Gå til innhold

Til dere som HAR lappen KUN på automat gir!

Lille85

Anbefalte innlegg

Hvorfor valgte du å kun ta på atomatgir? Angrer du?

Det er visst en økende interesse for sertifikat bare på automat! :) Jeg må innrømme at jeg er helt forelsket i det!! :hjerte:

Kan være latskap, men hvorfor gidde å gire, om det finnes et alternativ som gjør at du slipper?

Og jeg HATER å gire da! Har et grådig anspent forhold til den. KAN gire, er ikke vanskelig det liksom, men jeg har en mental sperre tror jeg. Og blir stresset bare ved tanken på giren!

Hva? Hvorfor? Fornøyd? :)

Tusen takk for svar! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det er så utrolig mange som har lappen kun på automat med tanke på at du ikke har fått svar ;) Jeg har lappen på manuell, men kjører til daglig automat. Det er helt klart praktisk i hverdagen, spesielt ved bykjøring der det er mye bremsing osv. Jeg er likevel glad jeg kan kjøre manuelt også, det er greit å kunne hvis bilen din er på verksted og du må låne bil for eksempel. I tillegg så skal jeg snart kjøpe bil til banebruk, og da må den være manuell for at det skal være noen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å ta lappen kun på automat (når jeg en gang her i verden får surret meg til det...). Jeg har litt angst for bilkjøring, synes helt ærlig det er skummelt, og automatgir gjør meg roligere. En mindre ting å tenke på. Dessuten ser jeg ikke vitsen med å ta lappen for manuelt gir; om en ti års tid er antagelig det en uvanlig ting, og jeg har ikke planer om å ta noen annen førerkortklasse som krever manuelt gir...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lappen på manuell gir,men kjører nå automat. Hadde jeg vært deg,hadde jeg bare bitt i det sure eplet og gjennomført lappen på manuelt gir,tror du kommer til å angre senere om du bare kan kjøre automat!

Jeg merker selv hvor mye jeg "gruer" meg til å kjøre vanlig bil,f.eks når jeg må låne bilen til naboen fordi min egen er ødelagt (som tidligere nevnt her),eller fordi du en dag finner drømmebilen - ops den er manuell gir!!

Du blir litt mer låst på alle måter!

Det er bare mitt råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte du å kun ta på atomatgir? Angrer du?

Det er visst en økende interesse for sertifikat bare på automat! :) Jeg må innrømme at jeg er helt forelsket i det!! :hjerte:

Kan være latskap, men hvorfor gidde å gire, om det finnes et alternativ som gjør at du slipper?

Og jeg HATER å gire da! Har et grådig anspent forhold til den. KAN gire, er ikke vanskelig det liksom, men jeg har en mental sperre tror jeg. Og blir stresset bare ved tanken på giren!

Hva? Hvorfor? Fornøyd? :)

Tusen takk for svar! :)

Jeg HAR lappen KUN til automat;)

Valget var lett for min del: Jeg var skeptisk i trafikken pga. en trafikkulykke med døden til følge hos min bror. Kjørte derfor ikke opp før jeg var 20 år og 4 mnd - stresset ikke, med andre ord. Mamma og pappa har kun automatgir, så den eneste muligheten jeg har hatt for øvelseskjøring har skjedd med automat. Jeg betalte også lappen selv, noe som kom på over 30.000 kroner.

Men det hadde mest med trygghet å gjøre, da. Syntes det var veldig vanskelig å komme meg på vegen, og da jeg først kom meg dit ønsket jeg helst å slippe å gire. Føler meg tryggere (har tatt kjøretimer med manuell også, fikk beskjed om at det gikk kjempebra osv. men jeg selv følte meg mer stresset).

I fremtiden planlegger jeg å ta lappen til manuell: Da trenger jeg kun å ta oppkjøringen på nytt - trenger ingen kjøretimer eller teori osv. Derfor regner jeg med å spare penger på det i lengden, når jeg først somler meg til å øvelseskjøre med manuell (altså når jeg får tilgang på en manuell bil).

Jeg fikk også høre av kjørelærer at om 10 år kom nok de aller fleste personbilene i norge til å være med automat girkasse, og at sånn sett var det et godt valg jeg tok i forhold til min situasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg har førerkort på manuell, men har kun hatt biler med automatgir etterpå. Det er omtrent en gang i skuddåret jeg angrer på at jeg ikke kjører manuell litt oftere, men de gangene jeg har angret har det vært ordentlig anger:

- når bilen min måtte på verksted, og utleiefirmaet forsikringselskapet hadde avtale med kun hadde manuelle biler å låne meg.

- da jeg sto "mellom" to biler (solgte den gamle før den nye var klar) og venninnen jeg skulle kjøre på Quartfestivalen med brakk beinet og jeg måtte kjøre hennes manuelle bil.

- Da vi tok sambos bil på hytta og han hogg seg i leggen og jeg måtte kjøre han til sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lappen på begge og er forsovidt glad for det. Greit, automat er luksus, men da slipper jeg også mas om f.eks jeg må låne bil, kjøre noen andres eller f.eks kjøre en leiebil..

Og må si at etter 3 års kjøring går forsovidt giringa av seg selv uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte snakker om nervøsitet i trafikken osv, og spør du meg blir du nok ikke tryggere på veien av å bare kunne kjøre automatgir!

Ja, du er nervøs nå, men det er alle som ikke er ferdig utlært i trafikken. Synes det virker litt "lettvint". Jeg syntes da også det var skummelt å kjøre bil i starten, men nå tenker jeg ikke over at jeg girer eller blinker eller hva som helst, det skjer av seg selv. Det handler om å øve, og hvis du ikke føler deg trygg nok til å gire en gang, vil jeg helst ikke møte deg på veien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke føler deg trygg nok til å gire en gang, vil jeg helst ikke møte deg på veien.

At noen føler seg utrygg på veien betyr vel ikke at de er dårlige sjafører. Jeg har ei venninne som har automat fordi en mann som var beruset kjørte på fortauet. Han kjørte på henne og henes sønn som døde :kgbaby: .Det er vel e større problem med de som føler seg trygge samme hvor fort og utrygt de kjører? :kjefte:

Beklager for at jeg kapret tråden er vel bare veldig følelsesladet på dette området. håper du tilgir meg ts :rødme: :sjenert:

De jeg kjenner som har automatgir mener at automatgir sliter mye mer på glattføre på vinteren. At dem ikke får samme følelse med føre som er på veien.. Jeg vet ikke om det stemmer?

Her har jeg også lagt ved noe som kanskje er interessant for ts?

#Mange føler den stadige giringen som bykjøring fører med seg er slitsom. Dette slipper du å tenke på hvis bilen din er utstyrt med en automatisk girkasse. Dermed kan du rette all din konsentrasjon mot det du skal, nemlig trafikken. Derfor mener flere eksperter at automatgir fører til økt trafikksikkerhet.

På vintervei har imidlertid automatgirede biler en ulempe, nemlig at du bruker adskilling lengre tid på å få satt bilen i fri dersom det begynner å skli. Fra du sjalter fra D til N (fri), bruker bilen minst 1 sekund på å koble vekk giret, og ikke minst bruker du lengre tid på å skyve spaken fra et hakk til et annet enn ved å trå inn en koblingspedal.#

og her er siden det er hentet fra:

http://www.dinside.no/7882/automatgir-fordeler-ulemper-og-kostnader&utskrift

:goodbye:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har automatgir mener at automatgir sliter mye mer på glattføre på vinteren. At dem ikke får samme følelse med føre som er på veien.. Jeg vet ikke om det stemmer?

Tja, føler jeg har grei nok følelse med underlaget, men jeg har ennå til gode å oppleve en automat som lar meg være forsiktig på clutchen ved igangsetting :gjeiper: Vet det finnes noen automatkasser som tillater start i høyere gir, men det er ikke veldig utbredt. Antispinn kan ved igangsetting på glatt underlag ikke erstatte følsom clutch og manuelt girvalg. For meg som tilbringer det meste av året på snøfritt underlag er imidlertid denne ulempen ikke nok til å få meg bort fra automat på dagligbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det er sikkert meir praktisk med automat om ein berre brukar bilen i ein by.

Men plutsleg må du låne ein bil, bruke ein firmabil i jobbsamanheng eller noko sånt. Og da er det litt dumt om du ikkje kan bruke manuell.

Det er IKKJE noko vanskleg å gire. Det tar kanskje litt tid å lære seg og er nok litt uvant før ein kan det. Når du har lært det, så går det heilt automatisk. Du må øve, øve, øve! Til slutt så tenker du nok ikkje på det :)

Så, eg ville nok ikkje tatt lappen for berre automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med automat eller manuell, føler jeg meg egentlig like trygg, men jeg stresser mindre med automat.

Bare når jeg hører på motoren at det er tid for giring, så blir jeg stresset/irritert, dette gjelder også når andre kjører! :sjenert:

Jeg har selv automat bil og syns den er fantastisk både på vinter og sommer føre! Ingen problemer! :)

Kjørelæreren min sa også at manuell er borte en dag. I USA er 90% av alle bilene automat, det er motsatt i Norge nå, men det vil snu sier han.

Biltilsynet syns det er veldig bra at folk som øvelseskjører bruker automatgir! :) Det må jo bety noe!?! :)

Dessuten så kan jo jeg svare folk som trenger kjøre tjenester: Nei, sorry, jeg kan ikke kjøre bilen din hit og dit, for sertifikatet mitt sier så! *Muhahahaha* :gjeiper:

Jeg velger nok å bare ta lappen på automat gir, og tror ikke jeg kommer til å angre! Jeg kjenner så mange som har bil med automat, at å få lånt seg en bil i nødtilfeller, skal nok ikke være noe problem! Dessuten skal min kjære kjøpe seg bil av samme sort! Så! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med automat eller manuell, føler jeg meg egentlig like trygg, men jeg stresser mindre med automat.

Bare når jeg hører på motoren at det er tid for giring, så blir jeg stresset/irritert, dette gjelder også når andre kjører! :sjenert:

Jeg har selv automat bil og syns den er fantastisk både på vinter og sommer føre! Ingen problemer! :)

Kjørelæreren min sa også at manuell er borte en dag. I USA er 90% av alle bilene automat, det er motsatt i Norge nå, men det vil snu sier han.

Biltilsynet syns det er veldig bra at folk som øvelseskjører bruker automatgir! :) Det må jo bety noe!?! :)

Dessuten så kan jo jeg svare folk som trenger kjøre tjenester: Nei, sorry, jeg kan ikke kjøre bilen din hit og dit, for sertifikatet mitt sier så! *Muhahahaha* :gjeiper:

Jeg velger nok å bare ta lappen på automat gir, og tror ikke jeg kommer til å angre! Jeg kjenner så mange som har bil med automat, at å få lånt seg en bil i nødtilfeller, skal nok ikke være noe problem! Dessuten skal min kjære kjøpe seg bil av samme sort! Så! :)

Det høres ut som at du vet hva du vil allerede;)

Forresten, til dere som snakker om hvor stor ulempe det er når man ikke kan låne ANDRES biler: Det bryr jeg meg katta om! Jeg kan kjøre MIN bil. Hvis MIN bil ikke fungerer, så finnes det da andre muligheter enn å låne en annen bil. Jeg er så lite avhengig av bil som mulig, tar buss til skole, evt buss+tog+føttene til jobb. Fordi jeg utrolig nok sparer penger med å gjøre det slik. Synes ikke det er så sabla kult å kjøre rundt på mennesker just for the fun of it, så jeg har aldri hatt noe 'problem' med at jeg ikke har kjørt opp til manuell. Men hvis en har som poeng at en kanskje vil komme til å trenge å kjøre andre folks biler kan en jo sikkert tenke seg to ganger om.

Det er jo de uten førerkort også, og så vidt jeg vet klarer de seg og;-) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg trodde det var slik at om du kjører opp med automat, så kan du kun kjøre automatgirede bilder, men om du kjører opp med manuelle gir, så kan du kjøre biler med begge typene girsystem. Var i allefall derfor jeg valgte manuelt gir (var jo det som var det vanlige også da). Jeg kan velge. Det kan man ikke med førerkort for automat.

Man kan jo selv velge å si til venner at man ikke ønsker å kjøre deres manueltgirede bil når man får spørsmål, da man føler seg utrygg på dette, og helst kjører automat.

Kjører du opp til manueltgiret bil nå slipper du den utgiften til ny oppkjøring om du senere skulle ønske å kjøre manueltgiret bil også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen føler seg utrygg på veien betyr vel ikke at de er dårlige sjafører.

Unnskyld at jeg sier det, men dette må være omtrent noe av det dummeste jeg har lest her inne. SELVSAGT er du en dårlig sjåfør, hvis du føler deg utrygg på veien. Da sitter du anspent og forknytt.....En god sjåfør, føler seg trygg i alle situasjoner på veien og kjører avslappet og har full oversikt.

Så over til spørsmålet til TS. Jeg kjenner kun ei som bare har lappen på automat, og som er funksjonsfrisk. (ellers vet jeg jo om noen som kun kjører automat pga en funkjonshemnig). Jeg personlig mener at denne jenta aldri skulle hatt lappen, for makan til kjøring og mange krasjer, skal du lete lenge etter....

Jeg kjører både manuelt og med automat...(foreldra mine har hatt flere "automat biler".

Jeg er ikke itvil... Syntes det er gørr kjedelig å kjøre automat, og på vinterføre er de direkte forferdelige... Hadde med den ene på en glattkjøringsbane, og instruktøren ga helt opp....Greit med antispinn osv...men automat er ikke enkel på glatta...Du kan "tvinge" den til lavere gir, men uten clutch er du rimelig hjelpesløs...(ja, jeg vet du kan dytte den i fri....men, da får du ikke gasset og forsøkt rette opp bilen igjen....osv...)

Nei, jeg hadde ALDRI byttet til automat, med mindre jeg bodde MIDT i byen og sto timesvis i kø hver dag...og sjelden kjørte på vinterføre..

Det med å gire manuelt er bare en vane. Det skal læres, som alt annet. Men når du kan det, så tenker du ikke over det... Du gjør det helt automatisk...og det er mye mer artig å kjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappen kun på automatgir. Hvorfor? Begge foreldrene mine hadde den type biler, jeg kommer aldri til å kjøpe en bil uten det.

Jeg øvelseskjørte både med - og uten automat, men jeg somlet med lappen, og ville bare "ta" den i en påskeferie da jeg var hjemme. Jeg hadde allerede øvelseskjørt en del med faren min, og syntes det var greit å få den i boks.

Om noen år blir nok biler uten automatgir tatt av markedet, og jeg har ingen planer om å kjøpe bil før om minimum 3-4 år. Jeg bor dessuten i en storby med godt kollektivtilbud, så hvem vet, kanskje jeg ikke kommer til å kjøre regelmessig en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld at jeg sier det, men dette må være omtrent noe av det dummeste jeg har lest her inne. SELVSAGT er du en dårlig sjåfør, hvis du føler deg utrygg på veien. Da sitter du anspent og forknytt.....En god sjåfør, føler seg trygg i alle situasjoner på veien og kjører avslappet og har full oversikt.

Mener du virkelig det? De menneskene jeg er mest redd i trafikken er de som tror de har stålkontroll uansett hva som skjer,altså i alle situasjoner. De som tror de har kontroll når de kjører 130 i 60-sonen og tar forbikjøringer på vinglehelvette-veger. Fy faen, de skremmer meg.

Men jeg er enig i at du er en dårligere sjåfør hvis du føler deg utrygg på veien i generelle situasjoner. Jeg tror det er viktig å ikke tro man er verdensmester i å kjøre bil, for dette kan flytte "sperrene" dine til å tenke at det skjer ikke noe fælt uansett. Jeg er var for farene i trafikken, følger reglene, fartsgrensene og det som måtte være. Jeg syns det er mye skumlere å sitte på bil enn å kjøre bil, fordi da mister jeg kontrollen! Ja, jeg var utrygg da jeg begynte å skulle øvelseskjøre. Derfor valgte jeg automat (+ fordi jeg hadde ikke råd til å betale 1000 kroner timen for å lære å gire. En god del grådighet inn i bildet altså).

Forresten så går det ikke ann å ha "full oversikt" på vegen fordi de du kjører sammen med er mennesker som kan gjøre uberegnelige ting. Slike ting skremmer meg også. (Sånn som når bilen foran deg er på veg ut i grøfta ved flere anledninger, tramper hardt på bremsen og kjører treigt for så å kjøre fortere enn fartsgrensa 4 sekunder etterpå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Dere som tror manuell er på vei ut, hva baserer dere det på, egentlig? Jeg tror ikke vi kan sammenligne oss med land som Usa der, siden de har en annen kultur på automatgir, og vi har helt andre vintre her. Dessuten er det så mange i Norge som har så sterke følelser til enten automat eller manuell-gir, så det vil nok være ett marked for begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tror manuell er på vei ut, hva baserer dere det på, egentlig? Jeg tror ikke vi kan sammenligne oss med land som Usa der, siden de har en annen kultur på automatgir, og vi har helt andre vintre her. Dessuten er det så mange i Norge som har så sterke følelser til enten automat eller manuell-gir, så det vil nok være ett marked for begge deler.

Fordi stadig færre nye biler har det vel...

Korreksjon, det jeg mener, er vel at den type biler i den prisklassen jeg kommer til å sikte meg inn på, ikke har manuellgir, og det er - det - som er relevant for meg.

Men, ja - det er jo en trend at de fleste biler har automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen føler seg utrygg på veien betyr vel ikke at de er dårlige sjafører. Jeg har ei venninne som har automat fordi en mann som var beruset kjørte på fortauet. Han kjørte på henne og henes sønn som døde :kgbaby: .Det er vel e større problem med de som føler seg trygge samme hvor fort og utrygt de kjører? :kjefte:

Beklager for at jeg kapret tråden er vel bare veldig følelsesladet på dette området. håper du tilgir meg ts :rødme: :sjenert:

Her har jeg også lagt ved noe som kanskje er interessant for ts?

#Mange føler den stadige giringen som bykjøring fører med seg er slitsom. Dette slipper du å tenke på hvis bilen din er utstyrt med en automatisk girkasse. Dermed kan du rette all din konsentrasjon mot det du skal, nemlig trafikken. Derfor mener flere eksperter at automatgir fører til økt trafikksikkerhet.

På vintervei har imidlertid automatgirede biler en ulempe, nemlig at du bruker adskilling lengre tid på å få satt bilen i fri dersom det begynner å skli. Fra du sjalter fra D til N (fri), bruker bilen minst 1 sekund på å koble vekk giret, og ikke minst bruker du lengre tid på å skyve spaken fra et hakk til et annet enn ved å trå inn en koblingspedal.#

og her er siden det er hentet fra:

http://www.dinside.no/7882/automatgir-fordeler-ulemper-og-kostnader&utskrift

:goodbye:

Det å føle seg utrygg i en så triviell situasjon som girskifte vil jeg si er bekymringsverdig, ja. - Det finnes en mellomting mellom å være dumdristig og å være utrygg i enhver situasjon!

Jeg har problemer med å forstå hva du mener. Utrolig trist å høre at venninnen din var utsatt for en ulykke, men jeg ser ikke hvorfor det skal være en årsak til å velge førerkort kun for automatgir. Jeg håper alle er klar over at man selvsagt kan kjøre en bil med automatgir dersom man har et vanlig førerkort, bare ikke motsatt. Kan godt hende jeg kjøper meg bil med automatgir senere, men jeg er uansett fornøyd med at jeg kan å betjene pedalsettet i en vanlig bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...