Gå til innhold

Tangerudbakken borettslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få sagt at jeg synes dette er et hyggelig program å se. Som belyser ting man ofte ikke får bli ¨kjent med¨ ofte fremfor alt det andre som vises på TV.

Er det andre av dere som liker Tangerudbakken borettslag?

Gjest _Leela_
Skrevet

Synes også det er et veldig hyggelig program, gleder meg til ny sesong. Men enn så lenge så ser jeg reprisene av første.

Skrevet

Syns dette er det beste programmet på norsk tv. :)

Gleder meg til neste sesong, men syns det er like koselig å se første sesong enda en gang. :)

Skrevet

Tangerudbakken borettslag setter meg i en vanskelig knipe..må innrømme at tangerudbakken borettslag underholder meg som tv-seer, og det synes eg egentlig er utrolig feil...

Skrevet

Jeg syns Tangerudbakken Borettslag er et kjempefint program. Det er underholdende (man smiler jo når han sliter med å uttale "sjokoladekake"), og det er lærerikt. Syns det viser gleder og sorger i hverdagen til et knippe personer med forskjellige funksjonshemninger på en fin måte.

Skrevet
Tangerudbakken borettslag setter meg i en vanskelig knipe..må innrømme at tangerudbakken borettslag underholder meg som tv-seer, og det synes eg egentlig er utrolig feil...

Hvorfor synes du det er så feil?

Synes det er kjempekoselig! Ingen som ler av dem, men med dem. Også ser vi hva slags utfordringer og gleder de har i livet :)

Fantastiske mennesker. Ikke noe galt at de deler det med resten av oss. Mye heller tangerudbakken, enn paradise hotell..

• Liker 1
Skrevet

Synes det er kjempekoselig! Ingen som ler av dem, men med dem. Også ser vi hva slags utfordringer og gleder de har i livet :)

Fantastiske mennesker. Ikke noe galt at de deler det med resten av oss. Mye heller tangerudbakken, enn paradise hotell..

veldig enig! mye heller tangerudbakken enn paradise hotel.. hvem orker å se på en konkurranse om hvem som er deiligst, drikker mest og ligger med flest? utrolig trist at samfunnet lar seg underholde av den slags.. tangerudbakke gir oss et annet syn på funksjonshemmede, kanskje de som var skeptikere ser at dette er jo ingenting å være skeptisk til, for slike folk er jo helt utrolige :)

Skrevet

Jeg sitter ikke å ler av dem, men med dem. Flott å se hvordan de klarer seg, og omsorgen til andre mennesker. Herlige mennesker. :)

Skrevet

Selv ler jeg både av og med dem, akkurat som jeg gjør med alle andre mennesker. Det skal ikke være slik at man ikke kan le av noen bare fordi de har Downs :)

Her er en morsom kar med Downs som gjerne vil at folk skal le av ham:

Skrevet (endret)

Jeg tror det går i kveld :) På TV Norge.

http://www.tvnorge.no/programportaler/tangerudbakken

Jeg for min del synes det er hyggelig å se disse menneskene på tv fremfor for eksempel PH. Jeg er ikke særlig fan av programmer som fokuserer på å drite hverandre ut, negativ konkurranseinstilling, baksnakking osv som er der inne.

Synes Tangerudbakken B. setter fokus på ofte ting som ikke får så mye fokus av mange. Og det øker til mer forståelse for disse menneskene også, noe jeg mener er fint.

Endret av Chakoya
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Enig med alle!

Jeg synes man kan lære utrolig mye av å se på Tangerudbakken, og få noen aha-opplevelser i forhold til folk som er litt annerledes. De har mye å komme med og mye å være glade for, og det er så fint å se:) Vi kan våkne litt opp fra våre overfladiske liv av å se sånt :(

Skrevet

Når eg må innrømme at eg ler av de i tillegg til å le med de blir det litt feil for meg. Synes de fortener bedre.

Men synes programmet er kjempebra, og en kjempefin motvekt til trash-tv som paradise hotel..

Skrevet

Jeg liker det veldig godt. De sier så mye bra, og har så mange gode tanker. Som i forrige sesong da hun ene ikke helt greide å bestemme seg for om hun skulle ha ketchup eller ikke, og hun andre ikke hørte etter eller noe. :fnise: Kjenner meg så igjen i sånt.

Skrevet

Jeg liker også Tangerudbakken! Jeg får lyst til å jobbe der når jeg ser hvor koselig de har det! :jepp:

Skrevet

Jeg har ikke sett programmet, bare reklamene som gikk i fjor, så jeg uttaler meg på litt tynt grunnlag, må jeg vedkjenne. Likevel synes jeg at dette virker litt spekulativt av TVNorge. Fra reklamene fikk jeg inntrykk av at dette var et "se hvor søte og morsomme de psykisk utviklingshemmede er, dere", med underteksten "nå skal vi tjene annonsepenger på dem". Hva mener dere konkret dere lærer av programmet som dere ikke visste fra før?

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet (endret)

Interessant å følge med på, få sett hvordan slike lever, men eg følger ikkje med på hvilken dag og tidspunkt det går bare så eg kan få med meg programmet. Setter eg på TVen og det er på så ser eg på det om det ikkje er noe annet på andre kanaler. 10 ganger bedre enn paradise hotel, celebert selskap og alle andre idiotiske dritt serier de sender ellers.

Endret av Syrin_Ulven
Skrevet
Jeg har ikke sett programmet, bare reklamene som gikk i fjor, så jeg uttaler meg på litt tynt grunnlag, må jeg vedkjenne. Likevel synes jeg at dette virker litt spekulativt av TVNorge. Fra reklamene fikk jeg inntrykk av at dette var et "se hvor søte og morsomme de psykisk utviklingshemmede er, dere", med underteksten "nå skal vi tjene annonsepenger på dem". Hva mener dere konkret dere lærer av programmet som dere ikke visste fra før?

Jeg har jobber i en slik bolig i mange år. Nå er jeg utdannet innen en jobb som er veldig opptatt av etikk og moral. Jeg ser ikke noen problemer med denne serien. Det er snakk om myndige mennesker, de har også familie og sine kontaktpersoner som verner om dem. Dette betyr altså at denne gjengen selv kan velge om de ønsker å være på tv, noen ville sikkert sakt nei (hun ene i min bolig ville feks aldri godtatt å snakke om sin forelskelse på tv, og en annen ville ikke villet blitt filma. De klarer å skille litt mellom slike ting de også selv om de er psykisk utviklingshemma) og noen familier ville nok sakt nei om de mente det var for privat og satte beboerne i et dårlig lys.

Det er altså ikke snakk om at en tv-kanal utnytter beboerne fordi det er mange ledd som skal ha godkjennt dette, ikke bare beboerne selv.

Spekulativ tv er tv som utnytter mennesker som burde skjermes fra seg selv altså mennesker som er prkåte og gjør alt for å bli kjennt for så å putte disse i situasjoner hvor de kommer til å drite seg lodret ut slik som de gjør i Paradise Hotel. Det er ikke untytting av mennesker som skjer i Tangerudbakken. Det er en dokusåpe som viser dagliglivet til mennesker som normalt ikke får den type oppmerksomhet i media.

Vi syntes ofte synd på mennesker som er psykisk utviklingshemma og tenker lett at de har et begrenset liv. Dette er jo nært opp i mot en debatt om abort feks. Skal man kunne ta aboort om man får vite at barnet har Downs. Mange tenker at barnet ikke vil ha et verdig liv og at det er bedre å ta abort. Denne serien er med på å motvirke slike holdninger. De viser de positive sidene i livet til mennesker som det finnes mye fordomer mot. De viser at de ofte har et liv fyllt av glede og at de er opptatt av de mange enkle ting i livet som vi er opptatt av slik som musikk, gleder, fest, forelskelse etc. Dersom noen velger å le av dem tot jeg på ingen måte dette var hensikten til dem som lagde serien. Jeg ser aldri en grunn til å le av dem i serien, så da får det heller bli opp til den enkelte som gjør dette å selv sitte på ansvaret for det.

Det å vise positive sider av livet til stigmatiserte mennesker er ikke å utnytte noen for å tjene penger. Når jeg jobba i bolig tenkte jeg ofte at folk skulle fått sett den siden av livene til beboerne som jeg så nettopp for å innse at det er snakk om mennesker som kan leve verdige og lykkelige liv og at det å ha en litt enklere tilværelse enn oss ikke nødvendigvis innebærer så store begrensninger når det kommer til lykke, samhold og vennskap.

Skrevet

Jeg blir så glad når jeg ser denne serien. Jeg blir glad over at de blir behandlet med verdighet og integritet. At de har gode venner, praktiske leiligheter og alt som hører til et godt liv. Slik var det ikke før.

Jeg husker en nabojente med Downs som ble sendt avgårde til institusjontilværelse i svært ung alder. Det var intet mindre enn en tragedie. Hun skulle stues bort.

Jeg ler også både med og av dem. Og imponeres! Alt ifra hun som spiller piano til han som er fullstendig klar over at han må slanke seg. Et flott innblikk i en verden jeg ikke visste så mye om fra før, dessverre.

Skrevet

må bare si noe...:strix: de like herlige året rundt. Ser de hele tiden, og de er et godt innslag på Stovner ;D

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...