Gå til innhold

Oppblåst mage, ser gravid ut


Gjest Gjest_Helene_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Helene_*

Jeg har et problem. Jeg har utrolig oppblåst mage. Om morgenen er magen min flat og fin. Etter frokost blir den stor og hard, og jeg ser gravid ut. Slik er den resten av dagen. Jeg trener regelmessig, har en aktiv jobb, spiser sunt og veier 54 kg. Jeg har litt "kjærlighetshåndtak", men ikke noe av betydning? Noen som vet noe om dette eller har "erfaring"? Jeg blir litt bekymret. Jeg tørr ikke gå i stramme klær, for jeg ser rett og slett ut som om jeg er gravid i 5 mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Prøvd å kutte ut mel eller melkeprodukter eller begge deler? Det er typiske kilder til oppblåsthet. Hva spiser du til frokost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Helene_*

Har prøvd å kutte ned på brød, men finner ikke et godt alternativ som holder meg mett. Så det blir gjerne 2-3 skiver om dagen. Til frokost er det havregrøt kokt på vann og et glass biola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Du kan prøve å kutte ut biolaen og se om det hjelper. Eventuelt prøve glutenfri havregryn. Intoleranser er såpass akutte at du merker veldig fort om du har fjernet kilden til problemet eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal ta deg en tur til legen, sjekke om du har noen allergier eller er intolerant til enkelte matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem.

Det merkelige er at problemet oppstod etter mitt første svangerskap, hadde aldri slike problemer tidligere- Jeg innbiller meg at det har med slappe magemuskler å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Helene_*
Du kan prøve å kutte ut biolaen og se om det hjelper. Eventuelt prøve glutenfri havregryn. Intoleranser er såpass akutte at du merker veldig fort om du har fjernet kilden til problemet eller ikke.

Tror ikke det er biola som er problemet. Jeg begynte å drikke det i håp om at magen skulle bli bedre. Skal se om jeg finner et annet havregryn og evt glutenfritt brød. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med dette i flere år (og gjør det periodevis fortsatt), men etter et par heftige runder med sengeliggende mageknip og null avføring i flere dager så ble det påvist laktoseintoleranse og IBS, så for meg er det vanlige melkeprodukter som er fyfy. Men jeg har nære familiemedlemmer osm har både Crohns og ulcerøs colitt, så jeg anser meg selv for å være veli\dig heldig so far :)

Jeg er som regel helt fin om morgenen, men sliter med knip og oppblåsthet utover kvelden endel (typisk IBS).

For å ta skikkelig tak i problemet kan du gjøre flereting. Det første er å få tatt allergiprøver og intoleransetester, da får du ihvertfall utelukket (eller bekreftet) om det er matvareallergier ute og går. Du kan sette igang med eliminasjonsdiett selv,men dette tar litt mer tid og planlegging. Da må du kutte de varene som folk fleste ikke reagerer på, og så introdusere dem en etter en for å seom du får en reaksjon. Melkeprodukter må dermed ikke introduseres på samme tidspunkt som glutenprodukter, da disse er de to vanligste kildene til en kranglete tarm.

Det du også må spørre deg selv om om du får i deg nok fiber. Noen av oss (meg selv inkludert) trenger et mye høyere inntak av såkalt ufordøyelig fiber, som har den evnen at det passerer via tynntarmen til tykktarmen, ufordøyd. I tykktarmen blir ufordøyelig fiber prima vare for peristalsis som gir næring til bakterikoloniene der og de kan produsere SCFAs samt gi masse bajs (bulking of faeces).

Så, du må rett og slett følge litt med på hyppighet av avføring, mengde og utseende. Hva spiser du av fiberholdige varer, hvor ofte går du på do, er det mykt, passe fast, illeluktende osv? En person med et høyt inntak av ufordøyelig fiber (der er vegetarianere/veganere flinke) vil produsere mye mer avføring og ha en sunnere tykktarm. Problemet med dagens merking av matvarer er at de bare oppgir total mengde fiber, og skiller ikke mellom de ulike typene. Gode kilder til ufordøyelig fiber finner du i alt av kikerter, erter, linser, bønner, alt av helkorn, nøtter, skallet på f&g og i tørka frukt.

De aller fleste vil reagere med å føle seg litt mer oppblåst, ha en veldig aktiv mage og avgi en del luft (fest i indremisjonen!) når deøker på med inntak av ufordøyelig fiber, men dette avtar etterhvert som tarmene blir mer effektive og får opp bakteriekoloniene som tar seg av dette. Dette er likevel nok til at mange slutter med å spise matvarer med masse ufordøyelig fiber (men de gir det ikke nok tid). Det er verdt å merke seg at denne type fiber ir beskyttelse for ulike typer mage-tarmkreft, hjertekarsykdommer og diabetes (sammen med en aktiv livsstil). Og alle disse matvarene er karbohydrater sm alle sammen synes er slemme og skumle idag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også med med dette i en periode. Det begynte etter at jeg fikk påvist cøliaki og begynte på glutenfri diett. Da jeg stod opp om morgenen var magen flat, men så fort jeg fikk mat i meg så ble den seg stor og hard. Jeg så gravid ut og fikk spørsmål om det også:)

Det varte i ca 1 år etter at jeg begynte på dietten. Cøliakispesialisten jeg gikk til mente at jeg hadde litt irritabel tarm, og at jeg måtte få i meg mer fiber og spise små og regelmessige måltider. Da jeg fulgte dette rådet ble jeg bedre!

Lykke til! Jeg vet hvor frustrerende det er... Det var bare store og vide topper i skapet mitt i den perioden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har et problem. Jeg har utrolig oppblåst mage. Om morgenen er magen min flat og fin. Etter frokost blir den stor og hard, og jeg ser gravid ut. Slik er den resten av dagen. Jeg trener regelmessig, har en aktiv jobb, spiser sunt og veier 54 kg. Jeg har litt "kjærlighetshåndtak", men ikke noe av betydning? Noen som vet noe om dette eller har "erfaring"? Jeg blir litt bekymret. Jeg tørr ikke gå i stramme klær, for jeg ser rett og slett ut som om jeg er gravid i 5 mnd!

Det kan være mange årsaker til at du får oppblåst mage. At du får oppblåst mage når du drikker vann høres lit merklig ut, men det kommer ann på hva slags vann du drikker?

Er det vann fra springen? Rense anlegg renser vann med klorin, som kan forårsake en reaksjon i magesekken. Kjøp en vannrenser eller filter til å sette på kranen for å se om det hjelper. eller om du kan få tak i rent kilde vann der du bor, er det enda bedre.

De vanligste bad assen i kostholdet i dag er gluten (som finnes i rug, hvete og bygg), og ku melk er den andre .

Mange klarer ikke å bryte ned gluten proteinet og dette skaper en inflamatorisk effekt i tarmene og magen. Det samme er med ku melk. Ku melk er som regel pasteurisert / varmet opp til veldig høy varme), dette gjøres for å drepe bakterier i melken men denne prosessen dreper ikke bare bakteriene men også alle enzymene ( liv) i melken, det som er igjen er bare hvit vann uten noe næring, så for at kroppen skal kunne bruke melken, må den ta vitaminer og minerale fra kroppen for å fordøye det. Detter skaper stress for kroppen.

Det er ikke sikkert at du har en allergi for gluten eller melk, men en intoleranse er veldig vanlig å ha. Intoleranse er nesten værre fordi mange kan ha en intoleranse hele livet uten å faktigst gjøre noe med det, de bare tror at det er vanlig å ha diaree, tre ganger i uka eller at man ikke kommer på toalette hver dag. Men det er det altså ikke. Man kan avsløre mye gjennom å se på hva man faktiskt etterlater seg i toalett skålen. Om avføringen er slimete, rennende, hardt, grå, eller stinkende da er det noe som ikke er helt som det skal være. Brun farget, jordaktig lukt, fast fin konsistens er den optimale.Oppblåst het er ogaå en betent / gassende mage som ikke er bra.

Du kan se på en intoleranse som et lite sår du har på hånden, vist du lar det såret være ( du spiser noe du ikke tåler en gang det blir et sår i tarmen ) så vil det gro etter noen dager. Men vist du fortsetter å plukke på det såret hver dag flere ganger om dagen vil det aldrig gro, det vil bli et vondt rødt blodig og betent sår. Det samme vil skje med en som er intolerant mot en matvare. Fortsetter du å spise den maten du er intolerant mot vil du for alltid ha et lite sår i magen.

Du kan prøve å eleminere gluten og melk helt for 2 uker og se hvordan du føler deg, unngå også sukker i denne tiden, se også for det skjulte sukkerer i butikk produkter. Hold deg til produkter som er så nærme naturen som mulig kjøtt, nøtter, fisk, grønsaker.

Innvendig sopp er også veldig vanlig som kan forårsake gasser i magen, gjær og sukker er hva soppen spiser så hold deg unna det også, det inkluderer all frukt , untatt grønne epler uten skrell kan gå ann.

Samtidig som du gjør dette ovenfor kan du prøve å få tilbake den gode bakterie floran i magen din.

Har du tatt p- piller, tatt antibiotika eller penselin når du har vært syk noen gang?

Disse medesinene dreper de dårlige bakteriene , men de dreper også de bra bakteriene som magen din trenger, så hvis du ikke har tatt probiotika etter en anibiotika kur f.eks så kommer magen og tarmene i ulage, og andre parasitter ,sopp og viruser kan komme til i magen og skape uhygge og å boltre seg legge egg mm.

Probiotika får du kjøpt på helse kosten,/ de står kaldt i kjøleskap, fodi de er levende, de er litt dyrere men mer effektiv enn de du finner i yoghurt og andre så kalte bra for magen produkter.

Bokhvete, hirse, quinia, ris, mais, potet, teft mel kan brukes i erstatning for gluten produkter. Du finner glutenfee produkter i butikken og på helsekost.

Havre melk og havre fløte er bra erstattere for vanlig kumelk

Bruk bakepulver i bakst i steden for gjær. Du finner mange fine oppskrifter på både gluten free pizza, og brød på nettet.

Håper dett hjelper litt.

Om du vil være helt sikker og se om du har inoleranse for matvarer kan du jo prøve deg på heggeli klinikken eller balderklinikken i oslo. De tar grundige prøver av deg, mer grundig en de du får hos fastlegen, siden de bare ser etter mat allergier og ikke mat intoleranser.

Husk å tygg maten grundig, og ikke spis og drikk mat samtidig. Drikk litt vann 15 min før et måltid og helst 2 timer etter et måltid slik at magesyren kan få gjort jobben sin. Ved å drikke vann når du spisr tynner du ut magesyren som hjelper tarmene med nedbrytningen av maten. Jo mer du tygger jo lettere blir det for magen å bryte ned, og også mindre sjangse for at parasitter og sopp som er på maten skal kunne komme med store biter mat i tarmen hvor ph er noe helt annet enn den sure magesekken din;)

Lykke til

Opti You

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...