Gå til innhold

Hjelp til interiør.


Klips

Anbefalte innlegg

Du burda ha revebjeller!!! (Husk det er toårige planter, dvs at du sår dem i år og de kommer opp som en liten plante til høsten, og blomstrer neste år. Etterhvert går dette av seg selv. http://glederilivet.blogspot.no/2008/05/digitalis.html)

Og peoner,

akeleie,

hosta (mest grønt, ikke veldig mye blomster, men fine;

storhjelm/ridderspore (mine er sikkert 1, 5 meter høye og står tett i tett med mørkeblå blomster nedover stilken. Har ikke funnet noen fine bilder som gir godt nok inntrykk, så gidder ikke lenke til noe....)

vårkjærminne

Mulig du kjenner godt til disse plantene fra før, men ville bare tipse om dem... :-)

Av frø liker jeg godt erteblomster og Impomea. Og Allium som er veldig kul løkblomst. De lilla er knalltøffe sammen med orange kjempevalmuer (blomsten er like stor som 1 - 2 "tiggernever", de ser nesten vulgære ut... Flotte!)

Jeg forsøker bare å ha i nyansene hvit - rosa - blått - lilla i bedet foran huset, ellers skulle jeg også hatt massevis av ringblomster. Og blomkarse - men den blir bare spist opp hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Trekker pusten* --- Og jeg er veldig i tvil og hjelmplantene og riddersporer er samme planten, men jeg fikk det inntrykket da jeg lette etter bilder nå. Synes det er litt rart, siden det er så mange varianter av hjelmeplanter. Er ikke sikker på hva jeg har? Kanskje prakthjelm og ikke storhjelm? De er iaf veldig flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo sånne gamle Bestemors hage-blomster. Og det liker jeg. :-)

Endret av Ellevill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Hei... Meg igjen her, du...

Se hva jeg fant:

http://www.youtube.com/watch?v=pLI0MOkGXAA

Her kan du få en liten smakebit av Hellemyrsfolket. Lurer på om du kan laste den ned gratis også?

Kjenner jeg nesten blir litt flau nå, for de fleste vil kanskje synes dette er tregt og gammeldags. Men jeg ELSKER både bøkene (4) og oppleseren. Gi det en sjanse. Det er både spennede, trist, engasjerende og mye historieformidling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over Ellevills plantekunnskaper... :) Vil du være gartneren min?? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne! Elsker å grave og lempe og plante og stelle. Men kan ikke veldig mye om det, på ingen måte. Nå er jeg veldig rusten. Er knapt noe "haging" i det hele tatt. Forrige stedet jeg bodde, kjøpte jeg 8 tonn morenesten og lempet rundt for å lage bed osv... Da var jeg ganske hagegal. :)

Har for øvrig revebjellefrø til de som vil ha. Hvite og rosa.

Og ser nå at lydboklenken vel egentlig skulle i den andre (eller tredje) dagboka. Jeg gikk litt surr... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, :hjerte::hjerte: skal notere meg alle blomstene!

MEN, hagedamer, jeg har to utfordringer:

1: jeg har en bitteliten hage (seriøst, vi la platting på mesteparten, så det er så lite gress igjen at dere kommer til å le når dere ser det. Og dere VIL se det. På mascarakvelden.) og den er i tillegg fryktelig firkantet. Rektangulær, med en mur i den ene enden som får den til å likne en fengselsluftegård. Jeg har plantet saker og ting i den enden, men det er liksom ingen "naturlige" steder å ha bed. Hmmm. I tillegg ser jeg ikke den borteste enden innenfra, eller fra plattingen. Tror jeg må sende dere noen bilder og kart. Blir mye krukker. Hva overlever i krukker? Krukker er forøvrig bra, fordi vi har utfordring

2: snegler. Brunsnegler. Og de liker jo kratt. Røsket derfor opp alle sukkerertene mine, men har ikke hjerte til å gjøre det samme med markjordbærene. Sneglene ser ut til å ha spist opp de grønne bladene på georginene mine, de er i hvert fall fulle av glins (inntørket slim?) og hull. Jøkk! Georginene er jo så fine at jeg kan spise dem opp.

Ikke vanskelig å finne antisnegletips egentlig, får trå til etter hvert. Men dette er altså de to tingene som er galt med den bittelille hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snegler? Aner ikke, de er for slue og sleipe for meg. De ødelegger alt!

Og istedenfor krukker tror jeg kanskje jeg ville ha støpt store kar eller snekret store kasser. Hvis du støper kar, kan du enten male de, så de blir pene og pyntlige, ha dem som dem er eller pensle dem med yoghurt og få "mose" eller noe slikt på dem.

Mht muren: Jeg ville satt opp et espalier og plantet humle. Den vokser fra null til 100 i løpet av en sesong, du kan nesten se den gro. Jeg har en i en krukke utenfor huset, som slynger seg rundt inngangspartiet. På høsten lar du den bare være, eller du bruker hansker (! viktig) og river ned hele greia. Jeg vet ikke hva som er best mht plantevelferd. Jeg klipper min helt ned hver høst. Eller du kan ha villvin. Eller noe jeg har i hagen som vokser og klatrer og dufter - men jeg husker ikke hva det heter... Men husk at klatreplanter som får skikkelig tak vokser innunder panel og takstein, så de må kontrolleres til en viss grad. Kan gjøre ødeleggelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hagetips. Og ja til Mascarafest. Avhenger av dere, det egentlig, jeg bor jo her og er her oftere enn dere.

Hagen hadde i hvert fall eksplodert på de 11 dagene vi var borte. Blomstrer så mye der ute at det føles LITT som Hellas :fnise:

Nok å rydde opp i og pusle med de neste dagene.

Dessverre følger det mye natur med natur (æsj).

Snegler, lus og edderkopper liker også blomstene mine. Og jeg liker ca ingenting så dårlig som snegler lus og aller mest edderkopper.

Har uansett klippet gresset og hatt gin&tonic fest med svigers der ute i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vi så sånne overalt i Berlin, fikk med oss produsent, sjekket opp. Må ha, de er skjønne!

Ellers slo det meg i dag at denne stuen er en sånn som jeg ville ønsket å slå meg til i hvis den ikke var min. Og så er den jo min, hehe, og jeg liker å slå meg til. Den store grå hjørnesofaen med knallblått teppe under er en del av stuen, og den innbyr. Det massive sirkelrunde spisebordet med persisk teppe og gode hvite skinnstoler (sic!) i 60(?)-talls design, foran gasspeisen, innbyr. Jeg har truffet.

Har mange rom som innbyr, for mange til å bruke dem nok egentlig :ler:

Lun kjellerstue med stor soveseng full av tepper og puter foran film&spill-flatskjermen. Rød chaiselong (eeeh, staving...) på loftsrommet med bokhyllene og en hel skråvegg av vinduer mot gata.

Mm. Er fint her. Selv om huset ikke er heeelt perfekt, men det får være måte på, det er stort, fint, ligger i beste barnevennlige strøket rett i nærheten av så mangt og har trapper nok til at jeg opprettholder sprettrumpe bare ved å tusle rundt hjemme,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...