Gå til innhold

Hvorfor pirke på andres rettskriving?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Gjest brutal_mann
vi har alle gått på skolen og vi kan alle Norsk så hvorfor åhh hvorfor gidder vi å pirke på små ting som skrivefeilene til andre?

Fordi mennesker generelt, ok kvinner spesielt, har det innebygget at de elsker å rakke ned på andre. Det, kombinert med et stort behov for å hevd seg selv, Fører til språkpoliti som går moralpolitiet fra Grønland en høy rang. Så iboende ondskap er svaret du var på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Jeg syns det er fullstendig unødvendig å rette på andre i forumdiskusjoner. Til dags dato har jeg aldri hatt problemer med å forstå hva som menes i et innlegg selv om det er mange skrivefeil eller dialektord i det, så dette problemet med at ting blir vanskelig å forstå tror jeg er sterkt overdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Jeg syns det er fullstendig unødvendig å rette på andre i forumdiskusjoner. Til dags dato har jeg aldri hatt problemer med å forstå hva som menes i et innlegg selv om det er mange skrivefeil eller dialektord i det, så dette problemet med at ting blir vanskelig å forstå tror jeg er sterkt overdrevet.

Ikke om vi snakker om Oslo-ungdom og andre fra bygdene rundt... Språkforståelsen hos befolkningen i den delen av landet er under enhver kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort ikke gjordt. :)

Takk skal du ha. :biggrin:

Man skal nok ikke kaste stein når man sitter i glasshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mennesker generelt, ok kvinner spesielt, har det innebygget at de elsker å rakke ned på andre. Det, kombinert med et stort behov for å hevd seg selv, Fører til språkpoliti som går moralpolitiet fra Grønland en høy rang. Så iboende ondskap er svaret du var på jakt etter.

Unnskyld meg, men nå må jeg le...

Iboende ondskap, altså! Og det kommer fra en kar som elsker å komme med negative karakteristikker av andre, spesielt kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det er muligens sant, men problemet er at jeg ofte ikke gidder å lese innlegg som krever mye konsentrasjon på grunn av mange feil. Årsaken til det er jo akkurat den samme som ts har for å ikke sjekke skrivefeil, jeg er ikke på forumet for å bruke masse ekstra konsentrasjon og energi på å lese innlegg som i utgangspunktet ikke er lettleste. Da finner jeg meg heller noen andre innlegg å lese, og det finnes faktisk en del innlegg på forumet som er tilnærmet uleselige uten litt konsentrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann

Iboende ondskap, altså! Og det kommer fra en kar som elsker å komme med negative karakteristikker av andre, spesielt kvinner.

Er vel ikke min feil at det er så mye negativt knyttet opp mot kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Det er sjelden jeg er enig med brutal mann, men her er jeg helt enig!

Det virker som å hoverere med språk gir "språkpolitiet" et kick, som de trenger for å føle seg bedre enn andre. Jeg ler inni meg hver gang jeg ser noen rette på småfeil i språket, og tenker at jeg heller skal gi dem den seieren, siden det sikkert ikke er så mye annet i hente i den personen.

Jeg ser det hele tiden, men har aldri forstått folks konstante behov for å opphøye seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det virker som å hoverere med språk gir "språkpolitiet" et kick, som de trenger for å føle seg bedre enn andre. Jeg ler inni meg hver gang jeg ser noen rette på småfeil i språket, og tenker at jeg heller skal gi dem den seieren, siden det sikkert ikke er så mye annet i hente i den personen.

Jeg ser det hele tiden, men har aldri forstått folks konstante behov for å opphøye seg selv.

Er også delvis enig med brutalmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er så galt i å bli korrigert dersom man har et innlegg fullt av skrivefeil? Hvorfor kan man ikke lese gjennom innlegget før man poster, slik at det ser sånn noenlunde ut?

Siden du er ivrig etter å betegne andre som "språkpoliti" som hoverer over andre, så kan jo jeg spørre om ikke problemet egentlig ligger hos den som ikke evner å ta selvkritikk?

Er det slik at "jeg gjør aldri feil", så da blir man eitrende forbannet når noen måtte driste seg til å kommentere noe?

Jeg kunne ikke bry meg mindre om innlegg med en skrivefeil eller to, det skjer med alle, men når en mengde feil gjør at man må studere innlegget inngående for å skjønne sammenhengen, da mener jeg enkelte godt kan skjerpe seg.

Men jeg forstår jo ut fra en del av innleggene at det er viktigere å finne negative benevnelser på andre, enn å ta kritikk konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andeby? Hva mener du med dette :nysgjerrig:

Som ikke har annet å gjøre enn å leke lærere på internet. :)

Riktig, eller misunnelse på noen irl som går utover brukere på f.eks kg.

Det er flest kvinner her på kg, og derfor vises de bedre når de hakker på andre brukere.

Men hva er så galt i å bli korrigert dersom man har et innlegg fullt av skrivefeil? Hvorfor kan man ikke lese gjennom innlegget før man poster, slik at det ser sånn noenlunde ut?

Siden du er ivrig etter å betegne andre som "språkpoliti" som hoverer over andre, så kan jo jeg spørre om ikke problemet egentlig ligger hos den som ikke evner å ta selvkritikk?

Er det slik at "jeg gjør aldri feil", så da blir man eitrende forbannet når noen måtte driste seg til å kommentere noe?

Jeg kunne ikke bry meg mindre om innlegg med en skrivefeil eller to, det skjer med alle, men når en mengde feil gjør at man må studere innlegget inngående for å skjønne sammenhengen, da mener jeg enkelte godt kan skjerpe seg.

Men jeg forstår jo ut fra en del av innleggene at det er viktigere å finne negative benevnelser på andre, enn å ta kritikk konstruktivt.

Hvorfor kommentere språkfeil på et forum på internet? Og du bryr deg ikke, men det virker som du gransker og leter etter feil?

Hvorfor skal du gi kritikk til en du ikke kjenner og forvente at de skal takke deg når du og dine like forsurer mange saklige tråder med å begynne å hakke på noen som har stavet litt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Ingenting galt i å korrigere, men mange bruker sarkasme og spydigheter i sin korrigering og det blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enn gjest

Problemet er vel heller at man bør skjønne sin besøkstid. Å henge seg opp i skrivefeil i en tråd som omhandler noe helt annet synest jeg er unødvendig, og i verste fall ødeleggende for diskusjonen.

Tror det har lite med evnen til ta selvkritikk eller være bevisst på sine feil å gjøre. Mer en følelse av at det man har å si ikke har noe å bety fordi man ikke har skrevet korrekt. Jeg får også av og til følelsen av at noen bruker språkretting som en form for hersketeknikk. Så jeg må si at jeg er litt enig med BM. (ikke veldig enig, men enig i deler av det han sier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke gjordt det da, bortsett fra i språforumet.

Selv vil jeg gjerne bli rettet på hvis/når jeg skriver feil.

På en hyggelig måte, selvfølgelig. ;)

Du ba om det - det heter gjort, ikke gjordt! :)

Med vennlig hilsen

meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Maria_*

Det er ikke bare innlegg skrevet på dialekt som blir kommentert, men helt ned til feil med en bokstav for mye eller for lite i et ord.

Alle (langt i fra) har et prikkfritt spårk. Hadde det vert krav om at mitt hode skulle være i norskeksamen-modus hver gang jeg skrev noe, så hadde jeg skrevet det absolutte minimum.

Dette er et diskusjonsforum, og jeg (med mange andre) har ikke fullt fokus når vi har dataen på fanget.

Ingenting galt i å korrigere, men mange bruker sarkasme og spydigheter i sin korrigering og det blir helt feil.

Enig! Det er egne tråder på skråkforumet mer eller mindre dedikert til å gjøre narr av andre forumsbrukere sine feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare innlegg skrevet på dialekt som blir kommentert, men helt ned til feil med en bokstav for mye eller for lite i et ord.

Alle (langt i fra) har et prikkfritt spårk. Hadde det vert krav om at mitt hode skulle være i norskeksamen-modus hver gang jeg skrev noe, så hadde jeg skrevet det absolutte minimum.

Dette er et diskusjonsforum, og jeg (med mange andre) har ikke fullt fokus når vi har dataen på fanget.

Enig! Det er egne tråder på skråkforumet mer eller mindre dedikert til å gjøre narr av andre forumsbrukere sine feil.

Skrivefeilene avslører deg, Brutal mann aka Maria. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest brutal_mann
Skrivefeilene avslører deg, Brutal mann aka Maria. :ler:

La meg få presisere at jeg aldri har, og aldri vil, legge inn innlegg uten å være pålogget som brutal_mann. Jeg synes at de som poster som gjester er kyllinger som ikke skulle hatt noen som helst rettigheter på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg få presisere at jeg aldri har, og aldri vil, legge inn innlegg uten å være pålogget som brutal_mann. Jeg synes at de som poster som gjester er kyllinger som ikke skulle hatt noen som helst rettigheter på KG.

Nei, selvfølgelig ikke. Ikke har du et dusin forskjellige brukere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...