Gå til innhold

Hva slags objektiv skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Beklager dobbeltpost! Har lest litt mer om objektiver, og kommet frem til at jeg heller vil satse på 2 objektiver. Et godt tips jeg også fikk var å ikke kjøpe et objektiv som er for tungt, har jo et relativt lett kamerahus.

Da tror jeg det blir et fast 50 mm, også får jeg tenke litt når det angår zoom.

Hei!

Antar du har et "crop-kamera" fra Canon, dvs et i seriene 400D/450D/500D/550D/40D/50D etc?!

Da vil jeg anbefale en fast 30mm fremfor en 50mm som allround-objektiv. 50mm blir veldig "trangt" på disse kameraene (dvs: lite vidvinkel).

F eks Sigma 30mm f1,4: http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...-hsm-for-canon/

Alternativt: http://www.japanphoto.no/product/objektiv/...-ef-28mm-f-2-8/

Jeg vil anbefale deg at du starter med et fast-objektiv. Lær deg å bruke det og alle kameraets innstillinger og muligheter. Først da vil du kunne avgjøre hvilke andre objektiv du trenger.

Teleobjektiv over 200mm er først viktig hvis du skal ta bilder av dyr/fugler etc.

Tar du f eks bilder av barn, kan et objektiv opptil 200mm være gunstig da man kan stå litt unna å unngå å forstyrre i lek osv.

Styr unna de billige telene, de er lysvake og kun brukbare utendørs i meget godt lys.

("f"-tallet angir største blenderåpning. Større blenderåpning = mindre f-tall ("focal length"). Stor blenderåping gir et lyssterkt objektiv, dvs at det kan brukes i begrenset lys, men kan også fremskaffe effekten med uklar bakgrunn som ofte er ønskelig ved portretter etc.)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg endte opp med å kjøpe Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Etter mye prøving av forskjellige objektiver, og tenking av behov, så fant jeg ut at dette var det beste for meg å investere i. Er veldig fornøyd med valget.

Jeg skal absolutt kjøpe et fastobjektiv også, det blir neste investering. Om det blir 30, 35, eller 50mm vet jeg ikke enda, må prøve for å finne ut hva som passer mitt behov.

Tusen hjertelig takk for råd! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...