Kónguló Skrevet 26. januar 2010 Forfatter #121 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Ja jeg skal være forsiktig! Har ikke noe lyst til å skade meg noe mer.. Dagens trening unnagjort, grei nok økt, masse venting og veldig fult på styrkerommet.. Kjedelig! Masse menn med vektløfterbelte over ølvommen mens de kjører bicepscurls, unggutter som kjører litt knebøy før de går fra for å prate med kompisene i 5 min. selvom flere står og venter på tur i knebøystativet, flott Men men! Merka jeg ikke var helt god i bryst og skuldre etter benkpressen på lørdag (tar visst tid!) men ble en helt grei økt fordet! Varmet opp med gåing for sikkerhets skyld, 10 min. Startet på 4% gradient og gikk opp 0,5 i minuttet. Endte altså på 8% 1) Vekttrening Varighet: 1 t 30 min Totalt løftet: 4770.0 kg Benkpress 30.0kg x 10.0 35.0kg x 6.0 40.0kg x 3.0 42.5kg x 1.0 42.5kg x 1.0 40.0kg x 1.0 40.0kg x 1.0 40.0kg x 1.0 35.0kg x 6.0 30.0kg x 6.0 30.0kg x 6.0 Knebøy 40.0kg x 10.0 50.0kg x 5.0 50.0kg x 5.0 55.0kg x 5.0 55.0kg x 5.0 Frontbøy 40.0kg x 5.0 40.0kg x 5.0 Arnoldpress (skulderpress) 9.0kg x 10.0 9.0kg x 10.0 9.0kg x 10.0 Nedtrekk overhånd bredt grep 35.0kg x 10.0 40.0kg x 10.0 35.0kg x 10.0 Chins/kroppsheving underhåndsgrep 5.0kg x -25.0 Deilig og sliten i beina, sikkert en kombinasjon av oppvarmingen som var uvant og bratt, og å endelig kjøre knebøy igjen. Kunne nok ha kjørt mer på knebøyen, men når vi var ferdig med den hadde vi allerede vært der i en og en halv time pga. all ventinga, så da orket jeg ikke mer. Men men Endret 26. januar 2010 av Shamim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #122 Del Skrevet 27. januar 2010 Morn! Deilig start på dagen idag! Sov lenge, og kl 9.30 gikk jeg meg en tur för frokost. Gikk i ca 40 min (4km) på is og slaps, med en 10 min "pause" i midten hvor jeg handlet litt frosne bær og karbonadedeig på senteret som ligger 2km unna. Det regnet og blåste men var varmt (+3) så det var en deilig oppfriskende tur! Så var det hjem og og mens havegröten ble klar og kaffen kokte Havegröt m. linfrö, solsikkekjerner, kanel og frosne blåbær, Dark Roast kaffe og appelsinjuice, mmm Så nå tar jeg en stund på sofaen med pcen og drikker kaffe, för jeg skal rydde mer og lage grove pizzasnurrer med karbonadedeig. Håper alle har en god dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smurfen Skrevet 27. januar 2010 #123 Del Skrevet 27. januar 2010 Så flink du er!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matvraket Skrevet 27. januar 2010 #124 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei! Så flink du er da!!!!! Jeg fikk utrolig lyst på pizzasnurrer nå ja hehe.....Det hørtes veldig godt ut:) Spis en for meg også. Hehe.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #125 Del Skrevet 27. januar 2010 Pizzasnurrene er så gode Ikke blir de så verst sunnhetsmessig heller når jeg bruker grovt mel og lager "sausen" selv etc. Lurte på, er det noen som har noen anbefalinger ang. proteinpulver? Skulle gjerne hatt noe å ha i smoothien min för/etter trening. Ellers har jeg meldt meg på yoga i morgen kl 10, förste gang jeg pröver yoga! Blir spennende Så löper jeg nok litt etterpå, om ikke jeg har blitt supersulten :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 27. januar 2010 #126 Del Skrevet 27. januar 2010 Lurte på, er det noen som har noen anbefalinger ang. proteinpulver? Skulle gjerne hatt noe å ha i smoothien min för/etter trening. Det finnes så utrolig mye forskjellig. Hva liker du? Søtt, mindre søtt, sjokolade, frukt, etc? Hva skal du blande det sammen med? Du kan også få nøytralpulver som bare smaker støv (namnam). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #127 Del Skrevet 27. januar 2010 Mmm stöv Tja, jeg blander jo vanligvis med bær og lettmelk/litt appelsinjuice, så jeg burde vel ha noe nöytralt. Det må ikke bli for sött eller kunstig hvertfall.. Men så har jeg hört så mye bra om den mocca-sjokoladen så den höres jo fristende ut! Men kanskje ikke med bær! Hmm.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 27. januar 2010 #128 Del Skrevet 27. januar 2010 Trenger du ekstra tilskudd av proteiner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #129 Del Skrevet 27. januar 2010 Har tenkt en del over det, og jeg kan jo ikke være sikker, men jeg tror det, de dagene jeg ikke spiser karbonadedeig/kylling til middag, altså kanskje 3-5 dager i uka. Blir lite kjött og fisk, men nå er ikke jeg sikker på alle kildene til protein heller da! Har du kanskje tips om en god side/måte til å sjekke hvor mye jeg får i meg? Jeg tenkte isåfall å ha i litt (ikke som måltidserstatter) de dagene jeg trener og ikke spiser kjött/fisk til middag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 27. januar 2010 #130 Del Skrevet 27. januar 2010 Har tenkt en del over det, og jeg kan jo ikke være sikker, men jeg tror det, de dagene jeg ikke spiser karbonadedeig/kylling til middag, altså kanskje 3-5 dager i uka. Blir lite kjött og fisk, men nå er ikke jeg sikker på alle kildene til protein heller da! Har du kanskje tips om en god side/måte til å sjekke hvor mye jeg får i meg? Jeg tenkte isåfall å ha i litt (ikke som måltidserstatter) de dagene jeg trener og ikke spiser kjött/fisk til middag. Limer inn et innlegg jeg skrev i min forrige dagbok: Nå har jeg kommet frem til at min aktivitet per uke tilsier et proteinbehov på 1,2-1,8 gram proteiner per kilo kroppsvekt per dag, dvs. for meg 73-110 gram proteiner daglig. Jeg spiser på hverdager følgende: Frokost Havregrøt bestående av: * 2 dl lettkokte havregryn (11,4 g) * 2 dl ekstra lett melk (6,6 g) * 100 g cottage cheese (12,7 g) * 20 g nøtter (2,9 g) eller 1 skive grovt brød med brunost (6 g) + evt. 1 liten Tine yoghurt (5 g) Lunsj 150 g laksefilet (27,6 g) 250 g salat (4 g) 2 dl ekstra lett melk (6,6 g) eller 1 porsjon gryterett med svin/lam/kylling (33 g) 100 g hvit ris (4,35 g) 2 dl ekstra lett melk (6,6 g) Middag 1 kyllingfilet á 150 g (36 g) 150 g fullkornsris, tilsvarer ca 60 g ukokt vare (4,8 g) 150 g Uncle Ben's saus (0,6 g) eller 150 g karbonadedeig (30 g) 150 g pastasaus (2,5 g) 150 g spaghetti, tilsvarer ca 50 g ukokt vare (6,3 g) Hvis jeg da kun regner proteininntak for frokost, lunsj og middag (jeg spiser 2-3 mellommåltider i tillegg), ligger jeg på variant 1 på 113,2 g proteiner, og på variant 2 med 93,75 g. En proteinshake for jenter skal inneholde 20-25 g pulver, som tilsvarer 15-20 g proteiner. Ifølge mitt kosthold er det altså ikke nødvendig å tilsette dette. Nå er kostholdet mitt annerledes siden jeg går på periodisk faste, og har kuttet ut frokosten, men jeg spiser "havregrøtsbombene" mine senere på dagen isteden. Jeg spiser også mye grønnsaker som ikke står i innlegget over. Legg også merke til at beregningen viser at jeg ligger godt over minsteinntaket, med kun tre måltider. Det skal mye til før noen ikke får i seg nok proteiner gjennom kosten. Olympiatoppen nevner i denne forbindelse folk med spiseforstyrrelser, de som går på diett, og de med svært ensidig kosthold. Jeg mener derfor at proteinshaker som brukes kun for å tilsette mer proteiner i kosten, oftest er unødvendig. Bruker man det som måltidserstatter, blir det noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #131 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Da burde jeg ha 87-131g om dagen, og dette er en kjapp ca. på en random dag bare for å se: Havregrøt: 1dl havregryn: 6,5 1dl lettmelk: 3 2dl vann: 0 litt linfrø: ca. 2 litt solsikkekjerner: ca 2 m. appelsinjuice: 0,7 Smoothie: 1dl lettmelk: 3 1dl biola: 2 Vann 1dl bær: 1 Wraps: 2 fullkornswraps: 2 2 mager kyllingskinke: 2 2 Ingers Rugbrød: 6 m. leverpostei: 2 100g pasta: 5 100g karbonadedeig: 25 Salat over hele dagen: ca. 4 Dette ender da på rundt 62 give or take. Nå er jo dette veldig ca. da.. Så om dette er riktig så burde jeg jo ha litt, men nå er jo dagene forskjellige, om ikke med veldig mye. Hmm.. Det er for mye matte her :gjeiper: Edit: Og jeg har jo hele tiden hatt problemer med å få i meg nok mat, så for meg blir det lettere å bare ha i litt pulver i en smoothie enn å prøve å dytte inn mere mat for å øke proteiner - om det trengs. Endret 27. januar 2010 av Shamim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 27. januar 2010 #132 Del Skrevet 27. januar 2010 Det kan godt hende at en måltidserstatter/smoothie med proteinpulver ikke er så dumt for deg, spesielt hvis du sier du sliter med å få i deg nok mat ellers. Den kan du jo ta i forbindelse med trening, evt som et mellommåltid ellers på dager du ikke trener. Hvis det du har skrevet opp avspeiler en vanlig dag får du kanskje i deg litt for lite proteiner (og mat generelt). Jeg pleier å booste proteininntaket mitt i kostholdet ved å spise mye til lunch, tunfisk, cottage cheese, svinekjøtt etc. I en stor salat med mye grønnsaker pleier det å gi meg nok Det er viktig å huske på at proteinene vi får fra mat (og spesielt fra kjøtt) er de som kroppen tar lettest opp og kan benytte seg best av. Likevel er det mange som ikke får proteiner fra denne typen kilder (vegetarianere for eks) og som derfor tar tilskudd og på denne måten gir kroppen det den trenger. Hvis du ikke klarer å legge om kostholdet nok til å få i deg riktig mengde proteiner kan det hende at det er riktig for deg å ta et tilskudd. Hva tror du selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #133 Del Skrevet 27. januar 2010 Heh jeg er så usikker, og föler det blir helt feil å tvile på det dere sier er riktig (selvom vi alle er forskjellige), men jeg vet jo at jeg må finne ut hva som passer meg. Jeg vet jo at jeg har problemer med å få i meg nok mat, etter hvertfall 2-3 år med under 1000kcal om dagen i gjennomsnitt. Jeg forandret jo på dette i oktober, men föler fortsatt ofte at jeg bare sitter og presser i meg mat. Men proteiner vet jeg jo egentlig ingenting om, bare lest litt overfladisk, men jeg skjönte litt mer ang. mengder etc etter Icere's innlegg. Det ser jo ut som jeg får i meg for lite, og jeg föler heller for å ta en skje eller to i smoothien för trening/på en treningsfri dag enn å pröve meg fram med å "presse i meg" mere mat. Tunfisk hörer jeg så mye bra om, men jeg liker det absolutt ikke, kresen :gjeiper: Cottage Cheese har jeg aldri prövd, ser jo at det er en god proteinkilde.. Så for min del frister det mer med proteinpulver, men jeg har jo ikke lyst til å bruke mye penger (som jeg i utgangspunktet ikke har) på ting jeg egentlig ikke trenger! Så det er jo bare fint om jeg evt. ble oppmerksom på at jeg ikke trenger det.. (Liten sidenote, vi pusher ökonomien alt vi kan ved å spise karbonadedeig, kylling etc, og går derfor i underskudd m. lån av mine foreldre hver måned, derfor er egentlig proteinpulver og ekstra mat litt utelukket akkuratt nå, men jeg er nyskjerrig og vil vite om jeg burde gå til innkjöp en gang) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 27. januar 2010 #134 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg kan godt forstå frustrasjonen din, lite penger gir mye bekymring, og mat koster uansett om den er sunn eller usunn. Det er ekstremt viktig å ikke kompromisse med kroppens signaler og prøve å prioritere det som er bra for en. I perioder vi hadde lite penger levde vi på pasta og kalkunpanetter. Det hadde aldri fungert nå, men vi har flaks og tjener godt begge to, så vi kan egentlig kjøpe det vi vil.. Hvis du syns karbonadedeigen er for dyr kan dette være en løsning for å gjøre kjøttdeigen litt sunnere: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1434 Cottage Cheese smaker ganske lite, bare lett av melk egentlig, og kan tilsettes i de fleste retter (men kan ikke varmes altså). Proteintilskudd er ikke veldig billig, men du kan jo lete litt rundt, det er ofte tilbud og kampanjer rundt omkring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #135 Del Skrevet 27. januar 2010 Hey den var kjekk, takk! Ja det blir ikke proteintilskudd med en gang heller, men kanskje om B faktisk får litt stipend, vi får se neste måned. Islandske penger er jo ikke akkuratt verdt stort her i landet uansett desverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 27. januar 2010 #136 Del Skrevet 27. januar 2010 Kom på flere billige kilder til proteiner: - Bønner - Kikerter - Linser - Makrell i tomat - Egg - Alt av fisk Torsk, sei, laks! - Så kan du blande tunfisk med krydder, taco for eks. Det tar bort litt av smaken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 27. januar 2010 #137 Del Skrevet 27. januar 2010 Det står mye nyttig om proteiner og ernæring generelt på NHI.no og Olympiatoppen.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 27. januar 2010 #138 Del Skrevet 27. januar 2010 Ang. karbonadedeig vs kjøttdeig hadde jeg forsøkt å prioritere førstnevnte. Hvis det er slunkent i lommeboka, kan dere se etter kjøttdeig av svin eller kylling. Vanlig kjøttdeig har vi ikke rørt på over ett år her. Hvordan ligger disse prismessig på Island forresten? Jeg kjøper karbonadedeig på Rema 1000 til 39,90,- for 400 gram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #139 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Takk begge to Jeg burde jo egentlig pröve å spise mer egg og fisk, er bare lite glad i fisk og egg blir liksom mest i omelett etc. Burde bli flinkere til å koke egg og ha til salat/brödskive/suppe, det er jo så godt! Rettelse! De har det alikevell! Bare B som aldri hadde tenkt over det.. :gjeiper: Han tror det er rundt 800-1000 for 400g karbonadedeig, og det er rundt 600 for vanlig (isk altså, noe som, for de som tjener islandske penger er rundt 80-100 og 60 for oss, dyrt på island om dagen..). De kaller det visst det samme, bare kvaliteten som er forskjellig. Men vi kan ikke være helt sikre på pris altså, kommer jo ann på kjede også. Vi har jo ikke kjöpt mat der på nesten et år nå! Idag gav jeg rundt 50-lappen for 400g karbonadedeig på ICA, og det er rundt det samme på Bunnpris, eneste to butikkene vi kan handle i uten å måtte ta bussen i 15+ minutter. Burde egentlig hamstre inn når det er tilbud, men vi har liksom aldri nok penger til å ta en såpass så stor utgift, lever veldig dag for dag. Kjedelig å leve på norsk studielån og islandsk studielån i en dyr leilighet når vi skal spise masse sund mat altså! :gjeiper: Endret 27. januar 2010 av Shamim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 27. januar 2010 #140 Del Skrevet 27. januar 2010 Ja kjenner til den (kjipe) situasjonen. Ligg hvertfall unna "familiedeig" (hvis de har noe sånt på Island). Den inneholder 18% fett og enda mere crap enn kjøttdeig, men kan ikke kalles for kjøttdeig da maksimumsinnholdet av fett her er 14%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg