Gå til innhold

Hvorfor pirke på andres rettskriving?

Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg blir noen ganger skikkelig irritert av KG brukere som isteden for å skrive et relevant innlegg, pirker på rettskrivingen til andre. Jeg mener har dere ikke andre ting å bruke tiden deres på. JEg ser nå at det er en rettskrivings tråd på Språk. Skriv der heller. :skravle:

Jeg er veldig kjapp i skrivingen noe jeg syns er en stor fordel, men det fører jo til at jeg av og til skriver feil. :flau: Men folkens... vi har alle gått på skolen og vi kan alle Norsk så hvorfor åhh hvorfor gidder vi å pirke på små ting som skrivefeilene til andre?

Jeg leste et innlegg hvor en person skrev at han/hun ville studere litteratur og så skrev den som svarte at han/hun ikke skjønnte hvorfor han/hun ville det når han/hun ikke var noe opptatt av å skrive riktig.

SLEMT? Jeg synst ikke det var pent sagt. :filer:

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syrin_Ulven

Syns det er heilt greit å pirke om det er mange skrivefeil, det er ikkje så kjekt å lese innlegg som er fylt med det (eller ekstremt mange forkortninger og fjortis/sms-språk) nemlig.

Endret av Syrin_Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavefeil kan vi holde oss for gode til å pirke på, syns jeg. Dialekt og sms-språk syns jeg derimot vi kan opplyse om at vi ikke syns er behagelig å lese.

Vi kan ikke elitisere KG til å bare inkludere alle som kan orddeling og og/å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er faktisk du en av de jeg irriterer meg mest over i forhold til skrivefeil. Altså, jeg er helt klart ikke perfekt selv, hender jeg skriver feil også i farta, men det har litt med mengden å gjøre. Når innlegg er fulle av skrivefeil, er det veldig slitsomt å lese. Kan du ikke bare lese over innleggene en gang før du poster?

Lurer også på hvorfor du bruker skravle smileyen i alle mulige sammenhenger?

Som sagt er det slitsomt å lese innlegg fulle av feil, like slitsomt som når folk skriver på dialekt. Og med mindre man har dysleksi er det ikke verre enn å bare lese over innlegget sitt før man trykker på svar. Og kom ikke her å si at alle de som skriver feil her inne sliter med dysleksi, det har jeg ikke noe tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er heilt greit å pirke om det er mange skrivefeil, det er ikkje så kjekt å lese innlegg som er fylt med det (eller ekstremt mange forkortninger og fjortis/sms-språk) nemlig.

Jo det kan jeg være enig i. SMS språk er ikke kult. Men når noen har slurve feil. For eksempel da jeg først skrev innlegget stod det pike i steden for pirke. Var ikke med vilje, men det er ikke noe å pirke på vel?

Har jo opplved at jeg har skreve feil slik at det ble morsomt og så har personer kommentert det. Og det er greit. Men å pirke bare for å pirke er så "jeg har ikke et liv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Stavefeil kan vi holde oss for gode til å pirke på, syns jeg. Dialekt og sms-språk syns jeg derimot vi kan opplyse om at vi ikke syns er behagelig å lese.

Vi kan ikke elitisere KG til å bare inkludere alle som kan orddeling og og/å.

Jo, vi kan.

Hvorfor man pirker?

1. Intoleranse.

2. Hersketeknikk

3. Hovering

Det er ingen sympatiske egenskaper bak pirking på skrivefeil. Om du skal pirke uten å være drital, må du være diplomatisk og ikke brautende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Jo det kan jeg være enig i. SMS språk er ikke kult. Men når noen har slurve feil. For eksempel da jeg først skrev innlegget stod det pike i steden for pirke. Var ikke med vilje, men det er ikke noe å pirke på vel?

Har jo opplved at jeg har skreve feil slik at det ble morsomt og så har personer kommentert det. Og det er greit. Men å pirke bare for å pirke er så "jeg har ikke et liv".

Helt uenig. SMS språk er kult. Det er høyfunksjonelt, raskt, og kult. Mange dinoer her inne, ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke når jeg skriver feil, da hadde jeg jo ikke gjort det. Dobble konsonanter, og/å, orddeling osv. sitter ikke i det hele. Men jeg synest dette er supert, for jeg legger heller ikke merke til andres skrivefeil heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvorfor du bruker skravle smileyen i alle mulige sammenhenger?

Jeg bruker mye smileys slik at folk ikke skal tro at jeg er en sur kjerring utifra det jeg skriver. Det er altfor mange her inne som skriver ting som kan få dem til å virke sur, selv om de kanskje ikke er det. Det har noe med hvordan man oppfatter sinnelaget til en annen person.

For eksempel da du skrev ditt innlegg nå synst jeg du virka litt sur, men det kan ikke jeg vite helt sikkert ikke sannt?

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være nødvendig å bruke en smiley for ikke å bli sett på som en surpomp da?

Jeg oppfatter ikke innlegg uten smileys som sure. Innlegg som er fulle av smileys er irriterende å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på dysleksi, latskap og uvitenhet.

Det finnes mange ord som mange skriver feil. Hvis man har en tråd som handler om prevensjon, og halvparten av posterne skriver "prevansjon", da er det vel ikke noe galt i å fortelle dem at de skriver ordet feil. Det samme gjelder f.eks. nysgjerrig og interessant. Dette kommer vel av uvitenhet. Vi har også en klassiker her på KG, nemlig "mensensmerter". Det heter menssmerter.

Jeg forstår heller ikke at det skal være så vanskelig å lære seg forskjellen på tallordet ett, og artikkelen et.

Jeg blir litt oppgitt over folk som ikke engang prøver å skrive riktig. "Jeg deler dette sammensatte ordet, fordi jeg synes det ser bedre ut"-mentalitet. Sånt er faktisk litt provoserende.

Nå er det vel ikke lov å skrive på dialekt på KG, og det er jeg glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være nødvendig å bruke en smiley for ikke å bli sett på som en surpomp da?

Jeg oppfatter ikke innlegg uten smileys som sure. Innlegg som er fulle av smileys er irriterende å lese.

Hver sin smak. De er da der for en grunn kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg blir noen ganger skikkelig irritert av KG brukere som isteden for å skrive et relevant innlegg, pirker på rettskrivingen til andre. Jeg mener har dere ikke andre ting å bruke tiden deres på. JEg ser nå at det er en rettskrivings tråd på Språk. Skriv der heller. :skravle:

Jeg er veldig kjapp i skrivingen noe jeg syns er en stor fordel, men det fører jo til at jeg av og til skriver feil. :flau: Men folkens... vi har alle gått på skolen og vi kan alle Norsk så hvorfor åhh hvorfor gidder vi å pirke på små ting som skrivefeilene til andre?

Jeg leste et innlegg hvor en person skrev at han/hun ville studere litteratur og så skrev den som svarte at han/hun ikke skjønnte hvorfor han/hun ville det når han/hun ikke var noe opptatt av å skrive riktig.

SLEMT? Jeg synst ikke det var pent sagt. :filer:

Ja, tastefeil kan skje, men når man for eksempel skriver visst i stedet for hvis og di i stedet for de, er det ikke tastefeil, men grunnleggende mangel på norskkunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppfatter innlegg med masse smileys for litt usikre, rett og slett. Det passer ikke i alle diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange ord som mange skriver feil. Hvis man har en tråd som handler om prevensjon, og halvparten av posterne skriver "prevansjon", da er det vel ikke noe galt i å fortelle dem at de skriver ordet feil. Det samme gjelder f.eks. nysgjerrig og interessant. Dette kommer vel av uvitenhet. Vi har også en klassiker her på KG, nemlig "mensensmerter". Det heter menssmerter.

Jo altså om det er feil som en person repeterer hele tiden kan en jo si ifra. Men på en hyggelig måte og gjerne med smileys. :fnise: Husker jeg skrev ambulangse i stede for ambulanse mange ganger og da var det noen som sa ifra. Bare at de sa det ikke på en veldig pen måte og det var litt irriterende. Man kan være hyggelig mot de som ikke kan skrive ambulanse syns jeg. :gjeiper: Det er ikke et ord som blir mye brukt... :flau:

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambulanse kan jeg "forstå" at er lett å skrive feil. Ord som hvis (vis, hvist, visst) skjønner jeg ikke at folk ikke ser at de skriver feil. Heller ikke aldri (aldrig, alldri, alderig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Robotkalle_*

Jeg forstår heller ikke at det skal være så vanskelig å lære seg forskjellen på tallordet ett, og artikkelen et.

Jeg blir litt oppgitt over folk som ikke engang prøver å skrive riktig. "Jeg deler dette sammensatte ordet, fordi jeg synes det ser bedre ut"-mentalitet. Sånt er faktisk litt provoserende.

Nå er det vel ikke lov å skrive på dialekt på KG, og det er jeg glad for.

Ja, jeg skjønner at du blir oppgitt over det. Jeg blir oppgitt over sånne som deg. Jeg skjønner fint hva folk skriver, enten de skriver nyssjerrig, intresangt eller sjino. Dialekt er vanskelig å lese, fordi det er uvant, men det er ikke uvant å lytte til, så noe sier meg at det ville gått helt fint med en tilvenningsperiode.

At ikke du forstår at det skal være så vanskelig å lære seg forskjellen på tallordet ett og artikkelen et, sier mer om din forståelse. Empiri tilsier at dette ER vanskelig, det samme for og/å som jeg må rette på selv. I dagligtale klarer vi oss fint uten å ha et skille, vi kunne derfor fint sløyfet konjunksjonen "og" og erstattet den med infinitivsmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Jo altså om det er feil som en person repeterer hele tiden, kan en jo si ifra. Men på en hyggelig måte og gjerne med smileys. :fnise: Husker jeg skrev ambulangse i stede for ambulanse mange ganger, og da var det noen som sa ifra. Bare at de sa det ikke på en veldig pen måte, og det var litt irriterende. Man kan være hyggelig mot de som ikke kan skrive ambulanse, syns jeg. :gjeiper: Det er ikke et ord som blir mye brukt... :flau:

HVA FAEN??? HAR DU IKKE RIKTIG TEGNSETTING, HELLER??? :gjeiper: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA FAEN??? HAR DU IKKE RIKTIG TEGNSETTING, HELLER??? :gjeiper: :ler:

:flau::fnise:

Folk begynner vel kanskje å skjønne hvorfor JEG startet denne tråden. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...