Gå til innhold

Skinkestek på 1,6 kg


Gjest SmallTalk

Anbefalte innlegg

Gjest SmallTalk

Jeg skal lage skinkestek til middag i morgen, og dette er noe jeg ikke har laget før. Hvor lang steketid må jeg beregne på en surret skinkestek på 1,6 kg? Og hvor mange grader må jeg steke på?

Jeg har skjønt at jeg skal steke til steketermometeret viser ca 75 grader, men det er det jeg kan.

Noen som har noen råd til meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Langtidsstek den i leirgryte på 65 grader. Sett den inn i kveld og la den stå så lenge du gidder. Ta den ut en time før den skal serveres, og rull inn i alm.folie og håndkler for å holde varmen - la den hvile.

Da får du steik som er så mør at den kan spises med sugerør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter stekingen på ca 230 grader, og skrur ned ovnen til ca 200 grader når steken har fått litt farge.

Jeg har aldri tatt tiden, men du vil komme langt med ca 2-2,5 timer.

Hvis den blir ferdig før tiden, bruker jeg å la den hvile på kjøkkenbenken i ca 15-20 minutter før jeg skjærer den opp.

Så pakker jeg den inn i aluminiumsfolie, og setter den inn i ovnen på lav varme ca 15 minutter før servering.

Jeg bruker også å ha en langpanne med litt vann under risten, fettet fra steken drypper ned i langpannen, og denne sjyen bruker jeg enten som saus, eller i sausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Langsteking i leirgryte er ikke mulig ettersom jeg ikke har leirgryte eller noe som likner.

Mamma nevnte noe om ca 45 min pg kg ved 210 grader, kan dette stemme? Jeg kommer til å steke i langpanne for å få samlet opp skyen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg skal lage skinkestek til middag i morgen, og dette er noe jeg ikke har laget før. Hvor lang steketid må jeg beregne på en surret skinkestek på 1,6 kg? Og hvor mange grader må jeg steke på?

Jeg har skjønt at jeg skal steke til steketermometeret viser ca 75 grader, men det er det jeg kan.

Noen som har noen råd til meg? :)

Ved vanlig steking på 175 grader beregner man ca. 60 minutter pr. kilo. Hvis du steker på 150 grader må du beregne noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
Ved vanlig steking på 175 grader beregner man ca. 60 minutter pr. kilo. Hvis du steker på 150 grader må du beregne noe mer.

Takk. :) Så om jeg velger å steke på 175 grader så må jeg beregne ca 100 min på stekingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Takk. :) Så om jeg velger å steke på 175 grader så må jeg beregne ca 100 min på stekingen?

Ja, sånn ca. det. Følg med på termometeret som du stikker i den tykkeste delen av steken.

Jeg kan skrive opp noe av det som står i en oppskrift jeg har. Din stek var vel gjort klar til steking etter hva jeg forstod, så som ruting av svor for eksempel.

Forvarm stekeovnen. Legg steken /skinken med den fete siden (altså svorsiden) opp i en ildfast form eller en liten langpanne. Salt og krydre kjøttet (pepper, rosmarin i denne oppskriften). Stikk inn et kjøttermometer slik at hele røret dekkes og spissen kommer i den tykkeste delen av kjøttet. Plasser ovnsristen på nederste ribbe, sett inn kjøttet og stek det i 1 1/2-1 3/4 time ved 175 grader.

Ta ut ut steken når termometeret viser riktig kjernetemperatur, 76 grader.

Etterpå pakker du steken inn i aluminiumsfolie, som andre også har skrevet her, og lar den hvile i 10-15 minutter.

Videre blir det en del sjy som du lager saus av.

PS. Denne oppskriften var for en stek på 1,5 kilo, så du må beregne litt ekstra tid.

Lykke til! Dette blir bra skal du se :) .

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Tusen takk! Det er en sånn beskrivelse jeg var på jakt etter. :)

Nå blir det skikkelig husmormiddag i morgen, også får jeg satse på at det blir bra i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt den i en stekepose sammen med en klatt margarin. La den stå på langsteking i stekeovnen over natta på ca. 70 grader. Så i morgen lar du den steke på ca. 170 grader i 1 1/2 time. La steka hvile på benken til deg er såpass avkjølt at du kan skjære den opp (det er enklere når den ikke er varm). Legg skivene i en ildfast form og ta alminiumsfolie over. Sett den inni stekeovnen på svak varme ei lita stund før servering så den blir varm :)

Da blir steka mør og god! :) Så kan du bruke steke sjyen oppi brunsausen, sammen med litt fløte. Heeerlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å hurtigsteke og få et middelmådig resultat, når du har tid til å la den steke over natta og få et himmelsk resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Hva er vitsen med å hurtigsteke og få et middelmådig resultat, når du har tid til å la den steke over natta og få et himmelsk resultat?

Hvis det er mitt forslag du sikter til, vil jeg først si at jeg har laget mye forskjellig mat oppigjennom årene. De forskjellige oppskriftsbøkene jeg har, er skrevet av fagfolk. I dette tilfelle er det ikke snakk om hurtigsteking med middelmådig resultat.

Vi har vel alle våre spesialiteter og foretrukne metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Hva er vitsen med å hurtigsteke og få et middelmådig resultat, når du har tid til å la den steke over natta og få et himmelsk resultat?

Litt vanskelig å steke steika over natten når den ligger til tining nå.

Dessuten så er jeg skeptisk til å la stekeovnen stå på imens jeg sover. Liker ikke ha på elektriske aparater når jeg ligger og sover, og ikke har mulighet til å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmallTalk
Steiketermometeret gir deg svaret, bruk det.

Det skal brukes. Men når man har invitert på middag til kl 16, så er det greit å vite når man senest bør sette steken i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Strålande, då er det berre å sette steika i omnen i god tid, og når steiketermometeret ditt har nådd ca. 68 grader så set du temperaturen i omnen ned på 50 grader og opnar døra litt for å sleppe ut varme. så kan den stå der og kvile til alle går til bords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SmallTalk

Takk for hjelpen, folkens! :)

Steken ble stekt på 175 grader, og den ble veldig god. I tillegg ble svoren sprø, og det var noe jeg ikke hadde trodd jeg kom til å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Takk for hjelpen, folkens! :)

Steken ble stekt på 175 grader, og den ble veldig god. I tillegg ble svoren sprø, og det var noe jeg ikke hadde trodd jeg kom til å få til.

Så bra at debuten ble så vellykket! Du får vel blod på tann nå og gyver løs på ukjente retter :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk
Så bra at debuten ble så vellykket! Du får vel blod på tann nå og gyver løs på ukjente retter :) .

Det har jeg i grunnen gjort helt siden jeg flyttet hjemmefra, men jeg hoppet i grunnen rett på veldig mye typisk italiensk og fransk. :) Norsk bondekost er ikke noe det har blitt servert mye av her i huset, så nesten plan blir å lage kjøttkaker. Er ille, men det er tre år siden jeg flyttet hjemmefra, og jeg har fortsatt ikke turt å prøve meg på kjøttkaker i brun saus... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...