Gjest nybilist Skrevet 1. februar 2010 #1 Del Skrevet 1. februar 2010 Har kjørt opp til sertifikat grunnet jeg har en jobb jeg MÅ ha det i. Har hatt lappen i 2 uker nå, men får hjertebank bare jeg setter meg inn i bilen og skal starte:S Idag klarte jeg å gjøre 2 bommerter; 1. Bilen foran stoppet og jeg kvelte motoren og måtte starte på nytt(med masse biler bak) 2. Skulle rygge opp en liten skråning(trangt) og klarte ikke det(kvelte igjen 2-3 ganger), måtte få venninna mi til å rygge den opp for meg:S Føler meg så misslykket:( Er kanskje ikke meninga at jeg skal kjøre bil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 1. februar 2010 #2 Del Skrevet 1. februar 2010 Dette går over så bare slapp av Slike ting skjer, det du må gjøre er ikke å kjøre bedre (for det kommer av seg selv), men å drite langt pokker i hva andre syns. Om motoren kveler seg og det er mange bak som venter, ta et dypt åndedrag og start bilen på nytt og kjør videre. IKKE stress, men ta det helt med ro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nybilist Skrevet 1. februar 2010 #3 Del Skrevet 1. februar 2010 Dette går over så bare slapp av Slike ting skjer, det du må gjøre er ikke å kjøre bedre (for det kommer av seg selv), men å drite langt pokker i hva andre syns. Om motoren kveler seg og det er mange bak som venter, ta et dypt åndedrag og start bilen på nytt og kjør videre. IKKE stress, men ta det helt med ro [/quote Å takk for berolignede ord:) Føler meg superstressa hele tida når jeg kjører, føler jeg er til bry for de andre også blir jeg så flau over at jeg er så dårlig(føler meg iallefall slik).... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 1. februar 2010 #4 Del Skrevet 1. februar 2010 Sett en lapp i bakruta; "Jeg har akkurat fått lappen - ha tålmodighet med meg om jeg gjør noe galt slik at jeg kan bli en bedre sjåfør" Nei, ikke la deg stresse av andre bilister - det er første bud når man er ute og kjører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 1. februar 2010 #5 Del Skrevet 1. februar 2010 Ikke bry deg om andre ( hva de mener, ikke at de er i trafikken...) , pust dypt og ta det med ro. Du er fersk som sjåfør, og bilkjøring er en praktisk ferdighet. Jo mer du kjører, desto bedre blir du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nybilist Skrevet 1. februar 2010 #6 Del Skrevet 1. februar 2010 Sett en lapp i bakruta; "Jeg har akkurat fått lappen - ha tålmodighet med meg om jeg gjør noe galt slik at jeg kan bli en bedre sjåfør" Nei, ikke la deg stresse av andre bilister - det er første bud når man er ute og kjører. Hehehehe den var go gitt;) Nei jeg må vell bare roe meg ned, men uff synes det er grusomt!Tenker at jeg blir bare til å bruke bilen fra og til jobb, that's it!!Føler meg ikke trygg enda til å ta med barnet mitt:S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 1. februar 2010 #7 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg husker selv at jeg ikke synes det var så kult å kjøre i starten. Var livredd for å kvele bilen etc. Mitt tips er at du bør kjøre så mye som mulig i starten. Du trenger kjøreerfaring for å bli trygg på deg selv i trafikken. lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 1. februar 2010 #8 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg har hatt lappen i 16 år, og presterer fortsatt å kvele bilen enkelte ganger, ikke klare ekle rygge- og lukeparkeringer når jeg har en dårlig dag osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nybilist Skrevet 1. februar 2010 #9 Del Skrevet 1. februar 2010 fint å høre at jeg ikke er alene;P hehe.. men jeg blir så himla flau(er en ltien plass jeg bor på i tillegg så alle kjenner alle). Kjenner jeg får puls bare jeg skriver om dette nå..nesten som om jeg aldri vil kjøre mere:S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 1. februar 2010 #10 Del Skrevet 1. februar 2010 Er heller ikke spesielt glad i å kjøre bil. Men må man så må man. Ta deg noen turer på tidspunkt hvor der er få som ferdes på veiene. Og kjør deg noen langturer. Da går mer og mer av det kjøretekniske automatisk, og du frigir konsentrasjon til de oppgavene du synes er litt pes. Helger og ferier er fine å ta en langtur eller to i. Du? Det går bra. Og jeg vil mye heller møte deg i trafikken enn allverdens "verdensmestre"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 1. februar 2010 #11 Del Skrevet 1. februar 2010 ALLE gjør feil av og til, og spesielt rett etter at man har fått lappen. Jeg kvelte bilen hver eneste gang jeg var ute og kjørte i begynnelsen. Og fikk skikkelig panikk noen ganger, med biler bak som sto og tutet, mens jeg kvelte igjen og igjen. Man bare må lære seg å ta det rolig, det er mye større sannsynlighet for at man kveler den på nytt når man tenker at man MÅ få den i gang nå. Mitt råd er at du kjører så mye som bare mulig, kjør minst en halvtime hver dag (utenom jobbkjøring) i minst de første to månedene. Da begynner du å føle deg tryggere, får mer følelsen med gass og klutsj så du kveler den sjeldnere, og greier bakkestarter. Kjør på tidspunkt og steder det er lite trafikk så du slipper å bli så stresset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nybilist Skrevet 1. februar 2010 #12 Del Skrevet 1. februar 2010 Er heller ikke spesielt glad i å kjøre bil. Men må man så må man. Ta deg noen turer på tidspunkt hvor der er få som ferdes på veiene. Og kjør deg noen langturer. Da går mer og mer av det kjøretekniske automatisk, og du frigir konsentrasjon til de oppgavene du synes er litt pes. Helger og ferier er fine å ta en langtur eller to i. Du? Det går bra. Og jeg vil mye heller møte deg i trafikken enn allverdens "verdensmestre"! Det siste du skrev ga meg litt mere mot:)Takk:)"og jeg vil mye heller møte deg enn allverdens "verdensmestre"! Jeg kan iallefall si at jeg er veldig forsiktig:)Føler meg bare som ei pingle eneste:P føler at de fleste venna mine kjører ganske fort og røft og jeg bare pingler etter hehe.. jeg må vell bare bite i det sure eplet og komme meg på veien litt oftere:) er så redd for å krasje også...uff snakker om nervevrak hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_labben_* Skrevet 1. februar 2010 #13 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvis det er å ta i gang, og bakkestarter du sliter mest med og som gjør deg stresset, så trenger du ikke ut i trafikken en gang for å øve på dette! Stå ute ved innkjørselen til huset ditt, ta i gang, stopp. Ta igang, stopp. Går ikke så mange gangene før det går opp et lys, og man blir kjent med bilen Er ikke sikkert du har en bakke på tomta, men kanskje du kjenner noen? Eller vet om en slak bakke hvor ingen ferdes daglig, eller kanskje i det minste ikke på søndager? Og du: Så og si alle (ferske) sjåfører kveler bilen i starten, ikke noe å skjemmes over. Men skjønner at du blir stresset av det! Det ble jeg også for 4 år siden;) Og som andre her tipser om, reis på langtur, ha gjerne en god venn eller familiemedlem med deg hvis dette er noe som gir deg ro... Kjør så mye du kan, og hvis det er spesielle ting i trafikken du kvier deg over: GJØR DEM!!! og så GJØR DEM IGJEN!! Lykke til med kjøringen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turid45 Skrevet 1. februar 2010 #14 Del Skrevet 1. februar 2010 Du? Det går bra. Og jeg vil mye heller møte deg i trafikken enn allverdens "verdensmestre"! Dette er jeg SÅ enig i! Jeg blir ikke irritert når mine medtrafikanter får problemer. Heller tvert imot. Da stresser jeg ned, føler med dem og krysser fingrene for dem. Må le litt, for jeg kjenner meg veldig igjen. Da jeg var 18 - for nesten 30 år siden - tok jeg lappen på stor sykkel og på bil først 2 år senere pga. jobb (som TS). Ble egentlig aldri konfortabel med bilkjøring. Var ikke engstelig, men syntes det var drit kjedelig. I 12 år bodde og arbeidet jeg i byen, og trengte derfor ikke bil. Men så kjøpte vi hus og flyttet ut på landet. Dermed MÅTTE jeg kjøre litt fra tid til annen, og jeg syntes det var et regelrett nightmare hver eneste gang!! Det kjøretekniske var ikke noe problem, men jeg var rett og slett redd for trafikken, ei skikkelig pinglekjerring. Det som snudde saken for meg, var at hunden min ble veldig syk. Han trengte behandling hos diverse spesialister over lengre tid, og jeg måtte altså derfor kjøre bil - til Oslo og andre lengre avstander flere ganger i uken. Da tok det ikke lange tiden før kjøringen gikk som fot i hose. Det hele dreier seg om øvelse og det å flytte sine grenser for hva man tror man tør og mestrer. Bare kjør litt hver dag, så skal du se at - innen sommeren - aner du ikke hva du 'bablet' om i startinnlegget ditt, TS. Tommel opp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 1. februar 2010 #15 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hei TS! Jeg kjørte opp i 2006, og jeg kveler fortsatt bilen fra tid til annen. Bare i forrige uke skjedde det flere ganger, når jeg skulle opp en liten bakke hvor jeg har kjørt daglig siden september Jeg stresser også veldig i trafikken, men har begynt å lære meg å ikke bry meg så mye om alle de andre. Følger man med, ser man at veldig mange andre gjør feil i trafikken også. F eks der jeg er fra, en liten plass på vestlandet, kom det plutselig ikke bare én, men to rundkjøringer for ca ti år siden. Fortsatt kjører de fleste feil. Blinker til motsatt vei av hvor de skal, og greier.... Også hører det jo med at på denne småplassen er det ikke oppkjøringsmuligheter, så allesammen har jo hatt øvelse på rundkjøring før! Men med øvelse, klarer (les: tør) jeg nå å kjøre både i Fredrikstad, Stavanger og Bergen. Men jeg prøver å unngå rushtrafikk, da, det skal sies. Uansett, så er egentlig poenget mitt at fordet om du er nervøs og redd du gjør mye feil nå i starten, så bare vit at det er ikke bare deg! Vi gjør alle feil i trafikken, cluet er å være obs så man kan rette det opp før det går galt. Og aldri stole på at alle andre kjører rett, for da kan det fort bli krasj. Må forresten legge til at det jo selvfølgelig kommer an på hvilke feil du gjør da, men etter dine beskrivelser med litt bakkestartsproblemer, det er egentlig ikke noe jeg ser på som feil, på samme måte som direkte trafikkfarlige feil. Alle kan kvele bilen, og alle kan bomme på lukeparkering. Lykke til, du klarer dette kjempebra! *two tumbs up* Endret 1. februar 2010 av ~Fantabulous_kitten~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nybilist Skrevet 1. februar 2010 #16 Del Skrevet 1. februar 2010 ååååå det varmer at dere er så forståelsesfulle:)Tuuusen takk:) øvelse gjør mester heter det vell...er bare å ta det rolig da og ikke la meg stresse(lettere sagt enn gjort da)hehe:P føler meg bare helt korka når det gjelder dette...i tillegg er jeg så vant med å få til alt med EN GANG,tydeligvis ikke bilkjøring hehe.. var passe flaut at venninna mi måtte hjelpe meg:P(hu har nettopp fått sertifikatet hun også, kvelte den en gang, men kom opp hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 1. februar 2010 #17 Del Skrevet 1. februar 2010 Husk på at noen bare klarer det, mens andre må øve masse. Og kanskje venninnen din ikke stresser sånn eller bryr seg om hva alle andre syns :D Du burde nok prøve å kjøre mest mulig de neste ukene ja Så du finner roen i kroppen når du er ute å kjører. Husker når jeg fikk lappen på vogntog - heldigvis hadde jeg en snill arbeidsgiver på den tiden som lot meg få kjøre så mye jeg ville på fritiden inne på et stort område der - så jeg kunne kjøre rundt og kose meg, rygge inntil lasteramper, ta bakkestarter og mye mer. Var ikke nervøs i det hele tatt etter et par uker der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2010 #18 Del Skrevet 1. februar 2010 Ta det med ro, det går over. Husker enda hvor nervøs jeg var de første måndene etter at jeg fikk lappen. Det går over, ikke ladeg stresse av at du kvelder bilen, det gjør ingenting. Jeg har hatt lappen i 15 år og kveler også bilen av og til særlig nå når det er vinter og litt glatt og dårlig brytet, da er det ikke alltid like enkelt å parkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 1. februar 2010 #19 Del Skrevet 1. februar 2010 TS: Alle har vært der du er nå. Du er definitivt ikke alene. Og jeg kan love deg en ting, du blir mer stressa og irritert over deg selv enn det de som er bak deg i køen gjør. Ta det med ro. Den første tiden alene på veien er skummel. Når nervene er borte, kommer du til å digge friheten lappen gir deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wasp Skrevet 1. februar 2010 #20 Del Skrevet 1. februar 2010 Du har hatt førerkort i 2 uker og det er ingen som er utlært (det blir man aldri), det er nå du nettopp har begynt å prøve deg som sjåfør på egenhånd, og det er nå du må prøve og feile litt for å bli en god og trygg sjåfør etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå