet kjelleren (decluttering)

- mye (mest) penger går til barn, fotballcup m/bollesalg, markedsdag på skolen... etc

- shopping:

--- tax-free og annen vin

--- frisør. Med tilhørende produktkjøp

--- en pinsett

--- en truse

--- blomster til hagen, potter & tilbehør

--- et flettet hage/strandnett

--- 1 kjole, 1 topp, nye treningssokker

--- Garn.

--- Tre kjoler og to par klikklakker på ferie, samt knallrøde fake Ray Ban

--- Og litt til barna, men det trenger ikke med her

- hvite dager: ikke overveldende mange, men noen (før det ble juli...)

- fine ting:

--- Flyttet en knapp i korpsskjørtet.

--- Sett filmer med min fine mann.

--- Trafikkvakt for juniorkorpset i barnehagetoget, viste seg å være en sånn ting som hjertet svulmer av :rodmer: .

--- Trener.

--- Ligge i badekaret under takvinduene og lese.

--- 17. mai: For en fin dag! Elsker å være korpsmamma, blir så latterlig stolt av de søte uniformskledte. Håper hun aldri slutter. Naboens datter syntes det var så hyggelig å bo der vi bor, for alle er venner. :) .

--- Fire timer på microcup med gutten, en del peptalk/tvang for å få ham til å delta, vant alle kamper, alle storfornøyde, masse hyggelige foreldre.

--- En hel søndag i solen med boken min :sjarmor: .

--- Metallicakonsert, billetter kjøpt for lenge siden, noen halvlitere i solen på gresset med min rareste søte bror & svigerinne.

--- Datter skal ha filmkveld med to venninner på overnatting og alle gleder seg, jeg også.

--- Kjøpte reker og inviterte over naboer.

--- Kjørte til de andre naboenes hytte og hang der over natten, håper jeg ikke provoserte ved å snakke om shoppingstoppen min, det er en hårfin linje mellom å inspirere og å provosere.

--- Har fått et rykende ferskt barnebokmanus til gjennomlesning, datter var umulig å legge, det var så spennende!

--- Markedsdag på skolen, med oppvisning og foreldremingling :).

--- Fikk fineste komplimentet til dags dato, på jobbfest, en langtidssykmeldt bipolar ville komme tilbake til jobb hvis jeg fortsatt var der.

--- Lagde svampebobkostyme :ler:

--- Spillfri søndag for barna.

--- Limte bilder i hageboken min.

--- Dro til biblioteket etter jobb med datter, lånte masse bøker og møtte mormor på verdens søteste kafe.

--- Sto i kiosken under cup'en, koste meg skikkelig (jeg er rar).

--- Datter hadde venninne på overnatting, jeg liker denne venninnen så godt, hun er både yndig og tøff og har den mest perlende latter jeg har hørt noen gang :hjerte:

--- Leste en hel bok for datter etter skolen i solen. "Du kan vaske do!" av Anne Lise Kolnes Hope, ganske fin.Mye høytlesning her.

--- Ekstremsøvn.

--- Klatresenter med datter & venninne av henne med mor.

--- Symaskin på spisebordet :hjerte: .

--- Skulket en del jobb for å ligge i solen eller pusle i hagen.

--- Klippet gresset i blomstrete sommerkjole, fikk kommentar på elegansenivået fra nabofruen

--- Løp en tur i solen mens datter var på klarinettøving.

--- Drakk champagne i naboens hage.

--- Drukket kaffe med en tatovert kunstner fra Egypt i en vill bohemskrotete hage midt i byen.

--- Hoppet på trampoline.

--- "Slektstreff" med pappa (iført rosa bukser, blomstrete spaserstokk og stråhatt for anledningen), mine skjønne kusiner og tremenning på sistnevntes kule kafé Liebling.

--- Og ferien, ferien. Barcelona hvor vi møtte kjente og familie, tusenfryd, skjønne øyer på Hvaler, en natt i telt og besøk på venners hytter.

--- Vært på fotoshoot, datter skal være med blant illustrasjonene til barneboken vi testleste

- startet "1 bilde om dagen" prosjekt på Instagram

- lest:

--- "Snakk til meg" av Vigdis Hjorth,

--- "Nu, Jävlar!" av Heidi Linde

--- "Harens år" av Arto Paasilinna. Bra bøker!

--- "16.07.41" av Dag Solstad, bra når man skal til Berlin, men litt merkelig?

-På feire:

--- Virginia Woolf av Bjørg Vindsetmo,

--- A tiny bit marvellous

--- Juliet, Naked - eget innlegg om disse

--- "Life" av Keith Richards, litt langdryg, men fantastisk gode historier,

--- "Stardust" Neil Gaiman, kjente meg igjen i hans fantasiunivers fra Sandman tegneseriene. Må få igjen de utlånte tegneseriene og lese dem igjen :hjerte: .

- Syklet til jobb (mistet tellingen litt, men tror det er) 15 arbeidsdager (av ca 27 mulige) før ferien, møtte en heiagjeng på veien en av dagene, det var disse, fant jeg ut etterpå: Heia deg

- Finne meg sjæl/hippie/friskus:

--- Gikk uten bh (en dag på den hvalerturen) selv om jeg møtte folk. Har ikke fysisk behov for bh, men bruker det for å se anstendig ut. Første som rives av når jeg kommer hjem fra jobb, klemmer og gnager. Så altså, uanstendig og skikkelig 70-talls. (Jeg brant den ikke, da.)

--- Sovet i telt, gått turer på svaberg og badet i Norge.

--- Noe mer ufrivillig: har visst skikkelig pels på leggene i dag. Og går i skjørt på jobb. Heldigvis er de sparsomme og ganske usynlige

Og, mens jeg ikke kjøper noe (unødvendig) kan jeg skrive ønskeliste:

- tredemølle? Asså DET er sært. Og dyrt! Og tar plass. Og ville jeg brukt den?

- "Evig søndag" av Linnea Myhre, kommer i august

- Helene Uri, Dyp rød 315, Engel av nylon m.fl.

- lydbok "Hellemyrsfolket" av Amalie Skram. (Ellevill: Innspillingen er fra 70-tallet og er helt fantastisk.)

- brikke til spisebordsnurrern i stedet for serviett. evt sy.

- en aldeles fantastisk kokebok jeg skal kjøpe i gave til alle jeg kjenner:

"Naked Ingredients" Tom Haga/Sven Erik Renaa

Litt slækk på shoppingstoppen i Barcelona, det er jo i andre byer det er gøy å kjøpe noe. Selv om jeg bare gikk innom tre butikker. Like greit å ikke skulle skvise inn det også blant alt annet.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

& jeg kan krysse "Dr. Strangelove" av lista på sette filmer. Likte den virkelig, spennende, interessant og sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Hornby, en av mine absolutte yndlinger, lest alle romanene hans, på engelsk så jeg husker ikke de norske titlene, men en absolutt favoritt, nei, to, er A long way down og How to be good. About a boy også fin, der likte jeg nesten filmen bedre. High Fidelity var ok, men litt skuffende, filmen ble verdt å se takket være John Cusack, som bare er... slafs!!! :sjenert:

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dem også på engelsk, så de norske titlene kan det være det samme med egentlig. Likte Juliet, Naked veldig godt, skal teste de du nevner også :)

Nå har vi vært på loffen, spottet et par dager med solsymboler på yr, så vi lastet sykler på bilen og kjørte til Hvaler. Minstegutt med splitterny sykkel, veldig ivrig.

Har rukket så innmari mye at det føles som langtur, har kjørt båt, fått motorstopp, blitt tauet, gått tur over flotte svaberg, badet, så klart, tatt ferge til bilfrie Søndre Sandøy med full oppakking på syklene, teltet ved sjøen (spennende for de små), kokt kaffe på brønnvann med stormkjøkken ute på svabergene, syklet tur på de skjønne stiene, gått/klatret tur langs vannkanten og spottet mannens barndomshytte, spist pizza på søte kafe Oline, OG overnattet hos venner på en annen øy der jeg for det meste spilte cluedo med de store jentene og ble servert hvitvin.

:)

Trenger egentlig en trening nå, litt mark i kroppen, men ikke joggevær, ikke noe fristende på elixia, prøver å døyve det med noen pushups etc. + en øl & god bok i badekaret tror jeg. Har lest ut "Stardust", kjenner meg så igjen i Neil Gaimans fantasiunivers etter alle heftene med Sandman :hjerte: nå skal jeg lese intervjuet bakerst og så må jeg finne neste å gå løs på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finne meg sjæl/hippie/friskus: gikk uten bh (en dag på den hvalerturen) selv om jeg møtte folk. Har ikke fysisk behov for bh, men bruker det for å se anstendig ut. Første som rives av når jeg kommer hjem fra jobb, klemmer og gnager. Så altså, uanstendig og skikkelig 70-talls. (Jeg brant den ikke, da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt ute og skar opp grønnsaker til en thai-salat til middag, med allskens musikk til (og en øl), vinden løftet luggen, elsker utekjøkken, hakking, skjæring, blanding, musikk & øl før middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss O'Hara

Godt å høre vi er flere... jeg er en av dem som går med kronisk dårlig samvittighet på ferie når vi får lyst på et glass med noe i ny og ne. Barn skal jo IKKE se det :sjenert: og gubben i huset er veldig glad i øl. Dog virker han totalt upåvirket av det utenpå selv om han gjerne til sammen på en dag har litt mer enn jeg har, så jeg tror vel ikke det skader akkurat, men jeg kjenner den norske moralismen sitter i ryggraden hver gang vi bestiller... Vi får holde oss til utenlands ferier, ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg sliter nok med for LITE samvittighet og moralisme, er jeg redd.

Men nå er det detox. Nå er det striskjorte og havrelefse og jobb og matpakker og ettermiddagsaktiviteter. Vanskelig å forestille seg hvordan hverdagsukene blir så åndeløst fulle av ting som skal skje, når man har hatt fem uker der man gjør det man vil og det eneset man MÅ er å pakke i ny og ne. Pakket ganske ofte, ble mange småturer i tillegg til den lange.

Nå sist til en familie jeg alltid litt har "misunt" barna til. Det er nok fordi de, i tillegg til å være vakre og snille, ligger litt foran i løypa enn mine. En sommer var det det at de kunne ta i fart på husken selv jeg drømte om å komme til. Nå er det først og fremst det at de ikke KRANGLER! Mammaen sier hun har hatt nulltoleranse for krangling, men jeg føler ikke akkurat at jeg har heiet det frem jeg heller. Hva gjør man? Det kan vel også være at de er såpass mye eldre enn mine, eller har annet temperament, eller har de det bare bedre inni seg? :(

Det svirrer mye tanker etter å ha vært sammen med dem, hvordan er hun som mor, hvordan er de som familie. Ikke at det er noe galt med min familie, eller meg som mor, tror jeg. Men det er lett å lure på om ting kan gjøres bedre. For alle.

Strieskjortestart, har alltid lyst til å ha masse ideer klekket ut i løpet av ferieidyllen til hvordan hverdagen skal bli. Men jeg vet jo hvordan den blir. Den blir som den alltid gjør. Hektisk, men koselig. Er ikke så skummelt når man er inne i det. Det er masse fint i hverdager. Men de bør helst tas en av gangen, så man ikke mister pusten.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har egentlig fått fylt på med masse sommer. Føler meg ikke snytt. Klart jeg vil ha mer, men sånn funker det nå engang ikke.

Dessuten gjorde jeg et stort innhugg på Keith Richards de siste dagene, så nå kan jeg snart si at jeg rakk fem bøker i ferien. Også fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig start med korte dager og late morgener takket være fotballskole som starter 10 :ler:

Og få planer.

I går:

1. finne veien til og

2. delta på fotoshoot til barnebok med datter. Stor suksess!

I dag:

1. dra til bokhandelen med barna og la dem plukke seg bøker. Vi pleier gå på biblioteket, men bøker er en fin ting å bruke penger på.

2. rydde hele huset skikkelig så det er klart for sitt første besøk av vaskedamen etter en lang sommer. Det blir hele familien i arbeid.

I morgen:

1. trene. Flink, sant, som ikke maser treningen inn i de andre dagene så det blir for mye? Det blir tidsnok for mye

Innimellom skal jeg strikke og lese bok og drikke te i stedet for vin. Sykle til jobb resten av uken, meldt fint.

Dette blir en fin uke :)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I rute, dermed skal jeg gjøre ingenting i ettermidddag. For en følelse :)

Strikke, såklart. Lage middag. Og kanskje jeg får med familien på en kveldstur?

Kom plutselig på at det pleide vi gjøre da jeg var liten, spasere i nabolaget. Noen ganger bare mamma og pappa, de driver med det fortsatt tror jeg. Og jeg har ikke lært & sett alle veiene rundt her etter to år.

God plan :)

Vanskelig nå å forestille seg at det kan komme så mye på en gang at jeg får hjertet i halsen, men jeg vet det skjer. I år skal jeg i hvert fall IKKE:

- melde meg på holmenkollstafetten eller noe annet løp

- melde meg på skikurs

- melde barna på skikurs

(Generelt melde på minst mulig :ler: )

(Deilig å tenke på)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr bøker til ungene: For noen år siden lånte jeg og minsten alle "Reven og grisungen"-bøkene på biblioteket som jeg leste for ham. Vi lo og lo, de er ganske dustete og morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kult, det skal jeg teste ut. Vi kjøpte noen bøker om Molly Moon, vet ikke om de er noe bra, men for første gang på ... muligens noen gang vil begge barna høre på samme bok. Og det er SÅ kos å ha dem i hver sin armkrok til kveldslesingen :)

Ingen spasertur i går kveld, sønnen på 6 ville løpe! Han er veldig opptatt av trening for tiden, og hva er vel bedre.

Og nabogutten ville være med. Skikkelig morsomt egentlig å ta en runde i nabolaget med dem, i hvert fall for alle vi støtte på underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh lykke... Så mange sider med den inspirerende Klipse-hverdagen jeg ikke har fått med meg. Følger deg på treningsiden din, men har ikke fått med meg at denne boka er igang igjen. Men nå skal jeg følge med deg og la meg inspirere :)

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirasjon er krydderet som, når jeg finner følelsen, eller følelsen finner meg, gjør hverdagen min ekstra sitrende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- joggesko og treningstøy

- høyhælte sko og et sekretærskjørt, tre armbånd, solbriller

- minst fire romaner og en biografi

- 6 feet under på dvd

- strikketøy

- hagespade og frøpose

- vinåpner og snusboks

- pc&mobil med spotify, facebook og instagram

- en hvitløk, en boks tomater og en god kokkekniv

- pass

- teaterbilletter

- mascara

Dette er den biten som er meg, men mye av tiden min handler om helt andre personer.

Dette svarte jeg her en dag i tråden "fyll en koffert med gjenstander som i grove trekk representerer ditt liv"

Eller noe.

Jeg liker sånne spørsmål.

Hva ville du gjort hvis du ikke var redd for (eller måtte ta hensyn til) noe?

Hvis (i gamle dager...) din fremkalte film ble forvekslet med drømmemennesket, den du vil være, hvilke bilder finner du i konvolutten?

You know, hvis dere har vært her en stund, slike tråder startet jeg. og elsket. så svar meg inderlig gjerne. eller still dine egne, aller beste spørsmål. What makes us tick..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...