shi Skrevet 19. januar 2010 #1 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Hei Vurderer å skaffe en ny bruktbil, men jeg går meg litt vill i jungelen på finn og trenger litt hjelp med å sortere ut hvilke merker og modeller det er jeg bør se etter. Vi er ikke så langt i prosessen at vi har begynt å se på biler hos forhandlere, men vil orientere oss litt i bruktmarkedet først. Behov: Stasjonsvogn/flerbruksbil God benplass bak God plass til 2 bakovervendte barneseter uten at forsetene må være stilt lengst mulig fram. God plass i bagasjerommet til barnevogn og kofferter for kortere og lengre familieturer Helst manuell, diesel og 4 hjulstrekk - skal håndtere bratte, lange bakker på vinterføre, langkjøring over fjell på familiebesøk til alle årstider, og ellers turer ut til "skog og mark" Pris: pluss minus 200 000. Alder, så ny som mulig - men helst ikke eldre enn 3 - 4 år. Har prøvesittet en Mazda stasjonsvogn som jeg likte svært godt i baksetet - romslig og høytsittende, men husker ikke hvilken Mazda dette var, en 6 et eller annet tror jeg. Liker også VW Touran og Passat, men syns faktisk de har litt dårlig plass til bakovervendte barneseter. Har dere konkrete tips? Eller er jeg helt på jordet i mine krav og forventninger? Takk! edit: Driftsikker og billig i drift er absolutt et pluss det også... og ikke en storsluker av drivstoff Endret 19. januar 2010 av shi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #2 Del Skrevet 19. januar 2010 Mazda ryker ut på firehjulstrekkravet. Velger du Passat får du både firehjulstrekk, diesel og stasjonsvogn innenfor kravene til pris og alder. Denne bilen har sterk dieselmotor som er svært snill på forbruket og utrolig bra firehjulstrekk (torsen-diff). Bør kunne prutes ned til 200.000,- http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20001777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 20. januar 2010 #3 Del Skrevet 20. januar 2010 Skoda Octavia. God bil til rimelig pris. Ellers ville jeg vurdert 4x4. Den reduserer antallet gode biler drastisk. Jeg selv ville vurdert Mondeo i denne klassen, selv om den ikke har 4x4. Utrolig god og stor bil som gir utrolig mye for pengene. Fremkommeligheten er også meget bra. Vi har hatt to Mondeoer, hhv. 02 og 04 modell, og hadde aldri problemer på noen måte, selv i bratte bakker på vinterføre. Gode dekk hjelper svært mye, og da med pigger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shi Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 21. januar 2010 Takk for svar og forslag. Det er absolutt viktigere at det er god plass til barneseter og bagasje/barnevogn enn 4x4 og det er her dere er til uvurderlig hjelp med å finne gode alternativer som dekker mest mulig av ønsker og krav:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 21. januar 2010 #5 Del Skrevet 21. januar 2010 En annen bil som er ufattelig stor, muligens størst i klassen, er Citröen C5. Den er ikke spesielt pen å se på, men den er enorm og utrolig komfortabel. En bekjent valgte denne bilen blant annet fordi det var den eneste bilen som hadde plass til 3 barneseter i baksetet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #6 Del Skrevet 21. januar 2010 Selv om aluminium taler varmt for å droppe firhjulstrekk ville jeg nok vurdert dette rådet nøye. En Passat med 4Motion kan ikke sammenlignes med en tohjulsdreven bil på vinterføre, det er som en helt annen verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 22. januar 2010 #7 Del Skrevet 22. januar 2010 Skoda Octavia. God bil til rimelig pris. Jeg la inn alle kriteriene i avansert søk på Finn/bil (med maxpris 220k), og av 11 treff var 8 stk Skoda Octavia! Av de tre siste var to stk sørgelig undermotorisert. Det ser ut som få kan konkurrere med Skodaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shi Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 25. januar 2010 Takk for hjelp og gode forslag. Får bekreftet at det jeg ser på er ok biler å velge mellom. Er det kun interiør forskjeller som gjelder for de forskjellige "undermodellene" som f.eks Passat comfortline vs touring - type trekk på seter eller er det viktige forskjeller som hvordan bilen er satt opp innvendig - som avstand på setene, utstyr som følger med osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 25. januar 2010 #9 Del Skrevet 25. januar 2010 Highline er som regel mer påkostet. Litt usikker på hvordan det er med VW, men andre produsenter har ofte bedre seter på de dyreste modellene. I tillegg er de penere å se til. De har flere lakkerte detaljer utvendig, som speil, dørhåndtak osv. Highline har ofte også mer utstyr, som f.eks. CD-veksler, varmeseter, A/C (evt. 2 sone kanskje?), xenon-lys, tåkelys fremme osv. Jeg personlig ville gått for en Highline/påkostet modell. De er enklere å bli kvitt, og jeg selv liker bedre å ha en toppmodell, da vet jeg at det ikke er en spartansk bil med flere tomme knapper osv. som jeg vet er der i dyrere modeller. Det er riktignok meg, hva du ønsker får du vurdere selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 26. januar 2010 #10 Del Skrevet 26. januar 2010 Enig med "aliminium", Citroen C5 bør prøves. Vær obs på VW kvaliteten. Tok nesten knekken på vår familieøkonomi. Verksted, verksted og atter verksted.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shi Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 1. februar 2010 Takk, nå begynner jeg jammen å få noen stier å forholde meg til her i jungelen! Blir nok å testkjøre en del VW, Skoda og Mazda 6. Heller mest mot sistnevnte etter en del lesing her og der, romslig og mye bil for pengene, selv om det ikke er 4wd på 6. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 1. februar 2010 #12 Del Skrevet 1. februar 2010 Usikker på om jeg har nevnt det, men jeg ville sjekket opp Mondeo også. I likhet med Mazda får du mye bil for pengene, og jeg personlig synes Mondeo er en bedre bil, bedre kjøreegenskaper og opplevd kvalitet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #13 Del Skrevet 6. februar 2010 Ser at det er flere som har litt peiling her, så jeg hiver meg på tråden. Jeg er også på bruktbiljakt. Trenger bil nummer 2, en liten/mellom bil til max 140.000. Har sett på finn, ulike biltester osv, men synes det er vanskelig. Har til nå satt disse på lista: golf, polo, skoda fabia, peugot206/207, audia2/a3, opel astra. noen gode tips eller anbefalinger? Årsmodeller fra 2004 og oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #14 Del Skrevet 6. februar 2010 Veldig lang liste du hadde da. Av dem du har satt opp er 206 veldig gammel og A2 veldig trang. Unngå også Golf fram 2003, ofte feil på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #15 Del Skrevet 11. februar 2010 Ja lista er altfor lang. Har nå sett litt mer, og funnet at Opel astra er en rimelig bil, + at man får en ganske ny bil. Men hører altså ulike ting om den også. Det du forteller om Golf har jeg også blitt fortalt de siste dagene. Veldig vanskelig dette her.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 11. februar 2010 #16 Del Skrevet 11. februar 2010 Astra er ikke noe særlig nei, har vært litt tull med dem. Hva med Ford Focus da? Ford har gjort det sterkt i det siste med svært lite feil og veldig fornøyde kunder. I tillegg er vel Focusen en av de største i sin klasse, pluss at den har fantastiske kjøreegenskaper. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20843022 Vær forresten litt obs på rust. Det sies at disse modellene ikke var plaget med de, men det er en grei ting å ha i bakhodet. Dørene brukte å ruste under pakningene, så det kan være smart å plukke til side gummilisten for å sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #17 Del Skrevet 12. februar 2010 En stor og god bil med masse plass. Hmm. Hva med Vw sharan, ford galaxy eller crysler voyager? Liten snerten bruktbil til 140 000 Hva med suzuki swift? Personli ville jeg nok valgt golf, polo eller a3? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 12. februar 2010 #18 Del Skrevet 12. februar 2010 De litt eldre Sharanene er så vidt jeg vet svartelistet av If, og det er det en grunn til. Det gjelder riktignok bare 1,9 TDI med aut, men likevel. Det er ikke en bil jeg ville satset på. Det samme mener jeg gjelder Voyager. De fleste jeg kjenner til som kjører Voyager klager på mye feil og tull. Husker også for en stund tilbake da jeg frekventerte et AmCar-forum der en eier av mange Voyagere sa at det å kjøre en Voyager der absolutt alt funker er en sjelden opplevelse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 12. februar 2010 #19 Del Skrevet 12. februar 2010 Hmm. Hva med Vw sharan, ford galaxy eller crysler voyager? Tja, statistikken viser byggekvaliteten som henholdsvis forferdelig, forferdelig og forferdelig. honestjohn.co.uk er heller ikke nådig: Sharan: "Lots of quality-related problems. Consistently poor performance in customer satisfaction surveys." Galaxy: "Many quality-related problems." - "Happier in the local garage than on the open road, the Galaxy can cost you an arm and a leg to run" Voyager: "Electrical gremlins all too common. Poor two-star crash test rating." / "Expensive to run. Dreadful result in JD Power Customer Satisfaction survey." (alt etter årgang) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå