Gå til innhold

Skal det være komma etter punkum i forkortelser?


leirbål

Anbefalte innlegg

I en setning hvor det er naturlig med komma rett etter et ord det er vanlig å forkorte, skal det være både komma og punktum da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en setning hvor det er naturlig med komma rett etter et ord det er vanlig å forkorte, skal det være både komma og punktum da?

Hva slags forkortelse? Kommer an på om det skal være punktum etter eller ikke.. Vil si at det stort sett skal det hvis forkortelsen skal ha punktum, men helst ville jeg nok rekonstruert setningen så jeg hadde sluppet å få komma etter forkortelsen i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forkortelse? Kommer an på om det skal være punktum etter eller ikke.. Vil si at det stort sett skal det hvis forkortelsen skal ha punktum, men helst ville jeg nok rekonstruert setningen så jeg hadde sluppet å få komma etter forkortelsen i det hele tatt...

Jeg trodde alle forkortelser skulle ha punktum. Som ca., etc., og ol..

Blir tegnsettingen riktig her? Ja, jeg rekonstruerer ofte setningene, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde alle forkortelser skulle ha punktum. Som ca., etc., og ol..

Blir tegnsettingen riktig her? Ja, jeg rekonstruerer ofte setningene, men ikke alltid.

Ja, punktum etter forkortelse. Slurver av og til med det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lotta_*

Om du skriver denne setningene f.eks., skal det være komma etter punktum, selv om det kanskje ser litt rart ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom forkortelser ikke er til å unngå, er regelen at forkortelser skrives uten punktum, så fremt det ikke gir grunnlag for misforståelser (etc, mm, osv, kr skrives uten punktum, mens lat., bot., eng. krever punktum). Man trenger ikke punktum på "vanlige forkortelser" :) Men det er lov, og da skrives det både punktum og komma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom forkortelser ikke er til å unngå, er regelen at forkortelser skrives uten punktum, så fremt det ikke gir grunnlag for misforståelser (etc, mm, osv, kr skrives uten punktum, mens lat., bot., eng. krever punktum). Man trenger ikke punktum på "vanlige forkortelser" :) Men det er lov, og da skrives det både punktum og komma :)

Ok. Da velger jeg å droppe punktum det kommer et annet tegn bak. Jeg pleier kun å bruke de vanlige forkortelsene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...