Gå til innhold

Skammekrok - trenger hjelp til å finne et bedre ord


Holar

Anbefalte innlegg

I en annen tråd fant jeg ordet skammekrok.

Selv føler jeg at ordet skammekrok er negativt ladet, og ønsker meg et bedre, norsk ord å bruke.

Time Out er et låneord, og jeg liker ikke å bruke utenlandske uttrykk hvis vi kan finne noe bedre på norsk som dekker meningen.

Er det noen som har forslag til et godt ord vi kan begynne å bruke?

Hvem vet, kansje vi klarer å etablere et nytt ord i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_jeanett_*

jeg vet ikke rigtig,men du kan jo bruke ordet pause. ellers hører jeg mennesker bruker spesifikke ord. som. vil du sitte i trappa, på stolen i hjørnet, i gangen osv..time out stedet til barnet liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte kroken eller trappa. ;)

Pause fungerer ikke, føler jeg, fordi det brukes aktivt til andre ting.

Er litt usikker på hva slags ord vi trenger, men det bør kunne beskrive funksjonen på en grei og kort måte.

Stopptid kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har lest i samme tråd, og jeg tenkte på det samme.

Kanskje en kan si at barnet skal gå til "tenke-seg-om-stedet", "tenkestedet" eller "ro-ned-stedet"?

"Unnatid" kan også kanskje passe? (Er ikke helt fornøyd med det ordet - litt tungt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Pause var det første som falt meg inn. Dog, jeg forstår ikke helt at man ikke kan bruke et negativt ord som "skammekrok", barnet forstår jo at når denne straffen blir brukt han h*n gjort noe galt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Aurora_*

Herregud, skal man beskytte barn mot negative ord som "skammekrok" også nå.

Det er å staffe barn for noe som ikke er galt som gir dem skamfølelse. Ikke å be dem gå i skammekroken fordi de har gjort noe som opplagt er en ulydig handling!

For meg blir det feil på omvendt måte å skulle bruke "tenketid". Det gjør jo at det å være for seg selv for å tenke blir noe negativt. Å gå i kroken for å skamme seg fordi man har gjort noe slemt - det blir man ikke skadet av så lenge der er en dialog mellom foreldre og barn om hva som skjer og hvorfor det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Syns det er heilt greit å bruke "skammekrok" eg. "Time out" er vel berre eit "finare" uttrykk...

Har høyrt "pausetid" bli brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette foerste ordet som fallt meg inn var karantene, selv om det vel kanskje blir litt malplassert i denne sammenhengen og unoeyaktig med tanke paa ordets egentlige betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...