Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #41 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg ønsker å ta lappen og vurderer å ta kunn for automat Jeg har øvelseskjørt med foreldre o.l på begge deler, og jeg er MYE mer komfortabel med automatgir. De negative sidene er jo at du har litt færre muligheter når det kommer til å kjøpe bil da. Man må jo rett og slett bare kjøpe automatgir. Og har man litt trang økonomi, så kjøper en da gjerne bruktbil. På litt eldre biler så kan det fort skje at automatgirkassa ryker, og det er DYRT å fikse (dette _Vet_ jeg ikke selv, men har fått det prentet inn av pappa endel ganger, etter at sambo kjøpte seg en 10 år gammel bil med automatgir.), mens den manuelle girkassa visstnok skal holde lengre (eller så var det noe med at det er billigere å bytte). Er det noen som vet om det er prisforskjeller på lappen med automatgir og lappen med manuell forresten? Eller er det akkurat det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 8. april 2010 #42 Del Skrevet 8. april 2010 Godt mulig, men ville ikke ta den sjansen. :gjeiper: Dessuten så får du jo ikke begynne med det obligatoriske før en er så og så flink i trafikken, så giringen skal en da kunne før det obligatoriske. Det er et faktum at trafikkskoler ofte gir det "noen kjøretimer flere enn du trenger". Jeg skiftet kjørelærer (fordi det ble travelt for min kjørelærer). Det siste han hadde sagt til meg var at jeg trengte to timer til, og at disse skulle jeg få med neste kjørelærer. Da jeg kjørte første timen med den nye kjørelæreren sa han at "ja, da kan du jo begynne med det obligatoriske, dette var så bra at vi trenger ingen flere timer". Så sa jeg "åja, da kan jeg avbestille den andre timen den forrige læreren satte opp for meg?" og fikk til svar "ehh. nei hvis du allerede har skrevet opp en time så må du vel ta den, hvis den andre kjørelæreren følte at du trengte den". Vel, det er mulig enkelte kjøreskoler legger det opp slavisk på den måten. Kjørelæreren min startet alltid (med alle elever) rett i trafikken, begynte opplæring på den måten. Funka fint, og man lærte seg det man trengte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vilma Skrevet 8. april 2010 #43 Del Skrevet 8. april 2010 Jeg kjører så å si kun bil med automatgir, men er glad jeg kjørte opp på manuelt gir. Jeg liker valgfriheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 8. april 2010 #44 Del Skrevet 8. april 2010 Har kjørt automatgir i mange år, men merker at når jeg skal kjøre manuell gir en gang iblant, så går det veldig greit det også. Det er som å svømme eller sykle, det sitter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essi89 Skrevet 8. april 2010 #45 Del Skrevet 8. april 2010 Vel, det er mulig enkelte kjøreskoler legger det opp slavisk på den måten. Kjørelæreren min startet alltid (med alle elever) rett i trafikken, begynte opplæring på den måten. Funka fint, og man lærte seg det man trengte... Er det sant?!? Kunne vel ha valgt en litt bedre trafikkskole da, skjønner jeg. Fillern! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 8. april 2010 #46 Del Skrevet 8. april 2010 Det stemmer! Jeg startet min første kjøretime med en av de værste oppkjørslene i bygda... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilybell Skrevet 9. april 2010 #47 Del Skrevet 9. april 2010 Tar man lappen for manuell, har man automatisk lappen for automat Kan du begrunne dette? Jo, fordi det er utrolig upraktisk å drive å gire ned til første gir hver eneste bidige gang man må stoppe for rødt lys, fotgjenger..osv...det blir ihvertfall upraktisk når man har et alternativ..som er automat gir! Bytrafikken er ikke noe manuell-gir vennlig...synes nå jeg...desutten så sa jeg at det var patetisk mtp å lage sånne biler...ikke folk som kjører dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essi89 Skrevet 9. april 2010 #48 Del Skrevet 9. april 2010 Det stemmer! Jeg startet min første kjøretime med en av de værste oppkjørslene i bygda... Hvis de hadde gjort det slik til meg hadde jeg kanskje sluppet å betale for ekstra kjøretimer uansett, og dermed ikke måttet ta oppkjøring på nytt! Grrr... Blackmailers:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 9. april 2010 #49 Del Skrevet 9. april 2010 :O Det er da du SKAL ha full kontroll! Hold alltid lang nok avstand til bilen foran til at du rekker å bråbremse hvis nødvendig. Forsåvidt, automat er behagelig, manuell gir mye bedre kontroll med kjørerytmen i mine øyne. Selvsagt, ble nok litt dumt skrevet. Var mer en akutt situasjon jeg prøvde å komme på....for å beskrive at uhell KAN skje, selv "den beste". Jeg skrev jo at en god sjåfør, må har full kontroll i alle situasjoner... (men uhell kan jo skje, fordi andre plutselig foretar seg noe merkelig....) Jeg skjønner bare ikke hvorfor jenter (har ikke hørt om gutter)nå blir så pysete til å gire?? Himmel, da jeg og alle jeg kjenner tok lappen, var det da ikke snakk om slikt. Og den gang var jo mange biler rimelig "mye vanskeligere" å gire...Husker jo den haugen av russebil vi kjørte f.eks... Det var jo som å røre rundt i ei diger gryte, og håpe du havna på nogenlunde riktig gir..... Nå "detter" jo girspaken oppi rett gir nesten av seg selv...og clutchen er jo ikke akkurat vrien nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. april 2010 #50 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Jeg har øvelseskjørt med foreldre o.l på begge deler, og jeg er MYE mer komfortabel med automatgir. Selvfølgelig er du det, for giring er mer komplisert og krever mer enn automat. De fleste er ukomfortable med giring til å begynne med, det krever trening. Hvorfor skal man velge minste motstands vei bare for å unngå den samme type trening og øvelse som alle andre som har tatt lappen har gjort? Endret 10. april 2010 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. april 2010 #51 Del Skrevet 12. april 2010 Når ble det lovlig å kjøre opp med automatgir? Jeg trodde det var en amerikansk ting som ikke var lovlig i Norge.. Har gått glipp av noe her ser jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinkTingeling Skrevet 12. april 2010 #52 Del Skrevet 12. april 2010 Aner ikke hvor lenge, men det var iallefall en mulighet når jeg tok kjøretimer for 3år siden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 13. april 2010 #53 Del Skrevet 13. april 2010 En kjøreskole i nærheten kjøpte en gullfarget (!) bil på 80-tallet for elever som skulle kjøre automat, og den var en erstatning for forrige automatbil, så ordningen har eksistert en god stund. Jeg kan faktisk tenke meg at automatlapp var mer aktuelt før, da biler ikke var like lettkjørte som nå. Det står en veteran i garasjen her hvor clutchen er så hard at forrige eiers aldrende kone ikke klarte å trø inn pedalen, det problemet tror jeg ikke finnes på noen ordinær moderne bil. Kjøreskolens gullbil ble forøvrig solgt på slutten av 90-tallet, da skolen kom frem til at det var for få automatelever til å forsvare utgiftene til forsikring, veiavgift og service, bilen var for lengst nedskrevet i regnskapet og sånn sett "gratis". Anonymbruker, oppkjøring med automat gir selvfølgelig bare førerkort for automat (kode 78 på sertifikatets felt 12), så det er ikke å anbefale for funksjonsfriske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 13. april 2010 #54 Del Skrevet 13. april 2010 Det at automatlappen var fordi bilene var mindre lettkjørte før, har jeg liten tro på. Det at du har vært borti en clutch som er tung, har nok andre årsaker, nemlig dårlig vedlikehold og alder. Når det gjelder moderne biler så er det faktisk noen av dem som er vanskelige å kjøre, og da tenker jeg ikke på ting som tung clutch eller slikt. Enkelte biler, spesielt dieseler, har utrolig følsom clutch, og med veldig lite moment på tomgang, så kreves det litt finfølelse og tilvenning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 13. april 2010 #55 Del Skrevet 13. april 2010 ...Husker jo den haugen av russebil vi kjørte f.eks... Det var jo som å røre rundt i ei diger gryte, og håpe du havna på nogenlunde riktig gir..... Sånn malapropos; en gang i Italia fikk jeg låne et vrak av en bil, der den manuelle giren var sånn halvveis iorden. Kjenner igjen den følelsen av å røre rundt i ei gryte og håpe at man treffer riktig! Og i den trafikken....lukeparkering med 1 mm klaring på begge sider gikk fint,for ingen var redde for lakken. Ikke for å skryte, men etter den ferien, så føles ikke noe skummelt mer. Øvelse gjør virkelig mester! (Men til vanlig kjører jeg automat.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 13. april 2010 #56 Del Skrevet 13. april 2010 Det at automatlappen var fordi bilene var mindre lettkjørte før, har jeg liten tro på. Det at du har vært borti en clutch som er tung, har nok andre årsaker, nemlig dårlig vedlikehold og alder. Når det gjelder moderne biler så er det faktisk noen av dem som er vanskelige å kjøre, og da tenker jeg ikke på ting som tung clutch eller slikt. Enkelte biler, spesielt dieseler, har utrolig følsom clutch, og med veldig lite moment på tomgang, så kreves det litt finfølelse og tilvenning. Førerkort for bil med automatgir ble antageligvis innført i forbindelse med at Veitrafikkloven trådde i kraft i 1965. Og 'aluminium' har nok rett i at det ikke nødvendigvis var datidens standard mht. lettkjørthet som introduserte førerkort for bil med automatgir Det kan jo også ha noe å gjøre med introduksjonen av stadig flere biler som kunne leveres med automat på -60 tallet. (Kan være greit å huske på at ikke alle mennesker har god nok førlighet i alle lemmer til at det er fysisk mulig å betjene manuelt gir, og da kan automat være et meget bra alternativ ) Vil nok sterkt anbefale å spandere de få mulige ekstra kjøretimene som (kanskje) trenges for å få kontroll på manuelt gir. Du vil aldri angre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 13. april 2010 #57 Del Skrevet 13. april 2010 Sånn malapropos; en gang i Italia fikk jeg låne et vrak av en bil, der den manuelle giren var sånn halvveis iorden. Kjenner igjen den følelsen av å røre rundt i ei gryte og håpe at man treffer riktig! Og i den trafikken....lukeparkering med 1 mm klaring på begge sider gikk fint,for ingen var redde for lakken. Ikke for å skryte, men etter den ferien, så føles ikke noe skummelt mer. Øvelse gjør virkelig mester! (Men til vanlig kjører jeg automat.) Hehe, det er noen typer biler som får litt mer juling enn andre ja. Jeg husker jeg hadde en litt eldre kjørevogn da jeg var på glattkjøring, og på vei opp et fjell skulle jeg fra andre til tredje, men da var girspaken så slapp at den ikke gikk inn til midten like lett som med de fleste andre biler, så jeg sette rett i første. Jeg merket det selvsagt, og fikk i tredje istedenfor... Ellers kan leiebiler også nevnes, det er jammen litt av hvert der også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 13. april 2010 #58 Del Skrevet 13. april 2010 Det at du har vært borti en clutch som er tung, har nok andre årsaker, nemlig dårlig vedlikehold og alder. Nåja, jeg er såpass gammel at jeg husker da modellen fortsatt var å få i butikken (du kan trygt si at kjøpet skyldes nostalgi/mimring), og for en Feuerstein i kortbukser var clutchen ikke mulig å trø inn da den var ny heller. Med diger motor og datidens teknologi var det to måter å sørge for at clutchen ikke begynte å slure ved stort moment: Veldig lang pedalvandring, eller veldig tung pedal. For en modell som ble markedsført som forbeholdt alfahanner var veldig tung pedal det naturlige valget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 14. april 2010 #59 Del Skrevet 14. april 2010 Ok, det er mulig. Jeg skal ikke nekte for at enkelte biler nok var sånn, selv om mange nok har fått merke tidens tann. Hvilken bil, forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 14. april 2010 #60 Del Skrevet 14. april 2010 Identifiserer jeg bilen har jeg i praksis identifisert meg selv, såpass sjelden er den i Norge/Stavanger. Hel ramme, slagvolum som en krabbegryte, bakhjulsdrift, ullen styring og suspekte kjøreegenskaper, altså med unntak av manuell gir nokså lik mye annet som kom over sjøen fra vest før Suezkrisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå