Gå til innhold

Lås på førersiden umulig når bilen er kald

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Heisann!

Når låsespray ikke fungerer i låsen på førersiden på bilen, men det er null problem å låse den opp fra innsiden, er det noen som vet hva det kan være som er galt da? Om låsen er fryst, skulle det ikke da være vanskelig å låse opp fra innsiden også? Eller har jeg misforstått? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke. Men slik er det på min bil også, om låsen er fryst, er det ikke problem å låse den opp fra innsiden.

Låsespray har jeg også hatt problemer med. Men jeg har lært at det er før det fryser at man skal ha i låsespray. Jeg har fått opp lås ved bruk av låsespray når låsen er fryst også, men har opplevd at det har tatt laaaaaaaaaang tid.

Så jeg bruker ikke låsespray, når låsen er fryst, da bruker jeg en plastpose fyllt med varmt vann, og låsen tines på et lite øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd at jeg får ikke låst opp når det er kald. Men at det går greit å få døra åpent fra innsiden.

Jeg stresser ikke mye med det. Da åpner jeg bilen enten fra passasjersiden eller bagasjeromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har jeg også hatt i vinter. Ganske irriterende før en skjønner trikset med at man kan gå inn bakdøra og åpne førerdøra fra innsiden.

Men nå skjønner jeg at det ikke bare er min bil som skaper seg i kulda. Greit å vite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet, kom omsider frem at det var en kjent feil ved polo'en. Så om noen av dere har polo kan det være grunnen...Fiksa det på verksted, funker fint nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også et kjent problem med Caddyen. Jeg har ikke fått opp min dør siden jula. Heldigvis vil passasjerdøra opp som oftest, men ikke alltid... Drittbil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar allesammen!

Greit å vite at det ikke bare er jeg som har problemet da :sjenert:

Hmm, bilen min er tredørs, så er ikke bare bare å gå inn via baksetet. Skjønt et godt tips til dem som har det! :) Til nå har jeg fått opp bagasjeluka hver dag, men håper jeg slipper å klatre inn den veien. Passasjerdøra har til nå kunne åpnes vha låsespray, men jeg frykter liksom litt at den plutselig ikke skal ville heller *grøsse*

Bilen min er en Mazda 323, 99-modell. Til nå var det bare det å få den i revers jeg trodde forfulgte mazdaene, dette har vært gjennomgående i alle de 4 mazdaene jeg har kjørt.

twilight01: fikk du vite hva problemet egentlig besto i? Og var det dyrt å fikse? Jeg stoler ikke det grann på bilmekanikere, tenker som så at om jeg spør dem om det, finner de en hel haug med feil, eventuelt ingenting, men "skaper" feil for å få mer penger fra jenta som ikke har peiling på bil.....

Er bare én gang jeg har hatt en bil på verksted, hvor de ikke fant noe feil med den.... og da var det feil som de selv var skyld i, som jeg testet dem med...*pføy* Men ikke det tråden handlet om.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du noen gang får opp dørene dine med låsespray så MÅ du huske å sprøyte inn låsolje etterpå, hvis ikke tørker låsen ut og blir treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du noen gang får opp dørene dine med låsespray så MÅ du huske å sprøyte inn låsolje etterpå, hvis ikke tørker låsen ut og blir treg.

Merk dere dette rådet, folkens!!!

Låsespray er nødproviant, mens låseolje er middag!!! :-))

Når en fungerende lås blir pumpet full av låseolje så varer det som oftest hele vinteren. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at de forteller oss det når vi kjøper låsesprayen, da...

Hva når skaden er gjort? Har pumpet maaaassssse låsespray inn i låsen, jeg.... får ikke opp døra resten av vinteren da.

Argh.. *liker ikke folk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er bare å prøve igjen med låsespray og litt olje om en annen. Prøv deg litt frem. I værste fall kan du kjøpe deg en boks med DeIcer som også tiner opp låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varmer nøkkelen ved hjelp av en lighter, og da går låsen opp på et blunk. Dette trikset fungerer for meg når låsen har fryst fast i opptil -20 grader. Blir det kaldere enn dette, må jeg ta hårføneren fatt og tine opp låsen på denne måten. Jeg har fått noen rare blikk når jeg står i oppkjørselen og bruker hårføneren på audien min :)

Det er sjelden jeg bruker låsespray eller låsolje.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varmer nøkkelen ved hjelp av en lighter, og da går låsen opp på et blunk. Dette trikset fungerer for meg når låsen har fryst fast i opptil -20 grader. Blir det kaldere enn dette, må jeg ta hårføneren fatt og tine opp låsen på denne måten. Jeg har fått noen rare blikk når jeg står i oppkjørselen og brukt hårføneren på audien min :)

Takk for tips, Bobeline, men jeg kan ikke bruke lighter. Holder den i to sekund, så brenner jeg meg... :sjenert:

Hvordan får du brukt hårføner i oppkjørselen......? Lang ledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til neste vinter skal jeg skaffe meg en dualig laaaaang skøyteledning! Men den må vel være jorda, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varmer nøkkelen ved hjelp av en lighter, og da går låsen opp på et blunk. Dette trikset fungerer for meg når låsen har fryst fast i opptil -20 grader. Blir det kaldere enn dette, må jeg ta hårføneren fatt og tine opp låsen på denne måten. Jeg har fått noen rare blikk når jeg står i oppkjørselen og brukt hårføneren på audien min :)

Låsolje er ikke dumt å bruke uansett om du har problemer med at låsen fryser eller ikke. Oljen msører opp, og gjør låsen mye mindre treg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Eg brukar fylle ein plastpose (brødpose) med varmt vatn og holde inntil låsen. Treng ikkje skøyteleidning for det, iallfall.

Endret av Cipheria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Takk for tips, Bobeline, men jeg kan ikke bruke lighter. Holder den i to sekund, så brenner jeg meg... :sjenert:

Hvordan får du brukt hårføner i oppkjørselen......? Lang ledning?

Det er med skjøteledning ja, og har reddet meg mange ganger på fjellet. For der er det ikke alltid at det hjelper med låsespray, låseolje eller lighter.

Jeg holder ikke lighteren så lenge, det holder med noen å strøk av flammen, så nøkkelen blir litt varm og kan "tine opp" låsen. Men det er klart, følelsen av å brenne seg, eller brenne seg, er ikke god.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låsolje er ikke dumt å bruke uansett om du har problemer med at låsen fryser eller ikke. Oljen msører opp, og gjør låsen mye mindre treg.

Det er sant, og jeg bruker det regelmessig som forebygging. Men faktum er at når låsen har fryst fast, så er alltid låsoljen og låsesprayen inne i bilen. Jeg har låsolje i bagasjerommet, og låsespray i handskerommet, dermed kommer jeg ikke så langt når låsen har fryst seg og jeg står med nøklene utenfor :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...