Gå til innhold

Hvilken side av gangvei og fortau går og sykler man på?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig aldri tenkt seriøst over dette, men for tiden bor jeg et sted (i Norge) med mange syklende og gående studenter, og føler ofte jeg går sikksakk rundt de gående, og at jeg er i veien for syklistene. Alle tar jo hensyn til hverandre, men hvordan er "reglene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest megvel

Noen steder har de merket det opp på gangveien. Som oftest skal man sykle nærmest veien og gå innerst. Synes det er en ok måte å gjøre det på jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rotete nordmenn

I Norge er det ikek merket av på noen skilt hvor man bør gå. Der er ingen regler, alle kjører anarki og gjør som de vil.

I turløyper:

folk har ulike oppfatninger av hvilken side de skal gå på...bare rot.

I heis og på offentlig transport:

folk venter ikke med å gå inn til folk har gått ut.

Flyplasskøer:

Nordmenn danner en egen kø for seg selv, derfor står det ti ulike køer der ingen vet hvor køen er. Bare trengsel og uorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
I Norge er det ikek merket av på noen skilt hvor man bør gå. Der er ingen regler, alle kjører anarki og gjør som de vil.

I turløyper:

folk har ulike oppfatninger av hvilken side de skal gå på...bare rot.

I heis og på offentlig transport:

folk venter ikke med å gå inn til folk har gått ut.

Flyplasskøer:

Nordmenn danner en egen kø for seg selv, derfor står det ti ulike køer der ingen vet hvor køen er. Bare trengsel og uorden.

Ditt innlegg har da ingen verdens ting å gjøre med det TS spør om.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyplasskøer:

Haha, det her har jeg lagt merke til og, sykt irriterende! Som i matbutikken, når det er lang kø så gidder de ikke stille seg balerst i køen, men lager en ekstra kø ved siden av slik at man må flette på vei inn mot kassa. Bare tull.

Men ingenting slår kinesisk køkultur - den er ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditt innlegg har da ingen verdens ting å gjøre med det TS spør om.

Forsåvidt har det det, TS ble forvirret over at det var fotgjengere overalt. Selv om det er meningen hun eller han skal sykle til en av sidene, vil det uansett være fotgjengere der fordi nordmenn ikke har peiling på å plassere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk høyreregelen, det gjør de fleste, bortsett fra de hodeløse virrerne.

Gå til høyre, når du møter folk på fortau og gangvei. Gå/stå til høyre i rulletrapp/rullefortau.

Sykle på høyre side av vei, sykkelsti, fortau.

Dette er ikke lovfestet, hva jeg vet. Men uskrevne regler som de fleste følger, bortsett fra enkelte virrere. Når hastigheten blir så lav at der nesten ikke blir dødsrisiko, er det ikke så skrikende behov for lov. Da sorterer dette mest under hva som før het folkeskikk.

Unntaket er at vi som fotgjengere bør gå på venstre side av traffikert vei uten fortau, for å bedre kunne se når passerende biler treffer en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Lovdata

Trygg trafikks hefte "Trafikkregler for fotgjengere og syklister"

Jeg registrerer at mange går til høyre, både på og utenfor vei. Det ble kanskje umoderne å gå til venstre?

Jeg støtte nesten sammen med en jogger rundt Østensjøvannet i Oslo for et par år tilbake. Jeg løp på venstre side, han på høyre. Jeg tenkte som så at han ville vike, ettersom han løp på feil side. Det gjorde han ikke, hvorpå jeg måtte gjøre en unnamanøver. Jeg skrek et par stygge gloser og fikk samme i retur. Deretter løp vi begge videre i trygg forvissning om at den andre var en dust. Ingen stor sak, men hvis gjøken ikke hadde vært så moderne at han hadde "ditsja" trafikkregler man lærer når man er fire år, hadde man unngått sånt tull.

Endret av kenneth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovdata

Trygg trafikks hefte "Trafikkregler for fotgjengere og syklister"

Jeg registrerer at mange går til høyre, både på og utenfor vei. Det ble kanskje umoderne å gå til venstre?

Jeg støtte nesten sammen med en jogger rundt Østensjøvannet i Oslo for et par år tilbake. Jeg løp på venstre side, han på høyre. Jeg tenkte som så at han ville vike, ettersom han løp på feil side. Det gjorde han ikke, hvorpå jeg måtte gjøre en unnamanøver. Jeg skrek et par stygge gloser og fikk samme i retur. Deretter løp vi begge videre i trygg forvissning om at den andre var en dust. Ingen stor sak, men hvis gjøken ikke hadde vært så moderne at han hadde "ditsja" trafikkregler man lærer når man er fire år, hadde man unngått sånt tull.

Som gående på gangvei og lignende SKAL man gå til høyre, ikke til venstre. Som man skal stå til høyre, ikke venstre i rulletrapper. Akkurat som kamikatze sier. Det er dette de fleste følger, utenom sånne som deg som bare ikke har forstått det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Som gående på gangvei og lignende SKAL man gå til høyre, ikke til venstre. Som man skal stå til høyre, ikke venstre i rulletrapper. Akkurat som kamikatze sier. Det er dette de fleste følger, utenom sånne som deg som bare ikke har forstått det helt.
Folk som er så bomsikre på et eller annet, bør kunne dokumentere dette. Så da imøteser jeg henvisning til lovverk som sier at man SKAL gå til høyre på gangvei og lignende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er så bomsikre på et eller annet, bør kunne dokumentere dette. Så da imøteser jeg henvisning til lovverk som sier at man SKAL gå til høyre på gangvei og lignende.

Jeg henviser ikke til lovverk, men til sunn fornuft. Fins jo ikke noe lovverk om hvilken side av gangveien man skal gå på! Skulle man fått bor for å gå feil da eller? :roll: Kikk deg litt rundt neste gang du er ute å går, og se hvordan folk flest går. I andre land er de mye flinkere, og der har de også skilt f.eks. i rulletrapper hvor det står at man skal stå til høyre og gå til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Jeg henviser ikke til lovverk, men til sunn fornuft. Fins jo ikke noe lovverk om hvilken side av gangveien man skal gå på! Skulle man fått bor for å gå feil da eller? :roll: Kikk deg litt rundt neste gang du er ute å går, og se hvordan folk flest går. I andre land er de mye flinkere, og der har de også skilt f.eks. i rulletrapper hvor det står at man skal stå til høyre og gå til venstre.
Vi kan nok legge rulletrappa død, for der er vi enige.

Når det gjelder "fotgjengeradferd" på eksempelvis gang- og sykkelvei eller tursti, så skulle man, ved å bruke den sunne fornuften du viser til, holde til venstre. Ville du ikke foretrekke å møte en syklist, fremfor å bli passert av en?

Der jeg tråkker mine sko, vil jeg si andelen høyre/venstre er omlag 50/50. Da antar jeg det er de med sunn fornuft som holder til høyre, og "sånne som meg" som holder til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar, tror jeg kanskje er mindre forvirret nå. Men jeg er sikker på at det ikke er sånn at de fleste her går på høyre side av gangveien, da hadde det jo vært ekstremt lett å oppdage sammenhengen da jeg først begynte å tenke over dette. Og med flere tusen studenter med bakgrunn fra hele verden og alle landets byer og ikke minst fortausløse bygder er det nok mye rart som går for seg. Når man møter folk som er på kollisjonskurs med seg, skal man gjøre unnamanøveren til høyre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortau/gangvei: man går på høyre side, og sykler på utsiden av de som går.

Veier uten fortau, man går på venstre side (møtende trafikk) og sykler på høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går som trafikken på gangvei, dvs høyre. Jeg har livlig fantasi om morningen, så alle som går til jobb eller fra jobb er kjøretøy. Og jeg som liksom skal være 22.. *rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...