Gå til innhold

- Fjern godteriet fra butikkhyllene


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bianca26
Jeg mener folk bør begynne å ta ansvar for sin egen helse og ikke hele tiden legge ansvaret over på myndighetene.

Ja seriøst. Voksne mennesker må da klare å ha såpass selvdisiplin at de kan klare å la være å holde seg unna godterihylla uten at myndighetene må gjemme de bort for oss akkurat som om vi skulle vært unger. Patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at i stedet for å skjule godteriet (noe jeg forresten tror hadde blitt vanskelig, siden potetegull, brus og godteri er en stor det av et butikkinnhold) så kunne det heller blitt plassert et annet sted enn helt med kassen. Mange butikker har nå begynt å sette frukt, grønt og vann med kassen. Mye bedre synes jeg! Det er veldig lett å bare trive med seg en pose lakris eller en sjokoladeplate... Erfarer dette ofte på butikken, søtmoms som jeg er :fnise: Altså, butikkene setter selvfølgelig opp varene sine sånn for å selge, men hadde det ikke gjort samfunnet godt? Vi kan jo bare se på statistikker over overvektige i Norge... For ikke å snakke om for eksempel Storbritannia og USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ser for meg den storstilte smuglinga hvis vi skulle få egne monopol, eller det skulle bli forbudt.

Eget hjemmemeieri(selvforsynt med egen ku må vite) på bakrommet og kakaoen smugla i tilgjengelige hulrom. :fnise::lur:

Allikevel, synes det er flott at noen kjeder har fjernet søtsakene fra kasseområdet.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_snoopy_*

Jeg hadde gladelig skrevet under på en aksjon der målet var å få fjernet det meste av snop i matbutikker. Nærbutikken vår har alt for stor andel av snop til å kunne kalle seg matbutikk.

For at en butikk skulle fått lov til å bruke betegnelsen "matbutikk" burde den %-vise andelen av sunn mat være over en viss prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener folk bør begynne å ta ansvar for sin egen helse og ikke hele tiden legge ansvaret over på myndighetene.

Helt enig. Det sinnsykt teit å alltid skylde på andre enn seg selv. Det er da ikke butikken sin feil at enkelte mennesker er overvektig. Når det kommer til sigaretter og snus er det en helt annen sak fordi det skal ikke være tilgjengelig for barn. Bare fordi sigarettene i en butikk er skjult kjøper ikke vi mindre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?? :sjokkert:

Selvfølgelig kan man ikke gjemme, skjule alle fristelser for å late som om de ikke eksisterer. Man må venne seg til at omgivelsene bugner av fristelser, om det så er sjokolade, dyre klær, pene mennesker av motsatt kjønn etc uten at man skal "kaste seg over" det/dem. Disiplin folkens! :hund:

Jeg er forøvrig veldig for at snus og sigaretter er skjulte i butikkene, men det handler mest om forebygging for de unge lovende som enda ikke har havnet i fella, og også delvis av og til-røykerne som kanskje ikke kommer på å kjøpe fordi det ikke er et prekært behov. En fastrøyker vil aldri glemme å kjøpe sigaretter fordi den ikke vises, tror jeg.

Faktisk så synes jeg det skulle vært MER av å kaste seg over pene mennesker av motsatt kjønn! :fnise: Da har man annet å finne på enn å stappe i seg.

Men vent litt, jeg har fått forståelsen av at feite folk IKKE er feite fordi de stapper inn. Men fordi de er syyyyke. Sånn var det ja.

*løper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er jeg enig i at voksne folk må ta ansvar for seg selv, men samtidig synes jeg vi må se det økende fedmeproblemet i øynene. Husk at det ikke bare er voksne, men også barn som blir fetere. Dette er et stort problem, og det kommer bare til å øke.

Her var det ikke snakk om å fjerne godteriet fra butikkene, men plassere det andre steder i butikken slik at det ikke var så synlig. Det er jeg 100% for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke de skal gjemme godteriet, men det er forsåvidt en interessant "kommentar" til at vi allerede gjemmer tobakksvarer og har regler for alkoholsalg. Men jeg har faktisk tenkt på at de godt kunne fjernet godteriet fra den delen av kasseområdet hvor man står i kø - i noen butikker får man det helt opp i trynet, og selv om jeg ikke har noe problem med hverken vekt eller fristelser (lar jeg meg friste så har jeg god samvittighet også), så tror jeg nok dette bidrar til endel ugjennomtenkt mersalg. Ofte når man er i butikken så er man jo litt sulten og sliten, og blir man stående en stund i kø er det lett å la blikket falle på godteriet. Helt greit med hyller i nærheten, men ikke helt oppi køen kanskje.

Ellers skulle jeg gjerne hatt mer av "skikkelige" matvarer i butikken, men tror ikke det trenger å gå på bekostning av godteriet. Dessuten vil det alltid finnes noen som har problemer med å begrense seg, enten det er snakk om den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd

Når jeg leste overskriften her, kom jeg på noe en jeg kjenner sa til meg for mange år tilbake :)

Han mente hyllene i godteriseksjonen skulle plasseres så tett sammen at bare de tynne kom inn der.

Altså at de som allerede var store ikke kunne kjøpe mer godteri.

Morsom tanke såklart - men kjære vene så diskriminerende!

La det nå vere sagt at vi begge jobbet i en dagligvarebutikk den gangen, og vi ser jo hva enkelte handler da... En av de største personene som handlet på denne butikken, kunne fylle halve kurven med pommes frites, chips, sjokolade, brus og godteri.

Var nok etter denne kunden hadde vert der at denne kommentaren kom - men han mente det virkelig og da.

Jeg mener ikke at alt skal fjernes fra hyllene, men jeg mener det kunne kuttes ned til 1/4 av det som er der i dag....

Om en begynner å telle hyllemeterene med godteri på en vanlig dagligvarebutikk er ikke det lite! Ofte er der 5-6-7 hyller i høyden, på en kanskje 3 m lang reol. Det blir bortimot 20 meter pr reol! og mange butikker har flere reoler.

....skremmende......

Nei gi oss heller mye billigere frukt og grønt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det rett og slett er helt latterlig, om folk ikke har kontroll nok over seg selv til å kunne på fordi godteri pakket inni papir. Det lukter ikke godt engang! nei da burde man bare lære seg litt selvdisiplin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så synes jeg det skulle vært MER av å kaste seg over pene mennesker av motsatt kjønn! :fnise: Da har man annet å finne på enn å stappe i seg.

Men vent litt, jeg har fått forståelsen av at feite folk IKKE er feite fordi de stapper inn. Men fordi de er syyyyke. Sånn var det ja.

*løper*

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Har du ikke hørt at gulrøtter er kreftfremkallende? Nei, vent litt, de forebygger mot kreft, nei vent, de er kreftfremkallende, eller vent litt, de forebygger visst. Uff, jeg husker ikke hva forskerne mener akkurat i år, jeg :sukk:

Jeg har lest en undersøkelse fra USA hvor det ble sagt at om du er/har vært røyker, må du aldri spise en gulrot. Da får du kreft, nemlig. Så sies det, skal vi tro på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet enig i at alle må ta på seg dette ansvaret selv, man må kunne gå forbi en sjokolade uten å MÅTTE kjøpe den. Men på den annen side, hvis det faktisk stemmer at man blir avhengig av sukker, som jeg leser i media støtt og stadig, så blir jo dette et "rusmiddel" i likhet med alkohol, røyk og andre ting. Vi har vinmonopol fordi myndighetene tror at alkoholforbruket ville gått opp om alkoholen ble lettere tilgjengelig. Hvorfor gjelder ikke "selvdisiplin" på det området for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/ar...6.ece?index=280

Hva mener dere om saken?

Hadde sdu kjøpt mindre godteri om det ble fjernet fra hyllene?

Vel, jeg er litt todelt når det kommer til saker som dette.

1) Jeg syns at alle mennesker har ansvar for eget liv. Om alle andre skal rette seg inn etter hvert enkelt menneske sine problemer, så kan ingen av oss gå ut døra engang.

Det er ikke butikkene sin feil at folk legger på seg! Hvert enkelt individ gjør selv ett valg hver gang de kjøper usunn mat eller godis.

2) Jeg syns samtidig at butikkenes plassering av godis er veldig strategisk uttenkt. At all godisen står så nærme kassene, på vei til kassene på den måten, gjør at det er enkelt for svake mennesker å plukke med seg noe.

Hadde jeg kunne bestemt hvordan man skulle ha plassert varer i en butikk, så ville jeg absolutt valgt å ha ett hjørne/hylle i enden av en butikk hvor godisen står, ett sted man ikke MÅ gå gjennom for å komme seg til kassene, men som man kan velge å oppsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2) Jeg syns samtidig at butikkenes plassering av godis er veldig strategisk uttenkt. At all godisen står så nærme kassene, på vei til kassene på den måten, gjør at det er enkelt for svake mennesker å plukke med seg noe.

Hadde jeg kunne bestemt hvordan man skulle ha plassert varer i en butikk, så ville jeg absolutt valgt å ha ett hjørne/hylle i enden av en butikk hvor godisen står, ett sted man ikke MÅ gå gjennom for å komme seg til kassene, men som man kan velge å oppsøke.

All plassering av varer i butikker er strategisk uttenkt. Melk og smør står alltid innerst, slik at du skal måtte bevege deg gjennom butikken for å få tak i disse basisvarene. Årsaken til dette er at du skal handle mer, på impuls.

Årelange studier, shopping-psykologi etc. avgjør hvordan butikkene plasserer varene, og de av leverandørene som betaler mest får sine varer synliggjort sentralt, f.eks. Coca Cola.

Om man skal lage en regel for godis vil den gå imot alle andre retningslinjer for butikkvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest starligt

idioti.fader,er ikke folk store mok til o gta vare på seg selv da?

dette er for dumt.folk vil da jøpe godteri sjøl om det blir tatt bort fra hyllene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en undersøkelse fra USA hvor det ble sagt at om du er/har vært røyker, må du aldri spise en gulrot. Da får du kreft, nemlig. Så sies det, skal vi tro på det...

Dette er så misforstått som det går an å bli.

Dette med antioksidanter og deres potensielle helsebringende egenskaper gjorde at forskning på div stoffer og matvarer eksploderte på 90-tallet. Teoretisk sett, og pga en del lovende resultater fra in vitro-forsøk, så ble vit A, vit C og vit E gjenstand for mange studier. Ett av de var å undersøke hvor potent betakaroten (prekursor til vit A i kroppen) er som antioksidant, om den kan reversere skader etter f.eks røyking, om det har noen bivirkninger ved for store inntak m ikke minst om det er mulig å kurere kreft med antioksidanter.

Folk har det med å bøtte innpå med ting de tror er sunt, åkke som. Hvor mange her tror fortsatt på å ta seg et vit C sjokk på flere gram per dag når en sår hals og tett nese jør seg gjeldende?

Uansett, to grupper ble gitt større mengder betakarotentilskudd, hvoriblant den ene var en gruppe røykere. Andre faktorer ble kontrollert for, og disse personene ble så fulgt opp over en lengre periode. Data ble samlet inn for å se om slike tilskudd har noen reell langstidseffekt som beskytter mot sykdommer. Det viste seg at de som både røkte og tok store mengder beatkaroten hade en større dødelighet og oftere utviklet kreft. Deler av studiet ble dermed avsluttet tidligere enn planlagt pga disse uventede bivirkningene.

Men dette viste oss bare hvor unik og kompleks kroppen er. For de aller fleste stoffer så har kroppen et "tak", en øvre grense som hvis overskrides kan føre til det motsatte, nemlig skade istedenfor å bibeholde og promotere god helse. For mye av til og med som er supergodt for oss vil kunne sette igang kaskader hvor man ender opp med en større mengde frie radikaler istedenfor at de bekjempes. Nå skal det nevnes at dosene som ble gitt var flere ganger og over det hav som er anbefalt dsglig dose, men det sier jo litt om hvor lite peil en god del helsekostfirmaer og internettselskaper har om fysiologi og ernæring. De selger ting for penger, og er villig til å bruke alle teknikker for å få folk til å bite på ymse hårreisende rykter. Og folk kjøper.....fordi de vil ha den lettvindte løsningen.

Så, spis variert, spis sunt, spis lokalt og utnytt årstidene, og tren!

Ble super-OT dette, men tilbake til T så støtter jeg forslaget om å skjule godt og søtt. Voksne må passes på av en eller annen (staten, orker, noen politikere, drager.....I dont`t care), for er det noe fedmeepidemien, fyllekjørere og diabetes hos 15-åringer viser oss så er det at voksne idag ikke har lært av sine frie tøyler og ikke takler ansvaret. Ta vekk fristelsen, og det er kanskje et ørlite håp om at neste generasjon fatter poenget med å ta vare på seg selv. Røyking kan ikke sammnelignes med en sjokkis, da en røyk alltid skader noen andre uansett. Røyking angår alle andre, det gjør ikke en sjokkis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...