Gå til innhold

Hjelp til interiør.


Klips

Anbefalte innlegg

Jeg har snart et ferdigbygget hus (bank i bordet). Det har tatt sin tid, og endelig begynner den morsomme delen - hvordan skal jeg fylle det?

Interiør har alltid vært nedprioritert, så jeg har null peiling.

Dette blir altså stedet der jeg samler det jeg tenker, og ikke minst: håper noen kommer innom og gir tips.

Hva er det kuleste DU vet?

Endret av Klips
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vi snart flytter fra de skarve 70 kvadratene er det ikke mange møbler som får være med, og ikke mange nye "helt greie" ikeating som får komme inn. Nå er det på tide å finne de (få) fine tingene som jeg virkelig vil ha.

Men hva? Og hvor?

Skal vi se, jeg har hørt om Le Corbusier, Arne Jacobsen og Mies van der Rohe, jeg har sett Verner Pantons Fun lamp, og... det er det jeg kommer på?

Jeg får:

* hvite vegger (må jo nesten det når jeg ikke aner hvilke møbler de skal matche)

* mye vinduer

* eikegulv, enstav

* en stue/spisestue, en bitteliten loftsstue, fire soverom/barnerom/arbeidsrom og to små bad

* gasspeis, i spisestuen (synlig fra stuen)

* to trapper, tre ganger

Jeg liker:

* art deco

* overdådige lysekroner

* Egget (Jacobsen - er den god å sitte i også?)

* lunhet, tepper og sånn,gulvtepper får jeg nok ikke ha så mye av, quilter liker jeg (ulltepper klenger sånn, og klør, quilter er nesten som dyne)

* solspeil

* kule lamper, rare lamper

* svarthvitt familiefotografier i svarte rammer (som i Irvings Enke for ett år)

* lyst til å forstørre opp ett eller flere fantastiske isfjellbilder jeg tok på Grønland

* sommer-romantisk stil med masse blomstermønstre appellerer, men må nok begrenses til loftsstue/hage

* store, hvite vitrineskap

* arabisk stil. Hadde jeg hatt mot ville det vært myye kulere fliser på badene, for å si det sånn. Eller i hele huset rett og slett. Men en arabiskinspirert oase i hagen eller i loftstuen kunne vært et alternativ.

* og denne var så maskulin at jeg falt for å kalle den sexy: http://www.deconet.com/product/118445/LC-1_by_Le_Corbusier

Jeg liker ikke:

* voldsom blanding av marerialer (typ gjennomsiktige plaststoler til gamle bord, sånt gir meg ingenting)

* shabby chic (sjarmerende hos andre, men hos meg ville det bare sett slitt ut)

* at alle sofaer ser klin like ut for tiden (typ veldig firkantede modulsofaer i beige eller grått)

* sofaer med ullstoff (det klør)

* grønne planter i særlig stor grad. Kjøpte en eføy på ring her forleden, den er fin, men det kommer ikke til å kry av sånt

* helt gjennomført stil. Det skal helst passe sammen, men ikke se ut som en katalog.

Jeg har:

* en Herstal-lampe jeg har og liker:

http://www.herstal.dk/default.aspx?Page=Gr...2910&Menu=1

* store, kvadratiske svart-hvitt fotografier tatt av min grandonkel (veldig fine: portrett av min farfar med pipe, farfar og onkel flanerer i Stockholm på 40-tallet, skal ha dem på aluminiumsplater eller noe dvs. tilsvarende spent opp på lerret, uten ramme, noe slikt)

* mange bøker, flere enn jeg får plass til, men de må være med, en (relativt ryddig) bokhylle full av bøker er vakker å se på

Jeg ønsker meg:

* steder å slange meg/halvsove, har tenkt på en stor smijernseng full av puter og tepper der jeg kan småsnorke mens barna ser barne-TV helgemorgener

* minst mulig stæsj å rydde bort

Jeg lever med:

* en mann, som har sine meninger

* to barn som setter sitt preg på ting

* og kanskje en katt, jeg ønsker meg

Ok, dette er starten, her vil jeg nok fylle på når jeg kommer på noe

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med interiørprosjektet :) Høres spennende ut!

Holder selv på med å innrede min første skikkelige leilighet (alltid bodd i kollektiv), og det er et styr - men gøy og lærerikt også. Her går alt på lavbudjett, fått, brukt og "hadde fra før", men det blir faktisk overraskende bra, ikke så mye "Ikea-katalog" som jeg fryktet..

Kjekt å lese om noen som er litt friere :)

Jeg synes en enkel klassisk stil er fint, med kanskje noen få, litt overdådige, morsomme eller spesielle detaljer.

Også veldig glad i bilder folk har tatt selv, eller har en tilknytning til.

For meg høres det ut som du er på god vei, og at det blir et stilig, men likevel koslig hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til du også.

Dette er i utgangspunktet for å lære og bli inspirert, derfor later vi som penger ikke er et issue. En stol trenger ikke koste mer enn bilen min for å komme inn i mitt nye hus. Og jeg er svært åpen for brukt :)

(Lurer inn en link her, så vet jeg hvor jeg har den.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg elsker denne lampen: Collage Aller finest i røykfarget!

Og kan tipse om fargerike Fatboy's på barnerommet, de kan faktisk brukes som gjesteseng til barn i tillegg til stol.

Når jeg får et fint hus i stedet for en liten leilighet skal jeg ha et fint gammelt piano.

Jeg liker å bruke arvede vakre møbler, slik som her.

Jeg liker hvite vegger, mye lys og vakkert tre.

Og så liker jeg hvite lamellgardiner.

Tenk mye på oppbevaring og organisering, smarte løsninger, så blir det lett å holde huset fint :) Benita som driver Chez Larsson har mange gode organiseringstips, og et fint hjem ellers også!

Der har du i alle fall noe av det jeg liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, babord, nå kan jeg vente med å legge meg enda litt til :)

Hvite lamellgardiner blir det nok mye av foran alle disse vinduene.

Jeg fant en nydelig bordlampe i et blad, den hadde en fin scvung (halvsirkel) på stangen og ned fra denne hang en oval, hvit frostet kuppel. Det fantes selvfølgelig ingen informasjon om den. Hadde jeg vært litt mindre lat hadde jeg gått og scannet bildet. Kanskje på sikt. Edit: har nå giddet, sjekk ny avatar (refresh om nødvendig). Ser du denne noe sted så selg den til meg! :)

Men det handler i hvert fall om art deco-fascinasjonen min. Fontene, fasadene, lampene, illustrasjonsstilen. Jeg tenker på gamle kinoer, på arkitekturen i Miami; og har noen av dere sett Cars like mye som meg? Ikke bare finner hendelsene sted omringet av de fantastiske røde klippeformasjonene i Arizona (det må da være Arizona), men å oppleve Radiator Springs med alle lysene tent, jeg blir mo i knærne. (Nå skal det sies at jeg har en soft-spot for neonlys også.)

(Vanskelig å finne gode bilder, dog, mulig filmen ikke er myntet på mødre som er ute etter arkitekturshots Radiator Springs

Æsj, jeg poster dette nå, og editerer når jeg finner noen bra bilder.

Siden dette er oppsamlingsinnlegg legger jeg til det jeg senere fant ut om den amerikaniserte(?) stilen 1930's posters og streamline moderne.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sweet, takk for hjelpen. Min utdannelse er i sving, bildene dine var for fargerike og lite stramme, jeg ser at jeg finner mer den amerikaniserte(?) stilen jeg tenker på ved søk på fx. 1930's posters eller streamline moderne.

Forskningen fortsetter :)

(Lamper er spesielt det jeg tenker på i denne stilen, da veggplass begrenset, og da går jeg heller ikke av veien for kvinnefigurer som holder kupler osv. Selv om andre her vil hate akkurat det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAMPER

Del 1: Lampe hengende over spisebordet

Så utrolig gøy å surfe på lamper, ikke minst Art Deco.

Jeg innser at jeg burde hatt en blogg med bildemulighet til dette.

Og at jeg egentlig ikke burde surfe andre steder enn der jeg faktisk kan få tak i objektene (finn osv.) for å slippe å forelske meg i noe jeg ikke kan få.

En annen stil: Caboche suspension lamp så jeg hos en bekjent av meg og ble godtatt av min mann (i motsetning til hva de andre nok vil bli), selv er jeg ikke helt sikker, og bør jeg ikke være helt sikker? Eller vil jeg lære meg å elske denne?

Jeg elsker jo også lysekroner, etter filmatiseringen av den svenske boken Dårfinkar och Dönickar der det hang en fantastisk prismekrone i treet i hagen og mammaen spilte sax.

Flere lampelinker:

FLOS (Lekker, Cumulus)

Lyse Ideer Veldig fine, både babord og Alhelí sin

Ambientedirect

Jean Perzel

For Glossy

Anticlopedia Mye krom, lette etter denne snublet over denne på veien blog

Disco

og hos familiære Tante Guri vil jeg i hvert fall ha denne.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Molo :) og Alhelí. Dessverre har jeg mer å ha på veggene enn jeg har vegger. Skulle ønsket meg et hus med veggplass til en hel masse digre malerier. Men disse plakatene er jo flotte, da. Kanskje jeg kan trykke dem på puter i stedet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyst til å:

* fotografere rundt i huset (som snart skal være ferdig malt) så jeg kan skisse og klusse på bildene

* samle alle utklipp fra interiørblader på noen slag mood-boards

* tråle bruktbutikker og designbutikker

* kaste 50% av alt jeg eier og har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, du! :vinke:

Så gøy med interiørdagbok. Hvis du starter blogg så husk å tipse meg!

Jeg eeeeelsker interiør, men har litt problemer med å finne min egen stil. Er ganske fornøyd med en del av investeringene den siste tiden. Har kjøpt denne lampen i hvitt, den er ganske stilig.

Ellers har jeg blitt mer maksimalistisk med årene, liker gode myke pledd og puter, og store keramikklysestaker i litt grov stil. For ti år siden var jeg mer på stål og glass....

Jeg HATER smijern, det må jeg kunne si. Jeg liker ikke shabby chic, gamle arvete møbler er flotte men de må være gamle på ordentlig. Jeg liker STORE interiørting, smånips forsvinner bare. Jeg liker farget kunstglass. Jeg er i det hele tatt glad i farger, og orange går mye igjen hos meg.

Det må være gøy med helt nytt hus!!!!! Gratulerer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå bare legger jeg igjen et spor og er for stresset til å foreslå noe helt konkret. Men sier meg enig i at gamle bord i kombinasjon med gjennomsiktige plaststoler ikke er spesielt kult.

Og jeg - som kanskje den eneste i verden - synes Le Corbusier osv er kjempekjedelig. Ikke selve møbelet, men hele "hypen" rundt.

Jeg synes dette med stil er kjempevanskelig. Jeg endrer nemlig stil og smak for tiden, og hadde innredet nytt hus anerledes i dag enn for bare 3 - 4 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at hypen er slitsom. Jeg skal i hvert fall ikke ha en sånn liggestol, men akkurat den brune lenestolen var stilig likevel (på tross av å være tegnet av en kjent designer, liksom :fnise: ). Og jeg syns det er litt dumt at Pantons Fun lamp er så fin, i og med at den finnes over alt for tiden. Ergo opplæring i å finne frem til flere ting.

Man endrer stil, ja, det jeg har hatt i en leilighet har uansett blitt helt feil i en annen (kanskje jeg har skiftet stil uten å vite om det i mellomtiden).

Man må jo bo seg til osv. men likevel må jeg jo ha lys og noe å sitte på innen rimelig tid. Forhåpentlig klarer jeg å utforske en del av hva jeg liker nå som interessen ser ut til å være eksisterende.

Dessverre er ikke interessen stor nok til å tråle loppemarkeder og slikt hver helg. Og mye brukt er for slitent til å være fint. Jeg ser ikke for meg at jeg får den helt store restaureringsånden over meg. Dessuten skal ektemann overbevises over loppebefengte gjenstanders oppholdsrett.

Men HER inne er drømmestedet. Her er alt lov og mulig :)

Håhå, nå kom jeg på speilet jeg arvet fra bestefar, som jeg synes er styggkult, men som Hr Husbond dessverre bare synes er stygt. Mon tro hvilke sjanser det har til å havne over peisen?

For ikke å snakke om bronsedame-som-holder-lampe-lampen fra grandtante. Kanskje hvis jeg får byttet ut den gule frynseskjermen med en hvit kuppel? Og limt den skikkelig i stedet for å holde den sammen med strips som nå? :fnise:

Uansett: keep it coming! Jeg elsker å lese om hva dere liker. Det finnes så innmari mange muligheter.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Praktiske løsninger:

Ting som funker/ikke funker i dag

* vi har i dag to solide knagger til barnas ryggsekker i gangen, det fungerer fint, men nå kom jeg på: tavle over hver av dem til ukeplaner og andre beskjeder fra skole/barnehage? For jeg husker jo ikke så imponerende ofte å sjekke kjøleskapsdøren om morgenen, men hvis det fløy rett i synet på meg under sekkepakking?

* mor trenger forøvrig også gode knagger til både veske og pc-veske

* mors trenigsbag trenger et lettvint tilgjengelig sted å bo med kort vei til vaskemaskinen, samme med barnas svømmebager og div (disse står alltid ferdigpakket, hiver rett fra maskinen tilbake i bagen, jeg husker som nevnt ikke så godt om morgenen)

oppbevarinsløsninger får man vel ellers ta litt over tid når man ser hvor de forskjellige tingene faktisk brukes. og havner. mer fylles på her.

Jeg har litt dilla på de franske boksene (som også finnes overalt for tiden - en ting å se etter på bruktmarkeder - søte bokser) og en av de som jeg bare måtte ha har påskriften: "Cherche pas, c'est la" og her legger jeg de tingene jeg aldri husker hvor jeg legger (mobillader fx.) og jeg fryder meg hver gang jeg trenger noe som er oppi der. Så vet dere det også.

Sønnen min var ikke fornøyd med smilybruken her, dise måtte visst også med: :reise::natti::gave::pirat::tog::is::buss::bursdag::hakeslepp::husarbeid::husarbeid::kjempesinna::spise::popcorn::flagg::pirat::gave::nissegutt::kjempesinna:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en mann som er handy? Vel, det har jeg. Les og bli imponert: Vi var i en av de finere interiørbutikkene, og jeg syntes denne stumtjeneren var så stilig. Men den kostet jo maaange tusen, og mannen min sa så kjekt at "Den kan jeg lage selv". Så glemte jeg hele greien. Nå har jeg hatt besøksforbud i garasjen i en uke før bursdagen, og jammen har han ikke laget en helt maken, bortsett fra at han har malt den i farger som matcher tapeten på soverommet, og dessuten malt initialene våre med hjerte rundt. SKJØNNER DU??? Så nå kan jeg henge opp vesker, hatter, belter, truser og hva det måtte være i treet mitt på soverommet. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herlig. Hjerter som i sånn man risser i barken?

Min mann skal få bruke sin nevenyttighet til å bygge skreddersydde bokhyller på mange steder. Håper den holder. (Nevenyttigheten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...