Gå til innhold

Stopper du hvis noen har kjørt seg fast på vinterføret?

Gjest Gjest på fest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest på fest

Heisann!

Jeg kjører en del bil langs e-18 i Telemark fordi jeg bor og jobber et lite stykke unna kjærsten min. I den forbindelse har det kommet opp i en del rare situasjoner de siste årene når kongvinter "fiser hvitt". Bare den siste uken har det vært to medtrafikkanter som har stått inn i hver sin snøfonn. Vet av egen erfaring at dette er ganske fortvilet både fordi trafikken rundt blir veldig hemmet, men også fordi du står å hutterer og fryser og ikke aner rå for å få bilen løs. Min oppfattelse når dette skjer er at veldig mange bare presser seg forbi for en hver pris og spør ikke engang om det behøvs noe hjelp. Fellesnevneren for mine historier er at det etterhvert stopper nok behjelpelige folk til å få bilene opp og ut av grøftene/brøytekantene osv, men hva gjør du?

Stopper du for å hjelpe eller kjører aller helst forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Anna_*

Jeg kjører forbi. Regner med at de fleste har med mobil når de er ute og kjører, og derfor kan ringe etter hjelp. Uansett er det ikke mye jeg kan bidra med i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor. I tettbygde strøk når været er OK kjører jeg forbi, på landet stopper jeg nesten alltid, men ihvertfall når været er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hvis jeg var førstemann etter en som kjørte av veien, ville jeg stoppet nesten uansett situasjon. Det er viktig å forsikre seg om at vedkommende ikke er sterkt skadet og ute av stand til å skaffe hjelp på egenhånd.

Det skal også sies at jeg ofte kjører en bil som vil kunne trekke mange andre opp fra grøfta, og er utstyrt med slepetau, førstehjelpsutstyr og annet handy utstyr i bilen til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og min samboer stopper alltid når noen står fast langs veien.

Vi har derimot mobilen alltid i hånden klar til å ringe dersom det skulle vise seg å være "landeveisrøvere". Heldigvis ikke sååå mange av dem her i Norge, og vi har aldri møtt slike mennesker.

Det er faktisk ikke alle som har mobil i bilen, og mange har stått i et par timer i forsøk om å få noen til å stoppe, men alle kjører forbi - gjerne i høy hastighet uten å legge seg en cm lengre ut.

Tragisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom bilen min er en bedriten bil med forhjulstrekk så er jeg "ond" og ikke stopper ettersom jeg mest trolig vil være mer til bry enn til hjelp med min bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk

Jeg hadde stoppet for å spørre om alt var OK, ihvertfall.

Var i grøfta selv i fjor vinter, og var glad for at et par av de som kjørte bak meg i køen stoppet for å høre om det gikk bra, låne meg varseltrekanten sin slik at jeg slapp å base meg gjennom over en meter snø for å hente min og og for å tilby meg skyss et stykke videre utover i dalen slik at jeg slapp å stå og vente en halvtime ute i kulden for å vente på at samboeren min skulle komme med 4-hjulsstrekkeren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på situasjonen. Men stopper som regel, ja.

Forresten har min gamle 82 mod Golf 1,7 l (med forhjulstrekk) dratt opp flere biler fra grøfta! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iza'bella utlogget

Stopper om jeg ikke har veldig dårlig tid(f.eks må rekke jobben), har stor bil me grei 4hjulstrekk, så har trukket endel opp fra grøfter i vinter. Greit å kunne hjelpe der man kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er i bilen, har jeg stort sett bilen full av unger og dårlig tid, så jeg kjører nok som oftest forbi hvis det står en bil i veikanten.

Hadde jeg møtt på en bil langt ute på landeveien, hadde jeg nok bremset ned og rullet ned vinduet for å høre hva som hadde skjedd.

Samme hvis det skjer et trafikkuhell i byen. Men ikke bare en bil som har stoppet eller sitter fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører brøyte traktor. Stopper for alle som har kjørt ut og napper de opp. Men har hørt nå at jeg kan få regning fra forikringsselskapet til den jeg drar opp vis det er skader på bilen p.g.a utforkjøringen. Så nå vet jeg ikke om jeg tør mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører brøyte traktor. Stopper for alle som har kjørt ut og napper de opp. Men har hørt nå at jeg kan få regning fra forikringsselskapet til den jeg drar opp vis det er skader på bilen p.g.a utforkjøringen. Så nå vet jeg ikke om jeg tør mere.

Men man stopper jo ikke bare for å trekke opp folk fra grøfta. Det er minst like viktig å se om noen er skadet og hjelpetrengende der de står. Jeg stopper hvis jeg er førstemann, eller det ikke står noen andre der. Med min lille bil er det ikke mye drahjelp, men jeg kan ringe Viking hvis den som har kjørt av veien ikke har med seg telefon, og jeg kan yte førstehjelp og tilkalle ambulanse dersom noen har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan bli straffet for å kjøre forbi, kan en ikke? Jeg stopper alltid for å sjekke om alt er ok, som regel kan en jo bare kjøre videre likevel. Nå kommer jeg fra et sted med veldig langt mellom bebyggelsene, så er kanskje derfor jeg har den vanen. Ikke kjekt å kjøre av veien et sted hvor nesten ingen kjører forbi, og som attpåtil ikke har mobildekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
En kan bli straffet for å kjøre forbi, kan en ikke? Jeg stopper alltid for å sjekke om alt er ok, som regel kan en jo bare kjøre videre likevel. Nå kommer jeg fra et sted med veldig langt mellom bebyggelsene, så er kanskje derfor jeg har den vanen. Ikke kjekt å kjøre av veien et sted hvor nesten ingen kjører forbi, og som attpåtil ikke har mobildekning.

Jo, jeg mener å ha lært dette jeg også. Og i tillegg så bor jeg også på landet hvor det kan være et stykke mellom hvert hus, og da er det greit å stoppe for å høre hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte offroadklubber har egne ansvarsfraskrivelses skjema liggende i bilen i tilfelle de skal dra opp noen. Da signerer vedkommende som trenger hjelp under på at han ikke kan klandre den som hjelper til for event. skader som måtte oppstå under trekkingen. Genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man stopper jo ikke bare for å trekke opp folk fra grøfta. Det er minst like viktig å se om noen er skadet og hjelpetrengende der de står. Jeg stopper hvis jeg er førstemann, eller det ikke står noen andre der. Med min lille bil er det ikke mye drahjelp, men jeg kan ringe Viking hvis den som har kjørt av veien ikke har med seg telefon, og jeg kan yte førstehjelp og tilkalle ambulanse dersom noen har behov for det.

Klart det. Hadde hjulpet til vis personskade.

Nå er de fleste utforkjøringer og fastkjøringer på vinterføre i moderat fart så har heldigvis ikke vært ute for personskade. Bank i bordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest SmallTalk
Enkelte offroadklubber har egne ansvarsfraskrivelses skjema liggende i bilen i tilfelle de skal dra opp noen. Da signerer vedkommende som trenger hjelp under på at han ikke kan klandre den som hjelper til for event. skader som måtte oppstå under trekkingen. Genialt!

Det er genial, og jeg ser definitivt nytten i det. :)

Men hvor dumme er folk dersom de klanderer personen som trakk dem opp fra grøfta for skadene på bilen? Man burde jo være takknemmelig for at noen i det hele tatt gadd! Alternativet hadde kanskje vært å ventet lenge på Viking/Falken/NAF eller gått for å finne nærmeste bonde med en traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stopper stort sett. Men får forskjellige reaksjoner. En del litt macho menn synes det er flaut å ta imot hjelp av kvinner - og takker nei - forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye jeg kunne gjort for noen som trengte tauing med vår bil, men jeg ville uansett stoppet og forhørt meg om alt var bra (om det ikke var noen andre som allerede hadde stoppet opp), og hørt om det var noe jeg kunne gjøre.

Et mindre problem, men i samme gate: jeg har sett gang på gang i Oslo i vinter at folk ikke hjelper til når bilister ikke kommer seg ut fra parkeringsplassen sin midt i byen pga. snømengden. Mange blir bare stående å se på at sjåføren prøver å få løs bilen, men bare blir stående og spinne, uten å tilby hjelp i form av dytting. Det synes jeg er helt utrolig. Det er ofte ikke rare dyttingen som skal til for å få løs en bil.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...