Gå til innhold

Hvorfor holder IKKE bilister AVSTAND til bilen forran på glatta?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er irritert på alle som ikke klarer å la være å ligge tett oppi bilen forran.

Dette opplever jeg året rundt, det er ekkelt.

MEN det som virkelig sjokkerer meg er at folk IKKE holder avstand når det sne og glatt i veibanene.

BRUK ØYNENE DERES Å HOLD I DET MINSTE GOOOOOD AVSTAND NÅR DET ER GLATT!!!!!!!!!!!!

Dere som ikke holder avstand, ser dere ikke at det er glatt når det er sne og is i veibanen?

Jeg slipper forbi når jeg har mulighet, men jo nærmere bilen bak er meg uansett om det er glatt eller ikke, jo mer nervøs er jeg. Jeg vil ha AVSTAND fra bilen bak hvis jeg skal kjøre til sides og slippe forbi. Men jeg er selvfølgelig mer nervøs når en bil ligger tett oppi når jeg kjører på glatta.

Et eldre ektepar, sikkert i 50-60 alderen, kjørte forbi meg i julen, de holdt IKKE avstand, de kjørte etterhvert forbi.

De og jeg parkerte att med hverandre, utenfor butikken vi alle 3 skulle på. Da jeg kom ut av bilen, spurde de om det var meg de hadde kjørt forbi. Det var sikkert det, sa jeg. Da fikk jeg beskjed om at det ikke gikk ann å kjøre i 60 km/t i 80 sonen.... Å at det kunne skape farlige situasjoner, og at de hadde dårlig tid og måtte bare kjøre forbi. Jeg sa det var greit. Brydde meg ikke med å si noe i mot. De var ikke sinte, men det sa ifra litt bestemt.

Grunnen til at jeg holdt ca 60 da, var fordi at det var sne i veibanen. Men ikke i sporene. Men INGEN får meg til å holde 80 i 80 sonen når bare sporene er bare. Resten av kjørefeltet er glatt selvom sporene er bare og kanskje ikke glatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt enig med deg. Om man har det så j. travelt får man starte litt før og respektere dem som kjører etter forholdene. Det er slik at det stort sett går fint rett frem i sporene på det føret som er nå, men må man svinge unna eller bråbremse kan det brått bli litt verre med det føret som er nå.

I går så jeg en dust som la seg helt oppi en moped. Mopeden vinglet av gårde og tror ikke det er mye som skulle til før ett hjul glipper og føreren havner på bakken. Selv om det er idiotisk å legge ut på mopedtur er det enda mer idiotisk å ikke ha tålmodighet, men presse opp i rompen på mopeden og ikke ha mulighet til å stoppe om denne velter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå bak en dust som lå å snirkla seg fram i 60 i 80sona i dag. Okey, det var antydning til snø på veien men det går faktisk an å holde fartsgrensa allikevel.

Du sklir ikke av veien selv om det er litt snø der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man tenker at man selv er flink, men ikke på alle andre kløøner som kjører som griser...og kanskje de ikke holder avstand om det er bart heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis glatt selv om det ligger snø i veibanen, da. Selv om majoriteten av bilistene i Oslo tror det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lå bak en dust som lå å snirkla seg fram i 60 i 80sona i dag. Okey, det var antydning til snø på veien men det går faktisk an å holde fartsgrensa allikevel.

Du sklir ikke av veien selv om det er litt snø der.

Kanskje han ikke har hatt så lappen så lenge og ikke ville kjøre fortere enn han synes er forsvarlig?

Kanskje han visste at han har dårlige dekk og mindre kontroll?

Kanskje han av en eller annen grunn hadde dårlig sikt?

Kanskje han nettopp hadde opplevd noe og ikke ville kjøre fortere enn konsentrasjonen hans kunne takle?

Kanskje det var noe rart med bilen?

Kanskje han hadde en syk eller redd person med i bilen?

Det er generelt en uting å kjøre langt under fartsgrensa, men du vet aldri hva slags grunner folk har til å gjøre det. Det kan hende han var treig og uoppmerksom, eller det kan hende han faktisk hadde en god grunn. Om det var tilfelle, så hjalp det ham neppe å ha en sur bil helt opp i rompa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos hva man kan ha i bilen:

En gang måtte jeg kjøre dattera mi til legevakten, hun hadde fått hjernerystelse. Hun lå i baksetet med ei venninne ved siden av.

Gjett om jeg kjørte som om jeg hadde egg i baksetet. Og sikkert til irritasjon for noen.

Hvis noen hadde kjørt i reva på meg da, ja DA hadde de lagt det store egget, for å si det slik.

Tenk dere om!

Til alle som ikke greier å roe seg ned i trafikken, så har jeg et godt råd. Kjøp dere en CD med rolig og fredelig musikk til å ha i bilen. Man blir påvirket, enten man vil eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han ikke har hatt så lappen så lenge og ikke ville kjøre fortere enn han synes er forsvarlig?

Kanskje han visste at han har dårlige dekk og mindre kontroll?

Kanskje han av en eller annen grunn hadde dårlig sikt?

Kanskje han nettopp hadde opplevd noe og ikke ville kjøre fortere enn konsentrasjonen hans kunne takle?

Kanskje det var noe rart med bilen?

Kanskje han hadde en syk eller redd person med i bilen?

Det er generelt en uting å kjøre langt under fartsgrensa, men du vet aldri hva slags grunner folk har til å gjøre det. Det kan hende han var treig og uoppmerksom, eller det kan hende han faktisk hadde en god grunn. Om det var tilfelle, så hjalp det ham neppe å ha en sur bil helt opp i rompa.

Det var LANG LANG kø bak den bilen. Han eller hun kunne evt stoppet og sluppet oss forbi. Utrolig irriterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å "presse" folk som ligger under fartsgrensa, spesielt om det er på en trafikkert vei der folk blir forbannet over å ligge under uten grunn, som igjen fører til et faremoment. Så du som ligger under, når du faktisk er alene om det (i mange tilfeller), er like stor fare som de som presser.

Om man er så inn i hampen usikker bare man ser sne i veikanten, kan man ta buss.. For det finnes folk som går utifra å nå ting om de ligger i 80, blir de da liggende i 50-60 er det stor stryk i regninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å "presse" folk som ligger under fartsgrensa, spesielt om det er på en trafikkert vei der folk blir forbannet over å ligge under uten grunn, som igjen fører til et faremoment. Så du som ligger under, når du faktisk er alene om det (i mange tilfeller), er like stor fare som de som presser.

Om man er så inn i hampen usikker bare man ser sne i veikanten, kan man ta buss.. For det finnes folk som går utifra å nå ting om de ligger i 80, blir de da liggende i 50-60 er det stor stryk i regninga.

dust. Det er den som presser som utgjør faremomentet, tenk om bilen har barn i baksetet, hva skjer da om dere må bråstoppe? Fartsgrensen er max fart ikke må kjøre i fart.

Jeg kjører nå en forholdsvis ny bil med gode dekk, og nå er det jeg som tar igjenn andre og legger meg i en forsvarlig avstand bak dem. Jeg merker en stor forskjel på å kjøre svinger med denne og vraket jeg hadde før. Før måtte jeg ofte kjøre under fartsgrensen spesielt på svingete vei(dårlige dempere) Jeg slapp forbi villig vekk alle utenom slike jævla duster som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at selv om jeg irriterer meg grenseløst over de som ligger langt under fartsgrensa holder jeg alltid god avstand. Har kræsja før, og det sitter godt i meg enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dust. Det er den som presser som utgjør faremomentet, tenk om bilen har barn i baksetet, hva skjer da om dere må bråstoppe? Fartsgrensen er max fart ikke må kjøre i fart.

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cipheria
Jeg kjører nå en forholdsvis ny bil med gode dekk, og nå er det jeg som tar igjenn andre og legger meg i en forsvarlig avstand bak dem. Jeg merker en stor forskjel på å kjøre svinger med denne og vraket jeg hadde før. Før måtte jeg ofte kjøre under fartsgrensen spesielt på svingete vei(dårlige dempere) Jeg slapp forbi villig vekk alle utenom slike jævla duster som deg.

Ja, det er stor skilnad på bilane, det merkar eg godt med den greia eg køyrer på no. Eg har faktisk opplevd å sigle rett av vegen i litt over 60, medan andre bilar durar forbi i 80 og kanskje 90. Og det var ikkje ein knapp sving, var så vidt eg snudde på rattet. Merkar godt at eg får lettare sleng enn andre. Blir nesten overraska over at folk ikkje får sleng når eg sit på med dei, sidan dei køyrer "raskt" gjennom svingar.

Eg køyrer gjerne i 90 og 100 om sommaren, men eg irritera meg ikkje over folk som ligg i 60- 70 med mindre eg er stressa frå før av. Det er ikkje sinkene som er ansvarlege for at enkelte blir provoserte heller. Kvar bilist bør vere i stand til å kontrollere sine kjensler.

Jeg prøver alltid å "presse" folk som ligger under fartsgrensa, spesielt om det er på en trafikkert vei der folk blir forbannet over å ligge under uten grunn, som igjen fører til et faremoment. Så du som ligger under, når du faktisk er alene om det (i mange tilfeller), er like stor fare som de som presser.

Hehe. Eg blir ikkje pressa av sånt om det er eg som ligg under grensa. Tenkjer berre at bilen vil køyre forbi. Det plagar ikkje meg at folk ligg opp i ræva. Det er eigentleg fint lite som irritera meg i trafikken.

Er også einig med Pingting. I tillegg syns eg det er positivt at bilistane heller er meir forsiktige enn uforsiktige. Det skal så lite til før det blir kræsj.

Har faktisk vore i bil med nokre som ligg konstant opp i ræva uansett om dei vil køyre forbi eller ikkje. Det syns eg er tåpeleg. Dess større fart, dess farlegare er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på Vestlandsveier, nærmere bestemt i Hardanger. Her er det pr. nå glatt, isete, mao ikke forhold som tilsvarer fart på 80 km/t. Når forholdene er slik holder jeg avstand til bilen foran. Og jeg passer på å ikke kjøre for fort. Typisk kjører jeg i 60-70 km/t i 80-sonene på de mest svingete veiene her. Der det er fritt for is kjører jeg selvsagt etter fartsgrensen.

Ser heldigivis at en stor del av de andre som kjører samme vei som meg, også har vett nok til å redusere farten når forholdene er som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med at folk har sine grunner for å kjøre som de gjør, men når man ligger langt under fartsgrensen og lager lang kø synes jeg virkelig man bør kjøre til siden og slippe forbi når man har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag morges var jeg fotgjenger, til en forandring. Og opplevde at tredje bil mot fotgjengerfeltet "mitt", ikke greidde å stanse.

Første bil stanset fint, andre også, men tredje bil kjørte rett i reva på andremann. Ingen kom til skade,heldigvis, men et stjerneeksempel på dustete og uoppmerksom kjøring.

Dette er et stort og oversiktlig fotgjengerfelt, godt opplyst, der mange passerer til skole på den tiden- litt før halv ni.

Så jeg gjentar for alle som ikke har fått det med seg til nå:

:rope: HOLD avstand!!!! Og følg med på trafikkbildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg, "presseren", presser, så er det ytterst sjeldent det er andre plasser enn i 80 sona, som igjen er ekstremt sjeldent samme plass som overgangsfelt :P

Her er snakk om en vei som brukes myye, oversaltes, ulovlig å gå og sykle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg, "presseren", presser, så er det ytterst sjeldent det er andre plasser enn i 80 sona

Bare vent til den dagen du presser en som stopper for en usynlig katt! Da er det du som får skylden!

Og når du presser på, så husk at det ofte er vanskelig å slippe forbi folk. Det skal være oversiktlig, spes når man skal ut av busslommen etc. Du skulle hatt deg en tur i en eldre veteranbil og sett hvordan det er å være sinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når du presser på, så husk at det ofte er vanskelig å slippe forbi folk. Det skal være oversiktlig, spes når man skal ut av busslommen etc.

Og enda verre er det å slippe folk forbi når de ligger så tett oppi rompa ens at en sliter med å finne en lomme som er oversiktlig nok til at man rekker å blinke noen sekunder før man bremser ned og hiver seg inn, så man er sikker på å ikke få dem i rompa. Jeg har kjørt mye gammel bil på glatt føre, og slipper andre forbi med jevne mellomrom, men det forutsetter at de bak holder en avstand som gjør at det er forsvarlig for meg å bremse ned. Ligger de å presser får de evt ta risikoen på sin kappe og kjøre forbi selv, det plager ikke meg at de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...