Gå til innhold

Veldig rart å si det?


Gjest Huffsa

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa

Når jeg teller sier jeg tyve og tredve, men jeg sier tjueèn, tjueto og trettièn og trettito..

Er det andre som gjør det? Typen syntes det høres så dumt ut. " Han er tredve men blir straks trettièn.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Når jeg teller sier jeg tyve og tredve, men jeg sier tjueèn, tjueto og trettièn og trettito..

Er det andre som gjør det? Typen syntes det høres så dumt ut. " Han er tredve men blir straks trettièn.."

Privat bruker jeg den gamle, seiglivede tellemåten. Jeg sier som du tyve og tredve. Men jeg sier også enogtyve, enogtredve og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Privat bruker jeg den gamle, seiglivede tellemåten. Jeg sier som du tyve og tredve. Men jeg sier også enogtyve, enogtredve og så videre.

Det gjør jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden hadde jeg en kunde, en mann på rundt 70 år som handlet for 27 kroner. Jeg sa da tjuesju kroner. Jeg måtte gjenta summen et par ganger, før mannen, med en sur mine utbrøt "Er det syvogtyve du mener?" "Nei, jeg mener tjuesju, det var det jeg lærte på skolen" sa jeg. Jeg var kanskje litt frekk, men når var det den nye tellemåten ble innført? På 60-tallet en gang? :snurt: Altså, jeg har slett ikke noe i mot at folk bruker den gamle tellemåten, men jeg vil heller ikke ha kritikk for at jeg bruker den nye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når jeg teller sier jeg tyve og tredve, men jeg sier tjueèn, tjueto og trettièn og trettito..

Er det andre som gjør det? Typen syntes det høres så dumt ut. " Han er tredve men blir straks trettièn.."

ja, jeg gjør det.

men jeg er utlending og blander alt mulig rart, så...D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Høres litt merkelig ut, men hvis en skal henge seg opp i småting skal jeg vedde på at vi alle har mange flere enn dette ;)

Den gamle tellemåten skapte problemer for meg da jeg var liten. Jeg lærte nemlig å telle med gamle metoden, og skjønte ikke helt at en-og-tredve ikke skulle skrives 1 30... :ler:

Dette var forøvrig på 90-tallet, og jeg var 7 år gammel og hadde nettopp begynt på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan

*snip*

jeg hadde en lignende erfaring for et par år siden. jeg sa noe ala "syogseksti" til kunden (som var gammel). hun rettet meg og sa sekstisyv. kanskje jeg også var frekk men jeg svarte "der jeg kommer fra heter det syvogseksti".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...