Gå til innhold

brystreduksjon


LilleSissi

Anbefalte innlegg

Gjest Marielle

Off.. skal opereres nå på fredag og har sittet hjemme siden onsdag med en kraaaftig forkjølelse.. håper at jeg blir såpass frisk at jeg får operert! Orker ikke tanken på en ny sommer med aaaltfor trange bikinier for å holde alt på plass :S

Er det noen som vet HVOR strenge de er angående forkjølelse og brystreduksjon?

Håper på raske svar :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Tror det er lurt å ta kontakt med klinikken om du er forkjølet, finne ut om det er en hindring for operasjon.

Selv var jeg på konsultasjon på Aleris og Dr. Bugge denne uka, men ble egentlig enda mer usikker etter dette. Jeg er plaget av brystene mine, men er enda veldig ung (19 år) var inne hos henne i 10min og hun fortalte om inngrepet og komplikasjoner. Men følte ikke at hun vurderte meg ordentlig. Om det er lurt at jeg gjør det nå eller ikke.. Kunne ha trengt litt råd fra noen som opererte før de fikk barn og sånt.. Noen som har operert i ung alder og har erfaringer å dele?

Hun sa også at hun ikke bruker det tradisjonelle ankersnittet, men kun ringen rundt brystvorte og streken ned, og at hun fettsuger under. Ble litt overrasket over dette, noen som har erfaringer med dette? Det ville sannsynligvis komme en flapp under brystet som kunne fjernes med lokalbedøvelse etter et halvt års tid..

Er vel mer det at hele greia blir mer virkelig nå som jeg har hatt en konsultasjon, kunne trengt erfaringer og tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Hei. Tror det er lurt å ta kontakt med klinikken om du er forkjølet, finne ut om det er en hindring for operasjon.

Selv var jeg på konsultasjon på Aleris og Dr. Bugge denne uka, men ble egentlig enda mer usikker etter dette. Jeg er plaget av brystene mine, men er enda veldig ung (19 år) var inne hos henne i 10min og hun fortalte om inngrepet og komplikasjoner. Men følte ikke at hun vurderte meg ordentlig. Om det er lurt at jeg gjør det nå eller ikke.. Kunne ha trengt litt råd fra noen som opererte før de fikk barn og sånt.. Noen som har operert i ung alder og har erfaringer å dele?

Hun sa også at hun ikke bruker det tradisjonelle ankersnittet, men kun ringen rundt brystvorte og streken ned, og at hun fettsuger under. Ble litt overrasket over dette, noen som har erfaringer med dette? Det ville sannsynligvis komme en flapp under brystet som kunne fjernes med lokalbedøvelse etter et halvt års tid..

Er vel mer det at hele greia blir mer virkelig nå som jeg har hatt en konsultasjon, kunne trengt erfaringer og tips...

Jeg skal opereres der i dag! Jeg skal si i fra hvordan det går. Den teknikken dr. Bugge bruker gir mindre arr og penere form på brystet så jeg tror det blir bra! Jeg er ikke så mye eldere enn deg, 21 år og jeg tror det bare er en fordel. Sjangsen er større for at resultatet blir bra når man er ung. Dessuten er det ingen vits i å gå rundt å føle seg plaget når det ikke er nødvendig. At kirurgen brukte kort tid på å vurdere deg er sikkert fordi det ikke er så mye å vurdere. Har du store bryster og blir plaget av det så er det ikke mer som skal til for å få det dekket. Jeg har postet en link tidligere i denne tråden med mer informasjon om metoden hun bruker samt før og etter bilder.

Mitt råd er uansett bare gjør det! Så får vi se om jeg fortsatt mener det om et par timer når min operasjon er overstått. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med operasjonen! La oss høre hvordan det går.

Er selv 24 år, slank kroppsbygning, 1.60 høy og har str 65F. Jeg har ikke store plager med ryggen annet enn at jeg merker det er tungt. Derimot sliter jeg med trening. Er nødt til å bruke to gode sportsbh´er når jeg jogger og selv da er det ikke særlig behagelig. Dette hemmer meg direkte fra å komme i form. Jeg holder på å velge et yrke der jeg er nødt til å kunne være i bra form. Så detter handler for meg om livskvalitet. Jeg føler med dere som har plager pga for store pupper. Mitt råd er bruk penger på riktig BH! Få den sydd/tilpasset om mulig. Er NOEN butikker som er flinke her. Har gjort det siden jeg var 14 og er det som har reddet meg fra plager tror jeg. Har alltid tenkt på brystreduksjon, men ikke bestemt meg enda. Jeg har jo ingen "vondter" som følge av puppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Nå er jeg ferdig operert! Jeg var skikkelig nervøs da jeg var på vei til Aleris. De som jobbet der var veldig hyggelige og passet godt på meg så jeg følte meg trygg.

For de som lurer på hvordan det var og hva som skjedde så kommer hele forløpet her:

Jeg kom inn på et rom der jeg skiftet til en skjorte og fikk noen tabletter mot smerte og betennelse og hevelser. Så kom jeg inn på operasjonssalen der jeg fikk en veneflon i armen med beroligende og ble vasket med sprit på overkroppen. Så fikk jeg bedøvelse og så fort jeg hadde fått på med oksygenmasken sovnet jeg. Det var veldig rart å våkne for jeg merket jo ikke at jeg sovnet. De har fjernet 200 gr på det ene brystet og 238 på det andre.

Jeg ble trillet inn på et rom der jeg fikk hvile, spise og drikke litt.

Jeg hadde ikke noe vondt rett etter operasjoen. Det begynte å gjøre litt vondt i det ene brystet og det blødde litt, men jeg fikk en pinex forte og så gikk det bra. Det vondeste var egentlig veneflonene i armen og hånda.

Om to dager skal jeg tilbake og ta av bandasjen og om to uker igjen skal jeg tilbake for å fjerne teipen.

Akkurat nå ser det litt rart ut for brystene et dytta ganske langt opp på grunn av bandasjen. Jeg er veldig spent på å se hvordan det ser ut når jeg tar den av.

Dere som venter på operasjon trenger ikke grue dere. Det er utrolig deilig å få det overstått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ferdig operert! Jeg var skikkelig nervøs da jeg var på vei til Aleris. De som jobbet der var veldig hyggelige og passet godt på meg så jeg følte meg trygg.

For de som lurer på hvordan det var og hva som skjedde så kommer hele forløpet her:

Jeg kom inn på et rom der jeg skiftet til en skjorte og fikk noen tabletter mot smerte og betennelse og hevelser. Så kom jeg inn på operasjonssalen der jeg fikk en veneflon i armen med beroligende og ble vasket med sprit på overkroppen. Så fikk jeg bedøvelse og så fort jeg hadde fått på med oksygenmasken sovnet jeg. Det var veldig rart å våkne for jeg merket jo ikke at jeg sovnet. De har fjernet 200 gr på det ene brystet og 238 på det andre.

Jeg ble trillet inn på et rom der jeg fikk hvile, spise og drikke litt.

Jeg hadde ikke noe vondt rett etter operasjoen. Det begynte å gjøre litt vondt i det ene brystet og det blødde litt, men jeg fikk en pinex forte og så gikk det bra. Det vondeste var egentlig veneflonene i armen og hånda.

Om to dager skal jeg tilbake og ta av bandasjen og om to uker igjen skal jeg tilbake for å fjerne teipen.

Akkurat nå ser det litt rart ut for brystene et dytta ganske langt opp på grunn av bandasjen. Jeg er veldig spent på å se hvordan det ser ut når jeg tar den av.

Dere som venter på operasjon trenger ikke grue dere. Det er utrolig deilig å få det overstått!

Åh så fint at det har gått bra så langt!! Kjempefint at du oppdaterer her altså, setter virkelig pris på det!

Det jeg har tenkt på er jo at om jeg velger å vente går det fort 10-15 år, orker jeg dette? Tenker på en for/mot liste, dette er det jeg har så langt..:

FOR

- Belastning for nakke/skuldre

- Svette og røde ringer under brystene

- Ømme (særlig uten BH *grøss*)

- Lettere å finne klær

- Lettere å være aktiv

MOT

- Skjærer på kroppen

- Handicappet etter operasjon

- Arr

- Miste følelse

- Miste muligheten til å amme?

- Andre komplikasjoner

Her er jo MOT-listen lenger, og det er viktige punkter, så det må jo bli hva man vektlegger.. Selv føler jeg jo at en operasjon vil bedre min almenne tilstand, samtidig som det er en del risikoer ved det.. Har fortalt om ønsket mitt til foreldrene mine, som vil støtte meg uansett, men som samtidig ønsker at jeg ikke gjør det nå. For meg vil å ikke gjøre det nå bety det samme som å vente 10-15 år.. Når jeg tenker på alle plagene brystene gir meg er valget åpenbart.. Likevel er det noe som bremser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym

Åh så fint at det har gått bra så langt!! Kjempefint at du oppdaterer her altså, setter virkelig pris på det!

Det jeg har tenkt på er jo at om jeg velger å vente går det fort 10-15 år, orker jeg dette? Tenker på en for/mot liste, dette er det jeg har så langt..:

FOR

- Belastning for nakke/skuldre

- Svette og røde ringer under brystene

- Ømme (særlig uten BH *grøss*)

- Lettere å finne klær

- Lettere å være aktiv

MOT

- Skjærer på kroppen

- Handicappet etter operasjon

- Arr

- Miste følelse

- Miste muligheten til å amme?

- Andre komplikasjoner

Her er jo MOT-listen lenger, og det er viktige punkter, så det må jo bli hva man vektlegger.. Selv føler jeg jo at en operasjon vil bedre min almenne tilstand, samtidig som det er en del risikoer ved det.. Har fortalt om ønsket mitt til foreldrene mine, som vil støtte meg uansett, men som samtidig ønsker at jeg ikke gjør det nå. For meg vil å ikke gjøre det nå bety det samme som å vente 10-15 år.. Når jeg tenker på alle plagene brystene gir meg er valget åpenbart.. Likevel er det noe som bremser..

Jeg skjønner godt de mot-punktene, men jeg syns like vel for-punktene veier tyngere. Det er jo som du sier at det kommer ann på hva man vektlegger. Men jeg tror at å vente ikke er noen fordel. Jeg tror at den dagen du blir mor er det viktigere å være oppegående og frisk uten vondt i ryggen enn om du kan amme. Selv har jeg vokst opp på morsmelkeerstattning fordi moren min hadde for lite melk. Å amme har helt klart fordeler, men det er ikke strengt nødvendig. Dessuten kan det jo hende at det går helt fint. Og det vil være lettere for deg å gjennomgå en slik operasjon nå enn når de har barn å passe på.

Jeg har lest at i mange tilfeller får de som har tatt brystreduksjon økt følelse i brystvortene, jeg tror det er omtrent fifty-fifty.

Om du får store, stygge arr kan jo være vanskelig å forutsi, men du kan jo se på de arrene du har fra før. Selv har jeg omtrent ingen arr så jeg har tro på at dette skal gro fint.

Narkose og alle operasjoner innebærer jo en risiko, men denne operasjonen ses på som en operasjon med lav risiko.

Nå er det snart et døgn siden min operasjon. Jeg hadde ganske vondt da jeg våknet i dag. Følte meg skikkelig mørbanka, men hjelp til å komme meg opp og litt pinexforte går det bra. ;) Det er helt klart fettsugingen som gjør det, som kirurgen sa så er det skikkelig mishandling av brystene. I morgen skal bandasjen av og det blir veldig spennende! Jeg er så spent på å se hvordan det ser ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i, og jeg tror nok at jeg kommer til å ta operasjonen.. Hvor lang tid gikk det fra konsultasjonen til du fikk dato for operasjon?

Lykke til med å fjerne bandasjen i dag! Håper du oppdaterer med hvordan det går for deg videre, hadde vært kjempesnilt! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Heisann!

Formen er kanskje liiitt bedre, men ikke på topp. Jeg møter opp på Riksen imårra, så får legen bestemme hva som skjer. Jeg håper virkelig puppa blir mindre på fredag! Selv om forma skulle vært litt bedre..

Kryss fingrene for meg!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Lykke til Marielle!

Meg går det fortsatt bra med. Tok av bandasjen i dag! Det var deilig å bli kvitt den. I dag har jeg ikke tatt noe smertestillende i det hele tatt og tok trikken og gikk ned til Aleris helt selv. Jeg har sovet godt hele natten og føler meg ganske bra. Det er selvfølgelig fortsatt ømt og hovent og det vil det være i et par uker til i følge sykepleieren jeg var hos i dag. Om en uke skal jeg tilbake for å få hjelp til å bytte teip. Sykepleieren sa at jeg måtte være forberedt på at det kommer til å se helt merkelig ut. Det tar litt tid før brystene finner tilbake formen sin igjen og så var det det med den folden som man kanskje må fjerne.

Så langt er jeg positivt overrasket over hvor greit det går og hvor lite vondt det gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre det gikk så bra og at du har lite vondt. Bra å ha det overstått. Nå kan du bare glede deg til å se resultatet når puppene har funnet formen sin igjen. Kanskje kan du vise deg frem i bikini til sommeren?:)

Til deg som laget en for og mot liste, så synes jeg du glemte en ting på for lista di. hvis du ikke tar det nå og må vente 10-15 år som du sier du må så er dette mange år med evt ryggplager og andre plager som du ikke kan ta tilbake. Plager som kanskje også blir verre ila disse 10-15 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Da var jeg på Rikshospitalet i 45 minutter og ble sendt hjem igjen. Anestesilegen sa nei.. såå når pasientkoordinatoren åpner om en time skal jeg ringe..

Dette er så kjipt.. Hele sommern gikk i grus.. alt var planlagt som at operasjonen skulle gjøres imårra! Driitkjipt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym

Da var jeg på Rikshospitalet i 45 minutter og ble sendt hjem igjen. Anestesilegen sa nei.. såå når pasientkoordinatoren åpner om en time skal jeg ringe..

Dette er så kjipt.. Hele sommern gikk i grus.. alt var planlagt som at operasjonen skulle gjøres imårra! Driitkjipt..

Æsj så dumt! Sa de noe om ny ventetid da? Det kan jo hende at du slipper å vente så lenge og da går det vel bra? Jeg krysser fingerne for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ferdig operert! Jeg var skikkelig nervøs da jeg var på vei til Aleris. De som jobbet der var veldig hyggelige og passet godt på meg så jeg følte meg trygg.

For de som lurer på hvordan det var og hva som skjedde så kommer hele forløpet her:

Jeg kom inn på et rom der jeg skiftet til en skjorte og fikk noen tabletter mot smerte og betennelse og hevelser. Så kom jeg inn på operasjonssalen der jeg fikk en veneflon i armen med beroligende og ble vasket med sprit på overkroppen. Så fikk jeg bedøvelse og så fort jeg hadde fått på med oksygenmasken sovnet jeg. Det var veldig rart å våkne for jeg merket jo ikke at jeg sovnet. De har fjernet 200 gr på det ene brystet og 238 på det andre.

Jeg ble trillet inn på et rom der jeg fikk hvile, spise og drikke litt.

Jeg hadde ikke noe vondt rett etter operasjoen. Det begynte å gjøre litt vondt i det ene brystet og det blødde litt, men jeg fikk en pinex forte og så gikk det bra. Det vondeste var egentlig veneflonene i armen og hånda.

Om to dager skal jeg tilbake og ta av bandasjen og om to uker igjen skal jeg tilbake for å fjerne teipen.

Akkurat nå ser det litt rart ut for brystene et dytta ganske langt opp på grunn av bandasjen. Jeg er veldig spent på å se hvordan det ser ut når jeg tar den av.

Dere som venter på operasjon trenger ikke grue dere. Det er utrolig deilig å få det overstått!

Gratulerer med overstått operasjon! Godt å høre at operasjonen gikk bra :) gleder meg masse til komme i mål med min :) Kan jeg spørre hvilken cup du brukte før, og hvilken du har fått nå?

LRD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fjernet 200 gr på det ene brystet og 238 på det andre.

Har du fått det dekket? Lurer sånn på dette med at man må fjerne minst 500 gram fra hvert bryst... Nå aner jeg ikke hva puppene mine veier, men innbiller meg at det ikke har vært altfor mye igjen hvis jeg skulle fjerne så mye. Jeg vil jo bare ha dem mindre, ikke bort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du fått det dekket? Lurer sånn på dette med at man må fjerne minst 500 gram fra hvert bryst... Nå aner jeg ikke hva puppene mine veier, men innbiller meg at det ikke har vært altfor mye igjen hvis jeg skulle fjerne så mye. Jeg vil jo bare ha dem mindre, ikke bort!

Som oftest er det et av kravene hvis du opereres på et offentlig sykehus, men de private får jo penger uansett så de stiller ikke de samme kravene... (ja satt litt på spissen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Jeg fikk det dekket selvom jeg "bare" fjernet rundt 200gr på hvert bryst. Jeg hadde 70E/F før operasjonen..Hva jeg har nå aner jeg ikke. Det sies at 100gr er ca en cup størrelse så når hevelsen har gått ned blir det sikkert sånn 70C eller noe sånt. Kirurgen fjernet mindre enn planlagt fordi hun var redd jeg skulle få veldig små bryster. Selv er jeg så lei alt puppestyret at om de blir for små er det siste som bekymrer meg.

Jeg tror det kravene om minimum 500gr er gamle rettningslinjer som ikke følges lenger. Jeg har også hørt om en minimums lengde fra kraveben til brystvorte, men det tror jeg heller ikke det er noe de legger vekt på selvom de måler det. Det er jo størrelsen på brystene i forhold til kroppen som har noe å si og hvor mye brystene henger bør heller ikke være relevant. Jeg tror de fysiske plagene er det eneste som teller. Man kan liksom ikke ha så firkantede regler for noe som er så lite firkantet som kroppen.

Det er nok riktig at det er lettere å få det dekket hos private sykeus enn offentlige. Jeg ble først henvist til Ullevål, men fikk besked om at jeg ikke var en såkalt rettighetspasient og at ventetiden dermed kunne bli enda lengre enn det angitt hos fritt sykehusvalg, som da var på to år eller noe sånt. Jeg lurer veldig på hva som skal til for å bli rettighetspasient der altså. Det virker som om man må være nærmest sengeliggende og det er jo helt håpløst.

For de som lurer på hvoran det går så er det fortsatt bra. Jeg har fått en del utslett etter bandasjen som klør noe veldig. Jeg har fått utslett flere steder på kroppen også. Jeg antar at det er fordi kroppene er så opptatt med å lege sårene at huden blir ekstra ømfintlig. Det er ganske irriterende men det er ikke akkurat krise... Ellers stikker og klør det litt i brystene som sikkert er fordi det gror og det er jo bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det dekket selvom jeg "bare" fjernet rundt 200gr på hvert bryst. Jeg hadde 70E/F før operasjonen..Hva jeg har nå aner jeg ikke. Det sies at 100gr er ca en cup størrelse så når hevelsen har gått ned blir det sikkert sånn 70C eller noe sånt. Kirurgen fjernet mindre enn planlagt fordi hun var redd jeg skulle få veldig små bryster. Selv er jeg så lei alt puppestyret at om de blir for små er det siste som bekymrer meg.

Jeg tror det kravene om minimum 500gr er gamle rettningslinjer som ikke følges lenger. Jeg har også hørt om en minimums lengde fra kraveben til brystvorte, men det tror jeg heller ikke det er noe de legger vekt på selvom de måler det. Det er jo størrelsen på brystene i forhold til kroppen som har noe å si og hvor mye brystene henger bør heller ikke være relevant. Jeg tror de fysiske plagene er det eneste som teller. Man kan liksom ikke ha så firkantede regler for noe som er så lite firkantet som kroppen.

Det er nok riktig at det er lettere å få det dekket hos private sykeus enn offentlige. Jeg ble først henvist til Ullevål, men fikk besked om at jeg ikke var en såkalt rettighetspasient og at ventetiden dermed kunne bli enda lengre enn det angitt hos fritt sykehusvalg, som da var på to år eller noe sånt. Jeg lurer veldig på hva som skal til for å bli rettighetspasient der altså. Det virker som om man må være nærmest sengeliggende og det er jo helt håpløst.

For de som lurer på hvoran det går så er det fortsatt bra. Jeg har fått en del utslett etter bandasjen som klør noe veldig. Jeg har fått utslett flere steder på kroppen også. Jeg antar at det er fordi kroppene er så opptatt med å lege sårene at huden blir ekstra ømfintlig. Det er ganske irriterende men det er ikke akkurat krise... Ellers stikker og klør det litt i brystene som sikkert er fordi det gror og det er jo bra:)

Det stemmer nok bra.. Så bra det går fint med deg=) Hvordan går det å sove, og klarer du å være relativt aktiv på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Hvordan går det å sove, og klarer du å være relativt aktiv på dagen?

Jo det går fint! Jeg har noen ekstra puter så jeg ikke ligger helt flatt. I natt har jeg til og med dristet meg til å ligge litt på siden. Det var helt greit, men det er best å ligge på ryggen.

Jeg kan ikke skryte av at jeg er så fryktelig aktiv, men jeg tusler rundt i leiligheten og går en tur i butikken når det trengs, men jeg merker at jeg blir fort sliten hvis jeg har ordna for mye. Å gjøre sånne vanlige, dagligdagse ting går helt fint, det gjelder bare å ikke overdrive;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...