Lalique Skrevet 2. september 2003 #1 Del Skrevet 2. september 2003 Da har jeg endelig opprett en dagbok jeg også Tror det er mye god terapi i å skrive.. og kanskje får man også tilbakemeldinger fra andre. Den korte stunden jeg har vært her inne har jeg opplevd å få mye støtte og konstruktive råd i min kamp for og mot maten. Det er stort sett det jeg altså vil bruke denne dagboken til. Å sette ord på mine matproblemer. Grunnen til det er at i hverdagen er det et problem jeg ikke har andre enn psykologen min å snakke med dette om. Og t.o.m til han er det ikke alt jeg tør å si.. Jeg vet at jeg er syk og at jeg har syke tanker..Men de forsvinner ikke av å bli fortrengt..så det vil bli godt å sette ord på det jeg føler og tenker. I helgen tok jeg et valg. Jeg skal begynne å spise mer! Jeg er IKKE tynn, jeg er overvektig, men jeg skal likevel begynne å spise mer. Jeg skal ikke slanke meg mer! Tror dere jeg klarer det? Jeg må hvertfall PRØVE Så fra nå av har jeg økt dagsinntaket mitt til følgende: 1500 kalorier HVER dag (mandag til fredag + søndag) 2000 kalorier HVER lørdag Jeg skal spise så sunt som mulig i uken, men om jeg har veldig lyst på noe så skal jeg unne meg det. Men holde meg innenfor kalorigrensen Jeg kommer neppe til å gå ned i vekt av dette, men jeg håper jeg hvertfall slipper overspisingen.. Er så uendelig mye jeg må skrive, så mange tanker jeg bare har for meg selv, jeg håper selvfølgelig at jeg en dag kan klare å spise uten å måtte veie, telle og skrive opp alt, men foreløpig må jeg det..og jeg får gjøre det beste ut av det. Nå må jeg gjøre litt husarbeid her, men titter innom senere.. Jeg tror jeg er rolig i dag.. sover litt dårlig for tiden, men jegh føler meg likevel ok.. Jeg skal gjøre det beste ut av dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. september 2003 #2 Del Skrevet 2. september 2003 Du sier du vet at du er syk, men med den beslutningen du har tatt tror jeg du gjør et viktig skritt på veien mot å bli friskere! Det viktigste for deg nå er vel ikke å bli slank, men å få et normalt forhold til mat og spising! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 3. september 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 3. september 2003 Rastløs..sulten..tom..redd..angst! Jeg vet ikke helt hvordan dette går.. er så ambivalent..vil spise, men vil ikke være mett.. Vil være mett, men vil ikke spise. Jeg har forandret på kostplanen igjen. Skal spise 1300 kalorier i uken og 2000 kalorier på lørdager. (Ellers én gang i uken). Jeg HÅPER jeg går litt ned på dette.. Gårsdagens matinntak var slik: Frokost: 1 kopp cappuccino, 62 gram tysk rugbrød med 10 gram peanøttsmør, 20 gram kruskakli og 1 yoghurt yoplait 0,1 %. 313 kalorier Mellommåltid: 1 kopp confecta lavkalori kakao, 39 kalorier Lunsj: 200 gram tomatbønner, 100 gram issalat, 100 gram fiskepudding Mellommåltid: 20 gram kruskafiber med 50 gram sviskekompott, lavkalori heistad 42 kalorier Mellommåltid: 62 gram tysk rugbrød med en porsjonsboks makrell i tomat 146 kalorier Mellommåltid..sukk småspising.. 1 Cornybar med sjokolade 111 kalorier Middag: Salat av 200 gram issalat,100 gram eple, 100 gram tomat, 60 gram mager kesam, 50 gram kyllingpålegg naturell. 184 kalorier Mellommåltid: 10 gram kruskaklifiber med 50 gram sviskekompott 42 kalorier Kveldsmat:200 gram issalat, 50 gram eple,50 gram kesam, mager, 25 gram kyllingpålegg naturell 128 kalorier Totalt: 1293 kalorier Håper på det samme i dag.. Er litt rådvill i dag, ambivalensen råder, men jeg kan ikke gi opp.. Håper humøret stiger etterhvert.. Skal på trening i dag, håper det hjelper på humøret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 3. september 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 3. september 2003 Får visst ikke til å linke til dagboken min jeg..noen som kan hjelpe meg litt? :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanessa Skrevet 4. september 2003 #5 Del Skrevet 4. september 2003 Hei Lalique, stikker bare innom for å si velkommen som dagbokskriver! :D Og for å fortelle at jeg vet godt hvordan det er å leve med et kalorimonster (god beskrivelse) hver eneste dag. Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, har ikke engang noen til meg selv. Men jeg vil iallfall ønske deg lykke til med å bli frisk av spiseforstyrrelsen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 13. september 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 13. september 2003 Hei igjen.. Nå er det jammen lenge siden sist..høsten er så travel atte! Som overskriften sier; Jeg gidder ikke å slanke meg mer!! Jeg skal spise,være feit og tenke på andre ting.. Nå koker jeg risgrøt til meg og snuppa mi og ikveld skal vi kose oss med snop. Har besøk og livet er fint. Skriver mer senere ikveld når snuppa har lagt seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2003 #7 Del Skrevet 13. september 2003 Hei Lalique! Vil ønske deg velkommen som dagbokskriver jeg. Kan ikke være lett å leve med et så vondt forhold til mat, men det er jo bra at du får hjelp, og at du prøver å tenke "fornuftig" i forhold til kalori -inntaket. Ha en fin helg og kos deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 22. september 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 22. september 2003 Her er jeg igjen da.. Har ikke vært no flink til å skrive i det siste..så mye som har skjedd..og jeg har ikke klart å holde meg til kalorimengdene jeg skal.. :oops: Har etterhvert skjønt at jeg ikke kan slanke meg..hver gang jeg prøver å begrense matinntaket til det minimale, klikker det i hodet mitt! Men jeg har denne tvangsgreia som gjør at jeg alikavel må ha ting under en viss kontroll. Så med hjelp av ernæringsfysiolog så har vi bestemt at jeg skal sette denne kalorigrensen min på et normalt nivå. 2000 kalorier dagen, og hver uke kan jeg skeie ut én dag med 2500 kalorier. Ernæringsfysiologen mener jeg likevel vil gå ned i vekt med tiden, men jeg TVILER på det Uansett..jeg kommer til å gå OPP hvis jeg fortsetter å nekte meg selv ting. Men selv om jeg matmessig slutter å leve på slankediett, har jeg jo fortsatt dette kaloritrollet i hodet mitt. Medisinen hjelper en del, tar 200 mg zoloft og det tar vekk det verste kontrollbehovet. Og denne dagboken hjelper også på "trykket". Og kanskje det er noen andre her som også prøver å slutte å slanke seg? Gi gjerne et pip fra dere da så kan vi holde kontakten Har litt husarbeid som må gjøres nå, og så må jeg hente datteren min som har vært hos pappaen sin i helgen. Da skal mamma`en hennes legge fra seg kalorimonsteret og gi all oppmerksomhet og kjærlighet hun har til prinsessen sin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 28. september 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 28. september 2003 Huff..alle mine intensjoner om å bli en flittig dagbokskriver har gått i vasken.. :oops: Dagene går bare så altfor fort..datteren min, skole,jobb,barnehage, familie,venner..føler noen ganger at kravene er for mange og vanskelige å innfri..Desto viktigere burde det jo vært å prioritere litt tid for meg selv for å skrive og tenke litt da? Men her er jeg da, og jeg har det i grunn ganske greit. Så greit man kan ha det med en spiseforstyrrelse som stjeler alt overskudd :evil: Jeg driver og smatter på et interessant ord for tiden; måtehold! Eller moderasjon om du vil. Det er et viktig ord, både i hverdagen og matdagen Det å gjøre LITT, men ikke alt, og det å spise LITT, men ikke tømme fatet. Og ikke minst være FORNØYD med det! Måtehold er faktisk sunnere enn avhold mener jeg. For er det ikke sånn at vi mennesker tiltrekkes av det forbudte? Allerede som barn synes vi jo det er spennende med alt som ikke er lov. Jeg tror det er et sunnhetstegn. Når det gjelder maten og måtehold så føler jeg AKKURAT NÅ at det går bra. Men jeg vet jo at det varierer fra dag til dag. I helgen har jeg spist både sunt og usunt. Både-Og , ikke enten-eller. LITT smør på brødskiva, nugatti påén skive, én bit sjokolade etter middag, noen smågodtbiter, men også passet på å drikke mye vann, spise salat til middagen, få i meg nok fiber, være i litt bevegelse osv. Når jeg klarer dette føler jeg meg så flink! Friske mennesker går gjennom dagene uten å ofre sånne ting en tanke. Men for oss som sliter med mat og kropp er det anerledes.. Men hvertfall.. jeg føler meg sterk nå, og det skal jeg nyte. Ingen av oss vet jo hva den neste timen kan bringe. (Carpe diem, liksom.. ) Jeg merker at jeg ikke kan tenke slanking.. det er en stor utfordring å ikke lese om slanking på nettet, i aviser osv. Jeg trenger jo å gå ned, men med en gang jeg begynner å slanke meg så er jeg ute og kjører igjen. Jeg kunne ønske vi alle sammen kunne bli flinkere til å tenke sunt kosthold og bevegelse istedet for slanking. Tror kanskje vi hadde blitt slankere av det Men nå må jeg nesten stresse videre.. :cry: Takk til deg som orket å lese dette.. jeg tar gjerne i mot dine innspill, tanker og erfaringer. Og sliter du også med en spiseforstyrrelse så ta gjerne kontakt med meg om du trenger noen å snakke med som forstår Lalique Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 28. september 2003 #10 Del Skrevet 28. september 2003 vil bare ønske deg lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Candyfloss Skrevet 1. oktober 2003 #11 Del Skrevet 1. oktober 2003 Hei vennen. Kjempetrist å lese at du sliter.. Hvis det hjelper, så sliter jeg også med mat.. Så hvis du vil snakke om noe er det bare å sende en PM. Ha en fortsatt fin uke, og take care :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 7. oktober 2003 Urk..har det ikke bra i dag :cry: Så sliten av å kjempe, meningsløsheten er så stor...Orker ikke dette.. så jeg skyver vekk alt og alle, orker ikke å bry meg.. Det eneste som hjelper er å spise, maten er min beste venn, og noen ganger min verste fiende Et tveegget sverd.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest the imp Skrevet 7. oktober 2003 #13 Del Skrevet 7. oktober 2003 vet ikke helt hva jeg skal si jeg, kjipt å lese at du er nedfor :the imp gir Lalique en klem og lister seg ut igjen: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter #14 Del Skrevet 7. oktober 2003 Tusen takk the imp, så god du er.. Jeg har trent 30 minutter spinning,holder på å bli forkjølet.. vært i dusjen nå og det er vel på tide å ta fram de tykke ullsokkene snart.. Føler meg ambivalent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyLiss Skrevet 7. oktober 2003 #15 Del Skrevet 7. oktober 2003 Kjipt med sånne dager, Lalique, og kjipt at du har det så vondt. :-? Sender deg masse varme tanker, håper det hjelper litt! Er nokså ambivalent selv, dersom det er noen trøst. At du ikke er alene, mener jeg. Vet alt om tveeggede sverd, de gjør vont altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 10. oktober 2003 #16 Del Skrevet 10. oktober 2003 Ville bare skrive noe i dagboken din Lalique... Vet ikke helt hvorfor, men jeg kjenner en særskilt godhet for deg. Syns det er så leit at du sliter med kalorimonsteret og at maten har fått et slikt grep om deg... Ser du skriver at du ikke vil slanke deg mer, at du skal spise og ha det bra, være tjukk og gi faen ( ) - men det er ikke så lett.. Tenker av og til at jeg skulle øsnke jeg klarte å være mer slik som deg - disiplinert og opptatt av det jeg putter i munnen men jeg kan ikke for jeg liker mat. Jeg liker å være mett, liker å ha det godt og jeg liker kroppen min. Og selvfølgelig er jeg til syvende og sist veldig glad for at jeg ikke har talentet for spiseforstyrrelser... Kroppen min er snill - den er nesten aldri syk, den er sterk og gjør som jeg ber den om, den kan elske, den kan arbeide og den er pålitelig - den har laget et flott, friskt barn (utrolig!!!) og kan lage fler om jeg vil. Jeg liker kroppen min, sjøl om jeg ikke liker valkene her og der, eller puta på magen, men jeg kan leve med det! Og Lalique det håper jeg du kan få til også.... Klem fra Suzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 10. oktober 2003 #17 Del Skrevet 10. oktober 2003 Hei Lalique! Tenkte kanskje du trengte en klem :trøste: Også hadde jeg lyst å ønske deg lykke til i kampen og med behandlingen, håper og tror at du vil klare deg bra. Kalorimonsteret er et h*****, det vet jeg :-? Men det går an å få det bedre,det er ihvertfall min erfaring. Men det tar tid, lang tid også må man være snill mot seg selv...og det er ikke alltid så lett kanskje.Kjempebra at du prøver å slutte og slanke deg, syns det høres ut som et skritt i riktig retning Ha en fin dag! Hilsen *soul* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalique Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter #18 Del Skrevet 29. oktober 2004 Flere måneder siden sist nå, og jeg ble helt varm inni meg da jeg leste de siste innleggene fra soul og suzy. Tuuusen takk for at dere bryr dere og tenker på meg, det varmer så utrolig :klem2: Hvordan det går med meg? Jeg er fortsatt feit og tjukk.. MEN jeg har slutta å telle disse hersens kaloriene.. Det utarta seg til det ekstreme.. Jeg kunne ikke spise en skive tomat eller et knekkebrød uten å veie det på digitalvekt, regne ut kalorier, skrive det ned og arkivere det i en mappe. Og ALT måtte gjøres FØR jeg spiste. Det ble manisk og håpløst og det kunne selvsagt ikke vare.. Så nå prøver jeg å stole på min egen kropp, la sultfølelsen og til en viss grad matlysten bestemme. Det er skummelt og vanskelig og jeg har kalorimonsteret i hodet hele tiden, men forskjellen nå er jeg IKKE lar den styre meg. Det er JEG som er sjefen nå! :enig_animasjon: Vil fortsette å skrive dagbok her, jeg skriver fortsatt opp alt jeg spiser, men i mindre detaljerte former. Tar i mot alle råd og vink dere har å gi, jeg vet jeg ikke har et perfekt kosthold. Drikker for mye cappuccino og latte, men som oftest de som man kjøper i pose på butikken. Og de er ikke fullt så fete som de man får på kaffebarer. Jeg stikker innom i kveld og oppdaterer loggen Frokost: 1 kopp cappuccino fra nescafe, 2 tynne skiver rugbrød med solsikkefrø, naturellost, mager fra kavli + litt lettsyltetøy oppå. En time senere: En kopp Tine melk med kaffesmak, varmet Lunsj: To tynne skiver rugbrød med solsikkefrø m/ Vita mager leverpostei (Anbefales veldig, kun 203 kalorier pr 100 gram og smaker kjempegodt!) En kopp confecta lavkalorikakao + En Nescafe Kaffe latte :oops: Mellom: En kvart cantaloupe-melon, en kopp confecta lavkalorikakao. Mellom: En tynn rugbrødskive med magerost og lettsyltetøy. Middag: En porsjon havregrøt kokt på vann. Kveldsmat: 1 tynn rugbrødskive med magerost og lettsyltetøy, en kopp confecta lavkalori-kakao. Trening: en time på elipse-maskina + to lufteturer med hunden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 31. oktober 2004 #19 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hei TRist å lese at du sliter sånn med kalorimonsteret. Selv har jeg hatt spiseforstyrrelser i tre år. Hvordan kan du være feit når du spiser så lite? Kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier? Sånn ca? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bhsiltsk Skrevet 6. november 2004 #20 Del Skrevet 6. november 2004 Hei Lalique. Jeg tror jeg kan forstå hvordan du har det. Hvorfor? Fordi at jeg har kommet frem til at hvis jeg begynner å telle kalorier, kan jeg fort ende opp med et kalorimonster i hodet. Jeg har definitivt anlegg for tvangshandlinger, og det VET jeg. Derfor tillater jeg meg å spise det jeg har lyst på, og så trener jeg i stedenfor. Ikke med mål å slanke meg, men med mål å komme i form. Få god kondisjon. Målet før jul er å klare en normal armheving (ikke på knærne), og målet før neste sommer er å jogge i fem minutter uten å ha blodsmak i munnen. Siden jeg begynte for litt over et halvt år siden, har jeg gått ned 14 kg. I mitt hode er dette "bare" en bonus av treningen. Jeg veier meg bare en gang i måneden, ellers tror jeg at jeg kommer til å bli for fokusert på vekta. Jeg tenker over hva jeg spiser, og må ta meg sammen når jeg tenker for mye kalorier. Jeg veier ikke maten, men begrenser meg likevel. Første gangen jeg forsøkte å jogge, klarte jeg 20 sekunder før jeg holdt på å omkomme! I går klarte jeg 3,5 minutter, og da kunne jeg fortsatt et lite stykke til. Jeg tvinger meg selv til å fokusere på treningsfremgangen, og ikke vekten. Dette fungerer for meg. Kanskje fordi jeg ikke kan la det gå så langt at jeg havner i det helvetet du er i. Det er en konstant arbeidsprossess, og jeg er livredd for å havne der. Håper ikke dette høres belærende ut, for det var det siste jeg ville. Jeg er veldig glad for at du skriver om kalorimonsteret på den måten du gjør, for du minner meg på at jeg ikke kan eller vil la det gå så langt. Det er ikke et ok sted å være. Den retningen tankene dine ser ut til å ta nå, tror jeg er strake veien ut av problemene. Fortsett sånn, jente, og ikke gi opp! fra Leyla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå