Gå til innhold

Når fotgjengere går midt i veien på glatta


makkapakka

Anbefalte innlegg

har jeg egentlig mest lyst til å kjøre dem ned...

Særlig når dette er noe som skjer hver eneste dag i en bratt bakke uten fotgjengerfelt og egentlig ingen snarvei heller for fotgjengere. Skjønner ikke hva de tenker på, det er ikke lett å svinge ut for dem og trangt om plassen hvis det kommer møtende bil..

kan jeg ta disse med døra?

ev. hva skjer hvis jeg er uheldig og "treffer" en dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syrin_Ulven
har jeg egentlig mest lyst til å kjøre dem ned...

Særlig når dette er noe som skjer hver eneste dag i en bratt bakke uten fotgjengerfelt og egentlig ingen snarvei heller for fotgjengere. Skjønner ikke hva de tenker på, det er ikke lett å svinge ut for dem og trangt om plassen hvis det kommer møtende bil..

kan jeg ta disse med døra?

ev. hva skjer hvis jeg er uheldig og "treffer" en dag..

Selvfølgelig kan du det, om du vil havne i trøbbel med loven :lur:

Skjønner egentlig ikkje heilt hva du mener, for først virker det som du snakker om folk som krysser veien (mtp at du nevner fotgjengerfelt) og etterpå virker det som du snakker om folk som går langs veien (mtp at du nevner å svinge ut for dem og at det blir trangt om plassen om det kommer møtende bil). Men da er det kanskje begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får notere meg at dersom det ikke er fotgjengerfelt på en vei så kan jeg ikke gå der når det er glatt siden bilister ønsker å ta meg med døra hvis jeg gjør det.

Det er et under at jeg lever ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte blir fortauene måkt igjen på vinteren sånn at vi må gå midt i veien. Eller det snør ned så bilistene ikke ser fortauskanten. Jeg har blitt tutet på av illsinte bilister som har kommet i full fart på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg egentlig mest lyst til å kjøre dem ned...

Særlig når dette er noe som skjer hver eneste dag i en bratt bakke uten fotgjengerfelt og egentlig ingen snarvei heller for fotgjengere. Skjønner ikke hva de tenker på, det er ikke lett å svinge ut for dem og trangt om plassen hvis det kommer møtende bil..

kan jeg ta disse med døra?

ev. hva skjer hvis jeg er uheldig og "treffer" en dag..

Dersom det kommer en møtende bil må du vente til denne har passert før du kan svinge ut. Du skal ikke ta den trange plassen for å komme forbi. Kjøretøy skal kjøre etter forholdene, og opptre oppmerskomt og hensynsfullt.

Det er bilister som skal tvinge seg fram som er grunnen til at jeg svinger rundt med et langt nøkkelkjede de få gangene jeg går på en vei uten fortau :) Treffer de nøkleknippet mitt, har de ikke holdt avstand, kort og greit.

Dersom du er uheldig og treffer noen en dag blir du erstaningsansvarlig. Kjører du vekk uten å yte hjelp etter vegtrafikkloven i tillegg, kan du bli strafferettslig fulgt også. Det kan få svært alvorlige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte blir fortauene måkt igjen på vinteren sånn at vi må gå midt i veien. Eller det snør ned så bilistene ikke ser fortauskanten. Jeg har blitt tutet på av illsinte bilister som har kommet i full fart på fortauet.

Kjenner meg igjen i denne. Også er det bilistene som ikke tar hensyn til fotgjengerovergangskiltene om vinteren, for når stripene på bakken blir borte er det jo ikke overgang der lenger :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg egentlig mest lyst til å kjøre dem ned...

Særlig når dette er noe som skjer hver eneste dag i en bratt bakke uten fotgjengerfelt og egentlig ingen snarvei heller for fotgjengere. Skjønner ikke hva de tenker på, det er ikke lett å svinge ut for dem og trangt om plassen hvis det kommer møtende bil..

kan jeg ta disse med døra?

ev. hva skjer hvis jeg er uheldig og "treffer" en dag..

får jeg lov å knuse bilen din hver gang du nærmer deg fortauet med bilen også?

du er ett menneske som ikkeburde hatt førekort. du sier selv det ikke er noe sted for fotgjenngere å gå så har du lyst å skade de? herre min hatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermimz

Jeg synest man burde ta ekstra hensyn nå om vinteren, både fotgjengere og bilførere. Det er lett å miste kontroll på bilen, og det er lett å plutselig falle og gli på en isete vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det samme for ikke lenge siden, altså gått i veibanen pga uframkommelig fortau. Alle bilistene jeg møtte, tok hensyn!

Men vanligvis så er jeg sjåfør, og det kunne virkelig ikke falle meg inn å ikke ta hensyn til gående i disse glatte vintertider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg ta disse med døra?

Sorry, du får ikke lov å bruke døren. Men, hvis du klarer det med en 2x4 så slipper du unna med en bot, hvis du blir tatt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, du får ikke lov å bruke døren. Men, hvis du klarer det med en 2x4 så slipper du unna med en bot, hvis du blir tatt;)

hva er en 2x4?

sorry folkens jeg hadde en gedigen skrivefeil på innlegget. Det er ikke fortau i denne bakken jeg snakker om er så vanskelig å kjøre på vinteren og det er ikke fotgjengerfelt/overgang.. og når det er masse snø så blir veien smalere og hvis folk da går i veibanen så er det vanskelig både å svinge forbi dem (dårlig fart og stopper bilen må man rygge for å komme igang igjen) og kommer det møtende bil må vi iallefall stoppe. Folk blir henvist til en snarvei like ved derfor skjønner jeg ikke hvorfor de må gå på denne trafikkfarlige veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er en 2x4?

sorry folkens jeg hadde en gedigen skrivefeil på innlegget. Det er ikke fortau i denne bakken jeg snakker om er så vanskelig å kjøre på vinteren og det er ikke fotgjengerfelt/overgang.. og når det er masse snø så blir veien smalere og hvis folk da går i veibanen så er det vanskelig både å svinge forbi dem (dårlig fart og stopper bilen må man rygge for å komme igang igjen) og kommer det møtende bil må vi iallefall stoppe. Folk blir henvist til en snarvei like ved derfor skjønner jeg ikke hvorfor de må gå på denne trafikkfarlige veien.

Etter å ha lest dette så skjønner jeg på en måte litt mer hva du mener, men det er allikevel veldig feil å ha tanken om at du kanskje tilfeldigvis kommer borti. Hva om de som går i veien ikke vet om denne snarveien, og da har de plutselig ikke noe annet sted å gå enn i kanten i veien. Alle vet at det ikke akkurat er veldig bra måket i disse tider for fotgjengere. Jeg tar selv mye buss nå fordi jeg er student og når jeg går innimellom så er det ikke veldig lett å gå der på grunn av snøen. Bruker sikker dobbelt så lang tid på det. En annen ting å ta hensyn til er kvinner med barnevogn. Det er hvertfall ikke lett for dem på dårlig måkede fortau..

Men syns vi skal ta hensyn til hverandre jeg. Prøve å sette seg litt inn i sjåførens syn og i den gåendes syn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner igjen en del av frustrasjonen her. Jeg skjønner at det er vanskelig for fotgjengere å gå på fortau når den er dekket av brøytekanter o.l.

Så det er forsåvidt greit at de går i veien. Men kommer det biler går det an å stille seg så langt inn i veikanten som mulig for å la bilen komme forbi. Og da særlig i oppoverbakker. For må bilen stoppe eller bremse opp kraftig for å ikke treffe personen som går i veien (som ikke viser noe tegn til å ville flytte seg) er det da ikke sikkert at bilen kommer seg igang igjen pga. glatt vei. Og det plager vettet av meg, siden jeg selv bor i en bakke.

Det samme må sies om bilførere som når det er snø og glatt vei, velger å bremse ned FØR en oppoverbakke for så å snegle seg spinnende oppover istedet for gi fart så en faktisk kommer seg opp. For bremser du før bakken, må alle bak deg gjøre det samme. Og så blir alle bilene stående fast og spinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tinaa_*
har aldri skjønt meg med folk som nærmest kommer med drapstussler på fotgjenngere

Hadde de ennå gått der de skal. Greit om de må i veien fordi fortauet ikke er brøytet for eksempel. Da hadde jeg helst sett at de hadde funnet en annen vei eller fått seg en bil, men holder de seg langt uti kanten skal jeg ikke true dem altfor mye.

Derimot midt i byen jeg bor, er det noe arbeid ved siden av veien, så den er smal og sprerret for fotgjengere og syklister. Står et fint, synlig skilt og omskiltet vei å gå. Likevel skal alle elevene på vgs gå der, gjerne flere i bredden.

Er det noen jeg godt kunne tatt med døra og litt til, må det være de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde de ennå gått der de skal. Greit om de må i veien fordi fortauet ikke er brøytet for eksempel. Da hadde jeg helst sett at de hadde funnet en annen vei eller fått seg en bil, men holder de seg langt uti kanten skal jeg ikke true dem altfor mye.

Derimot midt i byen jeg bor, er det noe arbeid ved siden av veien, så den er smal og sprerret for fotgjengere og syklister. Står et fint, synlig skilt og omskiltet vei å gå. Likevel skal alle elevene på vgs gå der, gjerne flere i bredden.

Er det noen jeg godt kunne tatt med døra og litt til, må det være de.

er ikke noen ynnskylding uansett...å true med å ta folk med døra(verste senario. personen havner under bilen) ts burde ikke hatt lappen overhode... man burde ikke få lov å kjøre bil når man har så sinnsyk innstilling bare forde folk bruker veien.

er som jeg skal knuse ruta til alle biler som våger å parkere på fortauet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er irriterende for bilførere (selv om jeg ikke tror TS vil ta livet av forgjengerne selv om h*n er irritert) med folk i veibanen, men sånn som forholdene er nå, er det ofte klin umulig å gå på fortau eller lignende. Elendig måking, og all snøen som var i veien er brøytet opp på fortauet. Sorry, men da må vi gå langs veien. Her må bare alle ta det kuli, både bilister og fortjengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det er irriterende for bilførere (selv om jeg ikke tror TS vil ta livet av forgjengerne selv om h*n er irritert) med folk i veibanen, men sånn som forholdene er nå, er det ofte klin umulig å gå på fortau eller lignende. Elendig måking, og all snøen som var i veien er brøytet opp på fortauet. Sorry, men da må vi gå langs veien. Her må bare alle ta det kuli, både bilister og fortjengere.

For å ikke snakke om at snøen er en herlig blanding av snø, salt og andre forurensninger slik at det blir som å gå i sukker.. Et skritt fram, to skritt tilbake :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme må sies om bilførere som når det er snø og glatt vei, velger å bremse ned FØR en oppoverbakke for så å snegle seg spinnende oppover istedet for gi fart så en faktisk kommer seg opp. For bremser du før bakken, må alle bak deg gjøre det samme. Og så blir alle bilene stående fast og spinne...

AMEN!

Jeg kjører 10 mil hver eneste dag med det tullet der. Lær dere å kjøre bil! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...