Gå til innhold

Hjelp til interiør.


Klips

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Koselig her inne :)

Carries leilighet får jeg ikke opp, mangler flash på jobbemaskina.

Også lurte jeg på hvor du har fått tak i fullvoksen søtmispelhekk? Vi plantet nyklekket junisøtmispelhekk i mai, og ville helst hatt den tett i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nyklekket :fnise:

Vet ikke hvor hekken er fra, den ble bestilt av sameiet. Kan alltids spørre, men nå har jo du hekk.

Jeg har vært overalt for å få tak i akkurat det riktige speilet til entreen, det viste seg å ikke finnes, og min glassmestervenn sa det kostet skjorta å få spesiallaget så det gjorde han ikke til seg selv en gang. Da ble det enkleste variant (stave?) i største størrelse fra IKEA, hengt horisontalt. Ett skritt nærmere at førsteinntrykket av huset er koselig, og ikke kaldt, trangt og traurig. Trenger noe fargerikt på den andre veggen, helst innen neste gang jeg skal ha selskap, for nå er bildet til å ha over sofaen snart klart og dermed er første etasje så og si i boks! :sjokk:

Har ryddet sjenken i stuen der jeg resignert trodde alt rotet måtte ligge, og fått et perfekt sted til å ha friske blomster i vase. Går seg til, asså!

Skal se om jeg kan legge ut noen bilder når alt er på plass.

Sikkert mer som kan finpusses over tid, men møblene og teppene er i hovedsak akkurat de jeg vil ha, og bildene snart det samme.

:hjerte:

Tenke seg til, etter bare litt over ett år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessuten slept et teppe opp fire etasjer og fått det under den røde - hva skal vi kalle den? sovesofachaiselongen?, fordi det er typisk meg å slepe på tunge ting for å få det gjort i stedet for å vente på min mye sterkere ektemann. Tepper, ass. Hadde jeg bodd alene hadde det seriøst vært vegg til vegg på minst ett rom. Samme hvor fine disse gulvene er må jeg ha mere tepper på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det viktigste er området. for da vi flyttet skulle vi ikke først og fremst finne et hus, vi skulle finne et sted å slå rot.

Nå bor vi:

- litt langt fra skogen. Vi har elven, men den er litt trang og resten er en kjapp biltur unna. Litt tråkigt i forhold til ski, skogstur & jogging.

+ i en vei hvor ingen biler kjører hvis ikke de skal hit

+ med fineste skoleveien, 15 min (25 med vimete førsteklassinger, 10 for 3. klassingen som har spurt en masse ukjente naboer om hun kan få gå gjennom hagen deres)

+ relativt kort vei til havet! En kilometer, og ikke sørlandet, men dog, havet

+ relativt kort vei til byen. Mor kan sykle til fest

+ fantastiske naboer. Vi rusler rundt i hverandres hager og drikker vin og ville sikkert vært enda mer sammen om vi ikke var en svak grad redde for å mase for mye på hverandre

og så til det siste, mest fantastiske plusset: jeg har alltid villet bo midt i byen, fordi jeg vil ha alt rundt meg. Evt vil jeg bo i en småby, heller enn i å bo i en utkant hvor det ikke finnes noe. Og så fins det sånt skjønt småbyfrieri, som Northern Exposure eller Gilmore Girls (nydelige serier som jeg anbefaler alle som vil ha kos), og så har jeg nesten snublet oppi det beste av det beste, en slags småby rett utenfor byen?

De som har barn på skolen har gått der selv, med rektor som lærer, de som jobber på SFO og som er 20 og kule, har gått der selv og bor her, jeg møter alltid kjente i butikken, og vi HAR folkets hus, samlingssted for unga og flere kafeer, selv om jeg er for lazy til å besøke dem ofte nok. Andre skolemødre sier helt ut av det blå at det er som å bo i en småby her :hjerte: SAMTIDIG som jeg lett kan sykle til Oslo sentrum. Win win win win win...

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Da er det offisielt testet ut at jeg får 11 stk rundt det runde bordet. Sånn kan det gå når en nabo kommer overraskende og overlykkelig rett fra fødestuen og inn i festen.

Dessuten har jeg omsider fått bildet av farfar og onkel over sofaen, stockholm 1945, 1x1m på aluminium. Og det ble så fiiiint! Det er så stemning i det bildet, og bygningene gir en tredimensjonal følelse på veggen. Hopper av glede.

Og i tillegg rakk vi å henge opp det digre svarte og gule maleriet øverst i trappeoppgangen uten å brekke noen nakker!

Og en gallerilist i entreen, så det er bare å smelle opp noe fargerikt og velkommen-ønskende der ute.

Nå begynner det å årne seg her, asså!

Føler kanskje at det ikke er helt som Torenrosas søster hjemme hos oss:

Så her sitter jeg, med ullgenser og ullpledd, på min egen gamle kjøkkenstol (fra Trondheim) og ved mit eget gamle respatex kjøkkenbord (fra min gifte tilværelse i Oslo, bordet har y-søster fått av min eksmann). For jeg er altså hos y-søster, vi byttet rett og slett bolig. Et lite innblikk i livet til min mystiske søster. Så vanskelig å forstå og komme innpå, men likevel så mye mer lik meg enn min andre søster. Rart, det der.

Som å komme inn i et bibliotek, her er bøker, bøker, kun bøker. I tre hyller, i vinduskarm og inni klesskapet. Tre stabler à 1 meter. Og jeg synes jeg har mange bøker... Og en seng, en slags lenestol, et tørkestativ, et lite toalettbord (med bøker på) og en skittentøykurv. Og mitt bord og to stoler. Ikke tv, ikke musikkanlegg, bare en liten radio. Men hun hører kanskje på musikk via mac, vet ikke. Vil tro det. Jeg slo på radioen idet jeg kom inn, innstilt på kanal som sendte klassisk musikk ut i rommet.

Her er bare det nødvendigste. Nok kjøkkenutstyr til at hun muligens kan spise sammen med to personer til. Én av alt. Én pakke te, én parfyme, én lue. Ikke som hos meg, ørten av alt... :sjenert: Husker hun som 16-åring ble tilbudt av mams en pen liten sum penger for å kjøpe seg nye klær. Hun ville ikke, trengte ikke. Hun så ut som en lasaron, gikk bare i klær hun fant på kvisten. Og da ikke i slike kule loppisklær, det var ingenting showoff med det, hun bare interesserte seg ikke.

Prøvde å finne noen telys for å skape litt steming her, men finnes ikke. Lite miljøvennlig, sikkert. Framme på lå en kvittering fra tre uker tilbake, hotellopphold på vestlandet, halvpensjon for to, masse vin og øl og mat og "non food", tilsammen nesten 5000. Min mystiske søsters mystiske liv, vet så veldig lite om henne. Og det er ikke fordi jeg ikke spør. Eller, jeg spør ikke stort. Men jeg vet at om jeg hadde gjort det, hadde jeg ikke blitt stort klokere. Kanskje tvert imot.

Og en pakke sigaretter kjøpt i et sør-europeisk land. Hun røyker da ikke? Den er åpnet, mangler et par sigaretter. Hun var ute på reise sent i sommer, alene.

Morgenbladet lå utenfor på dørmatta da jeg kom.

Hva holder hun på med på kveldene? Alene, kveld etter kveld? Er hun mye ute? Har hun mye besøk? Eller sitter hun i den hvite stolen og leser?

Ble så fascinert av dette innlegget. Men hos oss er det fullt av ting, og omsider bord, stoler og servise nok til store middager. Og det er også herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må jeg frem med listen igjen :)

Dette gjenstår:

Ute:



  • Dørskilt & husnummer
  • Utelampe yess
  • (Større tak over inngangsdør - man må nå velge mellom å bli våt eller få døra i trynet)
  • Platting never ending story
  • Skillevegg mot naboen yess
  • Hekk yess :)
  • Rosebusk
  • Blomsterbed langs innkjørselen (som jeg kan se fra kjøkkenvinduet) venter på nytt gjerde/mur mot naboen bak, men en del ting har grodd opp der helt av seg selv :)
  • Nytt gjerde mot naboene bak der kom det ja
  • Nytt rekkverk ned til garasjeinngang yess! Etter ett år med utsikt fra stuevinduet rett i skeiv orange plast
  • Ny trapp foran inngangsdør (den ser nå ut som noen har slengt fra seg en pall?)
  • + kjøpe rake og feiekost (hustilbehør jeg ikke har trengt før) oh yes :sjarmor: , nå trenger jeg egentlig:
  • Kantklipper (kan egentlig ta hele hagen med det, den er så liten
  • Planter får vi komme tilbake til neste sommer

Toppetasje:



  • Kjøpe lampe til gangen
  • Lampe og speil til badet
  • Gardiner til takvinduene
  • Bokhylle fikk snekret bokhylle rundt døren langs skråveggen min, den ble fin :)
  • Reparere og henge opp flyvegåsen :)
  • Lage fint jenterom der oppe til syvåringen, kjøpe pult og bokhylle
  • Lystette gardiner soverom
  • RYDDE det koselige lille rommet med rød sovesofa og spesialsnekret bokhylle. Nå: kaos
  • Henge opp maleri

Andre etasje:



  • Sette på lister på vårt soverom & flytte ned nattbord
  • Lage kontor / walk in closet <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> = neste prosjekt

Første etasje:



  • Knagger på kjøkkenet til skolesekker
  • Hyller på kjøkken
  • Ny sofa (kommer uke 45)
  • Teppe under sofa
  • Stort bilde (forstørrelse av 40-talls fotografi, tremenning skal fikse) Yess!
  • Gallerilister
  • Tv-benk
  • Gasspeis ferdigmonteres
  • Vegg i gang repareres
  • Kommodeløsning gang snekres, flytte et skap det ble en slags IKEA-løsning i stedet, møbelsnekkere jobber ikke for skillemynt og sukkertøy viser det seg
  • Speil i gang

Kjeller:



  • Komplett kaos. Installere hyllesystem i bøtter og spann.halvparten er ryddet.
  • Lage avlastningskjøkken?

Fortsatt mye rot som må organiseres, men i hovedsak kan jeg nå fokusere på å finne fine bilder til veggene og kjøpe sofaputer og sånt :) :) :)

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Husker jeg for lenge siden ble spurt om hvilke ting jeg hadde tatt med meg fra reisene mine tilbake til hverdagslivet. Rutiner og slikt. Og så var det egentlig ingenting. Men nå er det en ting, og det er fra noe så nærme og lite eksotisk som greske øyer. Nøkkelanheng. Et emaljert kors hang i en nøkkel som sto i en blå dør ett sted. Et hotellrom hadde en streng treperler på nøkkelen. Så nå har jeg pyntet to baderomsnøkler :ler:

Glitter og stas, sikkert beregnet på småjenter :fnise:

Og vips ble det et knallblått teppe under salongbordet. Helt nydelig sammen med valnøttfargen i bordet, og veldig veldig fint i rommet.

Ellers har det vel ikke skjedd stort. Venter på å stelle i hagen igjen, oppdaget i dag at det er spadd en diger jordhaug oppå der jeg plantet påskeliljer i fjor :(

Det ble visst mer om hage i en av de andre bøkene mine.

Edit:

Og bøker, mere bøker, bøker i stabler på stuegulvet siden bokhyllene er et annet sted. Det er også litt fra reiser, de skjønneste hotellrommene er de som har en liten rekke bøker ved siden av planten på hjørnebordet. Jeg vokste opp i et bibliotek, med å kunne trekke ut en bok på måfå og bla. Og nå skal deler av biblioteket deles ut, gleder meg glugg til å få med meg noen hjerteskatter.

Dessuten har vi fått sovesofa i kjelleren, og teppe, foran den tv'en som brukes til spill og film, og den sovesofaen trenger puter og tepper... :lur:

En annen ting vi har fått i huset er et lite musikkhjørne, med datters klarinett, notestativ og gitar. Så yndig. Og jeg som ikke kan spille noe som helst :ler:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Åkei, MAI! HAGE!

Jeg er jo helt tullete etter hage, viser det seg. Begynte å plante og så i mars, har hatt drivhus oppe i toppetasjen og laget hagedagbok til og med :fnise:

Vi har murt en trapp og jeg nasker planter fra grøftekanter og setter i hagen og knipser bilder.

Men jeg ønsker meg en sofa med "tak" av et eller annet slag, eller dagseng kanskje heller, enten en rotting"løk" eller noe med solseil over.

sånn eller sånn som den et stykke ned i dette innlegget eller ... (har laget egen tråd om dette, skal hente derfra). Har ikke plass, egentlig :ler:

Tenkte litt på hva slags hage jeg liker, kom på at jeg noen ganger på reise har havnet i sånne laidback rastafari/surfeinspirerte kafeer o.l.

Eller i danmark, i sånne med økologiske hyllebærsafter.

Skal formulere bedre når jeg får tid, måtte få det ned mens jeg husket.

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker arabisk og hippie og rocka og MYE av ting... Hmmm, gleder meg til å ha fri en oppholdsdag og tenke på dette :)

I mellomtiden kan jeg stryke to ting fra listen, nemlig husnummer og rosebusk

:)

Ute:



  • Dørskilt & husnummer
  • (Større tak over inngangsdør - man må nå velge mellom å bli våt eller få døra i trynet)
  • Platting nesten ok, har bare et stort hull igjen
  • Legge heller/brosten i enden mot veien til sykler og sånn yess
  • Rosebusk bitteliten, men på plass
  • Blomsterbed langs innkjørselen (som jeg kan se fra kjøkkenvinduet) venter på nytt gjerde/mur mot naboen bak, men en del ting har grodd opp der helt av seg selv, morelltreet blomstrer nå :)
  • Nytt gjerde mot naboene bak der kom det ja
  • Nytt rekkverk ned til garasjeinngang yess! Etter ett år med utsikt fra stuevinduet rett i skeiv orange plast
  • Ny trapp foran inngangsdør (den ser nå ut som noen har slengt fra seg en pall?)
  • Kantklipper (kan egentlig ta hele hagen med det, den er så liten
  • Mer planter? Plante ut det hvitblomstrende treet/busken av ukjent art

Toppetasje:



  • Lampe og speil til badet
  • Gardiner til takvinduene
  • Reparere og henge opp flyvegåsen :)
  • Lystette gardiner soverom

Andre etasje:



  • Lage kontor / walk in closet <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> = underveis

Første etasje:



  • Teppe under sofa Nylig byttet til et knallblått, så fint til grå sofaen og rødbrune bordet
  • Stort bilde (forstørrelse av 40-talls fotografi, tremenning skal fikse) Yess!
  • Matte til foran hagedøren sommerstid når barn løper konstant ut og inn
  • Bøker, bare et lite utvalg, slik det står på de aller koseligste hotellene, har en bunke på forsterkeren nå, det er kanskje ok nok?

Kjeller:



  • Ryddehalvparten er ryddet, vi har fått en stor sovesofa som står oppslått med søte tepper i :)
  • Lage avlastningskjøkken? Hylle til dvd'er?

Sletter det som har vært gjort lenge så listen blir kortere.

Denne boken ville jo vært mye finere med bilder i, men får ikke lov til å laste opp mer tror jeg :(

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det bare hage som gjelder. Hage og platting. Hvordan lage en laidback, sjarmerende, innbydende, leken oase.

Datter hadde kjøpt maling i forskjellige pastellfarger, og da kom jeg på den benken jeg så der hver tverrplanke var malt i forskjellig farge

:hjerte:

Jeg har en sånn benk, det er riktignok en fin og dyr benk fra fin og dyr hagebutikk, i fint treverk, MEN den er blitt grå og sprukken og må uansett pusses og fikses. Mon tro om jeg får lov?

Blir nesten litt som grafitti :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil se biiiilder!

Litt OT, men jobber broren din fortsatt der han jobbet før? Fikk nemlig ekstremt god service/hjelp der i dag, av en usedvanlig flink, empatisk og og det slo meg at det kunne vært broren din. Lignet litt, også mener jeg du skrev at han jobbet der for en stund siden? Prøver liksom å snakke litt i gåter her, ikke sikkert du skjønner et plukk av det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil se biiiilder!

Litt OT, men jobber broren din fortsatt der han jobbet før? Fikk nemlig ekstremt god service/hjelp der i dag, av en usedvanlig flink, empatisk og og det slo meg at det kunne vært broren din. Lignet litt, også mener jeg du skrev at han jobbet der for en stund siden? Prøver liksom å snakke litt i gåter her, ikke sikkert du skjønner et plukk av det :ler:

Og: jeg ønsker meg også en sånn "løk" av en dagseng til å ha i hagen. Eller en jernseng-aktig sak med madrass og puter? Aberet for meg er at jeg er så dårlig (lat) til å ta inn alt av puter og tepper og sånn. Men det slipper man vel med en sånn rund plastrotting løkseng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært noe i hvert fall. Jeg ønsker meg også noe inderlig en av de tingene. Kanskje helst løk, som skjermer litt, hagene og husene er ganske tett her. Ikke at det gjør meg noe, men virker så koselig å krype inn i :)

Skulle ønske det var stabil sol over lengre tid, av åpenbare grunner selvfølgelig, men også for å slippe å dra inn puter og tepper. Tenk å bare kunne ha det koselig der ute hele tiden, i stedet for hauger av ute-ting på stuegulvet innenfor verandadøren.

Da vi drakk champagne hos naboene tidligere i uken hadde de til og med lagt et persisk teppe under bordet på terrassen. ELSKER gulvteppe ute. Det føles så herlig dekadent :)

Jeg tror ikke jeg får lov til å laste opp flere bilder på kg :fnise:

Kanskje jeg kan slette noe gammelt? LIgger sikkert mye og slenger. Men hva vil du se bilder av egentlig?

Min kjekke, sympatiske men ganske rare bror er blitt rørlegger, så det var nok ikke ham, om det ikke var rør du kjøpte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:)

Og jeg har lyst til å vise bilder.

Fant den gamle hekleduken da jeg ryddet i kjelleren. Den passer jo perfekt på hagebordet! Hekleduk ute er ikke i samme liga som persisk teppe, men uansett bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan melde at jeg har en diger georgin, eller hva de heter, som blomstrer der ute nå. Blir helt tullete av disse blomstene. De gjør det de er programmert til å gjøre, likevel blir jeg helt salig av at de springer ut nettopp hos meg. Blomster er så vakkert, er vi genetisk programmert til å synes det, eller? For hvor kommer denne lykken fra, der jeg går rundt og kniper av og beundrer og klyper av lus og klipper (3 m2) gress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...