Gå til innhold

Er det vanlig å ta opp lån når man gifter seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest litt på denne tråden og jeg lurer på dere som sparer og sparer, hvor mye har dere egentlig tenkt til å bruke på bryllup?

Jeg er kanskje gjerrig, men kunne ikke falle meg inn å måtte spinke å spare i flere år for å ha et kjempebryllup. Jeg ville heller brukt pengene på meg og min kjære. Hadde det vært opp til meg hadde vi bare hatt foreldre,søsken og forlovere, men min kjære ønsker å ha med litt flere så vi blir ca 25. Men vi er enige om å ha det enkelt og heller bruke penger på oss selv enn å svi av 100-150 000 og kanskje enda mer på en dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi sparte 3000 i måneden i litt over ett år til bryllup, kom opp i 53000 tror jeg. Lite intimt bryllup; alt inkludert, akkurat som vi hadde drømt om uten å måtte tenke på å spare. Sluttprisen kom på 42000. De 3000 var det vi tidligere hadde satt inn på en bufferkonto, men da vi satt med tre månedslønninger på bufferkontoen, begynte vi å spare til bryllup. Vi hadde råd til det og gjorde det akkurat slik vi ønsket det...

Skrevet

Ingen jeg kjenner har sagt noe om at de har tatt opp lån for å betale for bryllup. Mistenker at noen gjerne har betalt deler av gildet med kredittkort som de uansett hadde, men det blir jo egentlig bare spekulasjoner.

Jeg håper og tror at det ikke er vanlig.

For min egen del er det helt uaktuelt å ta opp lån for å betale for et bryllup. Det er tross alt snakk om bare en dag, og ikke noe jeg har lyst til å betale på i årsvis etterpå.

Skrevet

Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av å bruke kredittkort, men jeg synes ikke det er så ille å bruke det om man kan betale tilbake med en gang man får regningen og slipper påløpte kostnader. Det kunne hendt jeg hadde brukt det selv om det var virkelig krise (men aldri for summer opp mot 20-30 000 kr), men da hadde jeg forsikret meg på forhånd at jeg kunne betalt tilbake måneden etterpå.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest regine ii
Skrevet
Men igjen er jo KG full av perfekte bedrevitere som elsker å fortelle andre hvordan de burde leve livene sine. Kan jo bare lese denne tråden for å se det...

Litt enig i dette - noe vel denne tråden også viser. Jeg tror nemlig det er langt mer utbredt enn det man får inntrykk av her, at man gjør noe så ufornuftig som å ta opp lån for å få det "perfekte" bryllup.

en kuriositet: jeg søkte på bryllup og fikk en side med tips og linker. Noe av det første jeg så var reklame for forbrukslån på dagen.... med denne diskusjonen i bakhodet syns jeg det var ganske betegnende - og jeg regner med at det er med god grunn långiveren annonserer på akkurat en sånn side :fnise:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av å bruke kredittkort, men jeg synes ikke det er så ille å bruke det om man kan betale tilbake med en gang man får regningen og slipper påløpte kostnader. Det kunne hendt jeg hadde brukt det selv om det var virkelig krise (men aldri for summer opp mot 20-30 000 kr), men da hadde jeg forsikret meg på forhånd at jeg kunne betalt tilbake måneden etterpå.

Åpenbart. Jeg bruker kredittkort flittig i enhver sammenheng, men betaler alltid tilbake ved forfall slik at det ikke løper renter. Da tenker jeg egentlig ikke på det som et lån engang.

Skrevet (endret)
Åpenbart. Jeg bruker kredittkort flittig i enhver sammenheng, men betaler alltid tilbake ved forfall slik at det ikke løper renter. Da tenker jeg egentlig ikke på det som et lån engang.

Jepp, samme her, spesielt nå som jeg har kjøpt f.eks ting til bryllupet fra utlandet, men fører selvsagt alltid over penger så fort som mulig tilbake i etterkant.

Endret av Yvonne
Skrevet

Vi har jobbet overtid, tatt ekstra jobber ved siden av og spart alt til vårt bryllup. Vi er "voksne", over 30 begge to, så å motta penger fra foreldre er uaktuellt, ei heller ta opp lån for å gifte oss.

Kan jo fortelle en skrekkhistorie om forbrukslån og bryllup. Ei venninne av meg drømte om det perfekte bryllupet, ekte prinsesse bryllup, sparte ikke på noe, alt MÅTTE være perfekt. Hun og mannen tok opp forbrukslån, hadde et fantastisk bryllup, det var så og si perfekt. Og nå 8 år etterpå er paret skilt og de betaler forsatt for bryllupet :fnise:

Så det er jo noe å tenke på .. er du villig til å låne penger til drømmebryllup med drømmemannen og risikere å betale i årevis selv om det skulle bli slutt? :sjenert:

Skrevet
Men igjen er jo KG full av perfekte bedrevitere som elsker å fortelle andre hvordan de burde leve livene sine. Kan jo bare lese denne tråden for å se det...

Nå må du gi deg. Det er ingen her som har fortalt andre hvordan de skal leve livene sine. Alle forteller hvordan man lever sine egne liv. At man er uenige betyr ikke noe annet enn at man er uenige.

Skrevet
Ser ikke problemet med å ta opp eks 20.000 hvis man merker at man har litt for lite for å gjøre dagen 100%. Greit at det er uøkonomisk og dyrt, men når man bare skal gjøre dette en gang ville det ikke gjort meg noe å betale eks 2000 i mnd i et år og vite det at det var det som skulle til for å gjøre dagen helt perfekt... Så lenge man har de 2000 selvfølgelig!!! Vi slapp gudskjelov dette, men det hadde ikke gjort meg noe å gjør det... :)

Det er vel ikke det største problemet om man tar opp 20 000,- til bryllupet - det er jo ikke så mye å betale av, selv om det blir mye renter på toppen.

Er vel verre med 200 000... da nærmer det seg størrelsen på et studielån, og det er verre..

Personlig så ser jeg ikke at det er så mange bedrevitere her, syns det har kommet opp mange forskjellige synspunkter...

Gjest Gjest
Skrevet

De som har tatt opp forbrukslån har vel ikke tid til å sitte her inne. Ute og arbeider ræva ta seg, 5 år etter bryllupet. Herregud..

Kjole fra Ebay og en som kan vie meg. Da er jeg fornøyd.

Gjest Supermimz
Skrevet

Jeg kjenner et par som jeg vet tok opp lån, og nå flere år i ettertid fortsatt betaler på det.

Om det er ok eller ikke, får vel hver og en bestemme for seg selv. Det er selvfølgelig lurere å spare! ;)

Skrevet (endret)

Jeg selv hadde et veldig enkelt bryllup, med kun de aller nærmeste tilstede og middag hos oss etterpå. Begge var studenter, og dersom vi skulle vente til vi fikk inntekter og i tillegg spart opp ville det ta mange år.

For oss var det viktigere å bli gift, vi ønsket ikke å vente pga pengene.

Jeg har aldri angret på det, men jeg skjønner jo også at vårt bryllup (som knapt kan kalles det) kan bli litt stusselig for mange, og at mange derfor velger enten å vente eller å ta opp lån.

Grunnen til at jeg lurer på om det er vanlig er at folk rundt meg ender opp på så enorme summer når det kommer til bryllupet, og det jeg kjenner til av situasjonen(e) tilsier ikke at de kan klare det uten å sette seg i gjeld. De snakker ofte om penger og om hvor mye som sponses av foreldre og ikke, men aldri om finansiering ut over det. Syns ikke jeg kan eller bør spørre heller.

Men det kan jo hende at folk sitter på reserver som de plutselig kan hente fram for anledningen også, for alt jeg vet. Det er sikkert veldig forskjellig.

Men alt i alt kan jeg ikke annet enn å tro det samme som enkelte her, at det kanskje ikke snakkes så høyt om men er mer utbredt enn man får inntrykk av...

Endret av Lilleville
Skrevet

Jeg personlig hadde aldri i livet tatt opp lån for å få råd til et bryllup.

Gjest Gjest_Sol_*
Skrevet

Vi har ikke tatt opp lån, men vi har avdragsfrihet i ett år på huslånet. Pengene vi vanligvis ville betalt i avdrag går til bryllupskonto. I tillegg sparer vi ca 1500-2000 hver hver mnd (til bryllup).

Så vi tar jo ikke direkte opp lån, men allikevel er det på en måte det vi gjør..

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi tok opp lån i vår lokale sparebank på 50 000 da vi giftet oss. Hadde spart nesten 100 000. Endel uforusette utgifter, pluss at jeg ble arbeidsledig og gikk ned i inntekt! Mannen min har en godt betalt jobb, men rakk ikke å spare de siste pengene. Veldig grei bank, og fikk den laveste lånerenten.

Heldigvis fikk vi en del pengegaver i bryllupet, selv om ikke penger sto på ønskelisten, pluss at mannen fikk en uforusett arv på 70 000 noen dager før bryllupet ( meget fjern slektning som plutselig døde og av en eller annen merkelig årsak hadde satt opp mannen min som arvetaker!)

Så da fikk vi betalt ned lånet med engang, og vi hadde endel penger til overs! Så da fikk vi ekstra å bruke på bryllupsreisen..

150 000 var forresten inkludert bryllupsreise og et relativt stort bryllup ( mange slektninger og venner som kom fra utlandet som ble invitert til middag også pga lang reise ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...