Gå til innhold

Kónguló løfter vekter!

Kónguló

Anbefalte innlegg

Hva lager dere forresten til/av karbonadedeig? Ikke veldig kreativ ikveld tydeligvis, kommer ikke på stort!

Taco er jo alltid en vinner, og hvis du vil ha en sunnere variant kan du gå for tacosalat; akkurat det samme som taco, bare uten lefser/skjell. Ellers kan du lage en gryte med hermetiske tomater, krydder og løk, paprika, sopp, med eller uten ris/pasta. Hamburger med grove brød og masse grønt? Kjøttboller i tomatsaus? Eller veldig enkelt; en eller annen Torogryte, feks Bolognese eller Meksikansk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var kjapt, takk! :nigo: Da skal jeg se etter noen gryter på butikken neste gang, lager en deeilig chili con carne også, og tacosalat må prøves. Sjekket også litt på matprat og de foreslo karbonadedeig i tomatsuppe, i omelett og i bakt potet. Har aldri prøvd å lage egne hamburgere eller kjøttboller, det må jeg jo prøve! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper meksikansk gryte fra Toro, så ha i en boks med chilibønner (fås på Ica og Meny blant annet), og en boks S&W tomatoes with roasted garlic, soltørkede tomater og kanskje litt ekstra fersk chili og hvitløk. Fantastisk godt! Og hvis det er lørdag kan det serveres med hvitløksbaguetter. ;)

Hjemmelagede burgere er enkelt, sunt og godt. Bland i et lite egg og finhakket løk, salt og pepper. Egget fungerer som lim. Form til en ball og trykk den ned i en varm stekepanne. Ferdig når det renner klar kraft ut. Mmmmmmmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunne Hotte Kjøttkaker

Ca 400 gram kjøttdeig/karbonadedeig (storfe)

1/4 brokkoli

Et par kvaster blomkål

Tre fire cm purreløk

To fedd hvitløk

To ss chunky salsa saus -hot!

To ts tabascosaus

En tanke sitron

Et egg

Salt

Pepper

Sådan går du frem:

Småhakk alt det grønne, og fres det med en stavmikser, sleng oppi sauser og krydder og egg og kjøtt, og fres sammen til en jevn masse.

Smør i panna på medium varme (jeg varmet den først helt opp, og skrudde den ned to hakk straks kakene var i panna. Kokeplatene mine går til 6), og form store kaker med våte hender.

Serveres f.eks med rosenkål med masse smør, urtesalt og nykverna pepper, og litt sterk sennep på kjøttkakene.

Sikkert godt med smeltet ost på kakene, og/eller litt rømme ved siden av for de som tåler det.

Du får seks sju kaker på denne oppskrifta.

Jeg synes de ble litt bløte og falt litt fra hverandre, så du kan jo evt. prøve å ta i litt potetmel. Men de var kjempegode på smak mmm.... :spise:

Endret av twinklestar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskrifter dere! Det skal noteres og pröves! :klem:

Jeg har fortsatt vondt i knærne, spesielt det venstre, og jeg klarer ikke helt å merke om det er pga svære blåmerker etter marklöftingen (:fnise:) eller om det er fra noe annet. Hvertfall lite fristende med hopp og sprett når det er sånn! Så jeg regner med at jeg tar meg en tur ned på senteret i morgen formiddag, og enten jogger eller sykler, kommer ann på kneet.. Styrke må jeg nesten vente med til tirsdag, siden B vil være med :) Jeg vil hvertfall få til noe trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Et forslag, hvis du er lavt på jern og ikke kan ta tilskudd er det ikke en god idé å innføre enda litt mer jernholdig mat til kostholdet?

Hentet fra Lommelegen.no

En rekke faktorer påvirker kroppens opptak av jern. Vitamin C og "kjøttfaktoren", et fordøyelsesprotein som dannes fra kjøtt, fjærkre og fisk, fremmer opptaket av jern, mens te, kaffe, melk og egg kan hemme opptaket av jern. Dette gjelder vel og merke kun for ikke-hemjern (se under).

Jern foreligger i to former i kosten. Mat fra dyreriket, som for eksempel: kjøtt, fjærkre, blodmat og fisk inneholder mye hemjern. Dette er det man ofte kaller for naturlig jern. Den andre form for jern, ionisk jern eller ikke-hemjern, finner man særlig i mat fra planteriket, som korn, frukt og grønnsaker. Hemjern tas lettere opp i kroppen enn ikke-hemjern.

http://www.lommelegen.no/322335/jern

http://nhi.no/trening/kostrad/prester-bedr...sium-21282.html

http://media.ta.no/mat/ernaring.php?aID=5&relID=17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tanker og linker Lucy! :) Jo jeg har tenkt på det, kom på det når jeg så innholdet av jern i linfrö og solsikkekjernene! Jeg skulle jo ha vært tilbake hos legen for en oppfölging etter å ha blit gitt tablettene, men så slutten legen og jeg flyttet, så det ble aldri gjort. Jeg har hört at man kan ta spröyter med det el. om man ikke tåler pillene, så jeg håper noe slikt kan gjöres!

Dette med mat som hemmer opptaket av jern visste jeg ikke, kaffen min! Må sette meg ned og lese jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med mat som hemmer opptaket av jern visste jeg ikke, kaffen min! Må sette meg ned og lese jeg! :)

Man får som regel beskjed om å holde seg unna melk og melkeprodukter når man tar jerntabletter, appelsinjuice (c-vitaminrike matvarer) hjelper på opptaket av jern. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smurfen

jeg har ikke lest alle innleggene jeg.. nettet mitt er så innmari treigt..

menom du har jern mangel kan du jo spise leverpostei en gang om dagen. Også må du sørge for å få nok vitamin B for uten Bvitaminer tar ikke kroppen opp jern:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri stor beskjed om noe jeg.. Bare at jeg skulle ta 2 tabletter om dagen. Har ikke tatt det med melk, men det er bare fordi jeg sjeldent drikker melk, ikke fordi jeg visste man ikke burde det.

Jeg prövde med 1 tablett om dagen i noen uker, mn merket ingen forskjell så jeg gikk over til to (som de hadde anbefalt) men da slo magen seg vrang etter förste dagen og jeg lå med kramper og vondt.. Har prövd igjen senere sånn "i tilfelle", senest for en uke siden, med akkuratt samme resultat. Så jeg må nok ha en annen type tilskudd enn de tablettene!

Leverpostei spiser jeg ofte, men jeg burde kanskje se om jeg finner en med "ekstra" jern i, som jeg så tipset om i en av linkene til Lucy. Uansett burde jeg vel höre med lege igjen, siden det aldri ble oppölgning el. Jeg må snart til legen uansett ang. prevensjon og klikkende skulder, så nå har jeg jo en god del "samlet opp" :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt å høre med legen ja, og ikke minst få sjekket om det fortsatt er nødvendig ettersom man ikke skal ta jerntilskudd med mindre man har jernmangel.

Enkelte typer er jo mildere for magen enn andre, og noen ganger kan det hjelpe å ta biola/activia eller yoghurttabletter du får på apoteket når du tar jernpiller. Helt vanlig å reagere, om enn ikke så kraftig som du gjorde. Det anbefales å ta jerntablettene sammen med appelsinjuice, rart at du ikke fikk skikkelig råd og oppfølging av legen i forbindelse med dette.

Ta deg en tur til legen du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbonadedeig bruker jeg i gryter, på pizza, i omeletter, i supper, i taco, "pytt i panne", spaghetti, burgere og kjøttboller av varierte slag. Tacokjøttboller av karbonadedeig funker fint både til poteter, pasta, ris, grønnsaker og supper :) bare så synd det er så mye dyrere enn vanlig kjøttdeig..

Uheldig med jernmangel :( Skulle ha fått litt av flaksen min, som ikke en gang får jerntabletter etter blodgivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med jernet ordner seg nok, takk alle sammen! :) Uansett så husker jeg ikke hvordan det var å ha nok jern/energi, for det er altfor mange år siden, så jeg lider ikke pga. sammenligning hvertfall :fnise:

Det ble lite trening idag, først var jeg med B i to timer på universitetet og leste filosofi (siden jeg ikke skal ha det på skolen så leser jeg det på fritiden :fnise:), så stakk jeg ned på byen. Matpakka hadde detti utover hele veska, blitt klissete etc, så den ble ikke spist.. Hadde jo bestemt meg for å sykle for å være snill mot knærne, så det ble 10km på sykkel, 23 min. Difficulty: 5. Svetten silte hele tiden så det var jo ikke så verst heller, om enn litt kort! Tok så 20 hoftefleksjoner og planke, sideplanke, sideplanke, planke i slynge, 30 sec hver.

På vei hjem kjøpte jeg Ingers Rugbrød (skal prøve Matvraket sin oppskrift også, men ville smake først!) så nå skal jeg spise det med leverpostei (uten majones! :fnise: )

Ha en god dag alle sammen! :)

Edit: Wow jeg fniser mye når jeg skriver, gjør opp for at jeg aldri gjør det RL :gjeiper:

Endret av Shamim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morn! :kaffekopp:

Idag blir det styrketrening igjen! :nigo::trene: Knærne er ikke helt gode, men jeg er nesten sikker på at det er marklöftinga nå.. Er ikke mere vondt etter å ha sittet på huk el, og föles som jeg har slått det. Så da tror jeg jeg tar sjangsen på kneböy idag, og så stopper jeg heller om det gjör vondt. Har jo savnet kneböy, over en uke siden sist! :fnise:

Jeg lengter etter å perse siden alle dere andre gjör det om dagen, men det er vel liten sjangse for det helt enda :fnise: Men er motiverende å se hvor sterke dere er! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Hehe! Jeg kjører 1RM så sjeldent at jeg blir helt desperat, men jeg tror det er veldig lurt. Tester man hele tiden vil rutinen hele tiden bli avbrutt, og man får ikke nok mengde inn i treningen. Kan det være et tips å sette seg noen datoer som du jobber mot? Jeg har alltid faste dager for maksløft. Nå for tiden med et intervall på 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kanskje det? Det kunne jo vært enda mer motiverende da.. Om en måneds tid eller så kanskje! Siste helga i februar kan jo være makse-helg, spennende! :lur: Jeg har en anelse om at jeg kan öke maksen i marklöft allerede og kneböy også, men det er jo morsommere om jeg venter litt og kanskje öker med mer enn 2kg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt ekstra spennende ja! :)

Ja jeg er litt redd for knærne mine.. Nå har de alltid "knirket" litt om jeg reiser meg opp fra å sitte på huk etc, og har alltid tenkt at dette er normalt, men det er kanskje ikke det :klø: Men jeg kom nettopp til å tenke på at jeg har sittet veldig mye stille siden de begynte å gjöre vondt! Jeg har tenkt at jeg ikke skal löpe pga. de, og sitter derfor rett ut hele dagen hjemme..

Det föles faktisk mye bedre når jeg går en tur, etc. Nå har jeg brukt noen minutter på å sitte og sparke forsiktig ut mens jeg föler på kneet, og det startet med at det var mye bevegelse inni (uten smerter tho), men dette forsvant etter et par reps. Kanskje jeg bare sitter for mye, skulle ikke overassket meg :roll: Jeg klarer jo å bekymre meg for alt mulig også da, jeg ser ikke hvorfor jeg skal kunne være (nogelunde) skadefri når det er så mange som sliter med rygg og knær og skuldre og slikt.. :sukk:

Endret av Shamim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må passe på kroppen din ja, og ikke minst bena - de er viktige vet du:) KAnskje de har sittet for mye ja? Men uansett føl deg litt frem og ikke minst: vær forsiktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...