Gå til innhold

Hva syntes du om at KG ikke vil åpne


Gjest Fast_bruker

Anbefalte innlegg

Det har du rett i. Det er en slik slikk-moderatorene-i-rumpa-mentalitet her inne. :jepp:

Ja men det har det vært lenge. Det verste av alt er jo at Mod er ikke litt like god som brukerene en gang. Tror egentlig de liker ræv sleiking!

Det er som ungdoms skolen der du er pop om du henger med Moderatorene.. Patetisk! :fnise:

Endret av *Nessa*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å en vanelig mann på gata kan snakke om det biologiske som skjer i kroppen da eller? :fnise:

Det er allerede et ansvar dem har. Siden det florerer av folk som diskuterer psykiske problemstillinger på KG! Så det du egentlig sier er at det ansvaret dem alt har innpå her er noe dem ikke takler. ehhhhh?

Eeeeeh?

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har bodd med 2 stk med alvorlige psykiske diagnoser. Felles for de begge var at de i dårlige perioder kunne reagere svært kraftig på alt mellom himmel og jord. Så ja, jeg føler meg langt tryggere på å gi råd ang f.eks forkjølelse og mensensmerter enn å fungere som hobbypsykolog for mennesker som kan være i dyp psykisk krise. Alvorlige fysiske sykdommer gir jeg selvfølgelig heller ikke råd om, annet enn å oppfordre vedkommende til å dra til lege. Noe jeg forsåvidt også gjør med mindre plager.

Selvfølgelig diskutreres også psykisk helse, og det er greit. Men jeg mener at man sender et signal ved å starte et eget underforum for dette, det blir litt sånn "Dette føler vi oss kompetente til å ta ansvar for, kjør debatt". Jeg syntes det fungerer bedre slik det er i dag, at man legger innlegg i relevante underforum, og at mod`ene tar tak i det som blir for alvorlig eller destruktivt. Skal man ha et forum for psykisk helse må man også tillate at man diskuterer mer seriøse problemer, og det har jeg full forståelse for at KG ikke vil ta ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med moddene. Ikke fordi jeg er en rævsleiker, men fordi jeg selv ikke synes det er nødvendig med et nytt underforum. Jeg synes dessuten at moddene har argumentert mot dette på en respektfull måte, og skulle ønske du kunne gjøre det samme selv om vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fornuftig av KG å ikke åpne eget forum for pyskisk helse. Det handler ikke om at ikke psykisk helse er et viktig tema (det blir viktigere og viktigere, virker det som), men at slike fora ofte blir spredningssentraler for såkalte "gode ideer" for dem som er langt nede og på desperat jakt etter ideer, løsninger, ett eller annet halmstrå å gripe fatt i når alt annet raser sammen.

Spiseforstyrrelser innebærer et element av smitteeffekt, og det samme gjør selvskading. Nå er psykisk helse mye mer enn disse to lidelsene/symptomene, men disse to har en tendens til å gjøre seg gjeldende i slike fora.

Det er et modent valg å ikke åpne eget forum for psykisk helse! At emner innen psykisk helse, eller spørsmål dukker opp i andre fora, er bare positivt. Vi trenger alle å bli påminnet at det finnes andre sykdommer og lidelser enn kreft eller et brukket ben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når man ser hvordan enkelte brukere diskuterer (eller hva man kan kalle det) kan det vel være like greit å ikke åpne for et såpass sårt og følsomt underforum :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se at det er behov for et sånt forum nå. Det forumet vi har heter Kropp og helse - og helse dekker da så vidt jeg forstår både psykisk og fysisk helse.

Hadde Kropp og helseforumet vært helt oversvømmet av psykisk helse-tråder hadde det kanskje vært greit med et underforum, men som det er nå kan jeg ikke se vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Robotkalle_*

Jeg mener dette er en helt naturlig og rasjonell konsekvens av lovverket. KG er veldig forsiktige og veldig kyniske. Dette er en side som lyser at man skal tjene penger. I praksis snakkes det om psykisk helse på KG hele tiden, da mange av samliv + relasjoner-trådene som startes er også i høyeste grad helsetråder. Det er faren for å bli saksøkt, eller involvert i problemer som gjør at KG er forsiktige.

Hva gjelder inkompetente svar, så er jeg ganske sikker på at alle internettsider hvor man kan snakke om selvmord, selvskading, og tunge psykiske problemer, har en nettoeffekt på sykdomsforløpet som er positivt. Det hjelper å snakke om problemer, og om du ikke har noen å snakke med, så er det fint å skrive om det. Bare det å syte og klage online, kan være bra. Om ikke annet, så er det en kanal å få ut frustrasjon igjennom.

KG trenger ikke bry seg om dette. KG vil bare sikre seg at ingen kan henge dem for at noen kommer med spaca meninger til noen som begår selvmord, og derfor oppnår masse negativ PR. Det er forståelig, rasjonelt og deres fulle rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Eeeeeh?

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har bodd med 2 stk med alvorlige psykiske diagnoser. Felles for de begge var at de i dårlige perioder kunne reagere svært kraftig på alt mellom himmel og jord.

Om de reagerer kraftig, hva er det et argument for? Er det når de blir hissige at de skader seg selv, og tar livet av seg? Det var nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Det var en bruker her for noen år siden som slet noe voldsomt med angst.

Hun spammet ned helseforumet med flere tråder ang. at hun var skjelven, tykk, kvisete, suicidal, redd og alt mulig.

At hun var et troll er sikkert, og at hun fikk holde på, sååå jævla lenge som hun gjorde er utrolig. Til slutt ble hun utestengt.

Tror noe av deres fraværende ønske om å ha et slikt forum kommer LITT av denne tidligere brukeren.

Og som andre sier. Psykisk helse er helse.

Forumet hadde endt opp spekkfull av slike som henne.

Javel, så hva? Hvorfor kan du ikke bare holde deg unna tråder startet av brukere som LilleLinnea og andre. Hvem er det som tvinger deg til å se på tråder skrevet av mennesker med motiver du ikke helt forstår, men som du antar at skyldes utelukkende et behov for å provosere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de reagerer kraftig, hva er det et argument for? Er det når de blir hissige at de skader seg selv, og tar livet av seg? Det var nytt for meg.

Har jeg skrevet at de nødvendigvis blir hissige? At de ragerer kraftig går mer på at det skal svært lite til (et feil ord, eller i RL et blikk) for at de blir verre. Her tar jeg utgangspunkt i 2 mennesker jeg har levd sammen med, og den ene av de har en lang historie med selvskading og selvmordsforsøk. Tingene som trigget slike hendelser kunne virke banale for omverdnen, men vedkommendes pyskiske problemer gjorde at h*n i dårlige perioder reagerte på slikt. Her er det snakk om flere diagnoser, som hver for seg er alvorlige. De er selvfølgelig den underliggende årsaken til at vedkommende gjorde som h*n gjorde, men det var uhyre små ting som skulle til for å sette det i gang.

Jeg sier ikke at alle er "sånn", men jeg vet av erfaring at debatter med velmenende råd som blir oppfattet feil, et skjevt ord eller hva det måtte gjøre, kan være mer enn nok for å gjøre en allerede vanskelig situasjon verre. Noe av det som er skummelt med å åpne et slikt forum, og åpne for slike debatter, er at man vet faktisk ikke hvem det er man "snakker" med. Kanskje er det noen som får noe ut av det å skrive med andre om det, men det kan også være noen som h*n jeg kjenner. Og skulle det være en som sistnevnte, så kan konsekvensene i verste fall være at man ender opp med å gjøre ting verre..

Jeg har liten tro på at kombinasjonen mennesker i dyp krise og hobbypsykologer på nett er en heldig kombinasjon.. så jeg har full forståelse for at KG ikke ønsker å ha ansvar for et slikt forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra, jeg.

Skal man skille ut psykisk helse i alle sammenhenger, blir det kanskje større terskel for noen å skrive om det.

Psykisk helse glir jo fint inn under "kropp og helse". Det finnes jo ikke egne underfora for folk med kroniske fysiske sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_petter_*

Det har ingen hensikt i å samle alle som sliter psykisk i et underforum. Det ville være for lett for de som er ute etter andre brukere å kaste seg over de som sliter, på samme måte som det skjer i andre tråder. Hensikten med et underforum for psykisk helse, ville bare stigmatisere siden psykisk helse blir tatt opp flere steder, under karriere, barn og familie, samliv, singelforum, graviditets - og til og med bilforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra at KG ikke vil ha et psykiske problemer-forum her.

Ellers blir det bare feil, da vil KG få et merkelig preg over seg som et grumsete syteforum med gråsoner og selvmordskandidater. Og søksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir generaliserende å si at man ikke kan forsvare et forum for psykisk helse fordi man ikke tillater innlegg om selvmordstanker eller spiseforstyrrelser. Psykisk helse handler om mer enn folk som ikke har en godt forhold til matinntak og folk som ønsker å ta liv av seg. Det blir helt feil å sette likhetstrekk mellom alvorlige psykiske lidelser og det som kalles psykisk helse.

Merkelig argument, syns jeg. Det er vel ingen her som har sagt at psykiske lidelser bare handler om selvmordstanker og spiseforstyrrelser. Det sies derimot at slike fora kan ha lett for å tiltrekke seg personer med disse problemene, og at akkurat disse problemene, samt selvskading, kan være ekstra "smittsomme". Om man visste at forumet kun ville bli brukt til å utveksle erfaringer rundt det å leve med angst eller depresjon på en respektfull og fornuftig måte, kunne jeg hatt et annet standpunkt til saken (jeg tror nemlig det kan være veldig nyttig). Men sannsynligheten er liten for at det ville holde seg på det planet, og det ville bli en kjempeutfordring å moderere. Jeg er glad for å se at KG innser sine begrensninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare kanskje fordi starter arrgumentet til mod rett å slett bare ikke var utfyllende nok!

Den andre låste tråden på Ris, ros og tips-forumet vitner om at det ikke er argumentet du ønsker å fokusere på, men person, noe som forsterkes av stalkertendensene dine i samme tråd.

Eller jeg jobbet med det?

Det kan jeg absolutt ikke tenke meg, så uprofesjonelt som du håndterer emnet og framstiller deg selv her - men om det nå stemmer, så er det jo en indikasjon på hvorfor det står såpass dårlig til i det psykiske helse-Norge.

Psykopater har også tedenser til å si at alle andre er gal, jeg får bare anta at du er en psykopat da? ellers er jeg egentlig enig med noe av det du sa men desverre ødelegger du de gode innleggene dine med unødvendig dritt snakk som igjen reflekterer din meget så store usikkerhet bak dine store ord :)

Hersketeknikkene dine er såpass lett gjennomskuelige at de ikke fungerer. De, sammen med den veldig lite treffsikre personlighetsanalysen du forsøkte å inkorporere i dem tyder på at du har lest en eller annen grunnbok i psykologi, og nå tror du er en guru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den andre låste tråden på Ris, ros og tips-forumet vitner om at det ikke er argumentet du ønsker å fokusere på, men person, noe som forsterkes av stalkertendensene dine i samme tråd.

Det kan jeg absolutt ikke tenke meg, så uprofesjonelt som du håndterer emnet og framstiller deg selv her - men om det nå stemmer, så er det jo en indikasjon på hvorfor det står såpass dårlig til i det psykiske helse-Norge.

Hersketeknikkene dine er såpass lett gjennomskuelige at de ikke fungerer. De, sammen med den veldig lite treffsikre personlighetsanalysen du forsøkte å inkorporere i dem tyder på at du har lest en eller annen grunnbok i psykologi, og nå tror du er en guru.

Nå er jeg hobby psykolog å i sted var jeg mental pasient. Bestem deg da? make your pick. Det finnes ikke relevant uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er ikke dette et problem på andre forum? Folk med psykiske problemer hendvender jo seg her om emnet finnes eller ikke!

Det er et problem på andre fora. Doktor Online har et forum for psykisk helse, men de har også en egen psykiater som svarer i dette underforumet. Hadde de ikke hatt det ser jeg ikke hvordan noe slikt kunne fungert. Ikke at jeg syntes det fungerte den gangen jeg "hang" der heller. I tillegg tiltrekker slike fora seg mange med psykiske problemer som kan gire opp hverandre, noe som skjedde på et fora (husker ikke om det var nevnte forum, det hadde chat i alle fall) hvor de begikk selvmord sammen. Ikke bare var dette grusomt for familien, men også for de andre debattantene. Mtp at kg har muligheten til å kontakte hverandre gjennom pm, kan slike ting, eller f.eks. utnyttelse av mennesker i en lei situasjon forekomme.

Sånn forøvring så ser jeg ikke hvorfor psykisk helse skal trenge på bli et eget underforum. Alle har en psykisk helse, og den er med oss om det så er i barn og familie forumet, kropp og helse eller samliv og relasjoner. Slik som det er nå gir det derimot debattanten mulighet til å velge hvilken kategori den psykiske helsen hører inn under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til å sutre om dette når ikke engang TV har et eget underforum alene. Psykisk helse går under helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre fora med en underkategori for psykisk helse som jeg har sett, oversvømmes av selvskadingsråd, tips til å bli enda tynnere for anorektikere, og selvmordstanker i et tempo som gjør at moderatorteamet ikke har en sjanse til å rydde raskt nok.

Jeg skjønner det godt. Faren med et slikt forum er at det blir et samlingssted for folk som sliter med selvmordstanker og alvorlige psykiske problemer. Dette er noe verken moderatorene eller brukerne av KG har kompetanse til å ta seg av.

Her er to gode argumenter mot et psykisk helse forum. Selvsagt trenger folk som er psykisk syke støtte og de trenger noen å dele erfaringer med, men det er altfor komplisert til å ha ert eget underforum. Jeg tror ikke det er noen som tror at alle som er psykisk syke skader seg selv eller har selvmordstanker, men ved å ha et sånt underforum vil det samle seg folk som ikke nødvendigvis har godt av å samles. Som det ble skrevet også så kan det være veldig lite som skal til for å dytte en person med psykiske problemer over kanten. Det kan få fatale følger. La forumet være som det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...