Gå til innhold

Kónguló løfter vekter!

Kónguló

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Helt enig :) Jeg har lest noe fra sidene deres för (mest fordi Icere er flink til å tipse om de!) men denne har jeg ikke lest. Sitter midt i den lengste artikkelen nå :)

Jeg vet ikke helt om muskelvekst er det jeg vil fokusere på akkuratt nå (med tanke på kalorioverskudd etc), men det er uansett veldig interessant å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Fordi du uansett ønsker å bli litt lettere i kroppen er nok det beste fokuset du kan ha nå å tenke at du skal vedlikeholde muskelmassen din (klarer du det er det kjempebra) og gå sakte men sikkert ned i vekt ved å redusere fettmassene på kroppen. Det tar lenger tid enn å "slanke seg" fordi man ikke utelukkende fokuserer på å bare bli lettere (noe som da mest sannsynlig vil gå noe utover muskelmassen) men du vil nok ha kjempefordeler av det etter hvert fordi du vil få opprettholdt en god forbrenning og ha en sterk kropp, og ikke minst vil en gradvis reduksjon av vekt gjøre at kroppen venner seg til det og ikke har noe "ønske" om å gå opp igjen. Det tar altså litt lenger tid, men vil kanskje være en mer varig forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dette jeg håper på.. :) Jeg tror jeg er på riktig vei slik som det er nå, men det kan jo hende jeg burde kutte litt på styrken og kjöre mere kardio, men det er ikke akkuratt fristende! Nå kjörer jeg jo hardt på styrken -mye fordi det er utrolig morro å se fremgang der, og mye fordi det er göy!- men Icere nevnte jo tidligere at om vektnedgang er målet mitt så burde jeg kanskje roe det litt.. Hmm!

Edit: Merker at motivasjonen kommer mye lettere når jeg kan fokusere på löftingen enn når jeg bare fokuserte på å bli mindre!

Edit 2: Uff jeg föler jeg kan så altfor lite om dette! Jeg vil jo vite mer og leser alt jeg kommer over, men alikevell er jeg så usikker på hva som er best for meg å gjöre etc. Jeg er kjempetakknemmelig for at dere gidder å svare og linke ting til alle de "dumme" spörsmålene jeg stiller! :)

Endret av Shamim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Kaloriunderskudd = vektnedgang, uansett om man trener styrke eller kardio

Kalorioverskudd = vektoppgang, uansett om man trener styrke eller kardio

Ingen av delene = ingen vektforandring, men muligens kroppsammensetningsforandring

Så må man bare bestemme seg for hva vil man vil prioritere. Du vil mest sannsynlig oppleve fremgang på styrketreningen din selv om du ligger litt i underskudd, det betyr ikke nødvendigvis at du går opp i masse men at du får bedre teknikk, nervesystemet fungerer bedre etc. Det er heldigvis mer til styrke enn rent muskeltverrsnitt (selv om det er viktig det også).

Litt mer kardio = lettere å ligge i underskudd og lettere å gå ned i vekt. Du kan jo også tenke at på dager hvor du trener hardt spiser du litt mer, mens på rolige dager (lav treningsintensitet eller ingen trening) passer du på å alltid ligge litt under. På den måten blir det lettere for kroppen å beholde den massen den har.

Forstår godt at det er litt forvirrende, men du er jo allerede kjempegodt igang! Hvis det er vanskelig å trene kondisjon som motiverer kan du jo for eks legge inn intervaller i styrkeform: Tabata er genial, det samme med helt basic sirkeltrening! Får opp pulsen skikkelig samtidig som du utfordrer kroppen i en styrkesituasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah da har jeg bare misforstått tidligere tenker jeg! Jeg har jo ligget i kaloriunderskudd siden jeg begynte å trene men har jo ökt veldig i styrke uansett, sikkert mest pga. teknikk osv :) Jeg har ikke noe problem med å ligge i kaloriunderskudd, som jeg nevnte tidligere så ser jeg ved loggingen min at jeg har problemer med å komme opp i 1700kcal om dagen. Da burde jeg ligge ok ann, med underskudd og fortsatt trening.. :)

Ved löpinga bytter jeg på tabata/HIIT, 4x4 intervaller og 45min "lang"löping, for da blir det ikke så kjedelig som du sier! :) Innimellom også aerobic/puls-step osv. Sirkeltrening har jeg ikke prövd i det siste, tenker det ser litt teit ut på et fult senter at jeg surrer rundt, men det trenger jo heldigvis ikke å se dumt ut så lenge jeg velger riktige övelser :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Leter litt desp etter en artikkel/ tråd fra iform.no nå skrevet av beefcake som omhandler akkurat dette, men finner den ikke. Skal lete litt mer i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempetakknemmelig for at dere gidder å svare og linke ting til alle de "dumme" spörsmålene jeg stiller! :)

Det er ikke dumt! Det meste jeg kan, har jeg lært meg ila høsten, og det er ikke lenge siden min kunnskap begrenset seg til det jeg hadde lest av artikler på iform.no og lignende (dvs før jeg begynte å lese på Olympiatoppens og NHI.no sider, samt den reelle forskningen bak). I høst drakk jeg prottisshaker for alle penga, så man lærer så lenge man lever! ;)

Leter litt desp etter en artikkel/ tråd fra iform.no nå skrevet av beefcake som omhandler akkurat dette, men finner den ikke. Skal lete litt mer i kveld :)

Denne? http://www.trim.no/forum/index.php?topic=49860.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes baby!! Ikke rart jeg ikke fant den, lette jo feil sted :ler:

Jeg fant den med en gang ved å google: "beefcake kcal underskudd overskudd". ;) Det enkle er ofte det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Jeg fant den med en gang ved å google: "beefcake kcal underskudd overskudd". ;) Det enkle er ofte det beste!

Jeg googlet jo så klart jeg også. Trodde bare at den lå på iform og ikke trim så jeg overså resultatene derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempefin artikkel der, takk! Den forklarte ting veldig bra :)

Hjemme fra trening og har spist wraps, mm. Overasskende få folk der idag, helt til jeg kom på at det er fredag :gjeiper: Klarte å glemme treningsbh'en min hjemme, så det ble ingen løping idag. :klaske: Fortsatt en fin økt! Vi kuttet benkpressen idag, er veldig glade i den og har kjørt den hardt hver gang, så når vi fant ut at økta ble veldig lang idag så valgte vi å kutte den. Jeg kuttet også bicepscurls..

Oppvarming, 5min på sykkel, lvl 6.

1) Vekttrening

Varighet: 1 t 30 min

Totalt løftet: 5140.0 kg

YTWL

3.0kg x 10.0

Knebøy

40.0kg x 10.0

50.0kg x 5.0

60.0kg x 5.0

65.0kg x 3.0

70.0kg x 3.0

75.0kg x 1.0

Markløft

40.0kg x 10.0

50.0kg x 5.0

60.0kg x 3.0

65.0kg x 3.0

70.0kg x 1.0

Utfall

20.0kg x 10.0

20.0kg x 10.0

20.0kg x 10.0

Sidehev (To armer om gangen)

6.0kg x 10.0

6.0kg x 10.0

6.0kg x 10.0

Triceps nedpress

25.0kg x 5.0

20.0kg x 5.0

15.0kg x 10.0

15.0kg x 10.0

15.0kg x 10.0

Roing sittende m/smalt grep

35.0kg x 10.0

30.0kg x 10.0

30.0kg x 10.0

Hoftefleksjon

0.0kg x 10.0

0.0kg x 10.0

Deilig sliten nå :) Jeg så ikke før etterpå at jeg har økt maksen min i knebøy med 2 kg, det skulle jo vente! :fnise: Men men.. Det var liksom så lett, så jeg bare kjørte på jeg :gjeiper: Markløftinga var tungt idag, jeg er så utrolig svak i hendene så stanga bare glir ut.. Jeg må skaffe meg en treningsball eller noe får hendene jeg tror jeg!

Nå er det slappe av tid! Skal se The Big Bang Theory ikveld, og lage kylling med noe spennende vi finner på :fnise: God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig imponerende økt på deg Shamim! :klappe:

Men, du har nevnt at du sliter med skulderen, og litt med kneet, så jeg vil anbefale deg å være litt forsiktig. Mange harde økter med svært få reps er brutal trening for kroppen, og det anbefales ikke for de som er relativt ny innen styrketrening. Uansett, just food for thought. :)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en skikkelig god økt du hadde i går! Men sier som de andre, vær forsiktig med kroppen din...Kanskje bedre å ta det litt lettere, enn hardt og bastant også ødelegger du noe du ikke skal ødelegge.. Passe på den dyrebare kroppen din vet du :sjenert:

Ønsker deg en riktig god helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God helg begge to :) Takk for omtanke! :klem:

Skulderen er heldigvis ikke treningsrelatert, og plager meg ikke under trening (legger egentlig bare merke til det når jeg rydder og gjör husarbeid, og den klikker når jeg setter ting på plass etc), men dere har rett i at kneet mitt har vært rart i det siste. Nå har jeg byttet på mellom få reps-tungt og mange reps-lett og en mellomting med pyramide og slikt, og jeg merker ikke noen forskjell på formen etter de forskjellige öktene.

Kneet gjör aldri vondt under trening, verken under löping eller keböy eller marklöft, men bare etter lange perioder med sitting med böyde knær (f.eks i natt når vi så en halv sesong Big Bang Theory etter hverandre :gjeiper:) Men selvfölgelig, jeg skal huske på det og ta det med ro! :) Det er bare så morro, så om jeg ikke merker noen negative sideeffects så er det kjedelig å måtte kutte ned! Men det skader jo ikke å ta et par rolig ökter heller, siden jeg trener såpass mye om dagen. I morgen blir det flere reps med mindre vekt, lover! Skal heller ikke ta marklöft i morgen, merker den godt enda siden den er såpss ny for meg, så jeg holder meg til 1-2 ganger i uka med den inntil videre.

Jeg tenkte også at jeg skal legge inn en deload uke, jeg trener kanskje ikke hardt nok til at det egentlig trengs, men jeg tror ikke det kan skade heller.. Så jeg flytter maksehelgen til nest siste helga i februar, og tar en alternativ uke uka etter. Pappa kommer på besök igjen over flere dager, og det hadde vært fint å ikke "måtte" ha lange harde treningsökter da. Heller melde meg på litt forskjellige gruppetimer, alternativ styrketrening, yoga osv, kanskje gjöre litt pilates hjemme og gå turer. Höres det ut som en god ide eller blir det "bortkastet" for meg?

Etter det tenkte jeg også å bytte ut litt övelser, evt. gå tilbake til en 2-splitt, for jeg merker det er tungt med alle de store övelsene hver gang jeg trener. Da har jeg fulgt dette helkropps-programmet 2-3 ganger i uka fra 7 Januar, i litt over 6 uker til sammen når deload uka kommer. Merker jeg at jeg trenger en pause för det så gjör jeg selvfölgelig det, men akkuratt nå föles det egentlig veldig bra.. :)

Det ble en lang post, sånn går det når jeg egentlig burde gå og henge opp töy :fnise:

Endret av Shamim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Hvis man skal trene markløft mange ganger i uken er det viktig å ikke løfte for tungt. Du bruker hele kroppen på en helt annen måte i denne øvelsen enn så godt som alle andre øvelser, så restitusjonstiden er mye lenger enn for eks i en knebøy. I et mengdetreningsprogram jobbes det ofte ikke på mer enn 80% av 1RM i markløft nettopp på grunn av dette. Hvis du ikke liker å ha så mange reps etter hverandre kan du heller ta litt færre i hvert sett og istedet legg på flere sett, men fortsatt ikke løfte så skrekkelig tungt hver gang. Man stimulerer til god hypertrofi fra 75% av 1RM, så det er ikke alltid nødvendig å pushe den for hardt.

God helg Shamim :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er derfor jeg kjörer marklöft 1-2 ganger i uken, og helst så langt mellom som mulig... :) Nå tok jeg marklöft i går, derfor venter jeg til tirsdag f.eks för jeg gjör det igjen, og da heller flere reps/set m. lave vekter siden jeg löftet tungt i går. Jeg klarer ikke mange reps på hvert sett uansett, da bare glipper det! Så jeg har måttet ta 5-10 reps og heller flere set, med mindre jeg löfter under 40kg. :jepp:

God helg Lucy! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shamin, så flink du er på styrketrening! *litt "misunnelig"*.. på en positiv måte, jeg har litt å lære merker jeg.

smart å notere ned hva du løfter for å se utvikling.. og sååå mange kg tilsammen!

Hilsen lille pinglefrøken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...