Gå til innhold

Kónguló løfter vekter!

Kónguló

Anbefalte innlegg

Oog der gikk alt til helvete. Nå har jeg grått fra meg for en liten stund hvertfall, og tørr å bruke hånda til å skrive litt.. Hadde en kjempefin økt, 4 set av 8 reps av 45 kg i benk f.eks, og midt i skulderpressen gikk det galt og skulderen hoppet ut.. I løpet av sekunder lå jeg på bakken og hadde fått den inn igjen, men jeg merket hevelsen med en gang. Smertene er ikke problemet, men heller det at jeg vet jeg har mistet så mye av treningen min nå. Rehabilitering må til, enda mere trening for skuldrene, og lette vekter en stund. Helt trenings (og bruke-armen-) fri i noen dager.

...

Jeg er lei, og redd, for jeg vet ikke hvor mye jeg kan bruke armen før skulderen detter ut igjen. Jeg skvetter til om kattene hopper opp ved venstresiden min, bussturen hjem var en lang medisasjonstid hvor jeg fokuserte på å ikke gråte.. Jeg vet ikke om jeg kan trene den opp like sterkt igjen, jeg vet ikke om den detter ut om jeg støtter meg på armen, jeg vet ikke om jeg noen gang blir bra eller om jeg må forvente dette mange ganger i fremtiden..

Det ene postive er vel at det ikke virker som om den har detti fullt ut de siste to gangene! Jeg visste ikke at det var en mulighet en gang, men etter litt søking så ser jeg at det er mulig at den bare går halveis ut, og at det da gjør mye mindre vondt, at den går tilbake av seg selv og at rehab tiden er mye kortere. Det stemmer veldig med de siste to gangene mine, det var bare første gangen at jeg ikke fikk sove på lenge pga. smerter og jeg gikk med den i fatle i uker.

Så. Tvunget treningsfri til etter påske regner jeg med, eller kanskje litt rehabiliterings-øvelser men det logger jeg nok ikke. Jeg skal i kontakt med en som er veldig flink på skuldre i morgen, og forhåpentligvis kan han gi meg noen øvelser som er lure å gjøre. Jeg kommer til å beholde YTWL og Icere's disco move, når jeg tørr å prøve igjen..

Det tror jeg er det verste med dette, at jeg blir så redd for at det skal skje igjen at jeg ikke tørr å gjøre noe.. Jeg har kuttet ut klatring, parkour og kampsport fordi det blir for risky, og nå må jeg bare finne motet til å fortsette tung styrketrening når jeg blir bra igjen..

Jeg håper det går over når skulderen føles bedre, nå er den fortsatt stiv og med hevelse så jeg merker det ekstra godt.

Så nå må jeg bestemme meg for om jeg skal si "åh jeg har skada meg og må ha trenignsfri, så da kan jeg unne meg godteri" eller være fornuftig og si "jeg kan ikke trene, så jeg må hvertfall passe på å spise sunt"..

Håper dere har en bedre dag enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fragment

Uff, så dumt å høre! Skjønner godt at du er redd for at det skal skje igjen senere. Har aldri opplevd å få skulderen ut av ledd, så vet egentlig veldig lite om dette, men forhåpentligvis går det fint hvis du klarer å unngå de helt verste øvelsene og er flink med opptreningsøvelser. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

:kose::troest::kose:

Huff så trist å lese! Nå fikk jeg sikkelig vondt av deg :( Så ufattelig kjipt at skulderen din skal hoppe ut av ledd. Håper du kan få gjort noe med det! Det er nok lurt som du sier å fortsette med YTWL og disco når du er bra igjen, men jeg tror nok at det er lurt at du får noen til å se på det som kan gi deg spesifikke øvelser for akkurat din kropp. Kunne det vært en idé å dra på NIMI? De har jo helt sikkert masse erfaring med denne typen skader fra diverse idrettsutøvere. Spydkastere, håndballspiller, vektløftere.. Skulderleddet vårt er temmelig utsatt.

Stor klem! Og prøv å slappe av i påsken. Jeg har begynt å tenke at tvungen treningsfri også er fri jeg bør benytte meg godt av, fordi selv om hodet mitt ikke har lyst så krever kroppen det.

:klem: fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig trist lesning, Shamim. :klemmer: Er det slik at skulderen din hopper ut ofte? Jeg vet det er mulig å operere, en jeg kjenner gjennom jobb gjorde dette for noen måneder siden. Vet ikke så mye om hvordan det foregår, eller hva som skal til for å få dete, men en skulder skal jo ikke bare hoppe ut på den måten.

Uansett håper jeg du finner ut av dette, det jo finnes en løsning for deg. God bedring! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, så dumt å høre! Skjønner godt at du er redd for at det skal skje igjen senere. Har aldri opplevd å få skulderen ut av ledd, så vet egentlig veldig lite om dette, men forhåpentligvis går det fint hvis du klarer å unngå de helt verste øvelsene og er flink med opptreningsøvelser. God bedring!

Takk for støtte! Her blir det hvertfall høyreps når jeg kan begynne å trene igjen.

:kose::troest::kose:

Huff så trist å lese! Nå fikk jeg sikkelig vondt av deg :( Så ufattelig kjipt at skulderen din skal hoppe ut av ledd. Håper du kan få gjort noe med det! Det er nok lurt som du sier å fortsette med YTWL og disco når du er bra igjen, men jeg tror nok at det er lurt at du får noen til å se på det som kan gi deg spesifikke øvelser for akkurat din kropp. Kunne det vært en idé å dra på NIMI? De har jo helt sikkert masse erfaring med denne typen skader fra diverse idrettsutøvere. Spydkastere, håndballspiller, vektløftere.. Skulderleddet vårt er temmelig utsatt.

Stor klem! Og prøv å slappe av i påsken. Jeg har begynt å tenke at tvungen treningsfri også er fri jeg bør benytte meg godt av, fordi selv om hodet mitt ikke har lyst så krever kroppen det.

:klem: fra meg

Jeg skal sjekke ut NIMI! Og tvungen fri er jo fri som du sier, jeg skal nok klare å kose meg i påsken fordet! :klem:

Huff, dette var trist lesning! :troest:

:)

:hug: :hug: :hug:

Har svart deg i bloggen. Håper dette går seg raskt til vennen!

:klem:

Dette var virkelig trist lesning, Shamim. :klemmer: Er det slik at skulderen din hopper ut ofte? Jeg vet det er mulig å operere, en jeg kjenner gjennom jobb gjorde dette for noen måneder siden. Vet ikke så mye om hvordan det foregår, eller hva som skal til for å få dete, men en skulder skal jo ikke bare hoppe ut på den måten.

Uansett håper jeg du finner ut av dette, det jo finnes en løsning for deg. God bedring! :hug:

:klem: Jeg fikk høre om operasjon etter den andre gangen jeg slo den ut (rundt 4 år siden), og vil gjerne klare meg uten. Jeg leste mer om det nå etter denne gangen, og det ser ut til at man må oppfylle mange krav for å få rett til en operasjon, og 4 ganger på 6 år er ikke nok, med mindre denne siste gangen ødela skikkelig. Da må visst leddbånd eller sokkel være slitt skikelig/ødelagt, så den detter ut bare jeg støtter meg på den/bærer handleposer etc. Noe jeg egentlig er glad for (så lenge jeg kan trene meg opp igjen..) for det er en stor operasjon, 6 uker med armen i fatle, måneder uten å kunne bruke den, og fysioterapaut rehabiliteringstimer i over 1 år. For ikke å snakke om det digre frankenstein-arret over hele skulderen :gjeiper: Fint på gutter, not so much på jenter.

Jeg er mye mer positiv idag, skulderen føles bra, bare litt stiv. Jeg bruker den såvidt til å holde lette ting, og merker heldigvis ingenting til det. Sove fikk jeg og! Jeg er overbevist om at den ikke har dettet helt ut de siste 3 gangene, og jeg tror det har reddet meg fra større skader og mer hyppig disluksasjon.

Så målet er (som jeg skrev på bloggen):

Klare meg gjennom den neste uka uten å bli for lei/redd/skremt pga. skulderen.

Begynne å trene igjen når jeg kan, høy reps, lave vekter.

Unngå vinklene jeg vet den ikke tåler, ikke begynne med skulderpress før jeg er helt sikker på styrke, ha B som spotter for å være sikker, evt. kutte den helt ut.

Trene opp og passe på godt nok til å gå mange mange år (helst noe sånt som 80) uten at dette skjer igjen! :)

Ellers er jo dette ganske god timing, (må jo se litt på det positive) for vi får besøk av mamma og søster K ikveld, de blir til tirsdag, og på onsdag reiser vi til pappa. Egentlig for å stå på ski, men jeg må se det ann pga. skulder. Så jeg skal ikke sitte og kjede meg og irritere meg over skulderen hvertfall :)

Endret av Shamim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg fikk skikkelig vont av deg da jeg leste det. Håper dette går over uten at du trenger å operere, hørtes ut som en ganske stor opptreningsfase etterpå.

Lov meg at du slapper mye av i helgen, og neste uke.

Ha en fin fredag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det jo bra du ikke oppfyller kravene til operasjon. At det ikke er ille mener jeg. Han jeg vet om som tok operasjonen slet vel til og med med at den hoppet ut hvis han snudde seg litt feil mens han sov.

Håper du kan få trent deg opp skikkelig med hjelp av folk som har peiling, så du slipper dette problemet. Godt å høre at du ser litt mer optimistisk på ting nå. Håper du får en fin dag, og riktig god bedring! :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig angående operasjonen Enigma, det er sånn jeg tenker også :)

Og tusen takk alle sammen, det varmer med omtanke :klem:

Jeg regner med at jeg bestiller en sjekk hos fysio m. skuldre-spesialitet på Rosenborg klinikken etter påsken. Der har de påskeferie, så det må vente en liten stund, men det er egentlig helt greit. De har jeg fått anbefalt fra flere steder nå og de tilknyttet idrett og vet visst veldig hva de holder på med. Så da skal det sjekkes, og forhåpentligvis ser de at ingenting alvorlig er ødelagt og gir meg en god rehabiliteringsplan :)

(Jeg har lest litt ang. testen før operasjon, og ble litt redd for at det er samme test på sjekk. Jeg tror heldigvis den er litt mindre brutal. Før operasjonen setter man armen ut i den sårbare vinkelen, og dytter ned og ut på leddet for å se om den detter ut. "I noen tilfeller skjer en sub/disluksasjon, noe som forårasker pasienten store smerter". Flott)

Gode påske til alle som er innom! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne logge forrige økt, selvom den ble litt avkuttet! Var/er veldig fornøyd med både benk, nedtrekk og roing, fordi jeg har kunnet øke :) Planen var å gå over til 47,5kg i benk neste gang, men det må jo vente.

1) Vekttrening

Varighet: 50 min

Totalt løftet: 6389.0 kg

YTWL

3.0kg x 20.0

3.0kg x 20.0

Disco-move

10.0kg x 20.0

10.0kg x 20.0

Benkpress

20.0kg x 12.0

35.0kg x 8.0

40.0kg x 8.0

45.0kg x 8.0

45.0kg x 8.0

45.0kg x 8.0

45.0kg x 8.0

Chins/kroppsheving underhåndsgrep

53.0kg x 5.0

53.0kg x 5.0

53.0kg x 5.0

43.0kg x 8.0

Nedtrekk overhånd bredt grep

40.0kg x 10.0

45.0kg x 10.0

40.0kg x 10.0

Roing sittende m/smalt grep

40.0kg x 10.0

40.0kg x 10.0

40.0kg x 10.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Jeg har egentlig blitt litt KG lei, men måtte innom en liten tur for å sjekke "mine faste" - og det var jo ikke noe koselig lesing. :klem: til deg og håper de kan hjelpe deg på Rosenborgklinikken, det hørtes ut som en god plan.

Kanskje du skal sette deg noen løpemål igjen? Sånn at du kan fokusere på kondisjon en periode nå som du ikke kan løfte? Har inntrykk av at du er en person som trenger å jobbe mot noen mål :)

Uansett, håper du får en GOD PÅSKE :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neineinei!! Dette var ingen hyggelig lesning. Hersens skulder! :kjefte:

Føler virkelig med deg altså og ønsker deg masse god bedring. Håper de skulderspesialistene kan hjelpe deg! :klem:

God påske! :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Twinkle, Skya og SportyShorty! :klem:

Jeg skal nok sette meg noen løpemål Twinkle! Jeg har jo fortsatt 10km på 60min, 8km på 45min, alle 4 intervallene i 4x4 på 12km/t og litt sånne random mål.

Nå er vi hjemme fra fjellet, det ble veldig lite skigåing, men det var veldig koslig fordet. Vi bodde hos pappa, merkelig å være hos han når mamma og barndomshjemmet er 10min unna, men vi fikk jo møtt henne og søster K alikevell :) Veldig fint å få vært litt med pappa også, det blir litt mere prat med mamma over facebook og slikt, ikke så mye chit-chat med pappa.

Nå er det litt over en uke siden jeg skada skulderen, og det har vært en utrolig fremgang siden da, heldigvis. Det har vært veldig fint å ha selskap nesten hele tiden, for da ble jeg ikke sittende og tenke over at det var vondt, eller hvor kjipt det var. Men smertene gikk over, stivheten også, og nå merker jeg bare til det innimellom. På mandag begynte jeg smått med YTWL, og har utvidet til disco-move og en rotator cuff øvelse i tillegg. Uten vekter enda, men et par ganger om dagen for å sjekke mobilitet og aktivere litt. Det har jeg tenkt å fortsette med :) Jeg kan endelig legge vekt på armen igjen, og kan bruke den til vanlige ting som å holde en kaffekanne el. Merkelig så deilig det kan være å få tilbake evnen til å holde en lett gjenstand :fnise:

Jeg utsetter styrketreningen til all smerte og stivhet er borte (det kommer fortsatt et par ganger om dagen, ikke veldig vondt eller noe, men nok til at jeg merker det), men tenkte å prøve å jogge en tur i morgen. Jeg har også begynt med selolje, uten at jeg venter at det skal "fikse" skulderen :gjeiper:

Redselen for å fortsette med styrke ble heldigvis borte med smertene og ustabiliteten i skulderen, så nå gleder jeg meg bare til å kunne begynne igjen (selv om skulderpressen blir litt skummel..). Jeg regner med å kutte ned til styrke 2 ganger i uka, usikker på om det blir helkropp eller split, burde nok ta helkropp siden det bare blir to økter. Utgangspunktet er 12 reps på alle øvelser, og dertil lave vekter. Jeg håper å forsette med det frem til vi flytter i slutten av Mai, men tålmodigheten til det kommer til å bli vanskelig å finne..

Kondisjon 2 ganger i uka, helst en gang intervall og en gang en litt lengre tur, men det tar jeg etter humøret. Nå er det bart her også, så nå kan jeg løpe ute! Ellers blir det gåturer de dagene jeg ikke trener regner jeg med. Skal hvertfall ta det litt med ro, ikke kaste meg rett uti 6 ganger i uka med en gang :gjeiper:

Mat-wise har det vært skikkelig dårlig i påsken, 1-2 måltider om dagen, altfor lite mat, altfor mye kaffe, øl og chips :gjeiper: Men jeg merker heldigvis ingen nedgang på formen, om ikke annet så ser jeg musklene bedre. Så nå skal det spises igjen (så fort butikken åpner igjen, gjett hvem som klarte å komme hjem til et hus nesten uten mat, med to helligdager før butikkene åpner..:fnise: ).

Skal bli godt å komme igang med treningen litt igjen, om enn bare litt rolig jogging.. :)

Det ble langt, måtte nesten ta igjen for at jeg ikke har skrevet på en uke :fnise: Håper alle har en fortsatt god påske!

Endret av Shamim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du er bedre, og at du er litt mer optimistisk nå. Fortsatt god bedring, Shamim, og husk på riktig teknikk når du løper så du ikke sliter mer på skuldrene enn nødvending. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...